1933
Sök

Sommardäcken har åkt på!!!

SSS -12
3 217 Inlägg
14 mars 2006
Henke_K skrev:
så gott som helt rent på vägarna här nere.
O vilket e bäst..... Totalt blanka vinterdäck där man får böter på alla 4 plus ombesiktning eller kör
med 4 helt nya sommardäck?? o antagligen inte få böter alls eftersom det inte e vinterväglag här hemma?

Snacka skit.. jag bor inte långt ifrån dig, och snön kommer snart igen! Hej förresten, Bara bo här big_smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

638 Inlägg
14 mars 2006
Idioter som dessa som ser till att skadestatestiken ökar drastiskt!

Spelar väl ingen roll om vägarna är utan snö? Är det minusgrader så har man ju inget fäste ändå. Köp nya vinterdäck o kör på istället.

Kommer väl nånting här snart!

1 854 Inlägg
15 mars 2006
Hellre köpa nya vinterdäck än o få onödiga böter, du behöver väll nya nästa vinter oxå?
det kan ju inte va direkt lagligt med sommarpjuckar nu lr har jag fel

764 Inlägg
15 mars 2006
Henke_K skrev:
så gott som helt rent på vägarna här nere.
O vilket e bäst..... Totalt blanka vinterdäck där man får böter på alla 4 plus ombesiktning eller kör
med 4 helt nya sommardäck?? o antagligen inte få böter alls eftersom det inte e vinterväglag här hemma?

Om däcken är blanka kan dom knappast ha varit godkända i början på vintern heller.

TeQuilla

764 Inlägg
15 mars 2006
Renjägarn skrev:
Idioter som dessa som ser till att skadestatestiken ökar drastiskt!

Spelar väl ingen roll om vägarna är utan snö? Är det minusgrader så har man ju inget fäste ändå. Köp nya vinterdäck o kör på istället.

Instämmer. Gummit i sommardäcken blir ju stenhårt.

TeQuilla

Ingenjör
256 Inlägg
15 mars 2006
Skön tråd...roligt att se att man närmar sig våren.

Längtar också efter sommarsulorna & blänket smile

Det är inget brott förrän man åker fast

1 019 Inlägg
15 mars 2006
vars fan bor du då? i sydafrika elr?

[MÄKI-MEET] GÖRANSSON ARENA, SANDVIKEN 11 JUNI 2016 [MÄKI-MEET crew]

Helt nuts!
73 Inlägg
15 mars 2006
Trådstartare
enligt de poliser jag har snackat med hade jag fått böter på alla 4 vinterdäck. plus ombes.
men sommardäcken hade de antagligen inte gett mig böter eftersom det inte ligger snö på de stora vägarna där jag kör.  o sen e jag tokigt trött på plåtisar nu tongue får ta det lugnt om det kommer mer snö bara. eller inte använda bilen alls.

---==EVOlution==---

44 Inlägg
15 mars 2006
Själv bytte jag till sommarpuckar för tre veckor sen smile bilen har fått stå i garaget ett tag efter som det kom ny snö igen. Men med tanke på att till 90% är det torra fina vägar här nere så gör det bättre att ha sommarsulorna än att kasa runt på mina dubb. Snöar det är vi faktist tillräckligt smarta för att lämna bilen hemma ;-)

Mvh Gerry

638 Inlägg
15 mars 2006
Henke_K skrev:
enligt de poliser jag har snackat med hade jag fått böter på alla 4 vinterdäck. plus ombes.
men sommardäcken hade de antagligen inte gett mig böter eftersom det inte ligger snö på de stora vägarna där jag kör.  o sen e jag tokigt trött på plåtisar nu tongue får ta det lugnt om det kommer mer snö bara. eller inte använda bilen alls.

Och om en unge springer ut på vägen framför dig och du kör över han/hon vad säger du då? yes jag slapp böter eller slapp köpa nya däck. Idioti för fan. Förstår mig inte på¨hur folk tänker.

Kommer väl nånting här snart!

694 Inlägg
16 mars 2006
Hmm får man ombesiktning på kassa däck? eller va är det ni sitter och säger?

Helt nuts!
73 Inlägg
16 mars 2006
Trådstartare
Bor inte i Boden... har ingen snö på de vägar jag kör på... och som siste man sa innan dig Renjägaren... "Snöar det är vi faktiskt så smarta så vi låter bilen stå hemma"

---==EVOlution==---

Helt nuts!
73 Inlägg
16 mars 2006
Trådstartare
okkar. ja, på kassa vinter däck kan du på en flygande besiktning få åka in o besiktia om bilen för det. plus minst 800:- böter/ slitet däck... kan bli billigt

---==EVOlution==---

55 Inlägg
16 mars 2006
Hum... Min, numera välbekanta, däckhandlare påstod att om man har tre däck eller fler som inte uppfyller kraven (mönster/märkning) så kan det leda till allmänt åtal... vet inte hur pass dessa uppgifter stämmer men då definitionen av vinterväglag lyder:
"Vinterväglag
I praktiken är det polisen som gör bedömningen om/när det är vinterväglag. Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan."
Så skulle jag iaf vänta någon vecka innan jag smäller på mina...
Dock börjar det bli dags att ut och jaga snö med hårfön... Är ju så drygt nu...

Ju snabbare man kör, ju mindre tid uppehåller man sig på vägen. Slutsats: Kör du snabbt minskar du risken för olycka... typ =P
Kör Saab 9-5 Aero, Cosmic Blå och BMW 328CI ;)

1 741 Inlägg
16 mars 2006
man blir faan avis att endel vågar dra på sommar däcken redan! min bil står med vinterdäck i garaget och kommer nog stå mins en månad till. sad

längtar ofantligt till sommaren!

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

44 Inlägg
16 mars 2006
Idag har det småsnöat, snön har inte lagt sig över huvud taget, men det är fuktigt på vägarana. med andra ord innebär detta att det blir garaget för kärran ikväll om det fortfarande är funktigt när temperaturen sjunker under nollan smile smhi har dock lovat finare väder inom kort, kanske det är lönt att putsa lite då och se fram emot en blänkande bil när solen skiner igen? smile det här med flygande besiktning har jag fått lite uppgifter på när jag blev stannad för ett tag sedan.

Polisen lägger inte ner tid på att stanna bilar sporadiskt för att dessa ser olagliga ut så som toning, japs-blås eller något annat du har på bilen du är orolig över. Sålänge det inte finns någon annan misstanke så har polisen lagt över det till dom tillfällena dom har "förar och fordons kontroll"

DOCK!! Finns det minsta tanke på att bilen framförs med dåliga däck eller sommardäck i snö eller vinterväglag så behöver polisen inga motiv för att stanna och kontrollera dig.

Är det fint på vägarna är det helt klart bättre att köra med sommardäck än helt kassa vinterdäck. För er som inte förstår varför man väljer att inte köra runt på vinterdäck som mer eller mindre liknar en handflata (Henke_K) så får ni gärna lov att ruinera er själva när ni blir stoppade och för den delen ha tanken i huvudet att det finns inget grepp varken på halt eller fint väglag.

Vi är från skåne, vi är inte större idioter än någon annan här inne. smile
Senast redigerat av GerryB (16 mars 2006)

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
16 mars 2006
mina sommarsulor åker inte på försen vägarna är rena från snö. plus att de känns onödigt att låta fälgarna bli förstörd av saltet. men framförallt så ser jag ingen glädje i att riskera varken mitt eller andras liv på breda sommardäck, men vet fan aldrig va som hoppar framför bilen, kul att köra över någons unge eller nå bara för att ha en snygg bil.. näeee...

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

44 Inlägg
16 mars 2006
tar man hand om sina fälgar behöver man inte vara orolig för att saltet ska skada dom.

Men om du du nu mot förmodan har en så mycket bättre lösning när det handlar om dåliga vinterdäck så får du vara vänlig att posta den här smile men då får du även ha i åtanke att vissa av oss inte är gjorda av pengar.

Skulle även uppskatta om du läste igenom hela tråden och reflektera över det som skrivigts istället för att mer eller mindre citera gamla inlägg. smile
Senast redigerat av GerryB (16 mars 2006)

I want my Sunny back..!
19 Inlägg
16 mars 2006
Var ute för nån vecka sedan med min bil och att ta sig framåt med sommar sulor är ju inget större problem med stanna är ju en helt annan sak... Så nu står han där och väntar på bättre väder iallf... Var fasen nära på att glida in i en lite snö vall då med för den delen sad

Dock var det ju inget problem på dom stora vägarna, bor i södra småland föresten, men vill inte chansa mer iallf...

Skit väder btw tongue

Fisketokig
2 997 Inlägg
16 mars 2006
Här vågar man då inte byta... - 18 i morse och + 7 på dagen och töväder som fasen. Växlar enormt i väder,

Dröjer 3 veckor till sommardäcken kommer också så snö tills dess är ok wink
Senast redigerat av Martin 9-3 (16 mars 2006)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Sök