2073
Sök

Ang. Felaktig fortkörningsbot och tingsrätten.

2 283 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
Har fått en felaktig bot där det varken står hastighetsbegränsning på vägen jag färdades eller hur fort jag färdades.

Jag skrev på den även fast de nekade mig skriva laser (Jag ska aldrig mer skriva på jag vet).
Men nu till frågan, har pratat med Polismän som säger att de tycker jag ska ta upp det till Tingsrätten
för att den är felaktig och de t.om. säger att de nästan är pinsamt att de inte kan skriva ut en bot rätt...

De säger också att med stor sannolikhet kommer Tingsrätten att ta upp målet men, vad händer om jag blir fälld?
Jag har betalat boten så inget med det men kommer det bli en jävla massa andra kostnader förutom den om de anser att jag har fel?

MVH Pikey

R.I.P. Michael Jackson!

Thorssa
14 januari 2009
Svar nej.

627 Inlägg
14 januari 2009
Thorssa skrev:
Svar nej.

Vadå nej? Domstolskostnader då? Det räknas väl som civilrätt.

We Ride Togheter, We Die Togheter!

Supraman
2 300 Inlägg
14 januari 2009
mastrovious skrev:
Thorssa skrev:
Svar nej.

Vadå nej? Domstolskostnader då? Det räknas väl som civilrätt.

Dom kostnaderna står skattebetalarna för, men om han blir fälld i tingsrätten och han vill driva det tilll hovrätten det e då det börjar kosta.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

627 Inlägg
14 januari 2009
Varför då? Jag sitter i en försäkringsfråga just nu med IF som jag eventuellt ska dra till rättegång, men det räknas som civilrätt = förlorar jag står jag för alla domstolskostnadet (mina och motpartens samt domstolens)

2 283 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
Thorssa skrev:
Svar nej.

Okej, det låter najs.

R.I.P. Michael Jackson!

627 Inlägg
14 januari 2009
Pikey skrev:
Thorssa skrev:
Svar nej.

Okej, det låter najs.

haha jo det låter bra, men så är det inte! smile

687 Inlägg
14 januari 2009
Överklagar du beslutet och det går upp i domstol så betalar du ingenting förutom att du kanske får förlorad arbetstid den dagen du blir kallad till rätten samt eventuella resekostnader.

Notera dock att du måste överklaga inom utsatt tid (oftast 3v) Är du osäker på hur man gör så ring till polismyndigheten i ditt län och fråga.

Thorssa
14 januari 2009
mastrovious skrev:
Pikey skrev:
Thorssa skrev:
Svar nej.

Okej, det låter najs.

Att bli stämd i Tingsrätten för fortkörning kostar inte mer än själva bötesbeloppet.

Från www.trafikjuristen.se

"Kostar det något att låta en domstol avgöra ärendet - kan jag bli skyldig att betala domstolens kostnader?

Det är en vanlig missuppfattning att man med "rättegångskostnader" menar kostnader för domstolens arbete med målet. Så är det inte. Dessa kostnader står staten för. Det anses nämligen vara en medborgerlig rättighet att få sin sak prövad i en rättegång om man så önskar. De enda rättegångskostnader som brukar uppkomma i ett trafikmål är kostnaderna för den egen försvararen. Väljer man att försvara sig själv uppkommer i normalfallet inga rättegångskostnader. "

Frågan är däremot vad det finns för chanser när han redan har godkänt boten, den gäller nämligen som en lagakraftvunnen dom.

http://www.trafikjuristen.se/framgangar … smal9.html
Senast redigerat av Thorssa (14 januari 2009)

Thorssa
14 januari 2009
mastrovious skrev:
Varför då? Jag sitter i en försäkringsfråga just nu med IF som jag eventuellt ska dra till rättegång, men det räknas som civilrätt = förlorar jag står jag för alla domstolskostnadet (mina och motpartens samt domstolens)

Vad är motparten för nån? Privatperson? Företag? Myndighet? Är det IF som är motpart?

Man måste skilja på brottsmål och civilmål. I ett brottsmål behöver man inte stå för rättegångskostnader om man förlorar, det måste däremot den förlorande parten i ett civilmål. Fortkörning går som brottsmål.
Senast redigerat av Thorssa (14 januari 2009)

672 Inlägg
14 januari 2009
Anledningen att du fick boten va väll att du körde för fort? El nekar du till de?

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

8 894 Inlägg
14 januari 2009
Det är som Thorssa redan nämnt att alla kostnader stannar på staten.
Ni som skriver annat får gärna visa vad ni hänvisar till.

Fotograf på tierpidag.se

8 894 Inlägg
14 januari 2009
mastrovious skrev:

Skillnaden i ditt och trådskaparens ärende är att du tvistar mot ett företag och han mot en myndighet

Fotograf på tierpidag.se

106 Inlägg
14 januari 2009
Undertecknad bot = erkännande
Troligen får du en ny bot på posten att skriva under (hur länge sedan hände detta?), nekar du då så kan det bli tingsrätten.
Vet inte hur det blir när du redan betalat boten.
Senast redigerat av bosing (14 januari 2009)

627 Inlägg
14 januari 2009
Thorssa skrev:
mastrovious skrev:

Vad är motparten för nån? Privatperson? Företag? Myndighet? Är det IF som är motpart?

Man måste skilja på brottsmål och civilmål. I ett brottsmål behöver man inte stå för rättegångskostnader om man förlorar, det måste däremot den förlorande parten i ett civilmål. Fortkörning går som brottsmål.

Aha ok då är vi på samma nivå. Trodde det räknades som civilmål!

2 283 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
smiler skrev:
Anledningen att du fick boten va väll att du körde för fort? El nekar du till de?

Jag skrev på en bot där det inte stod någon hastighet vad har jag då gjort mig skyldig till? wink
Jag har mycket möjligt kört for fort men det står inte på boten tongue

R.I.P. Michael Jackson!

2 283 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
bosing skrev:
Undertecknad bot = erkännande
Troligen får du en ny bot på posten att skriva under (hur länge sedan hände detta?), nekar du då så kan det bli tingsrätten.
Vet inte hur det blir när du redan betalat boten.

Men jag har pratat med Polismän om detta och de säger att det har inget med "domen" i sig att jag har betalat den, det måste jag göra annars får jag bara en påminnelse.

Hon sa att jag kan överklaga likadant som den som inte skrivit under bara det att jag måste ringa in och överklaga eller hur det nu var för då tar de upp det, de tar annars automatiskt upp det om man inte skriver på.
I alla fall som jag fattade henne.

R.I.P. Michael Jackson!

2 283 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
Thorssa skrev:
mastrovious skrev:
Pikey skrev:

Okej, det låter najs.

Massa text

Tack!

Sökte runt men hittade inte det någonstans!

R.I.P. Michael Jackson!

Sök