Tål en seat leon FR 308 hk?

Wicca
7 januari 2009 · 886 Inlägg

Hej, jag satt för några dagar sedan och kollade på lite olika "hot hatches" och kom och tänka på Seats leon.

Surfade in och upptäckte att man kan få en Seat leon Cupra FR med 240 hk(0-100=6.4s) för runt 260000 kr.

Billigt tycker jag, då har man faktiskt ACC, antispinn, stereo och "allt".

Sen surfade jag in på BSRs hemsida för att kolla om det finns nått chip till den, självklart gjorde det detta och enligt dem så får man då ut 308 hk. Inte för att jag är något proffs men jag tycker det låter som en väldigt stor effektökning. Enligt mina "beräkningar" så borde den göra 0-100 på cirka 5 sek, vilket ju är ruskigt snabbt.

Men ändå, om vi säger att det faktiskt går att få ut 308 hk ur den utan att den sprängs:
Tål transmissionen så hög effekt? Man vill ju inte att lådan eller kopplingen ska trasas sönder.
Är väghållningen tillräckligt bra? Det känns ju onödigt med 308 hk om det inte går att svänga med bilen. wink

Någon som vet?

Länk till BSRs sida:
http://sv.bsr.se/products/t1123/

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Wicca
7 januari 2009 · 886 Inlägg

Ingen som har lite koll?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Mortalis VW-nörd?
7 januari 2009 · 4 332 Inlägg

Kommer nog få väldigt jobbigt att utnyttja den kraften om du inte tänkt köra rakt fram bara...framhjulen ska klara bromsa (huvuddelen), gasa och styra...vad e de de brukar säga, gränsen för en FWD bil är 240-250hk innan de blir jobbigt att nyttja kraften...astra OPC t.ex. som bara skriker om däcken och styr av sig självt. Gick ju lika snabbt runt Top Gears testbana som en med 10% mindre kraft för att den inte kunde få ner kraften i backen.

Samma sak med Alfa 147 GTA vad jag sett...

Senast redigerat av Mortalis (7 januari 2009)

FL3JM Inga konstigheter
7 januari 2009 · 2 064 Inlägg

Wicca skrev:
Hej, jag satt för några dagar sedan och kollade på lite olika "hot hatches" och kom och tänka på Seats leon.

Surfade in och upptäckte att man kan få en Seat leon Cupra FR med 240 hk(0-100=6.4s) för runt 260000 kr.

Billigt tycker jag, då har man faktiskt ACC, antispinn, stereo och "allt".

Sen surfade jag in på BSRs hemsida för att kolla om det finns nått chip till den, självklart gjorde det detta och enligt dem så får man då ut 308 hk. Inte för att jag är något proffs men jag tycker det låter som en väldigt stor effektökning. Enligt mina "beräkningar" så borde den göra 0-100 på cirka 5 sek, vilket ju är ruskigt snabbt.

Men ändå, om vi säger att det faktiskt går att få ut 308 hk ur den utan att den sprängs:
Tål transmissionen så hög effekt? Man vill ju inte att lådan eller kopplingen ska trasas sönder.
Är väghållningen tillräckligt bra? Det känns ju onödigt med 308 hk om det inte går att svänga med bilen. wink

Någon som vet?

Länk till BSRs sida:
http://sv.bsr.se/products/t1123/

Vill se dig göra 0-100 i en sån där bil på 5 sek även om du skulle ha 500 hästar. Med originaldäck fram kommer du inte få ner ett skit i backen ju. Då äre apbreda slicks som gäller och ändå spinner man loss. Framhjulsdrift suger.

MattiasH
7 januari 2009 · 1 291 Inlägg

Nu frågade han väl inte om FWD och mycket effekt utan om transmissionen håller yikes
Till trådskaparen: jag TROR inte det ska vara några problem med lådan, en bil med 240hk original brukar ha en hyffsat dimensionerad låda, rasa låder har mer med dåligt handhavande än mycket effekt att göra.

Till ni andra som klankat ner på FWD, Det finns något som heter KÖRBAR effekt och halvgas, en FWD är inte på något sett sämre än en likvärdig RWD bil sålänge det inte handlar om stillastående start. Skulle tro att dessa 308hk han kommer få med chippet är väldigt snälla hästar som drar över ett långt register vilket gör bilen lättkörd. sen era erfarnheter kring ämnet mer än bilprogram på tv vet ju inte jag nånting om?

Mortalis VW-nörd?
7 januari 2009 · 4 332 Inlägg

corsa_m skrev:
Nu frågade han väl inte om FWD och mycket effekt utan om transmissionen håller yikes
Till trådskaparen: jag TROR inte det ska vara några problem med lådan, en bil med 240hk original brukar ha en hyffsat dimensionerad låda, rasa låder har mer med dåligt handhavande än mycket effekt att göra.

Till ni andra som klankat ner på FWD, Det finns något som heter KÖRBAR effekt och halvgas, en FWD är inte på något sett sämre än en likvärdig RWD bil sålänge det inte handlar om stillastående start. Skulle tro att dessa 308hk han kommer få med chippet är väldigt snälla hästar som drar över ett långt register vilket gör bilen lättkörd. sen era erfarnheter kring ämnet mer än bilprogram på tv vet ju inte jag nånting om?

"Är väghållningen tillräckligt bra? Det känns ju onödigt med 308 hk om det inte går att svänga med bilen. "

Man ska dessutom inte lita på mediatester överhuvudtaget? Tidningar som bilprogram...tycker att när de testar runt en och samma bana, med en och samma förare om och om igen bör räknas som rätt tillräckligt.

Senast redigerat av Mortalis (7 januari 2009)

MattiasH
8 januari 2009 · 1 291 Inlägg

Mortalis skrev:

corsa_m skrev:
Nu frågade han väl inte om FWD och mycket effekt utan om transmissionen håller yikes
Till trådskaparen: jag TROR inte det ska vara några problem med lådan, en bil med 240hk original brukar ha en hyffsat dimensionerad låda, rasa låder har mer med dåligt handhavande än mycket effekt att göra.

Till ni andra som klankat ner på FWD, Det finns något som heter KÖRBAR effekt och halvgas, en FWD är inte på något sett sämre än en likvärdig RWD bil sålänge det inte handlar om stillastående start. Skulle tro att dessa 308hk han kommer få med chippet är väldigt snälla hästar som drar över ett långt register vilket gör bilen lättkörd. sen era erfarnheter kring ämnet mer än bilprogram på tv vet ju inte jag nånting om?

"Är väghållningen tillräckligt bra? Det känns ju onödigt med 308 hk om det inte går att svänga med bilen. "

Man ska dessutom inte lita på mediatester överhuvudtaget? Tidningar som bilprogram...tycker att när de testar runt en och samma bana, med en och samma förare om och om igen bör räknas som rätt tillräckligt.

klart man inte ska skita helt i mediatester men man bör se det med kritiska ögon samt försöka bilda sig en egen uppfattning. Det jag reagerade på var hur du formulerat det "astra OPC t.ex. som bara skriker om däcken och styr av sig självt. Gick ju lika snabbt runt Top Gears testbana som en med 10% mindre kraft för att den inte kunde få ner kraften i backen. bilen med 10% mindre effekt =24hk var en annan bil med ett annat chassi och då kan du inte ta det som jämförelse, ska man köra runt en bana på tid så spelar effekten inte så stor roll i jämförelse med hur viktigt chassit är. att ta igen 5km/h skillnad i utgångshastighet kräver många hk extra.

bilen i fråga lär dock ha tillräkligt fint chassi för att klara 308hk men som vanligt måste dom användas med förstånd, ingen vanlig bil är en racerbil

beda
8 januari 2009 · 236 Inlägg

0-100 på 6.4sek original är väldigt snabbt för en FWD. O jag tror att du kommer vara ganska nöjd redan med de. Sen vill ju som bekant alltid mycket ha mer. wink Sen hur pass dimensionerade grejerna är det är en annan sak. Bilen e ju byggd för de 240hk o 68hk till på de e ändå ganska mkt.

Mortalis VW-nörd?
8 januari 2009 · 4 332 Inlägg

corsa_m skrev:

Mortalis skrev:

corsa_m skrev:
Nu frågade han väl inte om FWD och mycket effekt utan om transmissionen håller yikes
Till trådskaparen: jag TROR inte det ska vara några problem med lådan, en bil med 240hk original brukar ha en hyffsat dimensionerad låda, rasa låder har mer med dåligt handhavande än mycket effekt att göra.

Till ni andra som klankat ner på FWD, Det finns något som heter KÖRBAR effekt och halvgas, en FWD är inte på något sett sämre än en likvärdig RWD bil sålänge det inte handlar om stillastående start. Skulle tro att dessa 308hk han kommer få med chippet är väldigt snälla hästar som drar över ett långt register vilket gör bilen lättkörd. sen era erfarnheter kring ämnet mer än bilprogram på tv vet ju inte jag nånting om?

