visslande remmar

ralle_91
5 januari 2009 · 254 Inlägg

har en volvo 740 88 som remmarna visslar jätte mycket på.. vet att de brukar göra de på 740 men de måste ju bero på någonting ju.. nån som vet?

E3_Henrik Teknik Informatör
5 januari 2009 · 371 Inlägg

antagligen utslitna eller så behöver dem spännas...

mitt råd köp nya och spänn dem ordentligt

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
ralle_91
5 januari 2009 · 254 Inlägg

de känns ganska spända men hur är de man ser de? är det inte så att de ska gå o snurra ett halvt varv?? men de kan va så att de är slitna

Mack Forum- och sitemoderator
5 januari 2009 · 26 176 Inlägg

ralle_91 skrev:
de känns ganska spända men hur är de man ser de? är det inte så att de ska gå o snurra ett halvt varv?? men de kan va så att de är slitna

De ska inte gå att snurra dem tongue
De ska vara riktigt tajta för annars flyger dom av..det har jag varit med om personligen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
ralle_91
5 januari 2009 · 254 Inlägg

då går de väl av om de sitter så tajt jag har för mig att de ska gå o snurra ett halvt varv eller ett kvarts varv.. mina har inte flugit av o de tjuter inte heller från dom..

mrbuggy Entreprenör
5 januari 2009 · 1 784 Inlägg

ralle_91 skrev:
då går de väl av om de sitter så tajt jag har för mig att de ska gå o snurra ett halvt varv eller ett kvarts varv.. mina har inte flugit av o de tjuter inte heller från dom..

Men du säger ju för F_n att de tjuter om dom eller visslar...bestäm dej nu...:-(

Senast redigerat av mrbuggy (5 januari 2009)

BRub
5 januari 2009 · 168 Inlägg

Prova att peta på remmarna, ska inte gå att töja dom mer än 5-10mm. Lite "glapp" ska det vara då vet du att remmarna inte sitter för hårt. Prova även att vrida lite på remmarna, du ska kunna göra ca ett halv varv. Prova även att kasta lite vatten på dom, kan vara så att dom är torra. Annars är det bara och köpa nya/ spänna om gamla eller köpa nya som sagt och spänna dom ordentligt!

Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
5 januari 2009 · 272 Inlägg

Spänn dom inte för hårt ! Då kan både generator och vattenpump ta stryk ! Man ska kunna trycka ner dom en liten bit mellan två remskivor .

Schipperke rules !
volvotomten
5 januari 2009 · 274 Inlägg

som en skrev mellan 5-10mm skall det glappa

Mack Forum- och sitemoderator
5 januari 2009 · 26 176 Inlägg

Schipperke-owner skrev:
Spänn dom inte för hårt ! Då kan både generator och vattenpump ta stryk ! Man ska kunna trycka ner dom en liten bit mellan två remskivor .

...nej precis. Jag kanske skulle ta lagt till det. Spänn inte för hårt bara smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Jimpiz
5 januari 2009 · 845 Inlägg

ralle_91 skrev:
har en volvo 740 88 som remmarna visslar jätte mycket på.. vet att de brukar göra de på 740 men de måste ju bero på någonting ju.. nån som vet?

Mina remmar visslar inget, Min tankmätare fungerar och Min Ac fungerar. Det är original kvalitet. Det är bara  en packning som är bytt för 5 år sen.

Så det finns egentligen  ingenting som heter "Vet att det brukar göra de på 740 eller Det brukar inte fungera på 740 ". Jag har aldrig haft problem med dessa bilar, utan det handlar snarare om underhåll och skötsel.

Senast redigerat av Jimpiz (5 januari 2009)

Saab 9-3SS (2008)
jocke_gronberg
5 januari 2009 · 4 586 Inlägg

ralle_91 skrev:
har en volvo 740 88 som remmarna visslar jätte mycket på.. vet att de brukar göra de på 740 men de måste ju bero på någonting ju.. nån som vet?

det sitter drivremman både högt och lågt i en 740 kolla efter torrsprickor låter mest troligt att det har slarvats med bytena av dom

ralle_91
5 januari 2009 · 254 Inlägg

mrbuggy skrev:

ralle_91 skrev:
då går de väl av om de sitter så tajt jag har för mig att de ska gå o snurra ett halvt varv eller ett kvarts varv.. mina har inte flugit av o de tjuter inte heller från dom..

Men du säger ju för F_n att de tjuter om dom eller visslar...bestäm dej nu...:-(

de tjuter inte om de surrar svårt att förklara ljudet inte så att de skriker så högt utan ett surrande ljud som är hela tiden

Jimpiz
5 januari 2009 · 845 Inlägg

ralle_91 skrev:

mrbuggy skrev:

ralle_91 skrev:
då går de väl av om de sitter så tajt jag har för mig att de ska gå o snurra ett halvt varv eller ett kvarts varv.. mina har inte flugit av o de tjuter inte heller från dom..

Men du säger ju för F_n att de tjuter om dom eller visslar...bestäm dej nu...:-(

de tjuter inte om de surrar svårt att förklara ljudet inte så att de skriker så högt utan ett surrande ljud som är hela tiden

Kan det inte vara vattenpumpen som säger att den snart är slut?

Saab 9-3SS (2008)
BRub
5 januari 2009 · 168 Inlägg

ralle_91 skrev:

mrbuggy skrev:

ralle_91 skrev:
då går de väl av om de sitter så tajt jag har för mig att de ska gå o snurra ett halvt varv eller ett kvarts varv.. mina har inte flugit av o de tjuter inte heller från dom..

Men du säger ju för F_n att de tjuter om dom eller visslar...bestäm dej nu...:-(

de tjuter inte om de surrar svårt att förklara ljudet inte så att de skriker så högt utan ett surrande ljud som är hela tiden

Då får du kanske plocka ner remmarna och snurra på tex. generatons hjul för att kolla så den inte ger av sig ljud. Gör samma på acn och servon!

ralle_91
5 januari 2009 · 254 Inlägg

men de flästa volvo 740 låter så.. men inte alla så därför måste de va något lätt fel som typ att remmarna är slitna eller lösa eller för spända eller något sånt

Jimpiz
5 januari 2009 · 845 Inlägg

ralle_91 skrev:
men de flästa volvo 740 låter så.. men inte alla så därför måste de va något lätt fel som typ att remmarna är slitna eller lösa eller för spända eller något sånt

Finns säkert lika många Saab  som låter så. Har inget med märket i fronten att göra. Utan fortfarande Underhållet på bilen. Så de flesta är fel ordval. Rätt ordval hade varit, Det finns andra 740 som också låter så. Stor skillnad.

Saab 9-3SS (2008)
jocke_gronberg
5 januari 2009 · 4 586 Inlägg

ralle_91 skrev:
men de flästa volvo 740 låter så.. men inte alla så därför måste de va något lätt fel som typ att remmarna är slitna eller lösa eller för spända eller något sånt

problemet ligger att det köps nya remmar som spänns en gång sedan körs bilen i 4-5 år. Då hinner remmen bli längre och värav visslande ljudet som även kommer ifrån utrorkade remmar. På dagens bilar så har man löst det med en automatiskt spännare samt ofta bara en rem istället för tre

har du kontrollerat dina remmar hur dom ser ut ?

Senast redigerat av jorre83 (5 januari 2009)

Hasselstrom
5 januari 2009 · 796 Inlägg

Hur fasen kan du höra de? Jag hör bara en stor fläckt på 240/740...  Skriker remmarna, byt... kostar inte många spänn. Tjuter eller visslar det om nåt annat?

Lyssna, känn, byt...

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
ralle_91
5 januari 2009 · 254 Inlägg

de e kanske fläkten som låter.. men de konstiga är att min kompis 740 är helt tyst där ifrån

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang