4947
Sök

Volvo 855 GLT vs Bmw 520i Vanos?

338 Inlägg
7 januari 2009
#21
tobee skrev:
Finns fler bud på 850n;)

Motorart  R 5
Hubraum  2435 ccm
Aufladung  Sauger
PS - UMin  170 PS - 6000/Min
Nm - UMin  220 Nm - 3300/Min
Motorlage/Antrieb  Frontmotor/Front
Gänge/Schaltung  5/manuell
Test in ams Jahrbuch 1992
Gewicht  1425 kg
0 - 80 km/h  6,5 s
0 - 100 km/h  9,3 s
0 - 120 km/h  13,4 s
0 - 130 km/h  - s
0 - 140 km/h  - s
0 - 160 km/h  25,5 s
0 - 180 km/h  37,6 s

Å vips så var 850n långsammare än 525an;)

I praktiken beror det nog mest på föraren...

Ja alltså går dom jämnt som jag sa tidigare.


1 571 Inlägg
7 januari 2009
#22
tobee skrev:
Finns fler bud på 850n;)

Motorart  R 5
Hubraum  2435 ccm
Aufladung  Sauger
PS - UMin  170 PS - 6000/Min
Nm - UMin  220 Nm - 3300/Min
Motorlage/Antrieb  Frontmotor/Front
Gänge/Schaltung  5/manuell
Test in ams Jahrbuch 1992
Gewicht  1425 kg
0 - 80 km/h  6,5 s
0 - 100 km/h  9,3 s
0 - 120 km/h  13,4 s
0 - 130 km/h  - s
0 - 140 km/h  - s
0 - 160 km/h  25,5 s
0 - 180 km/h  37,6 s

Å vips så var 850n långsammare än 525an;)

I praktiken beror det nog mest på föraren...

Fakta om 850 GLT -92 
MOTOR: Rak 5cyl, slagvolym 2 435 cm3. Max effekt 125 kW (170 hk) vid 6 200 r/min. Max vridmoment 220 Nm vid 3 300 r/min. KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Manuell 5 vxl. MÅTT & VIKT: Längd 4 660, bredd 1 760, höjd 1 400 mm. Tank 73 l. Tjvikt 1 420 kg. BRÄNSLEFÖRBRUKNING: Landsväg 6,1 stad 11,2 blandat 8,9 l/100 kml. PRESTANDA: Acc 0-100 km/h ca 8,9 s. Toppfart ca 215 km/h.

http://www.automotorsport.se/biltester/ … 70307.html

Många olika bud blir det. Men det är väl som sagt lite beroende på förare också.

Jag hade nog tittat närmare på en 520, spela roll om några tiondelar hit eller dit. E34 är en snygg modell.
Senast redigerat av henrikh (7 januari 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 januari 2009
#23
Köp Bmwn, finns nått som kallas kvalitet i dem som Volvo-ägare aldrig hört talas om. E34 är en av Bmws mest välbyggda bilar, med M50 motorn rullar de hur långt som helst bara man sköter vanlig service.
Dessutom är den bakhjulsdriven, och helt underbar att köra. Snäll och balanserad och du behöver inte va ett proffs för att köra den på sladd. Snäll till vintern också, inte alls nått sladdgirigt monster som bmw ofta påstås vara.

Även om 520n nu blir omkörd av 850n så vem bryr sig? du kör sportbil och han plogbil som jämförelse. Satsa dock på 525an, kostar lika mycket att äga men är betydligt piggare, 850n har inte en chans längre ens i turboversion om du nu lägger nån vikt på sånt...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 354 Inlägg
7 januari 2009
#24
Rquired skrev:
Köp Bmwn, finns nått som kallas kvalitet i dem som Volvo-ägare aldrig hört talas om. E34 är en av Bmws mest välbyggda bilar, med M50 motorn rullar de hur långt som helst bara man sköter vanlig service.
Dessutom är den bakhjulsdriven, och helt underbar att köra. Snäll och balanserad och du behöver inte va ett proffs för att köra den på sladd. Snäll till vintern också, inte alls nått sladdgirigt monster som bmw ofta påstås vara.

