Då va det dags att slänga upp en projekt tråd på S2:an. Kan börja med lite historia.
Allt började med att man började drömma om en Audi S2 Coupé efter ha sett ett X antal S2:er. Drömmen blev verklighet 2007-12-16 och köptes av en kille i stockholm. Glad som tusan åkte man därifrån med en grymt fin Audi S2 Coupé med lite extra godis.
När man kommit hem så körde jag hem den till min far och hans verkstad. Där började projektet med byte av grenrör och lite annat godis. Efter ha krånglat med grenrör och slangar osv så fick man ihop allting och man trodde att allting var som det skulle. Men icke, bilen gick otroligt fett med dom gröna spridarna och det andra chipet så då började man spana lite i vad man skulle göra. Mappning var lite si sådär pga dålig ekonomi. Så jag monterade ur spridarna och chipet och bilen gick hyffsat bra igen. Provkörde lite men tryckslangar och laddtryck ville inte vara med riktigt. Fick aldrig riktigt ihop tryckslangarna så dom blev 100% bra. Sen la man projektet lite på is och man tog en paus.
Bilen blev ståendes i vårat varmgarage ett par månader med mindre mek. Men nu för ett par veckor sen så blev man sugen igen och började hugga tag. Sen dess har saker och ting verkligen hoppat igång! Nu har jag fått ihop tryckslangar ordentligt och laddtrycket fungerar bra. Nu ska jag under dom kommande månaderna göra allting klart inför Elmia, ska inte ställa ut bilen på mässan men jag ska garanterat åka till Elmia i S2:an.
Här är lite info på vad jag har gjort och vad som skall göras denna vinter
Monterat:
Special byggt grenrör Stålomspunna slangar till turbon Catchtank för vevhusventilation Dahlbäck alu dump RS2 Topplockspackning RS2 Turbo RS2 IC med balk RS2 Kammar 3" ifrån turbon med en racekatt Screamerpipe från WG walbro 255 soppapump Dubbelfjädrad koppling och tryckplatta Rs2 6 växlad låda RS2 mätare Autgauge Black crystal Laddtrycksmätare Autgauge Black crystal Volt mätare Autgauge Black crystal Oljetrycks mätare Autgauge Black crystal Oljetemps mätare Avgastemps mätare Rockford Fosgate PL1212 Punch Rockford Fosgate P3251 Pioneer DEH-3900MP RS2 front RS2 el speglar RS2 strålkastare 20" Oz fälgar 225/30 Goodrich däck
Skall göras under vintern:
Montera 13 radigt oljekyl Bygga ordentligt CAI till luftfiltret Montera catchtank till vevhusvent Reparera kylet Montera tillbaka RS spridarna Montera ställbar BTR Montera Turbotimer Byta ut diverse slangar till stålomspunnet Laga fronten Lackera diverse motordetaljer Snygga till motorrummet Byta avgastemp Plocka bort en av ljuddämparna Det är allt jag kan komma på just nu, men sen kommer de säkert komma mer under loppets gång.
Spridarbyte
Lite nya mätare
Ombyggnad av org. mätarhållare
Resultatet, avgasttemp mätare ska bytas ut till en i samma serie
Byte av org. grenrör
Fick modifiera lite verktyg
Turbon urplockad
Montering av oljeadapter med tempgivare och tryckgivare till oljan
Monterat 20" OZ fälgar med 225/30 Goodrichdäck
Varit hos Bronwaller och bytt soppapump till en Walbro 255
Lagning och omlackering av fronten
Beställt hem lite grejjer för CAI bygge och ett nytt oljekyl med slangar och AN kopplingar
Kommer komma mycket mer bilder. Lämna gärna kommentarer på saker och ting som kanske kan bli bättre. Detta är första turbo bilen och första trimprojektet som man verkligen ska satsa på. Så jag är väldigt grön innom turbo området.
Hade det inte varit smidigare att använda originalplaceringarna av oljetemp och oljetrycksgivarna? Tempgivaren sitter långt upp till höger på bilden på tråget.
mycke möjligt. men visste inte vart dom satt och hur de skulle funka om man använde org. givare ist. Därför tog jag en adapter och dom nya givarna, funkar lika bra
haha jo men de blir nog bra har fått igång allting nu o så. så nästa vecka blir de besiktning hehe kan la ta en repa sen ska testköra lite på moholm i sommar hade jag tänkt.
Då är man hemkommen från verkstan igen. Mycket har hänt och mer kommer hända. Besiktning nästa vecka
Alla mätare klara. Lambdasond, Laddtryck, Avgastemp, Volt, Oljetryck, Oljetemp och Turbotimer. Lambdasonden är från AEM. Mätareserien är från Autogauge och Turbotimern är från Apexi
Foffis skrev: haha jo men de blir nog bra har fått igång allting nu o så. så nästa vecka blir de besiktning hehe kan la ta en repa sen ska testköra lite på moholm i sommar hade jag tänkt.
kommer fler bilder om en stund
okey.. de ska nog ja med, om e30n håller å finns kvar så länge..