Spiike skrev:
tycker faktis det är
både bättre och billigare med rödblockare med tanke på att jag fortfarande går i skolan hehe, så det är inte att det kommer in pengar på kontot hela tiden, så jag är rätt nöjd över det jag har än så länge
Rödblockare är ju hållbarare på det viset att de har stora marginaler, tål massa stryk och så.

Och att renovera en rödblockare kostar inte mer än en 3000-4000kr, med alla nya lager och packningar, slitdelar, o.s.v.
Dock krävs det ju desto mer jobb för att få upp effekten på motorn, då den är ganska ineffektiv med sin uråldriga design.
En vitblockare går länge om man sköter all service väl.
Å andra sidan kostar det utan problem en 10-12000kr att renovera en vitmotor med alla lager, packningar, slitdelar, hydrauliska lyftare, o.s.v.
Men sen behöver man ju inte göra mycket mer än att byta turbo från 15G/16T till 19T, downpipe, spridare och LMM-hus samt chip/mappning för att spotta ut en 350hk+.

Håller man sig under 1,2bars ladd så kommer vevstakarna att klara sig, och då kan man ändå få ut en hel del kul.

Så en rödblockare är ju nog ett bra alternativ att börja på, speciellt om man går i skolan som du säger.