Hur högt har det spelats med DD3515 och DD9515?

KenLaRock
10 januari 2009 · 42 Inlägg

Horsyhorse skrev:
Jag tror inte du kritiserar mig(det var MITT 1:a inlägg här i tråden), förespråka du gärna, men en dB-dragis är ett sånt extremt "verktyg", så ljudtekniken i sig kommer lite i skymundan, det handlar om fysik på en helt annan nivå. Jag har läst och fått en del berättat om det där, man sk--r nästan på sig när man inser vilka krafter som är igång.
Att justera spridning mm i Globen med hjälp av toppar/pelare/horn det är ljudteknik, enda fysiken det är, det är när grejjerna ska hissas upp.

Pierre

Då borde du veta att ljud är helt enkelt tryckförändringar i luften, som är fysik, därav akustik.
Där har du din kraft i dB-mätning. smile

Horsyhorse
10 januari 2009 · 1 727 Inlägg

Jag visste att du skulle skriva det där, du kunde inte låta bli, men om jag förtydligar(eftersom du inte verkar ha surfat in o kollat hur dom bygger bilarna) vad jag menar fysik:
Hålla ihop bilh-vete, här duger ingen dubbelbaffel av finaste plyfa, här används ibland flera bysmeders hela förråd, betong till en liten garageplatta, glas så tjockt så du tror att du kan ta ett dopp!
Måste JAG som inte ens sysslar med dB argumentera mer nu?
Hoppas inte det, in o surfa lite dB nu.

Pierre

ps Stackars trådskapare, men han fick lite svar iaf ds

Senast redigerat av Horsyhorse (10 januari 2009)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
KenLaRock
10 januari 2009 · 42 Inlägg

Horsyhorse skrev:
Jag visste att du skulle skriva det där, du kunde inte låta bli, men om jag förtydligar(eftersom du inte verkar ha surfat in o kollat hur dom bygger bilarna) vad jag menar fysik:
Hålla ihop bilh-vete, här duger ingen dubbelbaffel av finaste plyfa, här används ibland flera bysmeders hela förråd, betong till en liten garageplatta, glas så tjockt så du tror att du kan ta ett dopp!
Måste JAG som inte ens sysslar med dB argumentera mer nu?
Hoppas inte det, in o surfa lite dB nu.

Pierre

ps Stackars trådskapare, men han fick lite svar iaf ds

Ingen orsak att brusa upp så förbannat!
Du menar alltså att det handlar om bilens konstruktion för ludtrycket?

Phaetoon
10 januari 2009 · 8 156 Inlägg

KenLaRock skrev:
Helmholtz har jävligt mycket med akustik att göra.

Här har du en personlig referens för hur en helmholzare byggs och ser ut.
http://forum.studio.se/index.php?showto … p;p=775800

Jag knoppar inga argument från nätet förövrigt.
Då hade jag hellre knipit käft.

Fast i en dBdrag-bil så vill man ju inte dämpa vissa effekter, utan man vill ju istället förstärka de frekvenser som man använder vid tävling.

När jag talar om dämpning och isolering som menar jag inte primärt ljuddämpning som suger upp ljudet, utan isolering som gör att ljudtrycket stannar i bilen och inte läcker ut. DD-basarna skulle troligen inte tåla att spelas i närheten så högt i ett stort rum i jämförelse med en bil.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Horsyhorse
10 januari 2009 · 1 727 Inlägg

Jag citerade inte, så jag hade inga smileys på lager.
Din fråga: Jaa, stadigt så det heter duga, flex är ju inte bra för ngn högtalare.
Surfa in på DD i US och kolla hur dom bygger en Z18, dom som håller på rappar säkerligen in minst 20kW(dB folk hjälp mig) i ett sådant element. Pris? Sist jag hörde/klämde på ett ex låg det på ca 40k?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
KenLaRock
10 januari 2009 · 42 Inlägg

Phaetoon skrev:

KenLaRock skrev:
Helmholtz har jävligt mycket med akustik att göra.

Här har du en personlig referens för hur en helmholzare byggs och ser ut.
http://forum.studio.se/index.php?showto … p;p=775800

Jag knoppar inga argument från nätet förövrigt.
Då hade jag hellre knipit käft.

Fast i en dBdrag-bil så vill man ju inte dämpa vissa effekter, utan man vill ju istället förstärka de frekvenser som man använder vid tävling.

När jag talar om dämpning och isolering som menar jag inte primärt ljuddämpning som suger upp ljudet, utan isolering som gör att ljudtrycket stannar i bilen och inte läcker ut. DD-basarna skulle troligen inte tåla att spelas i närheten så högt i ett stort rum i jämförelse med en bil.

Att isolera ljud och "trycket" som du säger, är precis samma sak. Ljud är "tryck", luft som flyttas fram och tillbaka i olika hastigheter beroende på frekvens. Isolerar du ljudet så isolerar du tryckförändringarna.

Förövrigt så kan en bil inte dämpa de riktigt låga frekvenserna pg.a dess lilla utrymme. Bilen har inte storlek nog att kväva de meterlånga frekvenserna.

Phaetoon
10 januari 2009 · 8 156 Inlägg

KenLaRock skrev:
Att isolera ljud och "trycket" som du säger, är precis samma sak. Ljud är "tryck", luft som flyttas fram och tillbaka i olika hastigheter beroende på frekvens. Isolerar du ljudet så isolerar du tryckförändringarna.

Förövrigt så kan en bil inte dämpa de riktigt låga frekvenserna pg.a dess lilla utrymme. Bilen har inte storlek nog att kväva de meterlånga frekvenserna.

Det jag menar är att man försöker få till avstämningen i bilen. Vissa frekvenser förstärks och vissa dämpas. Ungefär samma sak som när man bygger en avstämd baslåda, räknar ut portar och försöker få till en bra avvägning. Materialvalet spelar också roll. Det är ju skillnad på egenfrekvensen i olika material och dämpningseffekten är ju också ganska så diverserad.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Tokken Team dBakuten
10 januari 2009 · 3 453 Inlägg

KenLaRock skrev:

Horsyhorse skrev:
Jag visste att du skulle skriva det där, du kunde inte låta bli, men om jag förtydligar(eftersom du inte verkar ha surfat in o kollat hur dom bygger bilarna) vad jag menar fysik:
Hålla ihop bilh-vete, här duger ingen dubbelbaffel av finaste plyfa, här används ibland flera bysmeders hela förråd, betong till en liten garageplatta, glas så tjockt så du tror att du kan ta ett dopp!
Måste JAG som inte ens sysslar med dB argumentera mer nu?
Hoppas inte det, in o surfa lite dB nu.

Pierre

ps Stackars trådskapare, men han fick lite svar iaf ds

Du menar alltså att det handlar om bilens konstruktion för ludtrycket?

Du som jobbar med ljud borde väl veta det va?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Miramithe
10 januari 2009 · 573 Inlägg

KenLaRock skrev:

Horsyhorse skrev:
Jag visste att du skulle skriva det där, du kunde inte låta bli, men om jag förtydligar(eftersom du inte verkar ha surfat in o kollat hur dom bygger bilarna) vad jag menar fysik:
Hålla ihop bilh-vete, här duger ingen dubbelbaffel av finaste plyfa, här används ibland flera bysmeders hela förråd, betong till en liten garageplatta, glas så tjockt så du tror att du kan ta ett dopp!
Måste JAG som inte ens sysslar med dB argumentera mer nu?
Hoppas inte det, in o surfa lite dB nu.

Pierre

ps Stackars trådskapare, men han fick lite svar iaf ds

Du menar alltså att det handlar om bilens konstruktion för ludtrycket?

för att spela riktigt högt 170-180 dB så har du mer ett kassaskåp en en bil numera. men snart är toppen nådd iaf...

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Tokken Team dBakuten
10 januari 2009 · 3 453 Inlägg

Miramithe skrev:

KenLaRock skrev:

Horsyhorse skrev:
Jag visste att du skulle skriva det där, du kunde inte låta bli, men om jag förtydligar(eftersom du inte verkar ha surfat in o kollat hur dom bygger bilarna) vad jag menar fysik:
Hålla ihop bilh-vete, här duger ingen dubbelbaffel av finaste plyfa, här används ibland flera bysmeders hela förråd, betong till en liten garageplatta, glas så tjockt så du tror att du kan ta ett dopp!
Måste JAG som inte ens sysslar med dB argumentera mer nu?
Hoppas inte det, in o surfa lite dB nu.

Pierre

ps Stackars trådskapare, men han fick lite svar iaf ds

Du menar alltså att det handlar om bilens konstruktion för ludtrycket?

för att spela riktigt högt 170-180 dB så har du mer ett kassaskåp en en bil numera. men snart är toppen nådd iaf...

Njaa.. jag tror nog man kommer klättra lite till ett tag..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Horsyhorse
10 januari 2009 · 1 727 Inlägg

Tokken skrev:

KenLaRock skrev:

Horsyhorse skrev:
Jag visste att du skulle skriva det där, du kunde inte låta bli, men om jag förtydligar(eftersom du inte verkar ha surfat in o kollat hur dom bygger bilarna) vad jag menar fysik:
Hålla ihop bilh-vete, här duger ingen dubbelbaffel av finaste plyfa, här används ibland flera bysmeders hela förråd, betong till en liten garageplatta, glas så tjockt så du tror att du kan ta ett dopp!
Måste JAG som inte ens sysslar med dB argumentera mer nu?
Hoppas inte det, in o surfa lite dB nu.

Pierre

ps Stackars trådskapare, men han fick lite svar iaf ds

Du menar alltså att det handlar om bilens konstruktion för ludtrycket?

Du som jobbar med ljud borde väl veta det va?

Kaatjiiing!!!!

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Lonefox Bad music kills good sound
10 januari 2009 · 7 241 Inlägg

Inte för att det ger trådskaparen ngr. svar på sin fråga...men det finns en anledning till varför extrembilar har en likande konstruktion i botten:

http://www.zatzy.com/members/kim-b-albums-team-rwd-extreme-saab-picture680-camp1.jpg
http://www.zatzy.com/members/kim-b-albums-team-rwd-extreme-saab-picture679-camp.jpg
http://www.zatzy.com/members/kim-b-albums-team-rwd-extreme-saab-picture695-dsc02963.jpg

Förlåt Kim om jag använde dem utan tillstånd....men jag ville bara påvisa en sak smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Black-Angel
10 januari 2009 · 260 Inlägg

Japp vad ska vi börja,, Jag o min teamkollega spelade, 163.4dB 2004 med en bas,4 slutsteg,10 batterier i en nästan 3ton tung ford fiesta som var uppbyggd av 4-kantsprofiler som i ett rutnät,även rutorna fram o i dörrar var 7.5cm tjocka o dörrarna bultades fast med m24 innan det skulle mätas för att få det så stumt som möjligt.
Vi hade rätt bra kontakter med Finland som har tagit många vm-titlar sa att flexar det 3mm tappar du nästan 1dB vilket inte låter så mycket men i dessa tävlingssammanhang är det otroligt mycket..

Men somsagt 2004 räckte till en 3e plats i Europa o bland dom 7 bästa i världen..
Idag e det inte så högt i Extremklass då du måste upp i 178db el mer,,

Här har du några bilder på vår PANZERWAGEN Från Europafinalen 2004
http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/878/2201/2193600230_large.jpg
http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/878/2201/2193600231_large.jpg
http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/878/2201/2193600252_large.jpg
http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/878/2201/2193600238_large.jpg
http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/878/2201/2193600240_large.jpg

För att se hela byggets gång  finn bilder här:
http://www.cardomain.com/ride/322009

Men alla som vet när man bygger Extreme bilar så är bygget 90% o bas/basar,steg mm är resten.
För att komma upp i dessa tryck är byggnationen oerhört viktig.
Sen en sak till att mäta dB handlar ju lite om oxå hur skickliga folk är till att rikta ljudet/trycket till den punkt som senorn sitter oxå...
Och det gäller väl det mesta får jag säga, har du en jättedyr o bra bas men gör en kass installation så spelar det inte bättre..

Sen TYCKER jag du ska besöka forumet,, www.termpro.com o snacka med dom killarna där i forumsdelen,,för där finns det några som spelar,170dB el mer så kan dom nog hjälpa dej att få svar hur detta går till att spela superhögt,,för detta e nog lite fel forum att snacka om såna höga dB...

Senast redigerat av Black-Angel (10 januari 2009)

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio
Miramithe
10 januari 2009 · 573 Inlägg

Tokken skrev:

Miramithe skrev:

KenLaRock skrev:

Du menar alltså att det handlar om bilens konstruktion för ludtrycket?

för att spela riktigt högt 170-180 dB så har du mer ett kassaskåp en en bil numera. men snart är toppen nådd iaf...

Njaa.. jag tror nog man kommer klättra lite till ett tag..

ja till 190 men då är det ruggiga grejjor som behövs...

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Horsyhorse
10 januari 2009 · 1 727 Inlägg

BlackAngel: nu får vi se om det övertygar.
Får man in en tandborste om man blir borta ngr dar? smile

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
10 januari 2009 · 2 353 Inlägg

KenLaRock skrev:
Att isolera ljud och "trycket" som du säger, är precis samma sak. Ljud är "tryck", luft som flyttas fram och tillbaka i olika hastigheter beroende på frekvens. Isolerar du ljudet så isolerar du tryckförändringarna.

Förövrigt så kan en bil inte dämpa de riktigt låga frekvenserna pg.a dess lilla utrymme. Bilen har inte storlek nog att kväva de meterlånga frekvenserna.

dbDrag är nåt helt annat än vanlig fysik/akustik.

Visste du tex att om man ändrar vinkel på solskyddet så kan du höja/sänka. I din värld är det säkert helt otänkbart, trycket är du detsamma! Man "styr" tryckvågen mot sensorn i det fallet.

Om du nu vill ha FAKTA så är det bara att gån in på ww.termpro.com och kolla in resultaten. Mätningarna sker med trycksensorer (micar är skit! för detta) och, instrumentet är såpass bra att NASA har köpt instrument för att mäta effekterna vid uppskjutning av rymdfarkoster.

Det är inget konstigt. Det som är konstigt däremot är att du inte kan försöka acceptera att det finns ett område inom ljud som du inte har en enda susning om, och som är extremt svårt att simulera (det finns idag INGEN bra teoretisk modell för detta).

Elementen som används är faktiskt mer "standard" än du kan tro. OCH, det är LÅNGT IFRÅN enbart DigitalDesigns som man kan dra upp det över 170dB med. Jag vill påstå, att om du får tag i Alan Dantes Volvo, och byter ut hans grejer mot Biltema basar i anpassad låda så kommer du spela en bra bit över 170dB med dom också!

Installationen är 90 eller MER % i detta!

//Jonas

Senast redigerat av jonash (10 januari 2009)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Horsyhorse
10 januari 2009 · 1 727 Inlägg

Övertygning 2+

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Black-Angel
10 januari 2009 · 260 Inlägg

Horsyhorse skrev:
BlackAngel: nu får vi se om det övertygar.
Får man in en tandborste om man blir borta ngr dar? smile

Pierre

Jaa du ont om plats e det gott om haha..när vi åkte till Europa-finalen så fick vi stuva rätt bra, vi fyllde upp det som gick i fiestans skrymsle o vrår sen lastade vi mycket i vår saab 900 som skulle orka "Host host"dra detta as,,vad får en saab 900 dra med b-kort inte 2.8ton+ väl roll

O då var vi borta tror det var planerat 4 dar men det blev 5 då den hollänske lastbilschaffisen ville promt köra på oss bakifrån full o trött som han var då han passade på att sova lite med när han körde på oss..mad

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio
Najs
10 januari 2009 ·

Maildaemon skrev:
http://termlab.com/asp/worldrecords.asp?ListMethod=1&Org_Select=1&Season_Select=2009

Räcker TermLab bevis? över 160 dB i streetbilar, som alla vet får dämpas med max 4 mm på varje sida av bilen så att säga och baslåda bakom ryggstöden och under rutlinjen

Kollar man 2008 rekorden ser man att Steve Cook spelade över 170 dB i super street 5+

Bara liten parentes att det går att spela riktigt högt om man vet vad man pysslar med^^

För övrigt har sveriges högst spelande street bil lyckats med 156,7 dB förra helgen

jo ja vet hur man får bygga. som sagt har vart me o läst regler o annat skräp inför nytt lådbygge i tonis bil.
toni spelar oxå i super street 5+ i europa men i 3+ i sverige.. 0 han spelade för övrigt me 3 basar iställe för 4 på Sm i karlstad o spelade straxt över 160Db. när vi prova me termlab dagen innan me 4 basar så spelade vi staddiga 163.3Db o va ja vet så e de Sveriges högst spelande bil.. (bevisat på sm) o eftersom den körs till o från tävlingar så måste väll det oxå räknas som en "street bil" på sätt o vis fast han inte tävlar i samma kalss??

Lonefox Bad music kills good sound
10 januari 2009 · 7 241 Inlägg

Najs skrev:

Maildaemon skrev:
http://termlab.com/asp/worldrecords.asp?ListMethod=1&Org_Select=1&Season_Select=2009

Räcker TermLab bevis? över 160 dB i streetbilar, som alla vet får dämpas med max 4 mm på varje sida av bilen så att säga och baslåda bakom ryggstöden och under rutlinjen

Kollar man 2008 rekorden ser man att Steve Cook spelade över 170 dB i super street 5+

Bara liten parentes att det går att spela riktigt högt om man vet vad man pysslar med^^

För övrigt har sveriges högst spelande street bil lyckats med 156,7 dB förra helgen

jo ja vet hur man får bygga. som sagt har vart me o läst regler o annat skräp inför nytt lådbygge i tonis bil.
toni spelar oxå i super street 5+ i europa men i 3+ i sverige.. 0 han spelade för övrigt me 3 basar iställe för 4 på Sm i karlstad o spelade straxt över 160Db. när vi prova me termlab dagen innan me 4 basar så spelade vi staddiga 163.3Db o va ja vet så e de Sveriges högst spelande bil.. (bevisat på sm) o eftersom den körs till o från tävlingar så måste väll det oxå räknas som en "street bil" på sätt o vis fast han inte tävlar i samma kalss??

Konstigt att han står under SS 5+ på SM-resultatet då...... wink
http://www.termpro.com/asp/members2.asp … amp;Page=2

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang