kan man ha ic utan turbo?

mrbuggy Entreprenör
20 januari 2009 · 1 784 Inlägg

TurbOla skrev:

Phaetoon skrev:
Men motorn värmer ju, så en stillastående bil värms ju upp, medan fartvinden sänker temperaturen på en rullande bil? Det hela handlar ju om mängden kyla / värme som tillförs. Ju mer du gasar, desto mer värme tillförs. Men samtidigt så sänks värme i och med att kylaren bombarderas med mer fartvind (och kyla).
Men metalbiten kan inte bli kallare än luften utanför, om man inte tillsätter något som kan avdunsta...

Om man hade tillåtit kylarvattnet att avdunsta, hade då temperaturen på kylarvattnet sjunkit, om vi nu bortser från termostaten då? wink

Näe de går ju inte...motorn producerar ju mer värme hela tiden ju....å dunstar kylmedlet så blir den varmare .....eller..?

TurbOla Reservdansk
20 januari 2009 · 6 271 Inlägg

mrbuggy skrev:
Näe de går ju inte...motorn producerar ju mer värme hela tiden ju....å dunstar kylmedlet så blir den varmare .....eller..?

Det är ju sant, men om man tänker på det som sagts, att avdunstning ökar kyleffekten, så borde det ju bli kallare... ett tag i alla fall. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
mrbuggy Entreprenör
20 januari 2009 · 1 784 Inlägg

TurbOla skrev:

mrbuggy skrev:
Näe de går ju inte...motorn producerar ju mer värme hela tiden ju....å dunstar kylmedlet så blir den varmare .....eller..?

Det är ju sant, men om man tänker på det som sagts, att avdunstning ökar kyleffekten, så borde det ju bli kallare... ett tag i alla fall. tongue

I själva kylaren borde de bli kallare en stund alla fall...! tills motorn trycker på med mera värme...

Aern
20 januari 2009 · 457 Inlägg

KHRacing skrev:

Aern skrev:
Döda ting kan inte bli kallare för att det utsätts för vind! Är det -30 grader ute så  är metallbiten -30blir. Den blir inte kallare om du utsätter den för höga vindflöden. Lätt sagt!

Hänvisar till Wikipedia, kommer inte ihåg vad teorin heter.

Stämmer inte - för då hade aldrig kylvätsketempen sänkts vid rullande bil gentemot stillastående.

Sjlävklart så kyler fartvinden.

Det är ju betydligt kallare ute i luften, än i motorn? Right? Hade det vart lika varmt ute som i motorn hade vi det första inte kunnat andas, och för det andra så hade inte motorn kunnat bli svalare! Så vattnet får ju samma temp som utomhusluften!

Gulmun * Klåpare
20 januari 2009 · 1 718 Inlägg

Aern skrev:

KHRacing skrev:

Aern skrev:
Döda ting kan inte bli kallare för att det utsätts för vind! Är det -30 grader ute så  är metallbiten -30blir. Den blir inte kallare om du utsätter den för höga vindflöden. Lätt sagt!

Hänvisar till Wikipedia, kommer inte ihåg vad teorin heter.

Stämmer inte - för då hade aldrig kylvätsketempen sänkts vid rullande bil gentemot stillastående.

Sjlävklart så kyler fartvinden.

Det är ju betydligt kallare ute i luften, än i motorn? Right? Hade det vart lika varmt ute som i motorn hade vi det första inte kunnat andas, och för det andra så hade inte motorn kunnat bli svalare! Så vattnet får ju samma temp som utomhusluften!

Jo men stillastående luft isolerar. Luft i rörelse erbjuder en större volym att utjämna temperaturen med.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
BOLUND bonntrimmare
20 januari 2009 · 655 Inlägg

Gulmun skrev:

Aern skrev:

KHRacing skrev:

Stämmer inte - för då hade aldrig kylvätsketempen sänkts vid rullande bil gentemot stillastående.

Sjlävklart så kyler fartvinden.

Det är ju betydligt kallare ute i luften, än i motorn? Right? Hade det vart lika varmt ute som i motorn hade vi det första inte kunnat andas, och för det andra så hade inte motorn kunnat bli svalare! Så vattnet får ju samma temp som utomhusluften!

Jo men stillastående luft isolerar. Luft i rörelse erbjuder en större volym att utjämna temperaturen med.

men vare inte att luften kan kyla ner men ALDRIG lägre än yttertempen ? alltså om de e 22.3+ utomhus , man startar bilen o låter den stå på tomgång . nu ligger motortemp på säg 76.2+ o man kör iväg o tempen kommer då sänkas men den kan aldrig sänkas till mindre än 22.3 + grader .. right?

TurbOla Reservdansk
20 januari 2009 · 6 271 Inlägg

BOLUND skrev:
men vare inte att luften kan kyla ner men ALDRIG lägre än yttertempen ? alltså om de e 22.3+ utomhus , man startar bilen o låter den stå på tomgång . nu ligger motortemp på säg 76.2+ o man kör iväg o tempen kommer då sänkas men den kan aldrig sänkas till mindre än 22.3 + grader .. right?

Men nu genererar motorn värme, så den kommer aldrig att nå 22,3grader Celsius. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rand
20 januari 2009 · 1 024 Inlägg

hahahahaha, ganska sjukt att ha en IC till en bil utan turbo big_smile

Senast redigerat av Rand (20 januari 2009)

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Aern
20 januari 2009 · 457 Inlägg

BOLUND skrev:

Gulmun skrev:

Aern skrev:

Det är ju betydligt kallare ute i luften, än i motorn? Right? Hade det vart lika varmt ute som i motorn hade vi det första inte kunnat andas, och för det andra så hade inte motorn kunnat bli svalare! Så vattnet får ju samma temp som utomhusluften!

Jo men stillastående luft isolerar. Luft i rörelse erbjuder en större volym att utjämna temperaturen med.

men vare inte att luften kan kyla ner men ALDRIG lägre än yttertempen ? alltså om de e 22.3+ utomhus , man startar bilen o låter den stå på tomgång . nu ligger motortemp på säg 76.2+ o man kör iväg o tempen kommer då sänkas men den kan aldrig sänkas till mindre än 22.3 + grader .. right?

Stämmer! Men också som Ola säger, motorn alstrar värme så dina 22.3+ kommer nog aldrig att uppnås, men du har rätt! smile

bjoorniiee
20 januari 2009 · 356 Inlägg

Trodde aldrig att den här tråden skulle bli så intressant att läsa när jag läste rubriken, räknade med 3 sidor av mobbning :p

Mr_EmCom Med.lem
20 januari 2009 · 3 759 Inlägg

bjoorniiee skrev:
Trodde aldrig att den här tråden skulle bli så intressant att läsa när jag läste rubriken, räknade med 3 sidor av mobbning :p

HAhah ja vi kom ju av oss...

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
VW_67
20 januari 2009 · 446 Inlägg

camaro67 skrev:

pwei skrev:
Påminner mig om en tråd där en kille med en gammal merza skulle sätta på IC med strips, bara för han tyckte det såg coolt ut.

Men jag kan dra visan för dig om varför man har ic:

- Ic eller Intercooler har man på överladdade bilar för att kyla den luften som har blivit upphettad av turbon eller kompressorn.
- Luften som har passerat ICn har aldrig lägre temperatur än utomhus temperaturen...

Så varför ska du försöka kyla luft genom en IC när du får exakt samma temperatur på luften via ditt luftfilter? (Om du inte har satt luftfiltret precis vid avgasgrenröret, skulle inte förvåna mig iofs)


edit:

Såg torpis han före..

Du berde väll kunna få något lägre temp än utomhustempen? De blir ju kallt som satan när de blåser så lite kallare borde de kunna bli. tongue

det va nog den dummaste kommentar jag har hört på länge! i såna fall skulle ju en utetempmätare visa -12 grader när man har lagom styrfat.. tongue
det är stor skillnad på faktisk temperatur och kyleffekt, för övrigt är det fysiskt omöjligt att kyla materia, man kan bara avleda värmen från den!!

Mr_EmCom Med.lem
20 januari 2009 · 3 759 Inlägg

VW_67 skrev:

camaro67 skrev:

pwei skrev:
Påminner mig om en tråd där en kille med en gammal merza skulle sätta på IC med strips, bara för han tyckte det såg coolt ut.

Men jag kan dra visan för dig om varför man har ic:

- Ic eller Intercooler har man på överladdade bilar för att kyla den luften som har blivit upphettad av turbon eller kompressorn.
- Luften som har passerat ICn har aldrig lägre temperatur än utomhus temperaturen...

Så varför ska du försöka kyla luft genom en IC när du får exakt samma temperatur på luften via ditt luftfilter? (Om du inte har satt luftfiltret precis vid avgasgrenröret, skulle inte förvåna mig iofs)


edit:

Såg torpis han före..

Du berde väll kunna få något lägre temp än utomhustempen? De blir ju kallt som satan när de blåser så lite kallare borde de kunna bli. tongue

det va nog den dummaste kommentar jag har hört på länge! i såna fall skulle ju en utetempmätare visa -12 grader när man har lagom styrfat.. tongue
det är stor skillnad på faktisk temperatur och kyleffekt, för övrigt är det fysiskt omöjligt att kyla materia, man kan bara avleda värmen från den!!

Men alla här kanske inte har sett varenda avsnitt av Mythbusters...


roll

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Phaetoon
20 januari 2009 · 8 156 Inlägg

TurbOla skrev:

Phaetoon skrev:
Men motorn värmer ju, så en stillastående bil värms ju upp, medan fartvinden sänker temperaturen på en rullande bil? Det hela handlar ju om mängden kyla / värme som tillförs. Ju mer du gasar, desto mer värme tillförs. Men samtidigt så sänks värme i och med att kylaren bombarderas med mer fartvind (och kyla).
Men metalbiten kan inte bli kallare än luften utanför, om man inte tillsätter något som kan avdunsta...

Om man hade tillåtit kylarvattnet att avdunsta, hade då temperaturen på kylarvattnet sjunkit, om vi nu bortser från termostaten då? wink

Vattnet skulle nog inte bli så mycket kallare, men temperaturen på det omgivande elementet (dvs kylaren) skulle bli kallare.  Om man bortser från andra saker som påverkar då förstås.

Ett ganska så klassiskt exempel på detta är att blöta en handduk och vira runt en vattenfylld kruka och ställa allting i gassande sol. Innehållet i krukan blir riktigt kallt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
20 januari 2009 · 1 098 Inlägg

Ja då fick man lära sej nått nytt idag med..

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
sir_daniel www.kudoz.se
20 januari 2009 · 3 802 Inlägg

Phaetoon skrev:
Vattnet skulle nog inte bli så mycket kallare, men temperaturen på det omgivande elementet (dvs kylaren) skulle bli kallare.  Om man bortser från andra saker som påverkar då förstås.

Ett ganska så klassiskt exempel på detta är att blöta en handduk och vira runt en vattenfylld kruka och ställa allting i gassande sol. Innehållet i krukan blir riktigt kallt.

helt riktigt enkel termodynamik, tar energi att byta om man går från fast/flytande till gas och den energin (värmen) tas från omgivningen (ölflaskan på stranden med en blöt handduk runt omkring sig) samma princip som kylskåp jobbar efter, byter mellan gas och flytande form genom höjning och sänkning av tryck och kondensering.

dbjanoz
20 januari 2009 · 1 785 Inlägg

MERCEDES-BENZ skrev:
ja som rubriken lyder..
är de nått skillnad med ic utan turbo?

Jag tycker det är en mycket intressant fråga du ställer. Intercoolern kyler den komprimerade insugsluften från turbons tryck sida. För varje 0.1bar i laddtryck ökar temperaturen på insugsluften med ca 10graders celsius. Detta motverkar sedan intercoolern eller laddluftkylaren.

Frågan är om man skulle få en mätbar nytto effekt av att använda Intercooler på en sugmotor. Insugstemperaturen skulle klart blivit lägre vilket gör att man får in lite mer luft än om den är varmare, dessutom minskar risken för knackning. Möjligtvis skulle man kunna få en bränslesnålare motor om nu inte intercoolern utgör något större hinder för insugsluften.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Pan
20 januari 2009 ·

Nu ska jag tillföra min teori/fråga. tongue

Exempel:

Det är 25 grader ute alltså ICn är 25 grader. Du kör i 100km/h men IC är fortfarande 25 grader. Men sträcker man ut handen som är 37 så leder luften i farten 100km/h bort värmen så handen blir säg 30 grader. Men är det 37 grader ute blir det då kallare att sträcka ut handen i 100? Eller är jag helt fel ute.

MattiasH
20 januari 2009 · 1 291 Inlägg

dbjanoz skrev:

MERCEDES-BENZ skrev:
ja som rubriken lyder..
är de nått skillnad med ic utan turbo?

Jag tycker det är en mycket intressant fråga du ställer. Intercoolern kyler den komprimerade insugsluften från turbons tryck sida. För varje 0.1bar i laddtryck ökar temperaturen på insugsluften med ca 10graders celsius. Detta motverkar sedan intercoolern eller laddluftkylaren.

Frågan är om man skulle få en mätbar nytto effekt av att använda Intercooler på en sugmotor. Insugstemperaturen skulle klart blivit lägre vilket gör att man får in lite mer luft än om den är varmare, dessutom minskar risken för knackning. Möjligtvis skulle man kunna få en bränslesnålare motor om nu inte intercoolern utgör något större hinder för insugsluften.

plockar du bara luften på rätt ställe så ska den inte vara många grader varmare än tempen på uteluften vilket gör det helt onödigt med en IC.
Kollar du på tävlingbilar så har dom oftast insugsluften helt avskiljd från motorummet och så kort väg för luften att gå

AndreasPlars
21 januari 2009 · 1 062 Inlägg

Hur kan man tro att en vanlig torr alu-IC ska kunna kyla den utetempererade luften in i motorn till en lägre temperatur än vad den kylande (och samma) utetempererade luften har?
Omöjligt och skrattretande att läsa om stackare som ens tänker tanken... lol

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang