6341
Sök

Gifta in databox??

1 174 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
Någon som vet om man måste "gifta" in en trimbox som man köpt begagnad??
Köpte steg 3 från maptun av en kille här på garaget men han säger att man inte ska behöve gifta in den utan att den bara är att koppla in, men jag har även hört att man måste göra det..
Vilket stämmer?
Och jag vill ha säkra svar, inte "Jag tror"

Bilen är en Saab 9-3 aero -02
Boxen är som sagt från maptun steg 3 ca 3 månader gammal enligt förra ägaren som köpt den ny..

"If you're in control, you're not going fast enough"

1 174 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
Ingen som vet??

Saabvilde!
1 708 Inlägg
13 januari 2009
Jag VET att när boxen är ny så gifter man in den genom denna procedur: Tre stycken fullgasaccelerationer på fjärde växeln från 70 till 140 km/h. Sådär ja. Nu är boxen adapterad! smile

EDIT: Hoppsan, glömde svara på just den frågan du ställde..hehe, ve tej om du behöver adaptera om en box som redan suttit i en bil. men vad har du att förlora på att göra så som jag förklarade? wink

Mvh Michael!
Senast redigerat av Larsson_Power (13 januari 2009)

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

950 Inlägg
13 januari 2009
Larsson_Power skrev:
Jag VET att när boxen är ny så gifter man in den genom denna procedur: Tre stycken fullgasaccelerationer på fjärde växeln från 70 till 140 km/h. Sådär ja. Nu är boxen adapterad! smile

EDIT: Hoppsan, glömde svara på just den frågan du ställde..hehe, ve tej om du behöver adaptera om en box som redan suttit i en bil. men vad har du att förlora på att göra så som jag förklarade? wink

Mvh Michael!

Tror där är skillnad på att gifta och adaptera. Det du beskriver låter som adaptering av laddtrycksregleringen. Det som trådskaparen syftar på har väl med startspärren att göra.

Saabvilde!
1 708 Inlägg
13 januari 2009
Dansken- skrev:
Larsson_Power skrev:

Mvh Michael!

Tror där är skillnad på att gifta och adaptera. Det du beskriver låter som adaptering av laddtrycksregleringen. Det som trådskaparen syftar på har väl med startspärren att göra.

Ja precis, det var det jag trodde han menade! : )

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

1 497 Inlägg
13 januari 2009
Boxen måste giftas in!
Förra ägaren fick sitt chassinr och VIN-kod in programerat i boxen.
Stoppar du bara i boxen i din bil kommer den inte att starta.

120 Inlägg
13 januari 2009
AxlSam skrev:
Boxen måste giftas in!

Precis så är det wink så det är bara och leta sig till verkstad som har uppdaterad Tech 2 (Gm:s Instrument för felsökning och programering styrdon)

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se

1 174 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
AxlSam skrev:
Boxen måste giftas in!

Precis det som hände.. :S Så jag misstänkte att man va tvungen att göra det för det va en start spärr..
Blev lite orolig bara när förra ägaren av boxen sa att den bara va att koppla in och sen ska det funka..
Så gjorde det inte det när jag testade, men nu kan man sova lungt igen när man vet säkert varför den inte startade.. big_smile

Edit: Bra att ni sa det om fullgas accelerationen, det hade jag inte tänkt på..
Något annat spec man för tänkta på vid installation osv för att allt ska funka som det ska..
Senast redigerat av -Blomman- (13 januari 2009)

1 497 Inlägg
13 januari 2009
-Blomman- skrev:
AxlSam skrev:
Boxen måste giftas in!

Precis det som hände.. :S Så jag misstänkte att man va tvungen att göra det för det va en start spärr..
Blev lite orolig bara när förra ägaren av boxen sa att den bara va att koppla in och sen ska det funka..
Så gjorde det inte det när jag testade, men nu kan man sova lungt igen när man vet säkert varför den inte startade.. big_smile

Något annat spec man för tänkta på vid installation osv för att allt ska funka som det ska..

Lossa batteripoolen innan du monterar boxen.
För att vara på den säkra sidan mot någon kortslutning.

Angående adaption och fullgas repor.
Det har jag aldrig behövt göra på mina bilar.
Har bytt program i min 9-5 tre gånger och i min 9000 lika många.

// Axel

Saabvilde!
1 708 Inlägg
14 januari 2009
AxlSam skrev:
-Blomman- skrev:
AxlSam skrev:
Boxen måste giftas in!

Lossa batteripoolen innan du monterar boxen.
För att vara på den säkra sidan mot någon kortslutning.

Angående adaption och fullgas repor.
Det har jag aldrig behövt göra på mina bilar.
Har bytt program i min 9-5 tre gånger och i min 9000 lika många.

// Axel

Hmm, varför Skriver då Speedparts i sin broschyr man får med bocarna att man ska göra det då? hmm

Sök