bullernivå

Pomm
4 januari 2009 · 36 Inlägg

Polisen i min stad blir som galna när snön kommer och hälsar på (Nora) dom åker runt och stoppar allt som har något med bahjulsdrift att göra, senast igår vart jag stannad 2 gånger, inte en gång med nån sorts anledning. Mest bara för att "varna" mig. Andra gången vart jag förbjuden från att åka på stan då dom hävdade att min bil låter för mycket? Jag har en 945a med bortplockad sista burk. Såg dom mig på stan igen skulle jag få en böteslapp sa dom.

Kan dom verkligen göra så?
Jag vet inte riktigt hur mycket en bil får låta men jag tror verkligen inte att min är på gränsen, jag menar amerikanare och sånt låter ju braa mycket mer än min.
Och sen, om dom nu skulle få för sig att skriva en bot, kan jag inte hävda att jag måste se ett mätpapper på att min bil låter för mycket för svensk lag?

Skit läskigt att ens åka och köpa mjölk nu för fan.

Hej.

bollen1986
4 januari 2009 · 3 714 Inlägg

har för mig att det inte får låta mer än 75 eller 85 db
så dom kan ha rätt

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
FireTraXX DFFL
4 januari 2009 · 9 020 Inlägg

bollen1986 skrev:
har för mig att det inte får låta mer än 75 eller 85 db
så dom kan ha rätt

Och även om jag har för mig att det står 72db i papperna för min bil så kan man ju ha i åtanke att 73db faktiskt  är 3ggr högre än 72db.

Så det är en avsevärd skillnad mellan original och inte. (På vanliga bilar)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
soyd
4 januari 2009 · 1 853 Inlägg

dom ger väll inte böter men man kan väll få ombesiktning på det om dom misstänker att det är för högljut... eller  ?

och då åker väll du dit på att du saknar en burk om du har otur : /

Boostrider Försöker iaf
4 januari 2009 · 1 998 Inlägg

Störande av den allmänna ordningen åkte 2 kompisar dit på. 1000kr i böter bara för att de tog ett extravarv i en rondell roll

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
DusanMandick Random Hero
4 januari 2009 · 4 047 Inlägg

FireTraXX skrev:

bollen1986 skrev:
har för mig att det inte får låta mer än 75 eller 85 db
så dom kan ha rätt

Och även om jag har för mig att det står 72db i papperna för min bil så kan man ju ha i åtanke att 73db faktiskt  är 3ggr högre än 72db.

Så det är en avsevärd skillnad mellan original och inte. (På vanliga bilar)

är det inte 3 db dom är dubelt så mkt ? allstå 73dB är dubbelt så mkt som 70dB ?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
soyd
4 januari 2009 · 1 853 Inlägg

alseryd skrev:
Man får böter! Pratar av egen erfarenhet efter ha lagt en börn.
Mvh Eva.

hum drygt... men är inte det för att du drog en börn. Och det vart högljut utav det... om bilen din väsnas för mycket på tomgången så ska man väll kunna få ombesiktning eller ?

är väll så jag har förstått det hela men jag kanske har förstått fel... smile ?

eXe
4 januari 2009 · 230 Inlägg

onödig och Störande motorfordon i tätbebyggelse fick ja.. de som persson skrev..

Volvo 242 "M50in" (1975)
FireTraXX DFFL
4 januari 2009 · 9 020 Inlägg

DusanMandick skrev:

FireTraXX skrev:

bollen1986 skrev:
har för mig att det inte får låta mer än 75 eller 85 db
så dom kan ha rätt

Och även om jag har för mig att det står 72db i papperna för min bil så kan man ju ha i åtanke att 73db faktiskt  är 3ggr högre än 72db.

Så det är en avsevärd skillnad mellan original och inte. (På vanliga bilar)

är det inte 3 db dom är dubelt så mkt ? allstå 73dB är dubbelt så mkt som 70dB ?

Jo, så var det.
(Kollade på Wiki nu)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
pippaaN
4 januari 2009 · 987 Inlägg

Boostrider skrev:
Störande av den allmänna ordningen åkte 2 kompisar dit på. 1000kr i böter bara för att de tog ett extravarv i en rondell roll

Om jag inte är helt ute och cyklar, får man faktiskt ta 2 varv i rondellen? Har för mig det var så när jag tog lappen iallafall..

i like it load
DusanMandick Random Hero
4 januari 2009 · 4 047 Inlägg

FireTraXX skrev:

DusanMandick skrev:

FireTraXX skrev:

Och även om jag har för mig att det står 72db i papperna för min bil så kan man ju ha i åtanke att 73db faktiskt  är 3ggr högre än 72db.

Så det är en avsevärd skillnad mellan original och inte. (På vanliga bilar)

är det inte 3 db dom är dubelt så mkt ? allstå 73dB är dubbelt så mkt som 70dB ?

Jo, så var det.
(Kollade på Wiki nu)

1-0 tongue hade ett svagt minne av det en 1an i gymnasiet tongue ditt lät troligt annars tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
eXe
4 januari 2009 · 230 Inlägg

pippaaN skrev:

Boostrider skrev:
Störande av den allmänna ordningen åkte 2 kompisar dit på. 1000kr i böter bara för att de tog ett extravarv i en rondell roll

Om jag inte är helt ute och cyklar, får man faktiskt ta 2 varv i rondellen? Har för mig det var så när jag tog lappen iallafall..

tydligen inte:rolleyes: fick böter iaf:P

Volvo 242 "M50in" (1975)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
4 januari 2009 · 6 170 Inlägg

DusanMandick skrev:

FireTraXX skrev:

DusanMandick skrev:

är det inte 3 db dom är dubelt så mkt ? allstå 73dB är dubbelt så mkt som 70dB ?

Jo, så var det.
(Kollade på Wiki nu)

1-0 tongue hade ett svagt minne av det en 1an i gymnasiet tongue ditt lät troligt annars tongue

På sätt och vis har ni nog rätt båda två tror jag.

ljudtrycket dubblas väl var tredje dB och volymen dubblas varje dB eller så var det tvärt om.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
DusanMandick Random Hero
4 januari 2009 · 4 047 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

DusanMandick skrev:

FireTraXX skrev:

Jo, så var det.
(Kollade på Wiki nu)

1-0 tongue hade ett svagt minne av det en 1an i gymnasiet tongue ditt lät troligt annars tongue

På sätt och vis har ni nog rätt båda två tror jag.

ljudtrycket dubblas väl var tredje dB och volymen dubblas varje dB eller så var det tvärt om.

tvärt om va ? dfr de lät bekant då kanske big_smile bra me folk som kan iaf tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang