7397
Sök

Tomgångs/start problem: ford sierra

979 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
Monterade ett sportluftfilter på bilen i sommras. Fungerade jätte bra förutom att den va lite gnällig på tomgång om bilen hade stått stilla i ca 2-3 dagar. Den bluddrade en massa & lät som en fiske båt. Tryckte man ner gaspedalen så dog bilen. Problemet är likadant nu fast ännu värre när det är minusgrader ute. Vid tomgång så får bilen för mkt bränsle & lite luft. efter 4 minuters tomgång när lamda blir varm så går bilen hur bra som helst med jämn tomgång å allt. Men nu vid minusgrader startar den typ inte alls. Vi har funderat på om det kan va felkod efter montering av filtret lr om det är gasspjälls givaren?!....kanske inte ens gillar öppet filter?!?!hmm Jag vet inte...behöver verkligen hjälp för jag kan inte ta mig nånstans som den är nu. / Emil

Hpc

1 675 Inlägg
3 januari 2009
tror att det är för att den börjar på F och inte V wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 675 Inlägg
3 januari 2009
kan de va nåt med gas spjället. Provat att montera orginal filter?

979 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
jo jag har funderat på att montera tillbaka org luftburken, men de ska väl inte påverka så mkt med ett filter tycker man? kanske e så att när bilen fick mer luft pga filtret så sprutar den in alldeles för mkt soppa?! ja jag vet inte...drygt att den beter sig så iaf. Men ja ska pröva med gasspjälls givaren & felkoder. Kan ju börja med org luftburken igen o inte annat:)

Hpc

1 675 Inlägg
3 januari 2009
ja gör det. Kan ju va att den ger för mycket bensien i start i förhållande till luft.

979 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
det är ju just de den gör. i starten så pumpar den in alldeles för mkt soppa. När lambda blivit varm så rättar bilen till sig. Den går & låter som en fiskebåt första minuterna när de går så dåligt & trycker man på gaspedalen så dör bilen & surnar.

Hpc

1 675 Inlägg
3 januari 2009
prova med orginal filter först. när det gäller bilar är det oftast simpla fel wink

979 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
Nej det finns ingen luftmasse mätare. De sitter nånting annat där ist. tomgångsmotor kasnke?!
Titta bild på min sida. Fast felet uppstod efter montering av oppet filter i sommras men har bara blivit värre nu. Troligtvis bara filtret kanske? Men kan va felkod som lagrats lr spjällgivare?! man vet ju inte...hmm

Hpc

1 675 Inlägg
3 januari 2009
AnderssonE30 skrev:
Nej det finns ingen luftmasse mätare. De sitter nånting annat där ist. tomgångsmotor kasnke?!
Titta bild på min sida. Fast felet uppstod efter montering av oppet filter i sommras men har bara blivit värre nu. Troligtvis bara filtret kanske? Men kan va felkod som lagrats lr spjällgivare?! man vet ju inte...hmm

Byt till orginal filter dra ur batteriet vänta 1 timme i med det igen, då noll ställs fel koder wink

12 086 Inlägg
3 januari 2009
Exakt det där felet har en bil jag bytte toppackning på, bara det att den här bilen fortf inte går tongue

vevar man i 5s så puttrar den igång för att sedan dö efter 5s, rör man gasen dör den direkt.
Ingen har listat ut vad de är för fel förutom att den går fett precis som din gör.

979 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
batteriet har redan vart borta ett par timmar:P hade toppen lös för ett tag sedan. men jag ska iaf pröva med org luftburken imorgon.smile

Hpc

1 675 Inlägg
3 januari 2009
AnderssonE30 skrev:
batteriet har redan vart borta ett par timmar:P hade toppen lös för ett tag sedan. men jag ska iaf pröva med org luftburken imorgon.smile

Skriv hur det gick sen wink

Pan
3 januari 2009
Kallstartsspridare bara en tanke.

mvh

1 210 Inlägg
3 januari 2009
topplocks packning... hade en sketen sierra med samma fel...

979 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
om du läser lite så står de att toppen vart av för nån vecka sedan...altså e det ny topppackning & felet har varit sen i somras....

iaf så har jag varit ute en provrunda nu med org burken. Nu startar bilen fint MEN!!!!....
Den e lite orolig, man måste hålla på gasen för att den inte ska dö:P så nu e det tvärtom:/
någon som har en tanke o det hela?

Hpc

979 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
Snälla hjälp!!! Bilen startar inte när det är kallt. Vi har kommit på att det kan vara en givare.
Kallstarts givare? Behöver allas hjälp nu för ja komer ingen vart när bilen inte går igång. Tacksam för alla svar.

Hpc

979 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
tråden har legat nere ett tag nu men problemet sitter kvar, nån som har ideer? Har bytt mappsensor,tomgångsmotor,tempgivare för luft. Org luftburk, gasspjällsgivare. Kan fundera på om bilen inte riktigt tänder. Igår misstände den som fan när ja gasade över 3-4000rpm. Tändspole kanske?
enda ja inte har bytt nu är databoxen & tempgivaren för vatten. Nån som kasnke har delar hemma liggandes till tack ska du ha? bilen har nu stått i 2 mån & endast kunnat startas & köras vid 3 tillfällen då de har vart lite varmare ute. Den dränks i soppa, när motorn e varm går den bra. Men igår hade den dock problem vid tomgång även vid varm körning. tacksam för svar.

Hpc

Sök