4408
Sök

ang 2kanals slutsteg

671 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#21
hm köpte ny kabel men har mer problem nu  jag kopplade ihop steget med min aktiva 12" så det lilla steget går till6x9orna det funkade fint tills jag skulle göra lite snyggt där bak och jordkabeln lossnade och hamnade på + och nu är allt dött  så jag har ohm mätt säkringen vid batteriet och den verkar hel har bytt säkringen till steget    men men sen när det funkade så fick jag brus i hela skiten.. kan säga som så att jag köpte en billig kabel för 59kr och gjorde egen remote   men åter till problemet finns den nån mer säkring som kan ha gått


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 januari 2009
#22
om det låter ..så äre kabeln tongue dvs om du får på steget så det lyser..så beror de på lågnivåkabeln,det bör ju va av någorlunda kvalite..

sen att det kan kortsluta lite grann blixtra till brukar inte pajja sakerna de har ja råkat göra av misstag många ggr...är säkringarna hela så bör det funka,med en bra installation som man bör göra från början o inte testa sej fram...


671 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#23
okej har försökt felsöka lite och jag mätte kabeln efter säkringen sen på minus då vart det ström  men det slår inte igång steget. eller kan det vara så att remotekabeln brann av.. jag ska prova dra om allt i mån få se om jag hittar nå.. och en sak till kan man ha steget ligga bredvid reservhjulet under mattan för det blev ju lite trassel med allt det där


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 januari 2009
#24
du kan ju ha steget där du vill typ bara de inte är fuktigt o att de kommer i kontakt me jord.dvs plus kabeln..men mest troligen så är de remoten som inte funkar då när steget inte startar..

mät plus o minus på steget då så ser du om de är ström på det..


671 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#25
mm fan va drygt när allt krånglar bara men man ska väl ha nåt att göra


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 januari 2009
#26
hehe lättaste är o börja om från början om de är fel..koppla ur allt göra om hela skiten:) o göra det bra:)


671 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#27
japp blir väl en vända till brl och köpa riktiga kablar  som håller


671 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#28
okej har mätt så jag får ut 12 volt till steget och nu har jag dragit en ny remote kabel men min aktiva låda hoppar inte igång men provar jag slutsteget så lyser protect lampan samt den gröna som nästan lyser lite gult... så har jag bränt hela stereon då eller vad  det är ju mer än skumt


21 761 Inlägg
3 januari 2009
#29
Om stegets protectionlampa lyser så brukar det bla kunna bero på någon form av kortslutning ut till högtalarna eller att matningsspänningen till steget är för låg/hög.

Har du mätt spänningen på själva kopplingsplinten där strömkablarna sitter fast?
Om du kopplar ur högtalarkablarna och lågnivåkablarna så att endast strömkablar och remotekabeln är i, lyser protection fortfarande?
Senast redigerat av Drönirettab (3 januari 2009)

671 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#30
japp det var så jag provade utan högtalarna och lågnivå  och på plinten vid steget så var det strax över 12 volt


21 761 Inlägg
3 januari 2009
#31
Mät även spänningen där remotekabeln sitter, ifall det är för låg spänning så kan nog protection lysa även då tror jag. Kika också riktigt noga så att det inte finns någon tråd från strömkablarna som kan kortsluta.
Senast redigerat av Drönirettab (3 januari 2009)

671 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#32
okej ska jag mäta remoten och minus då och hur mycket ström ska det vara i den


671 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#33
det var 4.89 volt mellan remote och minus och 2.59 mellan remote och plus


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 januari 2009
#34
vart har du jordat? sen har du i rätt plus  o minus kablarna? t högtalarna osv?
alltså har du dragit remoten till aktiva lådan elr till ett separat slutsteg?
det kan gå i protekt om du har dålig ström tillförsel/dålig jord..


2 024 Inlägg
3 januari 2009
#35
karlsson_1984 skrev:
okej ska jag mäta remoten och minus då och hur mycket ström ska det vara i den

Remotespänningen ska vara 12v.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

671 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#36
har jordat i ryggstödet bak    och remoten har jag till ett separat steg som jag  nyss köpt nytt  och har provat remoten på  den aktiva basen men inget funkar  och allt funkade klockrent igår tills jordkabeln lossnade och hamnade på + eller remoten  inte säker på vilken men det gnistrade och sen vart allt dött  men det är ialla fall 12.5 volt i + kabeln från batteriet fram till steget


21 761 Inlägg
3 januari 2009
#37
karlsson_1984 skrev:
det var 4.89 volt mellan remote och minus och 2.59 mellan remote och plus

Där har du mest troligt felet. Som Expose skriver så ska spänningen åtminstone vara 12 V.

Ifall du tar bort remotekabeln och istället testar att bygla över en kabelstump från stegets plusingång till remoteingången så borde protectionlampan slockna. Det är i så fall ett tecken på dålig spänning från remotekabeln.

Kanske remoteutgången i stereon har pajjat, eller om det sitter någon säkring på den kabeln vid stereon kanske.
Senast redigerat av Drönirettab (3 januari 2009)

671 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#38
provade bygla den nu men då blinkar protect pulserande  blink


21 761 Inlägg
3 januari 2009
#39
Visst är det Pro 300 som du har, alltså steget?

671 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#40
japp   stämmer bra det



Sök