Till mitt kicker ZX.1000.1 slutsteg följde det med en kabel och en "Bass remote" På denna remoten står det "bass level"
Har sökt lite om ämnet men alla verkar säga olika En del säger att det är bassbost = rör ej förstör mer än vad den gör osv andra säger att det är en remote för att höja/sänka gainen.
Jag vill veta vad som är sant nu för jag tänkte att om jag kopplar in den och vrider upp den fullt sedan ställer in slutsteget...att jag då kan sänka basen med denna "remote" då det blir för mycket bas i vissa låtar.
Fungerar detta?
kom gärna med tips!
Fråga2 Samt vad exakt ska man ha för avstämningsfrekvens? är relativt ny inom billljud, men på rockfords hemsida stod det 38Hz undrar om det är för lågt?
(lite övrig info om de hjälper bättre) Bil: Bmw 525i E34 1990 (sedan) Basar: RF T1152d (portad 184liters låda) Batteri Optima yellowtop (beställdes idag) 50mm2 ström/jordkabel (beställdes idag) framsystem: (Kommer)
Kolla under avsnittet "operation", punkt 6. På just detta steg så reglerar den alltså stegets utsignal (output level), dvs ingen "basboost". Det finns ett separat reglage för bassboost på stegts ovansida, där också filterreglaget sitter.
Kolla under avsnittet "operation", punkt 6. På just detta steg så reglerar den alltså stegets utsignal (output level), dvs ingen "basboost". Det finns ett separat reglage för bassboost på stegts ovansida, där också filterreglaget sitter.
påverkar den gainen om jag skruvar på den? kan jag göra som jag beskrev i min fråga eller inte?
kan jag göra som jag beskrev i min fråga eller inte?
Ja, det ska fungera som jag ser det.
Iam2fast4U skrev:
förklara gärna för mig exakt vad den gör
Det kan jag inte göra eftersom jag inte har haft ett sånt steg, men däremot kan jag gissa ungefär vad som händer. Vill du inte ha gissningar så är det bara att ignorera det jag skriver och istället kontakta tex dbakuten.
Jag tror att remoten är inkopplad strax före stegets gainkontroll, vilket gör att när den är inkopplad så kan man alltså reglera signalen innan den kommer till gainkontrollen. På så sätt ska man då kunna ha remoteratten på max för att steget ska ge ut sin "riktiga" signal och sedan finlira med remoten när man vill sänka stegets förstärkning (precis som du hade tänkt). Det är alltså min egen gissning.
kan jag göra som jag beskrev i min fråga eller inte?
Ja, det ska fungera som jag ser det.
Iam2fast4U skrev:
förklara gärna för mig exakt vad den gör
Det kan jag inte göra eftersom jag inte har haft ett sånt steg, men däremot kan jag gissa ungefär vad som händer. Vill du inte ha gissningar så är det bara att ignorera det jag skriver och istället kontakta tex dbakuten.
Jag tror att remoten är inkopplad strax före stegets gainkontroll, vilket gör att när den är inkopplad så kan man alltså reglera signalen innan den kommer till gainkontrollen. På så sätt ska man då kunna ha remoteratten på max för att steget ska ge ut sin "riktiga" signal och sedan finlira med remoten när man vill sänka stegets förstärkning (precis som du hade tänkt). Det är alltså min egen gissning.
men jag tror faktiskt du kan din sak så jag litar på dej
jag ska pröva koppla in remoten och vrida upp den fullt sedan sänka gainen på slutsteget och ställa in det korrekt har hört att man ska ha 3/4 av volymen och vrida upp gainen tills distorision uppkommer sedan sänker man gainen lite
själva remoten höjer du inte gainen med, den höjer/sänker bassboosten.... alltså inget som är bra för högtalaren...
38Hz funkar fint till det mesta!
på zx stegen höjer man gain med kontrollen, inte bassboost eller liknande.. men man ska helst undvika att använda kontrollen vad jag har hört... vad ska du föresten med den till? man ställer ju in steget efter en viss volym på stereo sen kör man på det och är glad...
själva remoten höjer du inte gainen med, den höjer/sänker bassboosten.... alltså inget som är bra för högtalaren...
38Hz funkar fint till det mesta!
på zx stegen höjer man gain med kontrollen, inte bassboost eller liknande.. men man ska helst undvika att använda kontrollen vad jag har hört... vad ska du föresten med den till? man ställer ju in steget efter en viss volym på stereo sen kör man på det och är glad...
M.v.h. Emil
Kan vara gott att kunna gaina upp eller ner steget lite om man saknar separat nivå för basutgång i enheten då man råkar på inspelningar med för lite eller för mkt bas...
Jo.....det kan variera kraftigt mellan inspelningar...
Jag har kopplat in remoten nu då jag kopplade in remoten så har jag samma gain som jag hade innan (precis innan hälften (ca:5 i 12) bara nu att jag kan sänka basen från förarstolen vilket är soft
men har en fråga till
jag vet att man ska höja till ca: 46 av 62 på volymskalan och gaina till distorsion uppkommer sedan sänka lite men då kom jag och tänka på Hur låter egentligen distorsion? hur mycket vågar man gaina egentligen?
Jag har kopplat in remoten nu då jag kopplade in remoten så har jag samma gain som jag hade innan (precis innan hälften (ca:5 i 12) bara nu att jag kan sänka basen från förarstolen vilket är soft
men har en fråga till
jag vet att man ska höja till ca: 46 av 62 på volymskalan och gaina till distorsion uppkommer sedan sänka lite men då kom jag och tänka på Hur låter egentligen distorsion? hur mycket vågar man gaina egentligen?
Enklare uttryck: Gaina upp tills det låter ansträngt eller illa, gaina därefter ner tills det börjar låta bra igen
Jag har kopplat in remoten nu då jag kopplade in remoten så har jag samma gain som jag hade innan (precis innan hälften (ca:5 i 12) bara nu att jag kan sänka basen från förarstolen vilket är soft
men har en fråga till
jag vet att man ska höja till ca: 46 av 62 på volymskalan och gaina till distorsion uppkommer sedan sänka lite men då kom jag och tänka på Hur låter egentligen distorsion? hur mycket vågar man gaina egentligen?
Enklare uttryck: Gaina upp tills det låter ansträngt eller illa, gaina därefter ner tills det börjar låta bra igen
Distortion låter helt enkelt illa....
låter ju iaf bra enligt mej på 46 så då borde det ju iaf inte vara någon form av distorsion men när man höjjer volymen kan distortion uppkomma då?