Även om 520n nu blir omkörd av 850n så vem bryr sig? du kör sportbil och han plogbil som jämförelse. Satsa dock på 525an, kostar lika mycket att äga men är betydligt piggare, 850n har inte en chans längre ens i turboversion om du nu lägger nån vikt på sånt...

Håller med, satsa på 525an lika gärna.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

735 Inlägg
7 januari 2009
#25
Som teknikens värld skrev i ett begtest för många år sen(Vill jag minnas): Motorn i 520 är på tok för trött för bilen medans 2.5 liters sexan gör bilen riktigt pigg samtidigt som den i vissa fall till och med är snålare än lillebror. Men iom att 525 är roligare att köra ökar också antalet hårdkörda exemplar, så se upp! 520 har aldrig lockat människor med tung gasfot och är ett tryggare begköp.

Så skiter du fullständigt i att du köper en långsammare bil, välj 520! Bilen har allt som 525 har utom på en punkt.
Senast redigerat av tobee (7 januari 2009)

338 Inlägg
7 januari 2009
#26
Rquired skrev:
Köp Bmwn, finns nått som kallas kvalitet i dem som Volvo-ägare aldrig hört talas om. E34 är en av Bmws mest välbyggda bilar, med M50 motorn rullar de hur långt som helst bara man sköter vanlig service.
Dessutom är den bakhjulsdriven, och helt underbar att köra. Snäll och balanserad och du behöver inte va ett proffs för att köra den på sladd. Snäll till vintern också, inte alls nått sladdgirigt monster som bmw ofta påstås vara.

Även om 520n nu blir omkörd av 850n så vem bryr sig? du kör sportbil och han plogbil som jämförelse. Satsa dock på 525an, kostar lika mycket att äga men är betydligt piggare, 850n har inte en chans längre ens i turboversion om du nu lägger nån vikt på sånt...

Tror du seriöst att en 525a är snabbare än 850 t5 ?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 januari 2009
#27
tobee skrev:
Som teknikens värld skrev i ett begtest för många år sen(Vill jag minnas): Motorn i 520 är på tok för trött för bilen medans 2.5 liters sexan gör bilen riktigt pigg samtidigt som den i vissa fall till och med är snålare än lillebror. Men iom att 525 är roligare att köra ökar också antalet hårdkörda exemplar, så se upp! 520 har aldrig lockat människor med tung gasfot och är ett tryggare begköp.

Så skiter du fullständigt i att du köper en långsammare bil, välj 520! Bilen har allt som 525 har utom på en punkt.

Samma underbara gångkultur, ljud etc i de båda. Se till att du köper en med M50-motorn, inga fel på M20 men den dricker mer och har en kamrem som behöver bytas med 6K mils intervall. Och håll dig långt borta från 518 som är på tok för klen för en såhärpass tung bil, blir bara törstig och händer inget när du trycker på tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#28
Blev inget, då han hoppa av.. Pga att min är importerad. smile
Senast redigerat av emijl (8 januari 2009)

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 januari 2009
#29
Mange_GVe skrev:
Rquired skrev:
Köp Bmwn, finns nått som kallas kvalitet i dem som Volvo-ägare aldrig hört talas om. E34 är en av Bmws mest välbyggda bilar, med M50 motorn rullar de hur långt som helst bara man sköter vanlig service.
Dessutom är den bakhjulsdriven, och helt underbar att köra. Snäll och balanserad och du behöver inte va ett proffs för att köra den på sladd. Snäll till vintern också, inte alls nått sladdgirigt monster som bmw ofta påstås vara.

Även om 520n nu blir omkörd av 850n så vem bryr sig? du kör sportbil och han plogbil som jämförelse. Satsa dock på 525an, kostar lika mycket att äga men är betydligt piggare, 850n har inte en chans längre ens i turboversion om du nu lägger nån vikt på sånt...

Tror du seriöst att en 525a är snabbare än 850 t5 ?

Läs igen, spelar ingen roll skriver jag då jag anser att bmwn är en bra mkt bättre bil i allt. Men du har rätt, T5an är kvickare på pappret till 100 iaf.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 585 Inlägg
8 januari 2009
#30
jag hade slagit till. Du kommer inte bli besviken tror jag iallafall. 520in är nog snabbare än 850in. Går hyffsat bra gör dom.

338 Inlägg
8 januari 2009
#31
Rquired skrev:
Mange_GVe skrev:
Rquired skrev:
Köp Bmwn, finns nått som kallas kvalitet i dem som Volvo-ägare aldrig hört talas om. E34 är en av Bmws mest välbyggda bilar, med M50 motorn rullar de hur långt som helst bara man sköter vanlig service.
Dessutom är den bakhjulsdriven, och helt underbar att köra. Snäll och balanserad och du behöver inte va ett proffs för att köra den på sladd. Snäll till vintern också, inte alls nått sladdgirigt monster som bmw ofta påstås vara.

Även om 520n nu blir omkörd av 850n så vem bryr sig? du kör sportbil och han plogbil som jämförelse. Satsa dock på 525an, kostar lika mycket att äga men är betydligt piggare, 850n har inte en chans längre ens i turboversion om du nu lägger nån vikt på sånt...

Tror du seriöst att en 525a är snabbare än 850 t5 ?

Läs igen, spelar ingen roll skriver jag då jag anser att bmwn är en bra mkt bättre bil i allt. Men du har rätt, T5an är kvickare på pappret till 100 iaf.

2 sek snabbare till hundra och det är efter 100, 850in börjar dra till 160 är den 5sek snabbare än 525an.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 januari 2009
#32
Mange_GVe skrev:
Rquired skrev:
Mange_GVe skrev:

Tror du seriöst att en 525a är snabbare än 850 t5 ?

Läs igen, spelar ingen roll skriver jag då jag anser att bmwn är en bra mkt bättre bil i allt. Men du har rätt, T5an är kvickare på pappret till 100 iaf.

2 sek snabbare till hundra och det är efter 100, 850in börjar dra till 160 är den 5sek snabbare än 525an.

Jo det stämmer, hittade liknande uppgifter. Men då jämför vi visserligen en bil med 192 och en med 225. Men ännu en gång, tycker inte det spelar någon större roll i det här fallet. Sen ska kraften ner i marken också, och här tror jag att 525an tar igen effektförlusten. Men då jag inte har varken 525 eller 850 tillgänglig...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

338 Inlägg
8 januari 2009
#33
Rquired skrev:
Mange_GVe skrev:
Rquired skrev:

Läs igen, spelar ingen roll skriver jag då jag anser att bmwn är en bra mkt bättre bil i allt. Men du har rätt, T5an är kvickare på pappret till 100 iaf.

2 sek snabbare till hundra och det är efter 100, 850in börjar dra till 160 är den 5sek snabbare än 525an.

Jo det stämmer, hittade liknande uppgifter. Men då jämför vi visserligen en bil med 192 och en med 225. Men ännu en gång, tycker inte det spelar någon större roll i det här fallet. Sen ska kraften ner i marken också, och här tror jag att 525an tar igen effektförlusten. Men då jag inte har varken 525 eller 850 tillgänglig...

Bättre jämnförelse är nog din 328 och en 850 t5 de är rätt jämna.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 januari 2009
#34
Mange_GVe skrev:
Rquired skrev:
Mange_GVe skrev:

2 sek snabbare till hundra och det är efter 100, 850in börjar dra till 160 är den 5sek snabbare än 525an.

Jo det stämmer, hittade liknande uppgifter. Men då jämför vi visserligen en bil med 192 och en med 225. Men ännu en gång, tycker inte det spelar någon större roll i det här fallet. Sen ska kraften ner i marken också, och här tror jag att 525an tar igen effektförlusten. Men då jag inte har varken 525 eller 850 tillgänglig...

Bättre jämnförelse är nog din 328 och en 850 t5 de är rätt jämna.

Jo det kan nog stämma. Vet inte om glt motsvarar en T5a eller vad det är för motor men annars kunde vi ju testat, lite drygt att köra till gällivare dock tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

82 Inlägg
15 januari 2009
#35
Ända fördelen jag kan hitta hos en 850 gämfört mot en e34/525 är att volvon kan fås med turbo wink Annars rätt lika i prestanda skulle jag tro. Fördelar med bmw är ju bakhjulsdrift, bekvämare, mer "lyxkänsla". Och reservdelarna är nog med rätt lika i pris då e34 är en gammal modell (ser inte mina reservdalar som dyra iaf) wink.



Sök