4165
Sök

Vad exakt gör "Bass remote"? + frekvensfråga

1 534 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#1
tja!

Fråga1

Till mitt kicker ZX.1000.1 slutsteg följde det med en kabel och en "Bass remote"
På denna remoten står det "bass level"

Har sökt lite om ämnet men alla verkar säga olika
En del säger att det är bassbost = rör ej förstör mer än vad den gör osv
andra säger att det är en remote för att höja/sänka gainen.

Jag vill veta vad som är sant nu för jag tänkte att om jag kopplar in den och vrider upp den fullt
sedan ställer in slutsteget...att jag då kan sänka basen med denna "remote" då det blir för mycket bas i vissa låtar.

Fungerar detta?

kom gärna med tips!


Fråga2
Samt vad exakt ska man ha för avstämningsfrekvens?
är relativt ny inom billljud, men på rockfords hemsida stod det 38Hz
undrar om det är för lågt?


(lite övrig info om de hjälper bättre)
Bil: Bmw 525i E34 1990    (sedan)
Basar: RF T1152d             (portad 184liters låda)
Batteri Optima yellowtop    (beställdes idag)
50mm2 ström/jordkabel    (beställdes idag)
framsystem:                  (Kommer)


Tack på förhand!


457 Inlägg
12 januari 2009
#2
själva remoten höjer du inte gainen med, den höjer/sänker bassboosten.... alltså inget som är bra för högtalaren...

38Hz funkar fint till det mesta! big_smile

Supraman
2 300 Inlägg
12 januari 2009
#3
Kör alltid med nerskruvad bassboost eller borttagen.
Förstör musiken mest och inget bra för grejerna.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

457 Inlägg
12 januari 2009
#4
samma här, lätt å dista sönder basen/basarna då...

21 761 Inlägg
12 januari 2009
#5
www.kicker.com/sites/default/files/2008 … %20web.pdf

Kolla under avsnittet "operation", punkt 6. På just detta steg så reglerar den alltså stegets utsignal (output level), dvs ingen "basboost". Det finns ett separat reglage för bassboost på stegts ovansida, där också filterreglaget sitter.

1 534 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
www.kicker.com/sites/default/files/2008%20ZX%201000%201500%202500-1%20e01%20web.pdf

Kolla under avsnittet "operation", punkt 6. På just detta steg så reglerar den alltså stegets utsignal (output level), dvs ingen "basboost". Det finns ett separat reglage för bassboost på stegts ovansida, där också filterreglaget sitter.

påverkar den gainen om jag skruvar på den?
kan jag göra som jag beskrev i min fråga eller inte?

förklara gärna för mig exakt vad den gör smile


457 Inlägg
12 januari 2009
#7
om den som lesdiv säger reglerar gainen då kan du använda den som tänkt

1 534 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#8
ante_hedis skrev:
om den som lesdiv säger reglerar gainen då kan du använda den som tänkt

okej skitbra det var det jag vill veta tongue
tackar för svaren


457 Inlägg
12 januari 2009
#9
dock så har jag inte läst pdfen som han länka till, men jag borde ju ha en sån där jag med... :S

Edit: nix hade ingen sån, inte ens en utgång från steget.. :S ändå har jag 2st ZX steg.... tongue
Senast redigerat av ante_hedis (12 januari 2009)

21 761 Inlägg
12 januari 2009
#10
Iam2fast4U skrev:
påverkar den gainen om jag skruvar på den?

Ja, om jag förstår manualen rätt så gör den det.

Iam2fast4U skrev:
kan jag göra som jag beskrev i min fråga eller inte?

Ja, det ska fungera som jag ser det.

Iam2fast4U skrev:
förklara gärna för mig exakt vad den gör smile

Det kan jag inte göra eftersom jag inte har haft ett sånt steg, men däremot kan jag gissa ungefär vad som händer. Vill du inte ha gissningar så är det bara att ignorera det jag skriver och istället kontakta tex dbakuten. smile

Jag tror att remoten är inkopplad strax före stegets gainkontroll, vilket gör att när den är inkopplad så kan man alltså reglera signalen innan den kommer till gainkontrollen. På så sätt ska man då kunna ha remoteratten på max för att steget ska ge ut sin "riktiga" signal och sedan finlira med remoten när man vill sänka stegets förstärkning (precis som du hade tänkt). Det är alltså min egen gissning. smile

21 761 Inlägg
12 januari 2009
#11
ante_hedis skrev:
om den som lesdiv säger reglerar gainen då kan du använda den som tänkt

Nu är vi på fel forum ser jag. wink

457 Inlägg
12 januari 2009
#12
Drönirettab skrev:
ante_hedis skrev:
om den som lesdiv säger reglerar gainen då kan du använda den som tänkt

Nu är vi på fel forum ser jag. wink

går fortare att skriva de ist för batterinörd baklänges... tongue

1 534 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
Iam2fast4U skrev:
påverkar den gainen om jag skruvar på den?

Ja, om jag förstår manualen rätt så gör den det.

Iam2fast4U skrev:
kan jag göra som jag beskrev i min fråga eller inte?

Ja, det ska fungera som jag ser det.

Iam2fast4U skrev:
förklara gärna för mig exakt vad den gör smile

Det kan jag inte göra eftersom jag inte har haft ett sånt steg, men däremot kan jag gissa ungefär vad som händer. Vill du inte ha gissningar så är det bara att ignorera det jag skriver och istället kontakta tex dbakuten. smile

Jag tror att remoten är inkopplad strax före stegets gainkontroll, vilket gör att när den är inkopplad så kan man alltså reglera signalen innan den kommer till gainkontrollen. På så sätt ska man då kunna ha remoteratten på max för att steget ska ge ut sin "riktiga" signal och sedan finlira med remoten när man vill sänka stegets förstärkning (precis som du hade tänkt). Det är alltså min egen gissning. smile

men jag tror faktiskt du kan din sak så jag litar på dej

jag ska pröva koppla in remoten och vrida upp den fullt
sedan sänka gainen på slutsteget och ställa in det korrekt
har hört att man ska ha 3/4 av volymen och vrida upp gainen tills distorision uppkommer sedan sänker man gainen lite

det lär väl bli bra?


21 761 Inlägg
12 januari 2009
#14
Jo, det verkar vettigt. smile

Ungefär så där brukar det stå i manualerna till slutsteg.

1 534 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#15
Drönirettab skrev:
Jo, det verkar vettigt. smile

Ungefär så där brukar det stå i manualerna till slutsteg.

mjo jag har läst manualen, men tycker den är rätt så dåligt förklarad
lika bra och fråga så man vet till 99% vad man ska göra innan man börjar pilla wink


733 Inlägg
12 januari 2009
#16
ante_hedis skrev:
själva remoten höjer du inte gainen med, den höjer/sänker bassboosten.... alltså inget som är bra för högtalaren...

38Hz funkar fint till det mesta! big_smile

på zx stegen höjer man gain med kontrollen, inte bassboost eller liknande.. men man ska helst undvika att använda kontrollen vad jag har hört... vad ska du föresten med den till? man ställer ju in steget efter en viss volym på stereo sen kör man på det och är glad...

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 januari 2009
#17
thulle1 skrev:
ante_hedis skrev:
själva remoten höjer du inte gainen med, den höjer/sänker bassboosten.... alltså inget som är bra för högtalaren...

38Hz funkar fint till det mesta! big_smile

på zx stegen höjer man gain med kontrollen, inte bassboost eller liknande.. men man ska helst undvika att använda kontrollen vad jag har hört... vad ska du föresten med den till? man ställer ju in steget efter en viss volym på stereo sen kör man på det och är glad...

M.v.h. Emil

Kan vara gott att kunna gaina upp eller ner steget lite om man saknar separat nivå för basutgång i enheten då man råkar på inspelningar med för lite eller för mkt bas...

Jo.....det kan variera kraftigt mellan inspelningar...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 534 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#18
Jag har kopplat in remoten nu då jag kopplade in remoten så har jag samma gain som jag hade innan
(precis innan hälften (ca:5 i 12)
bara nu att jag kan sänka basen från förarstolen vilket är soft big_smile

men har en fråga till

jag vet att man ska höja till ca: 46 av 62 på volymskalan och gaina till distorsion uppkommer sedan sänka lite
men då kom jag och tänka på Hur låter egentligen distorsion?
hur mycket vågar man gaina egentligen?


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 januari 2009
#19
Iam2fast4U skrev:
Jag har kopplat in remoten nu då jag kopplade in remoten så har jag samma gain som jag hade innan
(precis innan hälften (ca:5 i 12)
bara nu att jag kan sänka basen från förarstolen vilket är soft big_smile

men har en fråga till

jag vet att man ska höja till ca: 46 av 62 på volymskalan och gaina till distorsion uppkommer sedan sänka lite
men då kom jag och tänka på Hur låter egentligen distorsion?
hur mycket vågar man gaina egentligen?

Enklare uttryck:
Gaina upp tills det låter ansträngt eller illa, gaina därefter ner tills det börjar låta bra igen smile

Distortion låter helt enkelt illa....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 534 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#20
Lonefox skrev:
Iam2fast4U skrev:
Jag har kopplat in remoten nu då jag kopplade in remoten så har jag samma gain som jag hade innan
(precis innan hälften (ca:5 i 12)
bara nu att jag kan sänka basen från förarstolen vilket är soft big_smile

men har en fråga till

jag vet att man ska höja till ca: 46 av 62 på volymskalan och gaina till distorsion uppkommer sedan sänka lite
men då kom jag och tänka på Hur låter egentligen distorsion?
hur mycket vågar man gaina egentligen?

Enklare uttryck:
Gaina upp tills det låter ansträngt eller illa, gaina därefter ner tills det börjar låta bra igen smile

Distortion låter helt enkelt illa....

låter ju iaf bra enligt mej på 46 så då borde det ju iaf inte vara någon form av distorsion
men när man höjjer volymen kan distortion uppkomma då?



Sök