Motorrenovering, 760 Turbo

Elmersson
19 januari 2009 · 194 Inlägg

Tja!

Har tänkt att motorrenovera min 760 turbo av årsmodell -90.
Tanken är att byta alla lager, packningar mm samt kolvringar och kolvbultslagringar.
Allting ska även målas upp och göras fint:)

En del uppgraderingar kommer även göras, så som 531 topp med passande kam och större turbo.

Kom gärna med tankar, ideer, erfarenheter och förslag som kan vara till hjälp:)

Mvh Christoffer



https://www1.garaget.org/gallery/archive/75936/548980_229kae.jpg
Motorn på väg ut ur bilen:)




https://www1.garaget.org/gallery/archive/75936/548983_6iaw2x.jpg
Håller på att plocka ner motorn..




https://www1.garaget.org/gallery/archive/75936/548985_xp0ts6.jpg
Såhär långt kom jag idag.. Ska fixa verktyg för att låsa veven då jag ej har någon tryckluft..

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)
Spiike
19 januari 2009 · 1 196 Inlägg

ser ut som en bra början, började precis med ett eget projekt med min 740, du kan gärna kolla in smile

Elmersson
19 januari 2009 · 194 Inlägg

Spiike skrev:
ser ut som en bra början, började precis med ett eget projekt med min 740, du kan gärna kolla in smile

ja, får hoppas allt går bra:) japp det ska jag..

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)
zkumboll
19 januari 2009 · 53 Inlägg

Köp en billig kompressor, går på en tusenlapp och är värd sin vikt i guld.

Lycka till med bygget!

Elmersson
19 januari 2009 · 194 Inlägg

zkumboll skrev:
Köp en billig kompressor, går på en tusenlapp och är värd sin vikt i guld.

Lycka till med bygget!

ja det står högt på önskelistan.tongue
tack så mkt!

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)
Elmersson
20 januari 2009 · 194 Inlägg

Här kommer en liten update..


Blev inte så mycket gjort idag. behöver en hylsa som passar på vevlageröverfallen..




https://www1.garaget.org/gallery/archive/75936/549440_vx8qy0.jpg
Kamremmen borta..








https://www1.garaget.org/gallery/archive/75936/549442_4yf2kq.jpg
Bara kolvar, stakar och veven kvar..

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)
TurbOla Reservdansk
20 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Lite nyfiken, varför skriver alla 760 och 960 turbo, när det sitter en 4a i? tongue
Då blir det ju 740 och 940 turbo... wink

Men lycka till, och du får lägga upp en bild på hur ramlager och vevlager mår. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
steena Volvo for life
20 januari 2009 · 571 Inlägg

TurbOla skrev:
Lite nyfiken, varför skriver alla 760 och 960 turbo, när det sitter en 4a i? tongue
Då blir det ju 740 och 940 turbo... wink

Men lycka till, och du får lägga upp en bild på hur ramlager och vevlager mår. tongue

Det är för att han har 940i front på en 740 = 760 eller till exempel 940i med 960/s90 front, då skriver man de tongue

Volvo for life
Elmersson
20 januari 2009 · 194 Inlägg

TurbOla skrev:
Lite nyfiken, varför skriver alla 760 och 960 turbo, när det sitter en 4a i? tongue
Då blir det ju 740 och 940 turbo... wink

Men lycka till, och du får lägga upp en bild på hur ramlager och vevlager mår. tongue

760 och 960 gjordes ju båda med antingen 6cyl. motor eller med överladdad 4:a. /60 betydde inte bara att det var 6 cylindrar, detta var ju den lite mer exklusiva modellen, lyxmodellen;)

Tack!, japp det ska jag göra:)

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)
TurbOla Reservdansk
20 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Elmersson skrev:

TurbOla skrev:
Lite nyfiken, varför skriver alla 760 och 960 turbo, när det sitter en 4a i? tongue
Då blir det ju 740 och 940 turbo... wink

Men lycka till, och du får lägga upp en bild på hur ramlager och vevlager mår. tongue

760 och 960 gjordes ju båda med antingen 6cyl. motor eller med överladdad 4:a. /60 betydde inte bara att det var 6 cylindrar, detta var ju den lite mer exklusiva modellen, lyxmodellen;)

Tack!, japp det ska jag göra:)

Aha, där ser man.
För övrigt var ju 160, 260, sexcylindriga, så jag tänkte att de fortsatte i samma stil. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Elmersson
20 januari 2009 · 194 Inlägg

steena skrev:

TurbOla skrev:
Lite nyfiken, varför skriver alla 760 och 960 turbo, när det sitter en 4a i? tongue
Då blir det ju 740 och 940 turbo... wink

Men lycka till, och du får lägga upp en bild på hur ramlager och vevlager mår. tongue

Det är för att han har 940i front på en 740 = 760 eller till exempel 940i med 960/s90 front, då skriver man de tongue

Nja, det kan ju stämma till viss del men jag har ju en 760 med s90 front..

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)
Elmersson
20 januari 2009 · 194 Inlägg

TurbOla skrev:

Elmersson skrev:

TurbOla skrev:
Lite nyfiken, varför skriver alla 760 och 960 turbo, när det sitter en 4a i? tongue
Då blir det ju 740 och 940 turbo... wink

Men lycka till, och du får lägga upp en bild på hur ramlager och vevlager mår. tongue

760 och 960 gjordes ju båda med antingen 6cyl. motor eller med överladdad 4:a. /60 betydde inte bara att det var 6 cylindrar, detta var ju den lite mer exklusiva modellen, lyxmodellen;)

Tack!, japp det ska jag göra:)

Aha, där ser man.
För övrigt var ju 160, 260, sexcylindriga, så jag tänkte att de fortsatte i samma stil. tongue

ja jo det stämmer ju!smile Men de ändrade väl på det sen.. Står ju i regg pappren att det är en 760.smile

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)
rehborG Driftmeister
30 januari 2009 · 218 Inlägg

fin fint! smile mycket updates med bilder vill vi ha nu smile lycka till! smile

Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!
Elmersson
3 februari 2009 · 194 Inlägg

Här kommer lite bilder på lager, fick även hem min kam idag med:P

https://www1.garaget.org/gallery/archive/75936/560681_i65cxr.jpg
Vevlager






https://www1.garaget.org/gallery/archive/75936/560682_ba0pib.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/75936/560683_0my8j6.jpg
V-kamen!

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)
RobinBjolin
3 februari 2009 · 356 Inlägg

Intressant projekt..
Kommer följas smile

Zajpner Fritidsforskare
3 februari 2009 · 344 Inlägg

Fint projekt!. Men 780 finns också med turbo matad 4 vad jag har läst.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino
Volvo 940 SE 2,3 LTT "Rigmor" (1995)
Elmersson
3 februari 2009 · 194 Inlägg

MrRefinement skrev:
Intressant projekt..
Kommer följas smile

gör gärna det:P

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)
Elmersson
3 februari 2009 · 194 Inlägg

Zajpner skrev:
Fint projekt!. Men 780 finns också med turbo matad 4 vad jag har läst.

Mvh//Robin.

mycket möjligt, det är mer än vad jag vet..

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)
Spiike
3 februari 2009 · 1 196 Inlägg

fan det går ju bra för dej

Volvo_Mannen Volvoskadad
3 februari 2009 · 6 017 Inlägg

TurbOla skrev:
Lite nyfiken, varför skriver alla 760 och 960 turbo, när det sitter en 4a i? tongue
Då blir det ju 740 och 940 turbo... wink

Om du resonerar så sitter de ju en 8:a i 480 wink

Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang