This guy might be serious people, finns ju på andra forum också, utan att va avstängd http://****.se Inte lika kul om detta är samma dock http://www.***.se/
Jag redigerade även detta inlägg pga brott mot Gorgs regler.
§1 Sundhet och "netiketten" För att Garaget ska vara trivsamt för alla måste du som medlem följa de lagar samt den etik som gäller när man som privatperson använder Internet. Ha särskilt det här i åtanke:
• Var trevlig och respektera andras åsikter. • Du får absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande. • Använd sunt förnuft. Om du är osäker om det är OK att skriva något eller inte, skriv det inte! • Personliga ärenden, "chatt" och liknande får inte förekomma i forumet.
• Du får absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande. • Använd sunt förnuft. Om du är osäker om det är OK att skriva något eller inte, skriv det inte!
jag känner en snubbe som spelade med en DD 3515 med två ampire steg som lämnade 2.000 rms/st.. basen ska då alltså ha fått 4.000 watt om man ser vad stegen kan prestera. dubbla batteri i bilen, det satt i en golf II men det spelade bara 142 db, vrf kan jag inte svara på! men vad jag har förstått så ska dd9515 spela högre än dd 3515 oavsett hur mycket effekt båda basarna får, bara de får lika mycket? detta p.g.g. att 9515 har högre känslighet, sen vet jag inte om det stämmer, men hade jag blivit tvingad till dd hade jag satsat på 95serien antingen 12" eller 15"
Ska man skriva såhär för att svara trådskaparen:Basarna ha frågar om kommer spela högre än vad som är hälsosamt. Men självklart så måste man bygga rätt, ställa in steget rätt samt ha tillräckligt med ström/jord till steget. är något av dessa fel gjort, då kommer basen att gå sönder.
Yes, men i slutändan är det alltid lufttrycksförändringarna som det handlar om. Oavserr hur proceduren ser ut dessförinnan.
Ok..men om vi säger detta då som jag själv har gjort. För enligt dej så handlar det om att öka 6dB så skall arean ökas..(PS:är det inte 3dB) Men när jag själv har ökat från 135dB till 141dB med samma bas,area,steg och strömförsörjning..hur kommer detta sig då?
Nope inte den faktiska tryckförändringen. Det sker vi 6dBa. Och det är tryckförändringen som mäts av en kalibrered dB mätare.
Tänk dig, Globen, avg= 104dBa, peak 116dBa. Tryckförändringen vid 120dBa skadar hörselstån i öronen vilket leder till Tinnitus eller nedsatt hörsel, vilket påverkar as dBa vi höga amplituder.
jag känner en snubbe som spelade med en DD 3515 med två ampire steg som lämnade 2.000 rms/st.. basen ska då alltså ha fått 4.000 watt om man ser vad stegen kan prestera. dubbla batteri i bilen, det satt i en golf II men det spelade bara 142 db, vrf kan jag inte svara på! men vad jag har förstått så ska dd9515 spela högre än dd 3515 oavsett hur mycket effekt båda basarna får, bara de får lika mycket? detta p.g.g. att 9515 har högre känslighet, sen vet jag inte om det stämmer, men hade jag blivit tvingad till dd hade jag satsat på 95serien antingen 12" eller 15"
M.v.h. Emil
Det kan jag svara på, den lådan var ihopbyggd kvällen innan om jag inte minns fel. Basen var lånad och ja.. Det mesta var ett hopplock, spelade högre sen hos Dreddan.
Yes, men i slutändan är det alltid lufttrycksförändringarna som det handlar om. Oavserr hur proceduren ser ut dessförinnan.
Ok..men om vi säger detta då som jag själv har gjort. För enligt dej så handlar det om att öka 6dB så skall arean ökas..(PS:är det inte 3dB) Men när jag själv har ökat från 135dB till 141dB med samma bas,area,steg och strömförsörjning..hur kommer detta sig då?
Nope inte den faktiska tryckförändringen. Det sker vi 6dBa. Och det är tryckförändringen som mäts av en kalibrered dB mätare.
Tänk dig, Globen, avg= 104dBa, peak 116dBa. Tryckförändringen vid 120dBa skadar hörselstån i öronen vilket leder till Tinnitus eller nedsatt hörsel, vilket påverkar as dBa vi höga amplituder.
Allvarligt..GE UPP..Folk har spelat över 170 dB med mindre saker än 50"..Face the facts!
Allvarligt..GE UPP..Folk har spelat över 170 dB med mindre saker än 50"..Face the facts!
Visst har dom det (för kanske 5:te gången). Men det är inga standardelement, om det inte är ett utrymme som klarar av mängders med element med rätt kapacitet.
M.v.h. Emil
Det kan jag svara på, den lådan var ihopbyggd kvällen innan om jag inte minns fel. Basen var lånad och ja.. Det mesta var ett hopplock, spelade högre sen hos Dreddan.
men det bör ju spela en bra bit över 142 db även om den satt i så kallad "bajslåda" och bara gick på en talspole med ett ampiresteg? det är ju i enklaste fallet bara att bygga en stor fyrkantig låda och i med en port sen ska det ändå spela "lagom"... det konstiga är att jag lyssnade på basen kvällen innan tävlingen och då lät det "högt" ivarjefall högre än 142 db i mina öron men det var det icke :p något måste varit felkopplat eller så var basen sönder för det resultatet kan man uppnå med under 1.000 watt rms. alla som har dd spelar inte högt som de flesta verkar tro! :p hehe