Neon eller diod? (Belysning av fötter)

Phaetoon
3 september 2009 · 8 156 Inlägg

Sherlia skrev:

Svårare att dimma. Om man ger dom mer effekt så lyser dom visserligen starkare, men livslängden minskas avsevärt. Finns pulsmoduleringen som man kan använda som dimmer, men jag vet inte hur bra detta fungerar. En vanlig dimmer al'a potentiometer fungerar ej.

Oj så fel. Potentiometer kan visst ändra ljusstyrkan på dioden/dioderna. Så att dimmra dioderna funkar alldeles utmärkt.

Vad jag menar är att om man ska få ut högsta möjliga livslängd på sina led:ar så är det inte smart att använda en potentiometer. Till skillnad från en glödlampa så glöder inte en led.
Den kräver en viss voltstyrka för att tändas och den går från noll till normal ljusstyrka direkt.
Sen lyser den visserligen starkare när man krämar på med en högre spänning. Men det är som att köra en vanlig glödlampa på 10% mer spänning. Den lyser visserligen bra mycket mer, men hållbarheten blir därefter. Så en potentiometer dimmar egentligen inte lysdioderna, utan den bara ökar ljusstyrkan på dessa.

Det är isåfall bättre att ändra pulsen, eller tända och släcka lysdioderna 50ggr per sekund eller så.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
3 september 2009 · 8 156 Inlägg

agneos skrev:
skulle jag kunna låna tråden liten och fråga en fråga jag vill ha inuti i min bli som den hära bilden

http://images.tradera.com/907/83409907_1.jpg

så typ vad har han i bilen?

så kan man göra det med diod elr neon ?

Det ser ut som om han/hon har väldigt många dioder under sätena, alternativ neon. Sen dioder vid framrutan, troligen i instrumentpanelen och så i taket rakt ovanför sätena.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang