4407
Sök

fråga om rätt installerat?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#1
tjena mitt i natten:)

frågan lyder: om ja kör ett par 6.5" på 2kanals steg,går det bra o köra dessa tex:
från delningsfilterena kommer det ju totalt 4 kablar till steget då,för o göra förklaringen simpel.
vänster + - höger + -
kan ja köra kablarna där på steget i bryggkanalen?
elr ska ja köra kittet i ett filter sedan brygg?

för ja kör 2 kitt nu o kör vänster sida in på 1 filter ++ -- sen + & - i kanal A lika me höger sida då..

nån som kan ge en simpel förklaring,om de är rätt.det spelar ju på men ja funderar på om ja får ut ungefär de ja tänker elr är de galet:P


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 januari 2009
#2
Hänger INTE med på din beskrivning.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#3
hmm..
ok..vänster sida fram & höger sida,ett kitt med 2delnings filter..
det blir 4kablar bak till steget +- +- fr delningsfiltrena..
kan ja köra dessa i brygg på steget?

kör ju dubbla kitt nu men kör de på 1filter på vänster sida.1filter på högersida.
men ska ja köra det på kanal A o B elr brygga,undrar över ohm blir det 4ohm i bryggat läge?
det ja vill åt


2 024 Inlägg
5 januari 2009
#4
pattilatti2 skrev:
tjena mitt i natten:)

frågan lyder: om ja kör ett par 6.5" på 2kanals steg,går det bra o köra dessa tex:
från delningsfilterena kommer det ju totalt 4 kablar till steget då,för o göra förklaringen simpel.
vänster + - höger + -
kan ja köra kablarna där på steget i bryggkanalen?
elr ska ja köra kittet i ett filter sedan brygg?

för ja kör 2 kitt nu o kör vänster sida in på 1 filter ++ -- sen + & - i kanal A lika me höger sida då..

nån som kan ge en simpel förklaring,om de är rätt.det spelar ju på men ja funderar på om ja får ut ungefär de ja tänker elr är de galet:P

Mitt i natten, jotack. Känns som någon pratar lite i nattmössan. Rita upp lite i paint istället, en bild säger mer än tusen ord.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

1 727 Inlägg
5 januari 2009
#5
Jag läste många ggr, men låt kitten vara intakta element+filter, sedan parallellkopplar du filtrerna på steget, om du nu ska ha 2ohms belastning på en kanal i steget.

Gör du på det andra sättet, dubbla element på ett filter, blir värden fel, och delning kommer ej att fungera som  tänkt.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#6
Expoze skrev:
pattilatti2 skrev:
tjena mitt i natten:)

frågan lyder: om ja kör ett par 6.5" på 2kanals steg,går det bra o köra dessa tex:
från delningsfilterena kommer det ju totalt 4 kablar till steget då,för o göra förklaringen simpel.
vänster + - höger + -
kan ja köra kablarna där på steget i bryggkanalen?
elr ska ja köra kittet i ett filter sedan brygg?

för ja kör 2 kitt nu o kör vänster sida in på 1 filter ++ -- sen + & - i kanal A lika me höger sida då..

nån som kan ge en simpel förklaring,om de är rätt.det spelar ju på men ja funderar på om ja får ut ungefär de ja tänker elr är de galet:P

Mitt i natten, jotack. Känns som någon pratar lite i nattmössan. Rita upp lite i paint istället, en bild säger mer än tusen ord.

läser man de som står så äre ganska simpelt:P


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#7
Horsyhorse skrev:
Jag läste många ggr, men låt kitten vara intakta element+filter, sedan parallellkopplar du filtrerna på steget, om du nu ska ha 2ohms belastning på en kanal i steget.

Gör du på det andra sättet, dubbla element på ett filter, blir värden fel, och delning kommer ej att fungera som  tänkt.

Pierre

jag vill ha dom i 4ohm bryggat...


1 727 Inlägg
5 januari 2009
#8
Du kan aldrig få 2st 4ohmskit att bli 4ohm ihopkopplat.
Testa på kul att koppla dom i serie (vilket ger 8ohm i teorin), det behöver inte alls bli dåligt.
Ohm på en högtalare (impedans) är inte riktigt sanning, den varierar under spelning, främst i basen, det kan sjunka till 2ohm, och öven hoppa upp över 16ohm. (beroende på element).

Pierre

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 januari 2009
#9
Horsyhorse skrev:
Jag läste många ggr, men låt kitten vara intakta element+filter, sedan parallellkopplar du filtrerna på steget, om du nu ska ha 2ohms belastning på en kanal i steget.

Gör du på det andra sättet, dubbla element på ett filter, blir värden fel, och delning kommer ej att fungera som  tänkt.

Pierre

Åt vilket håll är det delningen går om man ökar impendansen? Uppåt?
Jag kommer ALDRIG ihåg det där.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#10
alltså jag ska koppla + ifrån stärkare till + på 1:a högtalaren och ifrån 1:a högtalarens minus till 2:a högtalarens +
och slutligen ifrån 2:a högtalarens minus tillbaka till stärkarens minus? dvs?men effekten i 8ohm även om den nu pendlar,,va fan..o hur blir det me delningen då?

men dom som har 40elva högtalare i bilen hur fan kopplar dom allt?

men om ja har 8ohm hemma o kör de i serie // parallellkopplar då äre ju fortfarande 8ohm?elr va blir de då?
Senast redigerat av pattilatti2 (5 januari 2009)


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 januari 2009
#11
8x2=16 och 8/2=4.........

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#12
Lonefox skrev:
8x2=16 och 8/2=4.........

men om ja kör 4ohm i bilen då..
4x2=8 borde ju bli 8/2=4 ?? ja elr det blir 2 ohm...

men kan man köra 4ohms i 2ohm då så det låter normalt?har aldrig testat det..ja med basar men inte vanliga kitt

fyy fan vilket mörker..så jävla ansträngande detta blev då..
tips på hur ja ska köra detta?

ska ja köra 2 filter per kitt då ..o köra på 2sty 2kanals?
har ju redan ett..
Senast redigerat av pattilatti2 (5 januari 2009)


1 727 Inlägg
5 januari 2009
#13
Lonefox skrev:
Horsyhorse skrev:
Jag läste många ggr, men låt kitten vara intakta element+filter, sedan parallellkopplar du filtrerna på steget, om du nu ska ha 2ohms belastning på en kanal i steget.

Gör du på det andra sättet, dubbla element på ett filter, blir värden fel, och delning kommer ej att fungera som  tänkt.

Pierre

Åt vilket håll är det delningen går om man ökar impendansen? Uppåt?
Jag kommer ALDRIG ihåg det där.....

Utifrån ett 6dB(LP) 1st spole, blir delningen lägre med lägre impedans.
Men har för mig att vid 6dB(HP) 1st konding, höjs delningen vid lägre impedans.

Och vid 12, 18 osv ska jag inte ens uttrycka mig.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 727 Inlägg
5 januari 2009
#14
Patti: Har du 1st 2kanalssteg, och 4st kit?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 januari 2009
#15
Horsyhorse skrev:
Lonefox skrev:
Horsyhorse skrev:
Jag läste många ggr, men låt kitten vara intakta element+filter, sedan parallellkopplar du filtrerna på steget, om du nu ska ha 2ohms belastning på en kanal i steget.

Gör du på det andra sättet, dubbla element på ett filter, blir värden fel, och delning kommer ej att fungera som  tänkt.

Pierre

Åt vilket håll är det delningen går om man ökar impendansen? Uppåt?
Jag kommer ALDRIG ihåg det där.....

Utifrån ett 6dB(LP) 1st spole, blir delningen lägre med lägre impedans.
Men har för mig att vid 6dB(HP) 1st konding, höjs delningen vid lägre impedans.

Och vid 12, 18 osv ska jag inte ens uttrycka mig.

Pierre

Vi får använda SÖKFUNKTIONEN på Lazzat.....vill minnas att det har nämnts där wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#16
alltså ja har ett 2kanals steg..och 4x6.5"med diskant o delningsfilter:)
framhögtalare Focal 165 K2P 2 kitt
audison VRx 2.250


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 januari 2009
#17
pattilatti2 skrev:
alltså ja har ett 2kanals steg..och 4x6.5"med diskant o delningsfilter:)
framhögtalare Focal 165 K2P 2 kitt
audison VRx 2.250

Gör som Pierre sade och kör med filtren till båda kiten och sedan kopplar du dem parallellt.
Vilket jag sade förut med....

Som sagt......vi har haft den här diskussionen förr wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

16 197 Inlägg
5 januari 2009
#18
pattilatti2 skrev:
alltså ja har ett 2kanals steg..och 4x6.5"med diskant o delningsfilter:)
framhögtalare Focal 165 K2P 2 kitt
audison VRx 2.250

varför inte bara köra steget i 2ohm/stereo??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#19
o då blir det 8ohm elr 2 ohm tongue ?? kanske lika då o köra på ett 2kanals till de som är tanken...
Senast redigerat av pattilatti2 (5 januari 2009)


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 januari 2009
#20
evilaudio skrev:
pattilatti2 skrev:
alltså ja har ett 2kanals steg..och 4x6.5"med diskant o delningsfilter:)
framhögtalare Focal 165 K2P 2 kitt
audison VRx 2.250

varför inte bara köra steget i 2ohm/stereo??

Är ju det vi säger till honom wink
Är även det jag sade till honom FÖRRA gången han frågade........

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök