Polisbil prestanda?

sveddan
15 mars 2006 · 1 453 Inlägg

Det verkar bli en "neverending"-debatt...

BuckNaked
15 mars 2006 · 91 Inlägg

Bara senaste 2 månaderna har jag på scannern hört två polisjaker gällade Bmw M3:or.

Jakterna varade väl i några minuter, sen gav poliserna upp.. Måste som polis kännas frustrerande att inte ha den minsta chans..

Senast redigerat av creatix (15 mars 2006)

Chevrolet Corvette C5 "rasgas" (2000)
Nissan 200sx S13 "spackelhoran" (1993)
cossie84 cossie jens
15 mars 2006 · 127 Inlägg

vet inte hur mkt hk en polis bil har men dceras 9-5 hade inte tillräkligt den försvann... körde inte med bilen på en månad sen :-)

Gislekillen RushRacing.tk
15 mars 2006 · 278 Inlägg

cossie84 skrev:
vet inte hur mkt hk en polis bil har men dceras 9-5 hade inte tillräkligt den försvann... körde inte med bilen på en månad sen :-)

Aeron har ju 250 hk... men sen e de ju det att dom jagar ju som sagt inte alltid.. beror ju på riskerna med mera... men du har väl en cossie... å den drar väl en liten aero??? haha.. smile

Senast redigerat av Gislekillen (15 mars 2006)

sveddan
15 mars 2006 · 1 453 Inlägg

Gislekillen skrev:
Aeron har ju 250 hk... men sen e de ju det att dom jagar ju som sagt inte alltid.. beror ju på riskerna med mera... men du har väl en cossie... å den drar väl en liten aero??? haha.. smile

En original cossie lär inte dra en aero med 250hk, då ska det vara en duktig förare i fårrden.

Gislekillen RushRacing.tk
15 mars 2006 · 278 Inlägg

sveddan skrev:

Gislekillen skrev:
Aeron har ju 250 hk... men sen e de ju det att dom jagar ju som sagt inte alltid.. beror ju på riskerna med mera... men du har väl en cossie... å den drar väl en liten aero??? haha.. smile

En original cossie lär inte dra en aero med 250hk, då ska det vara en duktig förare i fårrden.

Får väl mixtra lite under huven... smile

sveddan
15 mars 2006 · 1 453 Inlägg

Gislekillen skrev:

sveddan skrev:

Gislekillen skrev:
Aeron har ju 250 hk... men sen e de ju det att dom jagar ju som sagt inte alltid.. beror ju på riskerna med mera... men du har väl en cossie... å den drar väl en liten aero??? haha.. smile

En original cossie lär inte dra en aero med 250hk, då ska det vara en duktig förare i fårrden.

Får väl mixtra lite under huven... smile

Jo men det gäller ju för alla bilar smile

PeppeVectra Peppe Vectra
15 mars 2006 · 1 076 Inlägg

creatix skrev:
Bara senaste 2 månaderna har jag på scannern hört två polisjaker gällade Bmw M3:or.

Jakterna varade väl i några minuter, sen gav poliserna upp.. Måste som polis kännas frustrerande att inte ha den minsta chans..

Va en kille som bor 1 mil från mitt som körde som en galning med sin 325:a inne i stan.
Polisen fick snabbt napp om honom då han var ganska känd för sina vansinnesfärder då dom innan har varit på å jagat honom utan resultat.
Men denna gången hade dom fått nog.

Så fort han lämnat kristianstad å åkte mot åhus för att senare svänga av på en mer öde väg rykte polisen frammåt å tryckte han först en gång i baken på bilen, hastigheten som polisen uppgav vid första träffen på rättegå¨ngen var ca 120km/h.
Andra träffen tog en annan polisbil på hans vänster bakskärm, hastigheten hade då nergåt till ca 100km/h.
Vid den andra träffen tappade personen kontrollen över bilen och for ut på åkern där han blev såëndes å således kunde gripas.

Dom: 1 års fängelse och no more körkort i 2 år.

Så pressa folk av vägen få dom säkerligen gör så länge ingen annan kan komma till skada.

Är de ingen här som tittade på motor Journalen när de gick?
Där hade dom ett reportag om utryckningsfordon, brandbila, polisbilar ambulanser mm.

När tex brandkåren gör en beställning så blir deras bilar specialbyggda från chassi som synes.
I en brandbil finns inte heller några hastighets spärrar.
Ambulanses bilar likadant.
Polisens motorer byggdes från grunden av volvo och saab själva enlig överenskommet recept av den nyaste bilmodellen som var aktuell.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
15 mars 2006 · 1 852 Inlägg

Lucifer84 skrev:

creatix skrev:
Bara senaste 2 månaderna har jag på scannern hört två polisjaker gällade Bmw M3:or.

Jakterna varade väl i några minuter, sen gav poliserna upp.. Måste som polis kännas frustrerande att inte ha den minsta chans..

Va en kille som bor 1 mil från mitt som körde som en galning med sin 325:a inne i stan.
Polisen fick snabbt napp om honom då han var ganska känd för sina vansinnesfärder då dom innan har varit på å jagat honom utan resultat.
Men denna gången hade dom fått nog.

Så fort han lämnat kristianstad å åkte mot åhus för att senare svänga av på en mer öde väg rykte polisen frammåt å tryckte han först en gång i baken på bilen, hastigheten som polisen uppgav vid första träffen på rättegå¨ngen var ca 120km/h.
Andra träffen tog en annan polisbil på hans vänster bakskärm, hastigheten hade då nergåt till ca 100km/h.
Vid den andra träffen tappade personen kontrollen över bilen och for ut på åkern där han blev såëndes å således kunde gripas.

Dom: 1 års fängelse och no more körkort i 2 år.

Så pressa folk av vägen få dom säkerligen gör så länge ingen annan kan komma till skada.

Är de ingen här som tittade på motor Journalen när de gick?
Där hade dom ett reportag om utryckningsfordon, brandbila, polisbilar ambulanser mm.

När tex brandkåren gör en beställning så blir deras bilar specialbyggda från chassi som synes.
I en brandbil finns inte heller några hastighets spärrar.
Ambulanses bilar likadant.
Polisens motorer byggdes från grunden av volvo och saab själva enlig överenskommet recept av den nyaste bilmodellen som var aktuell.

jag ska försöka kolla upp hur det e med volvos polisbilar. ska försöka komma i kontakt med SVS (Special Vehicle Service). Det är den avdelningen som bygger polisbilarna helt och hållet.

man lever bara en gång så lev väl!
Freke
15 mars 2006 · 51 Inlägg

Ursäkta mig men, det finns ju en speciel avdelning på VOLVO Torslanda som har hand om Polis bilar, Ambulanser osv.. Alla dessa bilar special byggs ju där. Har själv vart där några gånger så det är fakta.

sveddan
15 mars 2006 · 1 453 Inlägg

Freke skrev:
Ursäkta mig men, det finns ju en speciel avdelning på VOLVO Torslanda som har hand om Polis bilar, Ambulanser osv.. Alla dessa bilar special byggs ju där. Har själv vart där några gånger så det är fakta.

Har de även hand om övriga fabrikat? Detta besvarar knappast trådens fråga..

Mvh

PeppeVectra Peppe Vectra
15 mars 2006 · 1 076 Inlägg

Freke skrev:
Ursäkta mig men, det finns ju en speciel avdelning på VOLVO Torslanda som har hand om Polis bilar, Ambulanser osv.. Alla dessa bilar special byggs ju där. Har själv vart där några gånger så det är fakta.

De va ju där motor journalen va å hade sitt reportage.  smile

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Pearlfoto -:Player in the street:-
15 mars 2006 · 234 Inlägg

Lungt sharky...ha de alla...akta er för de blå vita bilarna;)

-: The photoman, just ask and i shoot your car :-
: Nikon D300s with MB-D10 battery pack:-
-:The Blue Pearl:-
Saab 9-3 Aero TTID "SilverGhost" (2010)
Saab 9-3 2.0t Biopower SC "BlackKnight" (2010)
NIzmO Ollikkala Racing
16 mars 2006 · 1 724 Inlägg

Så som jag har fått det förklarat för mig på just en Volvo verkstad så har Polisens Volvobilar de fabrikstrim som finns tillgängligt med t.ex uppgraderad mjukvara och sen är motorn plomberad så inget får göras med bilen efter att den lämnat fabriken.

När det gäller Saab vet jag inte hur reglerna är men det finns ögonvittnen på att ett gäng blåvita Saabar rullade ut ur Nordics lokaler här i Norrköping för några år sen så vissa har ju minst ett steg 1.
Sen så har Saabarna mjukvaruspärr som gör att bilen inte tillåts att ge maximal effekt under en viss motortemp men den har polisens Saabar förbikopplad från fabrik så att dom ska kunna ge allt vid utryckning från stationen.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
IMPRAZERN Intresseklubben
29 januari 2008 · 673 Inlägg

när jag hade moppe, för 5 år sedan, så fick ju inte polisen jaga en om man körde över 70 och utan hjälm.. inte fan slutade dem jaga en tongue Mycket regler som polisen inte riktigt bryr sig om..

Allt handlar om vad vissa har skrivit vad som blir för farligt att jaga, om det blir trafikfara eller liknande..


*gammal tråd men men ;D alltid gött med nytt svar big_smile*

Senast redigerat av IMPRAZERN (29 januari 2008)

/Mvh Andreas
Seat Leon FR "Sotis" (2016)
Super_Micke Bildrulle
29 januari 2008 · 499 Inlägg

Numera kan man inte lita helt på "vanliga" civilare. Dom använder hyrbilar numera också. En polare som jobbar på en mack har varit med om att dom tankat 2st hyrbilar där. Sen har jag sett en st Jetta med polis i. Annars är det mycket nyare Volvo och Saab.

I polisens "regelbok" står det att dom måste avbryta om det föreligger risk för allmänheten. Så om man slänger sig över på fel sida av motorvägen i 200 blås så backar dom en bit iaf. Att dom sen prejar misstänkta av vägen är ju bara rätt. Men sånt görs ju under kontrollerade former så att bara den misstänkte åker av.

Någon nämnde Ghostrider, mjo, spikmatta när han kommer dånandes på en nästan bärbar missil i 200+ vore ju klyftigt. Snyggt om han vurpar och hojen flyger iväg längs en vältrafikerad motorväg. Risken för personskador på oskyldiga är ju enorm, skulle aldrig ske. Sen är jag inte säker på att en svensk polishelikopter skulle klara av att hänga med i 300km/h. Världens snabbaste helikopter är en specialanpassad Lynx, den toppade 400...

Helikopter används av polisen, men inte ofta, är för dyrt, tar tid att få upp i luften. Sen får de flesta svenska polishelikoptrar inte flyga nattetid då dom (vad jag hört) saknar utrustning för nattflygningar. Så jag har bara sett helikoptrar i samband med rån och andra grova brott.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
steejfan
29 januari 2008 · 11 Inlägg

polisen har inga trimmade bilar endast den värsta motorn av den bilmodellen som går att få typ volvo t5r saab aero wv vr6 bussar. inge trim lr nåt då de är olagligt å typ chippa bilar i sverige egentligen men vem fan bryr sig!!!
så om nån ska köpa sig typ en gammal 940 polisbil med (snutmotor) är bara bullshit!!

men nu har idioterna börjat åka diesel bra för skattebetalarna dåligt för dom!

Buick super "wooly bully" (1946)
Jens_89
29 januari 2008 · 66 Inlägg

Min pappa test körde en Saab 9000t åt polisen 1992, den gjorde 261 på vinterväg, nu är ju det 16 år sedan så det har ju garanterat ändrats mycket. Men jag tror att vissa polisbilar är trimmade i olika mängder. Och en av mina lärare har en volvo 945 (tror jag det var) som har gått som polisbil, och den ska tydligen vara lite vassare än orginal. Men jag tror att vissa polisbilar är trimmade i olika mängder, andra orginal. Beror ju på vad de ska användas till och vart de ska gå.

Det är aldrig för sent för att att ge upp
Ahlsen
29 januari 2008 ·

jobbar mycket med polis och ambulans bilar i mitt jobb,
polisen kör med wv caravelle t4 som dom kallas, med 2.8L vr6.
dom nyare t5 som dom kallas sitter det 3.2 L v6. dom nyare går väldigt bra faktiskt, bättre än va man tror.
och ambulanserna kör med 2.5 L 5 cylindriga dieselmotorer.

engolf
29 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Tekniska data
Effekt kW: 140 Antal passagerare: 4
Växellåda: AUTOMAT
Max släpvagnsvikt: 1600
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1510
Max lastvikt: 280

Kopplingsanordning 1: KULA Kopplingsanordning 2: 
Däckdimension fram:  Däckdimension bak: 195/60R15
Kaross: Polisfordon (93)
Skattevikt: 1710 Tjänstevikt: 1710
Totalvikt: 1990 Sänkt totaltvikt: 1990
Längd: 485 Bredd: 177
Drivmedel: DIESEL Alternativt drivmedel: 
Skyltformat fram: ENRADIG


Det var lite info om en polisbil.
Den väger ju nästan två tonn, går på diesel och har 140 kw.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang