Neon eller diod? (Belysning av fötter)

ts85
20 januari 2009 · 729 Inlägg

Fördelarna med dioder har redan blivit nämnda... Angående ljusspridningen kan jag väl hålla med om att neon är lite bättre men jag tycker LED-dioder har helt tillräckligt bra spridning! Kolla fast på Golfen min! wink

Jespur
20 januari 2009 · 63 Inlägg

Arradin skrev:

Jespur skrev:

Sherlia skrev:

Härligt andra inlägg big_smile

HeHe tack! Jag har läst ett tag här nu, men jag var tvungen at regga mig för att rädda folk från sjukt taskigt stylade bilar, en sån "rishög" som han har ska man inte sätta massa neon lr dylikt på. Säkert en bra bil men inte fasen är det stylingmaterial... Missförstå mig rätt, jag har inget emot gamla bilar har själv en gammal pärla, men man stylar dem inte. Samt neon känns lite out of date....

Man stylar en bil hur fan man själv vill, och " out of date " eh? dom enda som bryr sig om sån skit är folk som vill vara " en i mängden " ..  Endast döda fiskar flyter med strömmen ..

Om du har reggat dig för att posta meningslöst skit, så kommer du vara bannad lika fort, hoppas jag verkligen..

Nåja, till OP , Jag måste säga att jag föredrar neon, men Dioder har mer fördelar, det stämmer..

Alla har vi rätt till vår åsikt wink

Jespur
20 januari 2009 · 63 Inlägg

Larsson_Power skrev:

Jespur skrev:
Inget av dem?

Precis vad han frågade efter. ****

mmmm du är faen coolare än mig!

FL3JM Inga konstigheter
20 januari 2009 · 2 064 Inlägg

Dioder pajjar aldrig så jag skulle köra på nått sånt.
Men alltså, är inte sånt här typ JÄTTEUTE? smile Är ju bara kebabpulkor som åker omkring med massa belysning och skit överallt.

Gulmun * Klåpare
20 januari 2009 · 1 718 Inlägg

FL3JM skrev:
Dioder pajjar aldrig så jag skulle köra på nått sånt.
Men alltså, är inte sånt här typ JÄTTEUTE? smile Är ju bara kebabpulkor som åker omkring med massa belysning och skit överallt.

Jag tvättar bilen rätt ofta, så skit har jag som regel inte på den. Belysning har jag inne i bilen, det blir en skön atmosfär med lite svagt ljus. Hittar dessutom lättare till askoppen utan att stöta glöden i inredningen när jag röker i bilen. Och sen, håll i er nu, tycker jag att det är snyggt.
Grymt att min bil fått samma status som BMW (antar jag att du menar med din jättelustiga kommentar) tack vare ett par dioder.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Mäki Långsam Perfektionist
20 januari 2009 · 4 800 Inlägg

Jespur skrev:

Arradin skrev:

Jespur skrev:

HeHe tack! Jag har läst ett tag här nu, men jag var tvungen at regga mig för att rädda folk från sjukt taskigt stylade bilar, en sån "rishög" som han har ska man inte sätta massa neon lr dylikt på. Säkert en bra bil men inte fasen är det stylingmaterial... Missförstå mig rätt, jag har inget emot gamla bilar har själv en gammal pärla, men man stylar dem inte. Samt neon känns lite out of date....

Man stylar en bil hur fan man själv vill, och " out of date " eh? dom enda som bryr sig om sån skit är folk som vill vara " en i mängden " ..  Endast döda fiskar flyter med strömmen ..

Om du har reggat dig för att posta meningslöst skit, så kommer du vara bannad lika fort, hoppas jag verkligen..

Nåja, till OP , Jag måste säga att jag föredrar neon, men Dioder har mer fördelar, det stämmer..

Alla har vi rätt till vår åsikt wink

Jespur är en av få som verkar hålla vettig nivå...Behöver nog inte säga mycket mer.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
DaNi8331
20 januari 2009 · 121 Inlägg

Jespur, Hur gammal är du ? Sluta bete dig som en kaxig 10Åring.

Svensson Licens Svetsare
20 januari 2009 · 219 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Gulmun skrev:

Edvinoo skrev:
kolla detta...
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Parts-Ac … 240%3A1318

för 90 kr me frakt... finns ingenstans i sverige.. o de lyser som fan

Ja, de är grymma. Det var såna jag satte under dörrklädseln. Finns på Kjell & Company i Sverige.
http://www.kjell.com/content/templates/ … 0,73000000

de där måste jag köpa
nån snäll person får gärna skriva hur man ska göra för att dom ska tändas när man öppnar dörren
om man sätter dom så att dom lyser neråt när man öppnar dörren cool

de är inga svårigheter!

Jespur
21 januari 2009 · 63 Inlägg

DaNi8331 skrev:
Jespur, Hur gammal är du ? Sluta bete dig som en kaxig 10Åring.

Vaddå kaxig, jag har bara sagt att det är betydligt snyggare om han skippar neonet, men alla gör som de vill det är ju vissa av er som blir upprörda för att jag inte tycker som er...

Phaetoon
21 januari 2009 · 8 156 Inlägg

• Var trevlig och respektera andras åsikter.
• Du får absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande.
• Använd sunt förnuft. Om du är osäker om det är OK att skriva något eller inte, skriv det inte!
• Personliga ärenden, "chatt" och liknande får inte förekomma i forumet.

Vissa inlägg här inne hade kunnat skötas via pm. Back to topic!
/Phaetoon (Moderator)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
21 januari 2009 · 8 156 Inlägg

Neon
Sprider ljuset bättre.
Skapar mer värme och drar mer ström.

LED:
Mindre spridning av ljuset. Spotlighteffekt.
Svårare att dimma. Om man ger dom mer effekt så lyser dom visserligen starkare, men livslängden minskas avsevärt. Finns pulsmoduleringen som man kan använda som dimmer, men jag vet inte hur bra detta fungerar. En vanlig dimmer al'a potentiometer fungerar ej.
Energisnåla. Drar oftast mindre än 1w.

För att öka ljusspridningen på lysdioder så kan man slippa ovansidan på dioden med sandpapper. Om man rundar av den och gör ytan matt så ökar ljusspridningen.

Att tänka på är att de flesta 12V diodlister är skapade för just 12V, inte 14V. Så det kan vara smart att ha ett reglerbart motstånd för att ställa in ljusstyrkan, så att inte led:arna brinner upp i förtid.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Kenny-83 Företagare & YouTuber
21 januari 2009 · 1 940 Inlägg

Edvinoo skrev:
kolla detta...
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Parts-Ac … 240%3A1318

för 90 kr me frakt... finns ingenstans i sverige.. o de lyser som fan

Fel!
http://stylingwebben.se - där hittar du just den där slingan och slingor som har samma mått men som lyser ännu starkare.

Senast redigerat av Sherlia (21 januari 2009)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
21 januari 2009 · 1 940 Inlägg

Sprider ljuset bättre.
Skapar mer värme och drar mer ström.

Helt sant

LED:
Mindre spridning av ljuset. Spotlighteffekt.

Detta kan undvikas genom att slingan/staven har dioderna riktade åt olika håll, desto mer dioder desto bättre spridning. Används ytmonterade dioder sprids det ännu bättre (mycket större spridningsvinkel)

Svårare att dimma. Om man ger dom mer effekt så lyser dom visserligen starkare, men livslängden minskas avsevärt. Finns pulsmoduleringen som man kan använda som dimmer, men jag vet inte hur bra detta fungerar. En vanlig dimmer al'a potentiometer fungerar ej.

Oj så fel. Potentiometer kan visst ändra ljusstyrkan på dioden/dioderna. Så att dimmra dioderna funkar alldeles utmärkt.

Energisnåla. Drar oftast mindre än 1w.

Dioder drar extremt lite, 1 watt är väldigt mycket inom diodvärlden och endast högeffekt dioder som finns i exempelvis odlingslampor drar så mycket. Vanliga dioder typ 5mm drar bara runt 0,05-0,1w

För att öka ljusspridningen på lysdioder så kan man slippa ovansidan på dioden med sandpapper. Om man rundar av den och gör ytan matt så ökar ljusspridningen.

Jupp helt sant. Man kan även plana ut ytan och rent av göra toppen konkav men en liten borr. denna drar dock ner ljuststyrkan något. Bästa är detta plus att man riktar flera dioder åt olika håll. Ytmonterade dioder har mycket större ljusspridning än vanliga 3mm/5mm dioder.

Att tänka på är att de flesta 12V diodlister är skapade för just 12V, inte 14V. Så det kan vara smart att ha ett reglerbart motstånd för att ställa in ljusstyrkan, så att inte led:arna brinner upp i förtid.

Ja och nej här. Samtliga resistorer i diodslingor m.m är alltid just lite för stora. Man tar alltid en resistor med närmaste högsta värde. Det ska ändå rätt mycket till för att bränna en diod med vanlig bilel innan man lessnar på dem wink Även om de brinner upp i förtid så har de levt mycket mycket längre ön vanliga lampor och neonrör.

Senast redigerat av Sherlia (21 januari 2009)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
22 januari 2009 · 1 781 Inlägg

ska du kolla på dina blåbelysta fötter medans du kör?tongue känns ju onekligen dumt:P

Team Insane Racing
Soubee
22 januari 2009 ·

https://www1.garaget.org/archive/69/68713/67850/67850-745793.jpg

Jag hade valt dioder, satte det i mitsubishin jag hade innan. 4st blåa med 70graders spridning gav den effekten jag önskade iaf.

Senast redigerat av Soubee (22 januari 2009)

agneos
27 juli 2009 · 246 Inlägg

jag vill att inuti i bilen ska bli helt blå vad ska jag fixa diod eller nåt annant gärna nåt som har långt livsläng. jag vill inte att bara vid föter ska bli blå hela inuti big_smile

http://images.tradera.com/907/83409907_1.jpg så typ vad har han i bilen?

Senast redigerat av agneos (27 juli 2009)

M.V.H Agneos
snapshot
27 juli 2009 · 908 Inlägg

jag har dioder

NissanMotorsport
27 juli 2009 ·

Arradin skrev:

Jespur skrev:

Sherlia skrev:

Härligt andra inlägg big_smile

HeHe tack! Jag har läst ett tag här nu, men jag var tvungen at regga mig för att rädda folk från sjukt taskigt stylade bilar, en sån "rishög" som han har ska man inte sätta massa neon lr dylikt på. Säkert en bra bil men inte fasen är det stylingmaterial... Missförstå mig rätt, jag har inget emot gamla bilar har själv en gammal pärla, men man stylar dem inte. Samt neon känns lite out of date....

Man stylar en bil hur fan man själv vill, och " out of date " eh? dom enda som bryr sig om sån skit är folk som vill vara " en i mängden " ..  Endast döda fiskar flyter med strömmen ..

Om du har reggat dig för att posta meningslöst skit, så kommer du vara bannad lika fort, hoppas jag verkligen..

Nåja, till OP , Jag måste säga att jag föredrar neon, men Dioder har mer fördelar, det stämmer..

Bra sagt, man gör ju hur fan man vill.. 

OP: Har aldrig ägt neon, men dioder lyser bra o.s.v som alla skrivit, har bilder på mina diodrör som finns i Nissan..

agneos
28 juli 2009 · 246 Inlägg

skulle jag kunna låna tråden liten och fråga en fråga jag vill ha inuti i min bli som den hära bilden

http://images.tradera.com/907/83409907_1.jpg

så typ vad har han i bilen?

så kan man göra det med diod elr neon ?

M.V.H Agneos
nosferatos EasyCarbon
29 juli 2009 · 173 Inlägg

Köp 200st 5mm dioder, placera dom ÖVERALLT...

Seriöst.... kan vi höja nivån på gorg några steg..... !!!!!

200sx S13 -92
The devil is not as frightful as he is painted
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang