5804
Sök

Starta bilen utan olja i ...

Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
661 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
JO nu ar det sa att min darling lacker olja, fanns valdigt lite olja i motorn nar jag stallde in henne.
Ar dock nere i australien nu sa ni far ursakta de tre sista bokstaverna inte existerar, men fragan ar vad hander om den snubben dar jag stallt in bilen skulle starta den o flytta den for ngn annan agare vill ha ut sin bil, kan motorn skara pa direkten?

For jag tankte ringa hem o forklara for farsan att han far aka ut o halla i olja och/eller ringa gubben att inte starta bilen da den star inne i garaget.

Skulle behova hjalp med detta sa fort som mojligt da jag skall snart jobba pa en farm o vet ej om det finns internet access ute i bushen, tack sa mkt pa forhand

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !

RMR-Crew
478 Inlägg
6 januari 2009
SatansWrath skrev:
JO nu ar det sa att min darling lacker olja, fanns valdigt lite olja i motorn nar jag stallde in henne.
Ar dock nere i australien nu sa ni far ursakta de tre sista bokstaverna inte existerar, men fragan ar vad hander om den snubben dar jag stallt in bilen skulle starta den o flytta den for ngn annan agare vill ha ut sin bil, kan motorn skara pa direkten?

For jag tankte ringa hem o forklara for farsan att han far aka ut o halla i olja och/eller ringa gubben att inte starta bilen da den star inne i garaget.

Skulle behova hjalp med detta sa fort som mojligt da jag skall snart jobba pa en farm o vet ej om det finns internet access ute i bushen, tack sa mkt pa forhand

En motor ska aldrig gå utan olja.

189 Inlägg
6 januari 2009
skär den inte direkt så lär den skära i närmsta framtid om du startar den utan olja smile bättre att putta den

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
6 januari 2009
beror ju på hur rädd om bilen du är igentligen ska man aldrig starta en motor med för lite olja för och va på säkra sidan bara göra som jocket4 säger

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 januari 2009
Varför riskera att det säger pang? Beror ju lite på vad det är för bil också vissa motorer klarar lite olja bättre än andra. Men en skvätt olja går väl alltid att få tag i, be gubben eller din Far.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

flummjoao
6 januari 2009
motorn skär inte på engång men det är inte så bra för lager och kolvarna. beror på hur lång tid man har i gång den. men det är väl klokt att putta bilen. onödigt att ta den risken att man pajar nåt i motorn.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 januari 2009
volvojoao skrev:
motorn skär inte på engång men det är inte så bra för lager och kolvarna. beror på hur lång tid man har i gång den. men det är väl klokt att putta bilen. onödigt att ta den risken att man pajar nåt i motorn.

Motorn skär med all säkerhet inte med en gång, utan efter ett tag beroende på oljenivå och hur länge den får gå och hur. Finns ju de som varvar med kall motor när de ska bara flytta den. Missar de oljetryckslampan då så roll

Men med all säkerhet kommer det bli flera bestående skador på motorn. Även om de inte märks direkt.

1 948 Inlägg
6 januari 2009
den lokala raggar klubben brukar anordna en biluställning i min hemstad (askersund) varje år, ett stående inslag då brukar vara att dom tömmer en bil på motorolja och sedan får man tippa på hur lång tid den orkar gå på full gas innan den skär.

någon gång vet jag det bara har tagit typ 10 sec, en gång orkade den uppåt 5 min men normalt brukar vara typ 1,30-2 min, på fullvarv...

så visst du kan alltid chansa och starta bilen sen backa ut den fort som tusan... men skulle jag vara du så skulle jag säga åt dom att antingen hälla i olja eller putta ut bilen...

Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
661 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
tack sa mkt, ja det kostar val en formogenhet med reperation om den skar, sa det basta ar nog att be farsan min fixa i lite olja i henne om nu denna snubben far for sig att kora ut med henne eller ngt.

Tack sa mkt for hjalpen

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !

Avstängd
512 Inlägg
9 januari 2009
Har oljefilm på alla rörliga delar, men några sekunder max

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
Avstängd
512 Inlägg
9 januari 2009
Ja eller varför inte fylla olja?

1 963 Inlägg
9 januari 2009
Är de så att den läcker får den väl ändå inte upp rätt tryck eller? Ingen större ide att fylla på med olja då tycker jag, bättre bara putta den..

Men are not born - Men are made

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 januari 2009
Felax skrev:
Är de så att den läcker får den väl ändå inte upp rätt tryck eller? Ingen större ide att fylla på med olja då tycker jag, bättre bara putta den..

Beror ju på i vilken omfattning ifs, kanske håller de 5min det tar att flytta han

Sök