"Är väghållningen tillräckligt bra? Det känns ju onödigt med 308 hk om det inte går att svänga med bilen. "

Man ska dessutom inte lita på mediatester överhuvudtaget? Tidningar som bilprogram...tycker att när de testar runt en och samma bana, med en och samma förare om och om igen bör räknas som rätt tillräckligt.

klart man inte ska skita helt i mediatester men man bör se det med kritiska ögon samt försöka bilda sig en egen uppfattning. Det jag reagerade på var hur du formulerat det "astra OPC t.ex. som bara skriker om däcken och styr av sig självt. Gick ju lika snabbt runt Top Gears testbana som en med 10% mindre kraft för att den inte kunde få ner kraften i backen. bilen med 10% mindre effekt =24hk var en annan bil med ett annat chassi och då kan du inte ta det som jämförelse, ska man köra runt en bana på tid så spelar effekten inte så stor roll i jämförelse med hur viktigt chassit är. att ta igen 5km/h skillnad i utgångshastighet kräver många hk extra.

bilen i fråga lär dock ha tillräkligt fint chassi för att klara 308hk men som vanligt måste dom användas med förstånd, ingen vanlig bil är en racerbil

Well styr av sig självt kan man väl ändå lita på när han drar i 1ans växel, gasar å ratten går åt vänster, lägger i tvåan, gasar, ratten drar åt vänster ännu mer...men det är ju som du säger, att man måste kunna få ner kraften i backen, och hade 300+hk gått att få ner bra i backen så hade ju Golf GTI, Focus ST m.fl. haft den effekten, men de ville göra bilen möjlig att leva med antar jag? smile

Btw bilen som jag syftade på som hade mindre kraft var Renault Meganes motsvarande GTI bil, va väl inte 225 den hette har ja för mig utan uppföljaren till den. Så de handlade inte om en Lotus Elise eller så wink

Att köra runt med halvgas för att inte spinna eller understyra förstör ju syftet med att chippa upp till den effekten som kräver detta?

Senast redigerat av Mortalis (8 januari 2009)

mYGeL
8 januari 2009 · 1 338 Inlägg

Wicca skrev:
Hej, jag satt för några dagar sedan och kollade på lite olika "hot hatches" och kom och tänka på Seats leon.

Surfade in och upptäckte att man kan få en Seat leon Cupra FR med 240 hk(0-100=6.4s) för runt 260000 kr.

Billigt tycker jag, då har man faktiskt ACC, antispinn, stereo och "allt".

Sen surfade jag in på BSRs hemsida för att kolla om det finns nått chip till den, självklart gjorde det detta och enligt dem så får man då ut 308 hk. Inte för att jag är något proffs men jag tycker det låter som en väldigt stor effektökning. Enligt mina "beräkningar" så borde den göra 0-100 på cirka 5 sek, vilket ju är ruskigt snabbt.

Men ändå, om vi säger att det faktiskt går att få ut 308 hk ur den utan att den sprängs:
Tål transmissionen så hög effekt? Man vill ju inte att lådan eller kopplingen ska trasas sönder.
Är väghållningen tillräckligt bra? Det känns ju onödigt med 308 hk om det inte går att svänga med bilen. wink

Någon som vet?

Länk till BSRs sida:
http://sv.bsr.se/products/t123/

Hej

Jag har en Seat Leon Cupra och har nu 342 hästar bänkade hästar wink
Utan några jätte stora modifkationer Läs i Infon om bilen om ni vill veta vad som är gjort cool

Kolla min sida
www.garaget.org/mygel

Fast bara www.Vtech.se som får pilla med min bil!
Mycket bättre att ha med att göra speciellt om du sedan uppdaterar bilen och vill optimera den..


Mvh// Michel
Senaste bromspappret..

https://www1.garaget.org/archive/21/20668/88954/88954-1090850.jpg

Senast redigerat av mYGeL (8 januari 2009)

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
Crozzfire Avstängd
8 januari 2009 · 512 Inlägg

Visst sitter det 4WD på denna? Annars sätter den bara ned röven och spinner, och sliiter i ratten, men ska nog inte stå och varva och dumpa konan på torrasfalt, men detta torde vara Audi S3 grejor?

Hellquist
8 januari 2009 · 499 Inlägg

Det blir svårkört med mycket effekt och framhjulsdrift men inte omöjligt att köra. Jag tror ju inte du får 308 ärliga Hk, BSR brukar vara rätt duktiga på att överdriva.. Sedan är det roligt att de kan ange en så exakt siffra..

Rojpen
8 januari 2009 · 2 230 Inlägg

klart den klarar det. en låda och dess saker är ju byggd att klara mer än vad dom leverar annars skulle ju varje låda rasa så fort man körde den smile och sen att vara kör bar. klart dom är detm, man måste ju inte trycka plattan i mattan från stillastående eller i skarpa kurvor, klart det spinner dåtongue gör ju RWD med såtongue

så kan det vara då det inte blev som det skulle
mYGeL
8 januari 2009 · 1 338 Inlägg

Crozzfire skrev:
Visst sitter det 4WD på denna? Annars sätter den bara ned röven och spinner, och sliiter i ratten, men ska nog inte stå och varva och dumpa konan på torrasfalt, men detta torde vara Audi S3 grejor?

Endast FWD Men annars samma som på nya S3an
Funkar kanon kör med den dagligen även nu på vintern.. cool

Visserligen spinns det hejvilt om man vill.. tongue
men bara köra med antispinnen på så går det att köra utan några som helst problem..

Mvh// Michel

Senast redigerat av mYGeL (8 januari 2009)

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
mYGeL
8 januari 2009 · 1 338 Inlägg

Hellquist skrev:
Det blir svårkört med mycket effekt och framhjulsdrift men inte omöjligt att köra. Jag tror ju inte du får 308 ärliga Hk, BSR brukar vara rätt duktiga på att överdriva.. Sedan är det roligt att de kan ange en så exakt siffra..

Vet ialf att polarn med BSR's PPC vill Byta till sån jag har Vtech RTS efter han kört min bil.. innan när jag hade 303,8 bänkade hästar och han skulle ha 308 så drog jag honom smile

Så lite tveksam till att BSR'en skulle ge mer då?

nu har jag byt lite grejer så efter sista uppdatering 342 hästar drygt big_smile

Mvh// Michel

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
billy IT-Tekniker
8 januari 2009 · 376 Inlägg

klart det går att köra med bilen, är väl bara att se till på att lätta på gasfoten?

Volvo V70 "Greyline" (1999)
Wicca
8 januari 2009 · 886 Inlägg

billy skrev:
klart det går att köra med bilen, är väl bara att se till på att lätta på gasfoten?

Då försvinner ju halva anledningen att chippa den.

Men ok, så lådan och kopplingen håller.

mYGel:

Du har ju perfekta erfarenheter av vad jag frågar efter, hur tycker du det funkar med väghållningen?
Duger den för 308 eller tillochmed 342hk?

Förresten, väldigt bra sida du tipsade om! tack

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Bubbaman Byfåne
8 januari 2009 · 368 Inlägg

Finns ju Seat Leon med 4wd. Inte 100 på att Leonen av nyast model finns med 4wd dock.

mYGeL
8 januari 2009 · 1 338 Inlägg

Wicca skrev:

billy skrev:
klart det går att köra med bilen, är väl bara att se till på att lätta på gasfoten?

Då försvinner ju halva anledningen att chippa den.

Men ok, så lådan och kopplingen håller.

mYGel:

Du har ju perfekta erfarenheter av vad jag frågar efter, hur tycker du det funkar med väghållningen?
Duger den för 308 eller tillochmed 342hk?

Förresten, väldigt bra sida du tipsade om! tack

Tjena,

Ja det funkar helt kanon och jag kör helt original med dämpare fjädrar änsålänge.. smile
Fick uppdatera bromsarna med nya klossar EBC Redstuff..

Jag ska snart mappa om den igen för ska montera downpipe samt lite andra småsaker tongue
satsar på att komma upp mot 370-380 hp sen kanske turbo byte får se senare hur ekonomin tillåter hmmtongue

kört ca 3000mil med allt på och inga problem hittils ialf..

dem är duktiga på Vtech spec på 2,0tfsi motorerna..

Mvh// M

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
mYGeL
8 januari 2009 · 1 338 Inlägg

Bubbaman skrev:
Finns ju Seat Leon med 4wd. Inte 100 på att Leonen av nyast model finns med 4wd dock.

Nej tyvärr så gör den icke det...

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang