3805
Sök

DLS Kabel vs Biltema

50 Inlägg
16 mars 2006
Trådstartare
Hej kommer att bli mycket kabel nu i nya bygget och undrar om det är värt att köpa dyr t.ex. DLS kabel framför billigare Biltema?

Även lågnivå hur stora skillnader är det?

Min anläggning 2006 kommer se ut:

Framsystem: DLS MS6A

Bas: Polk MW10

Slutsteg: Alpine Mrv-f450

Mvh/ David

4 554 Inlägg
16 mars 2006
strömkabeln är nog ingen större skillnad på mer än att de kanske e goare och hantera dls kabeln då den kanske är mer påkostad i tillverkningen och är mjukare och arbeta med.. signalkablar hade jag nog inte valt biltema utan köpt nått lite dyrare.. kolla om du kan öppna en kontakt så du ser hur kaben ser ut och hur skärming och sånt ligger.. billigare signalkablar har oftast ingen skärmning mer än plasten runt

1 453 Inlägg
16 mars 2006
Inga högtalare baktill förutom basen? Ser riktigt bra ut annars tycker jag - inget dåligt framsystem smile

21 761 Inlägg
16 mars 2006
Det står att kablarna är dubbel och trippelskärmade hos Biltema. Har själv inte köpt sådana därifrån men nog tror jag att de skriver ut korrekta uppgifter.

1 129 Inlägg
16 mars 2006
Jag använder både spänning o signalkabel från biltema o tycker inte att d ä så jättestor skillnad. D enda ja kan tänka mig är att kablarna från biltema tillverkas av billigare matriell osv., men ja använder då de dyrare sakerna. Man vet ju att biltemas grejer inte ä d bästa men om d hade varit skit o inte "godkänt" så hade företaget lika gärna kunna packat ihop.

Men vid nästa bygge kommer ja nog prova på nåt annat märke, men vet inte om det kommer vara ett så "jättedyrt" märke smile.

4 554 Inlägg
16 mars 2006
Drönirettab skrev:
Det står att kablarna är dubbel och trippelskärmade hos Biltema. Har själv inte köpt sådana därifrån men nog tror jag att de skriver ut korrekta uppgifter.

då e de ju lugnt...

12 086 Inlägg
16 mars 2006
Vad jag förstår så är Biltemas stereokablar mkt prisvärda.  Biltema använder samma OFC koppar i sina bättre kablar som alla andra tillverkare gör oxå.

50 Inlägg
16 mars 2006
Trådstartare
Jaa det låter ju bra för när man börjar räkna på kablarna så kommer det ju att gå åt en hel del därmed kosta en hel del men om man kan köpa biltema kablar ist så sparar man iaf lite.

Jag var oxå inne på OFC koppar i kablarna och dom är ju skärmade så på pappret låter det ju bra iaf .

Jag har supra ply 3,4s till hembion hemma och visst är det skillnad med sådana kablar men den är ju hemsk att arbeta med! Har dock lite över som man kanske skulle kunna dra till basen? 

[Sveddan] Har nu 5,25 i varje dörr och 6*9 i hatthyllan och gillar inte det, blir för mycket från olika håll och en skum ljudbild. Därför tänkte jag pröva bara med ett bra framsystem, har sett att många har tävlat så med goda resultat. Gillar jag inte det får jag sätta något där bak dock inte 6*9.

Tack för alla svar !

124 Inlägg
16 mars 2006
Jag har kört på biltema grejer i mina andra bilar, nu är jag bara amatör men jag tror de krävs ganska mycket om du ska höra skillnad på "märkes grejer" eller biltemas egna "fina" serie.

Strömkabeln är i alla fall riktigt mjuk och enkel att arbeta med.

Hewi
571 Inlägg
17 mars 2006
Det som skiljer en del på RCA kablar av olika märken är kvaliteten på kontakterna , billiga kablar kan ge problem med glapp efter ett par gångers in/ur kopplingar.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

433 Inlägg
17 mars 2006
Jag köpte det största kabelpaketet på biltema till min, och det funkar alldeles utmärkt tycker jag..inga störningar eller något sånt. Bara du inte lägger ihop alla kablar under samma list så är det väl inga problem. Hade MDS kablar i förra bilen..tycker inte att det var nån skillnad iaf..oftast emot biltemas produkter. Men tänkte kablar som kablar..

1 453 Inlägg
17 mars 2006
Enis.E skrev:
[Sveddan] Har nu 5,25 i varje dörr och 6*9 i hatthyllan och gillar inte det, blir för mycket från olika håll och en skum ljudbild. Därför tänkte jag pröva bara med ett bra framsystem, har sett att många har tävlat så med goda resultat. Gillar jag inte det får jag sätta något där bak dock inte 6*9.

Ok, jag hade eventuellt tänkt att köpa 6*9or till SAABEN bak, och kanske använda DLS R4 som framsystem, vad tror du om det?

Jägermeister
910 Inlägg
17 mars 2006
Hej!

Du kan lugnt även köpa lågnivå/signalkablar från biltema, såg ett test dom gjorde för nått år sedan i en hifi tidning och där var biltemas competiton seriens kablar bland dom bästa i testet.
Likvärdiga och även bättre än en del kablar som kostade flera tusenlappar.
Har själv 2st biltema competition lågnivåkablar i bilen och tror att dom kostade ca 200kr stryck för en 5 meters lågnivå.

Mvh: Gemini78

En gång är ingen gång...

50 Inlägg
17 mars 2006
Trådstartare
Tack för alla svar !

Jag instämmer och tror att biltema kablarna håller hög kvalitet men är inte helt säker på kontakterna. Men ska iof göra en bra installation nu inte hålla på och ändra. Så det blir det, jag kommer att satsa på. 

Biltemas 2-ledad högtalarkabel ser fin ut, nån som har någon erfarenhet av den?

[Svedda] För det första har jag ingen uppfattning om hur det ser ut i din bil eftersom jag kör volvo *hehe* Men när man köper bättre högtalare handlar det inte så mycket om vad som låter bäst eftersom smaken är som baken delad. Men generellt sett är det lättare att få ett mindre och bättre antal högtalare att låta "bättre" än fler och billigare. Det man ska tänka på med 6*9 är att mycket ljud kommer att komma bakifrån vilket jag tycker ger en skum ljudbild som jag tidigare sa. Men tycker man inte de så är det för många en bra lösning.

DLS R4 är ett mycket fint framsystem, det är dock mörkt i mellanreg. Jag personligen gillar bättre ljust och luftigt mellanreg men som jag sa tidigare är det en smakfråga. Men tänk på 70% av ljudet sitter i monteringen, en felaktig och dåligt montering ger dåligt/sämre ljud.

Annars ser det bra ut måste jag säga, du bör dock driva R4 på steg och kanske om det finns plats montera en bas för det lägsta frekvenserna.

OBS: Jag är verkligen inte expert på biljud bara en glad amatör. Det förslag jag har gett dig är vad jag skulle har gjort och tror är bra. OBS

Mvh David

Sök