Att bo i lägenhet suger?

Aruzo Ace Ventura
16 januari 2009 · 1 240 Inlägg

Alex_halvordsson skrev:
Köp ett hus!

Har man råd att bo i lägenhet så har man råd med hus - så enkelt är det!

Nu vet jag inte hur du räknar men.. Min lägenhet kostar la runt 2800 i månaden med el och värme.

Min kompis betalar bara i räntor på sitt huslån 3500 + amortering + sopor + vatten + el + sotare mm, Sen ska du väl spara lite åxå så du har nått att ta av ifall frys,kyl el dyl brakar ihop, Sen har du ju underhåll på huset åxå... Och han har ju "bara" gett 800 för sitt hus..


summa summarum är då att även om du betalar en 4000 papp för en lägenhet så är det fortfarande billigare..

Volvo S70 "2.5D" (1999)
Mercedes 240D "w123" (1985)
blacken
16 januari 2009 ·

Aruzo skrev:

Alex_halvordsson skrev:
Köp ett hus!

Har man råd att bo i lägenhet så har man råd med hus - så enkelt är det!

Nu vet jag inte hur du räknar men.. Min lägenhet kostar la runt 2800 i månaden med el och värme.

Min kompis betalar bara i räntor på sitt huslån 3500 + amortering + sopor + vatten + el + sotare mm, Sen ska du väl spara lite åxå så du har nått att ta av ifall frys,kyl el dyl brakar ihop, Sen har du ju underhåll på huset åxå... Och han har ju "bara" gett 800 för sitt hus..


summa summarum är då att även om du betalar en 4000 papp för en lägenhet så är det fortfarande billigare..

Jo kanske det, men ett hus äger du och dess värde stiger. I en lägenhet så losar du stålarna hela tiden. och när en barre är färdigbetald så är mycket "billigare" att äga än en hyresrätt..

Muttley
16 januari 2009 ·

Alex_halvordsson skrev:
Köp ett hus!

Har man råd att bo i lägenhet så har man råd med hus - så enkelt är det!

för att få ett hus måste man ofta ta lån, och för att ta ett lån måste du ha fast inkomst. Och jag blev av med jobbet så lätt var de att få ett hus.

Men du har rätt har man fast jobb och får lån så är de billigare att bo i ett hus. Dessutom 200 gånger bättre.

Muttley
16 januari 2009 ·

Aruzo skrev:

Alex_halvordsson skrev:
Köp ett hus!

Har man råd att bo i lägenhet så har man råd med hus - så enkelt är det!

Nu vet jag inte hur du räknar men.. Min lägenhet kostar la runt 2800 i månaden med el och värme.

Min kompis betalar bara i räntor på sitt huslån 3500 + amortering + sopor + vatten + el + sotare mm, Sen ska du väl spara lite åxå så du har nått att ta av ifall frys,kyl el dyl brakar ihop, Sen har du ju underhåll på huset åxå... Och han har ju "bara" gett 800 för sitt hus..


summa summarum är då att även om du betalar en 4000 papp för en lägenhet så är det fortfarande billigare..

är aldrig billigare med en hyresrätt. var tag dina pengar vägen som du lägger på lägenheten?, Renoverar de upp lägenheten till riktigt lyx?. Har du hus kan du bygga de precis som du vill utan att förlora pengarna. Och är de nått som är fel så får du lösa de precis som du vill. hyresvärdar oftast är inte så himla bra på att vara hjälpsamma.
Hade jag fått huset jag titta på för 430 tusen hade jag enbart fått ordna till badrummet.
med alla utgifter totalt summa blev nästan en tusenlapp billigare för mig att bo i ett hus.

_Norrland_ Bilvårdstekniker
16 januari 2009 · 766 Inlägg

bmx skrev:
den enda grannen ja har är en alkolist och finnländare!kan börja skrika åt mej att inte ska spela finsk musik så högt,när det är han själv som gör det :S
å ibland så ska jag stänga av motorsågen,fast då står jag i duschen lol

sen kan han klaga på att vi är för högljudda på natten.fast de värsta är att det är mitt på dagen då och han tror att det är mitt på natten big_smile

haha han är rolig han big_smile

hahaha smile

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
pukan2
16 januari 2009 · 3 182 Inlägg

men i längden så trivs jag väldigt bra o en lgh då jag slipper klippa gräset och ränsa rabaten mmmmm. skönt o slippa sånt.

Aruzo Ace Ventura
16 januari 2009 · 1 240 Inlägg

tkd_rille skrev:

Aruzo skrev:

Alex_halvordsson skrev:
Köp ett hus!

Har man råd att bo i lägenhet så har man råd med hus - så enkelt är det!

Nu vet jag inte hur du räknar men.. Min lägenhet kostar la runt 2800 i månaden med el och värme.

Min kompis betalar bara i räntor på sitt huslån 3500 + amortering + sopor + vatten + el + sotare mm, Sen ska du väl spara lite åxå så du har nått att ta av ifall frys,kyl el dyl brakar ihop, Sen har du ju underhåll på huset åxå... Och han har ju "bara" gett 800 för sitt hus..


summa summarum är då att även om du betalar en 4000 papp för en lägenhet så är det fortfarande billigare..

är aldrig billigare med en hyresrätt. var tag dina pengar vägen som du lägger på lägenheten?, Renoverar de upp lägenheten till riktigt lyx?. Har du hus kan du bygga de precis som du vill utan att förlora pengarna. Och är de nått som är fel så får du lösa de precis som du vill. hyresvärdar oftast är inte så himla bra på att vara hjälpsamma.
Hade jag fått huset jag titta på för 430 tusen hade jag enbart fått ordna till badrummet.
med alla utgifter totalt summa blev nästan en tusenlapp billigare för mig att bo i ett hus.

Jo men saken är väl vad som är billigast just nu? För en med dålig inkomst kanske en lägenhet på 3500 är precis det han klarar på en månad.. I långa loppet blir det ju billigare med hus det vet jag åxå men de finns ju dom som inte har råd att ligga ute med med 1 huslån + biavgifter för du kommer aldrig kunna amortera, betala ränta och driva 1 normalt hus för under 5 papp i månaden... Då får du ju köpa en kåk på 50 kvm2.. Iaf här! Och dessutom havererar nått i en lght är de bara att ringa och få nytt! I 1 hus får du betala allt..Men jag ska själv köpa hus när jag får 1 fast jobb så inget ont om hus fast de e ju inte för att jag vill få 1 billigare boende än det jag har nu... Den månatliga (Heter de så?) kostnaden lär ju stiga runt 100%

Senast redigerat av Aruzo (16 januari 2009)

Mercedes 240D "w123" (1985)
Volvo S70 "2.5D" (1999)
Muttley
16 januari 2009 ·

Aruzo skrev:

tkd_rille skrev:

Aruzo skrev:

Nu vet jag inte hur du räknar men.. Min lägenhet kostar la runt 2800 i månaden med el och värme.

Min kompis betalar bara i räntor på sitt huslån 3500 + amortering + sopor + vatten + el + sotare mm, Sen ska du väl spara lite åxå så du har nått att ta av ifall frys,kyl el dyl brakar ihop, Sen har du ju underhåll på huset åxå... Och han har ju "bara" gett 800 för sitt hus..


summa summarum är då att även om du betalar en 4000 papp för en lägenhet så är det fortfarande billigare..

är aldrig billigare med en hyresrätt. var tag dina pengar vägen som du lägger på lägenheten?, Renoverar de upp lägenheten till riktigt lyx?. Har du hus kan du bygga de precis som du vill utan att förlora pengarna. Och är de nått som är fel så får du lösa de precis som du vill. hyresvärdar oftast är inte så himla bra på att vara hjälpsamma.
Hade jag fått huset jag titta på för 430 tusen hade jag enbart fått ordna till badrummet.
med alla utgifter totalt summa blev nästan en tusenlapp billigare för mig att bo i ett hus.

Jo men saken är väl vad som är billigast just nu? För en med dålig inkomst kanske en lägenhet på 3500 är precis det han klarar på en månad.. I långa loppet blir det ju billigare med hus det vet jag åxå men de finns ju dom som inte har råd att ligga ute med med 1 huslån + biavgifter för du kommer aldrig kunna amortera, betala ränta och driva 1 normalt hus för under 5 papp i månaden... Då får du ju köpa en kåk på 50 kvm2.. Iaf här! Och dessutom havererar nått i en lght är de bara att ringa och få nytt! I 1 hus får du betala allt..Men jag ska själv köpa hus när jag får 1 fast jobb så inget ont om hus fast de e ju inte för att jag vill få 1 billigare boende än det jag har nu... Den månatliga (Heter de så?) kostnaden lär ju stiga runt 100%

har du fast jobb och stadig ekonomi är fortfarande hus billigare om man hittar ett billigt hus.
Jag räknade ihop allt på huset jag titta på.
430 tusen. 90kvm boyta, 60 kvadrat garage(skyddsrum) smile
nu har jag ca 7500 i räkningar om man ska räkna högt.
i huset skulle jag nästan betalt en tusing mindre med allt inräknat (inte mat).
och man får ha pengar undanlagda om man har gamla vitvaror då de kan gå sönder.
jag skulle fått betala ca 1900 tror jag de var för huslånet, sen har jag en hyra idag på 3200 i lägenheten.
elen var billigare i huset av någon konstig anledning med.


Att bo i lägenhet i 40 år och bara slänga pengarna varje månad i sjön eller betala liten amortering och bo i ett hus som du kan göra vad du vill med i 40 år och tjäna pengar på de när du säljer det till pensionen?
så kan du leva gott när du blir gammal.


Det är så jag ser det=). Och då skulle jag haft huset som ensamstående.

Muttley
16 januari 2009 ·

pukan2 skrev:
men i längden så trivs jag väldigt bra o en lgh då jag slipper klippa gräset och ränsa rabaten mmmmm. skönt o slippa sånt.

vissa tycker de är bra och slippa pyssla med sådant=), vissa mår bra och pyssla om sin egna trädgård=) man behöver inte ha rabatter haha smile. Det är väl sådant jobb man slänger bort på skolpojkar som vil dryga ut godiskassa?

85an
16 januari 2009 · 249 Inlägg

Fan man skulle ha ett hus.. då har man klättrat ett steg i samhället. Efter höjningen nu ligger min hyra (inkl el) på 4650:-, sen har vi bredband/mobilen/bensin/försäkringar/mat osv..

Blir sugen på att skaffa hus men då kan man väl glömma sthlm, kanske är lika bra iofs.

Senast redigerat av 85an (16 januari 2009)

Smajly
16 januari 2009 · 3 059 Inlägg

Intygar om hus.. Köpte 1000kvm tomt för ett par år sen, byggt sprillans nytt 122kvm hus o 45kvm garage på den och det är så jädra SKÖNT ! Och betalar inte mycket mer än vad lägenhet i stan kostade och pengarna går tillbaka till en själv.
Har anlagt hela trädgården själv men de e bara skönt o klippa gräset en fin dag.. eller fixa till häcken.. rävsa löv.. å inte en kotte behöver bry sig. Hur möd partaj man vill o hur sent man vill..
Ja de finns bara positiva saker om man jämför..

Lägenhet blir ju bara dyrare o dyrare till något man kanske inte använder.. bara dom målar trpphuset så höjs ju hyran.. o de betalar alla i huset i alla dom år som dom bor där.. Gissa om dom målarna (hyresvärdarna) tjänar multum bara på de..

Säger bara Aldrig mera lägenhet o stan.

Senast redigerat av Smajly (16 januari 2009)

lingua
16 januari 2009 · 2 271 Inlägg

Fan! Snacka om att man bor i fel stad när det gäller boende!yikes Nej när ungarna flyttat ut om sådär c:a 15 år,smile Då flyttar jag till landet!big_smile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Brandis Diktator
16 januari 2009 · 968 Inlägg

har bott i lägenhet i hela mitt liv, i samma område tillochmed, första gången jag flyttade från den väg jag bott på i 21 år va förra året, men bara tvärs över, storm trivs, kanske för jag bott här så jag vet ju inget sämre? alla andra som flyttar hit (alla flyttar hit, även om det bara är 1-2 år när man flyttar hemifrån tills man ordnat upp allt)

mina första grannar dom va av utlänsk bakgrund, detta va i början av 90 talet då man inte riktigt förstod att man kanske ska försöka ge invandrare någolunda "bra att veta" innan man bor i lägenhet, så det åkte ut en hel del från deras balkong, minns romerna som hade istortsätt en privat restsopp station på deras balkong där fåglarna häckade, dom flyttade sen...

mina andra grannar jag mins hade 3 stora stbernads hundar och en kackaduva, vet inte vilken som lät högst, hundarna lekte gärna och dom bode ovanför och den dundrade en hel del, och kackaduvan satt på balkongen på somrarna och skrek, sen flyttade det in en gubbe som spelade gitarr, typ country, och han satt på balkongen och lirade, mitt första minne som fick mig att börja lira gitarr, tackar för det.

sen flyttade vi därifrån när farsan och morsan skiljde sig, då fick vi en techno freak som granne, han körde techno 23 timmar om dagen och han hade nog vårat kvarters bästa ljudsystem också, och han spelade för halva kvarteret också, bara skit, om och om igen. kunde vakna på natten av att det vibrerade så datorn startade (budget chassi, med någon tuch grej som start knapp, vid vibrationer så trycktes den imot kanten och gick igång), men jag va inte bättre jag, jag lirar nämnligen i ett punk band, och tänkte att kan han köra på så kan jag köra på också, så trumset och gitarr lirade jag dagarna i ända då.

sen gick farsan bort och då flyttade jag ditt jag bor idag, och det va till en annan slinga av hus, nu är det lungt som fan, här bor bara familjer och tanter, och trumsetet åkte ner i källaren och hörlurar införskaffades till förstärkaren. sen tog det kanske ett halv år så fick jag nya grannar, och dom gillar spela piano, deras pianot står mot min sovrums vägg som är gjord av betong, så ja, jag brukar somna in till deras spelande, och det är inte lika skönt som det låter. och sen nu i jul tror jag att dom fick sourand system, för nu hör jag även när dom kollar på film, med arabisk dubbning. ja, där är jag idag, nu spelar jag förövrigt gitarr utan hörlurar och förvarar riggen inne i sovrummet, mot väggen där mina grannar bor, våld föder våld, och högljuda grannar föder nya högljuda grannar

Tomten Tomten
17 januari 2009 · 1 065 Inlägg

Bor i en hyres lägenhet och trivs väll bra överlag. (blir köpa en egen snart)
Har väll lite skumma grannar. Men brukar vara rätt lungt på nätterna visst har dom fest ibland men det hör ju till.
Stör mig mera på grannens katt som sitter och skriker hela jävla tiden och att hon kan köra sin super kassa musik på repet i en hel dag.

Jag har montera gummi tussar och lagt en matta under mina golv högtalare samt baslådan och på kvällen om jag vill lira så sänker jag basen. Jag tänker på mina grannar även fast dom inte tänker på mig.
Känner att det är onödigt att reta upp dom.

Som tidigare skrev "våld föder våld, och högljuda grannar föder nya högljuda grannar" Av Brandis

Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Finland
17 januari 2009 · 71 Inlägg

Har alltid haft ganska lustiga grannar , de flyttar in och efter några månader så blir de vräkta pga att de spelar trummor eller andra konstiga sysselsättningar. Sedan flyttar nästa idiot in osv...

En signatur är en liten text som inkluderas i slutet på dina inlägg i forumet.
MrL Med lem
17 januari 2009 · 624 Inlägg

Har ett kontor under mig där dom jobbar dagtid, snett under mig bor där en A-lagare och vägg i vägg så bor min polare. Brukar vräka på med stereon och det är ingen som bryr sig.. Är det fest tittar man bara in och häver med dom lol

Somliga kallar det lyx, Lexus kallar det för standard. ♠
LexusOwnersClub.se
Mitsubishi3000GT
17 januari 2009 · 224 Inlägg

MrL skrev:
Har ett kontor under mig där dom jobbar dagtid, snett under mig bor där en A-lagare och vägg i vägg så bor min polare. Brukar vräka på med stereon och det är ingen som bryr sig.. Är det fest tittar man bara in och häver med dom lol

Fan va skönt.

Påminner om när jag bodde i studenthuset i ohamn.
Var det fest nånstans så gick man bara in och festade med dom som var där.
Att spela musik dygnet runt var aldrig några problem.

Ge fan i TexasBoB!
Mitsubishi 3000GT "3000GTS" (1992)
coffe.dk Zzzz
17 januari 2009 · 937 Inlägg

MilleN skrev:
Här är det lugnt, har någon raggare ovanför mig som brukar ha efterfest några gånger om året så då kan man bli lite förbannad men så länge det inte är oftare skiter jag i det, det sura är att det är så FRUKTANSVÄRT dålig musik han spelar big_smile Grannen vägg i vägg har en sjujävla bas men han spelar aldrig på kvällen och har aldrig haft fest så det är lugnt.

Blir att flytta till hus när man har råd smile

Hahaha, det är garanterat du som låter mest tongue wink



En bild på MilleNs dörr smile
http://www.coffe.dk/gallery/party/2006/ … G_0493.jpg

Scratch
17 januari 2009 · 719 Inlägg

Problem jag kan acceptera för att få bo inne i stan wink Finns ju lägenheter som knappt släpper in/ut nå ljud alls oxå som vissa skrivit.

live free, die young.
karlsson_1984
17 januari 2009 · 671 Inlägg

he he innan vi flyttade till huset så hade vi lägenhet och dom ovanpå spelade lite ibland men sen flyttade dom och den som flyttade in efter tvättade efter 24.00 började festa 02.00 med stereon på högsta + en skällande hund som började yla hela nätterna så fort hon sov borta  så det är ju inte roligt att bo i lägenhet och det var då sista gången för mig

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang