Ford Mustang -67 eleanor. Lackering klar, nästa steg elsystem

Eleanor projekt
  • 234 Följare
  • 439 841 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 juli 2015
blacklin3 Ugglan-racing
8 mars 2009 · 362 Inlägg

riktigt härligt bygge du har där^^ Älskar verkligen denna bilen^^

How does dust taste sucker??
Rquired Allmänt envis
8 mars 2009 · 12 512 Inlägg

Finns en sån här i Halmstad, enligt säljaren (bilfirma) skulle det vara en äkta sådan. Kollade dock aldrig upp nått.  Ska försöka lägga upp en bild sen men maffig var bara förnamnet smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
mikeo
8 mars 2009 · 247 Inlägg

Rquired skrev:
Finns en sån här i Halmstad, enligt säljaren (bilfirma) skulle det vara en äkta sådan. Kollade dock aldrig upp nått.  Ska försöka lägga upp en bild sen men maffig var bara förnamnet smile

Har han en äkta från filmen är det bara att gratulera, tror det va 9st  av de 12 som byggdes för filmen som överlevde. Då borde han väl ha ett intyg från filmbolaget att bilen kommer därifrån.
Men har sett bilfirmor både i USA och i Sverige som påstås sälja en äkta eleanor. Så jag undrar om dom vet vad "äkta" betyder roll En bil från filmen eller en bil som vem som helst kan bygga. Alla eleanor byggs ju på samma sätt som i filmen, en mustang fastback 67-68 med ett eleanor bodykit.

Senast redigerat av mikeo (8 mars 2009)

Aero T16
8 mars 2009 · 1 327 Inlägg

Ett mycket intressant projekt. Jag kommer att följa det. Lycka till.

vettvilling STI TypeR Driver
8 mars 2009 · 191 Inlägg

mikeo skrev:

Rquired skrev:
Finns en sån här i Halmstad, enligt säljaren (bilfirma) skulle det vara en äkta sådan. Kollade dock aldrig upp nått.  Ska försöka lägga upp en bild sen men maffig var bara förnamnet smile

Har han en äkta från filmen är det bara att gratulera, tror det va 9st  av de 12 som byggdes för filmen som överlevde. Då borde han väl ha ett intyg från filmbolaget att bilen kommer därifrån.
Men har sett bilfirmor både i USA och i Sverige som påstås sälja en äkta eleanor. Så jag undrar om dom vet vad "äkta" betyder roll En bil från filmen eller en bil som vem som helst kan bygga. Alla eleanor byggs ju på samma sätt som i filmen, en mustang fastback 67-68 med ett eleanor bodykit.

Sök lite på Unique Performance så hittar du ett å annat.
Var dom som byggde film-bilarna och nu bygger dom beställningsbilar åt kunder.
Dom bilarna byggs efter sama spec, som filmbilarna men går även att få i andra utföranden vad gäller
motor och hjulupphängning o,s,v.

Så en bil köpt därifrån bör väl anses vara en "äkta" Eleanore.

Varför ha pengarna på banken där man inte ser dom?
MrSkyline89 driver with style
8 mars 2009 · 800 Inlägg

riktig coolt bygge du ha... blev lite avis när man såg pärlan tongue lycka till i framiden smile

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
mikeo
8 mars 2009 · 247 Inlägg

vettvilling skrev:

mikeo skrev:

Rquired skrev:
Finns en sån här i Halmstad, enligt säljaren (bilfirma) skulle det vara en äkta sådan. Kollade dock aldrig upp nått.  Ska försöka lägga upp en bild sen men maffig var bara förnamnet smile

Har han en äkta från filmen är det bara att gratulera, tror det va 9st  av de 12 som byggdes för filmen som överlevde. Då borde han väl ha ett intyg från filmbolaget att bilen kommer därifrån.
Men har sett bilfirmor både i USA och i Sverige som påstås sälja en äkta eleanor. Så jag undrar om dom vet vad "äkta" betyder roll En bil från filmen eller en bil som vem som helst kan bygga. Alla eleanor byggs ju på samma sätt som i filmen, en mustang fastback 67-68 med ett eleanor bodykit.

Sök lite på Unique Performance så hittar du ett å annat.
Var dom som byggde film-bilarna och nu bygger dom beställningsbilar åt kunder.
Dom bilarna byggs efter sama spec, som filmbilarna men går även att få i andra utföranden vad gäller
motor och hjulupphängning o,s,v.

Så en bil köpt därifrån bör väl anses vara en "äkta" Eleanore.

UniquePerformance finns inte längre och ägarna till företaget kommer inte ha råd att bygga fler bilar i framtiden eftersom de är indragna i en rättsprocess. De är skyldiga många kunder hundratusentals dollar för bilar de aldrig levererade. De drog in pengar på beställningar de aldrig slutförde och till slut fick arbetarna inte betalt och allt gick åt skogen.
De hade ett avtal med Carrol Shelby som licensierade byggare av Eleanor som godkändes som shelby bilar. Men när Mr Shelby insåg vad som va på gång sa han upp avtalet och sen gick allt i stöpet.
Polisen besalgtog alla bilar, delar, hela lokalen o allt vad UP ägde. Detta såldes senare på auktion till vem som helst (t.om. blomkrukorna såldes på autionen)
Man kan ju bara tycka synd om alla som kanske har lagt sina livsbesparingar på en bil som dom aldrig kommer få se röken av och inte kommer få pengarna tillbaka för.
UP anklagas ockå för att ha fifflat med chassinummer på bilarna.

Jag hade väl tur som fick alla mina delar från UP (låg ute med $25000) Det tog 2 år att få hem allt och det tog åtskilliga timmar i telefon att förklara gång på gång att de har glömt att skicka delar till mig. Fick mina sista delar bara någon månad innan konkursen.
Mitt bodykit, hjulupphängning bak o fram, avgassystem, fälgar m.m kommer från UP.

Nu finns det ett annat företag i USA som är licensierade att bygga eleanor för Mr Shelby. Han är smart den där gubben, ser en chans att tjäna lite extra pengar på att säga att han för in bilarna i hans register bara han får lite pengar för det. Shelby hade ju ingenting med filmen att göra. Bilarna i filmen va inga äkta shelbys heller.
Det pågår ockå en rättstvist i USA om hurvida Shelby får utnyttja ordet Eleanor eftersom änkan till toby Hallicki som gjorde orginalet Gone in 60 seconds påstår sig att ha rätten till ordet Eleanor eftersom det användes på deras bil i orginalet. Så frågan är om bilarna Shelby bygger får kallas för eleanor eller bara "nybyggda! shelbys.

mikeo
8 mars 2009 · 247 Inlägg

vettvilling skrev:

mikeo skrev:

Rquired skrev:
Finns en sån här i Halmstad, enligt säljaren (bilfirma) skulle det vara en äkta sådan. Kollade dock aldrig upp nått.  Ska försöka lägga upp en bild sen men maffig var bara förnamnet smile

Har han en äkta från filmen är det bara att gratulera, tror det va 9st  av de 12 som byggdes för filmen som överlevde. Då borde han väl ha ett intyg från filmbolaget att bilen kommer därifrån.
Men har sett bilfirmor både i USA och i Sverige som påstås sälja en äkta eleanor. Så jag undrar om dom vet vad "äkta" betyder roll En bil från filmen eller en bil som vem som helst kan bygga. Alla eleanor byggs ju på samma sätt som i filmen, en mustang fastback 67-68 med ett eleanor bodykit.

Sök lite på Unique Performance så hittar du ett å annat.
Var dom som byggde film-bilarna och nu bygger dom beställningsbilar åt kunder.
Dom bilarna byggs efter sama spec, som filmbilarna men går även att få i andra utföranden vad gäller
motor och hjulupphängning o,s,v.

Så en bil köpt därifrån bör väl anses vara en "äkta" Eleanore.

UP byggde inte någon av bilarna till filmen, detta företaget startades något år efter filmen kom.
Sen är det sårt att säga vad en korrekt utrustad Eleanor är eftersom bilarna i filmen användes för olika tagningar. En bil va bra på väghållning, en bil hade lite finare inredning, en bil va lite finare på utsidan osv. bilarna va byggda efter vilken scen dom skulle användas i och därför va ingen den andra lik. Så det är lite svårt det där med att säga vad som är korrekt utrustning.
Hjulupphängningarna som användes i filmen kom från Total Control Products, som UP använde i början men som de sedan kopierade rakt av och satte sitt eget märke på (samma som jag har)
Bilarna som byggdes till filmen kom från Cinema Vehicles. Chip Foose va en av dom som va med och designade bodykitet.

Jag bygger en exakt likadan bil med samma utrustning som UP:s värstingmodell SuperSnake. Det som skiljer är motorn och bromsarna. De använde sig av en 427alu motor på ca 750hp jag kommer använda en 351w på 500hp. De använde baer bromsar, jag har Willwood som jag anser vara bättre. Annars är hjulupphängning, inredning m.m. exakt likadant. Kommer jag ha en äkta Eleanor då?

Senast redigerat av mikeo (8 mars 2009)

Hellquist
8 mars 2009 · 499 Inlägg

Har tittat igenom allt. Ser riktigt bra ut!

Rquired Allmänt envis
8 mars 2009 · 12 512 Inlägg

mikeo skrev:

vettvilling skrev:

mikeo skrev:
Har han en äkta från filmen är det bara att gratulera, tror det va 9st  av de 12 som byggdes för filmen som överlevde. Då borde han väl ha ett intyg från filmbolaget att bilen kommer därifrån.
Men har sett bilfirmor både i USA och i Sverige som påstås sälja en äkta eleanor. Så jag undrar om dom vet vad "äkta" betyder roll En bil från filmen eller en bil som vem som helst kan bygga. Alla eleanor byggs ju på samma sätt som i filmen, en mustang fastback 67-68 med ett eleanor bodykit.

Sök lite på Unique Performance så hittar du ett å annat.
Var dom som byggde film-bilarna och nu bygger dom beställningsbilar åt kunder.
Dom bilarna byggs efter sama spec, som filmbilarna men går även att få i andra utföranden vad gäller
motor och hjulupphängning o,s,v.

Så en bil köpt därifrån bör väl anses vara en "äkta" Eleanore.

UniquePerformance finns inte längre och ägarna till företaget kommer inte ha råd att bygga fler bilar i framtiden eftersom de är indragna i en rättsprocess. De är skyldiga många kunder hundratusentals dollar för bilar de aldrig levererade. De drog in pengar på beställningar de aldrig slutförde och till slut fick arbetarna inte betalt och allt gick åt skogen.
De hade ett avtal med Carrol Shelby som licensierade byggare av Eleanor som godkändes som shelby bilar. Men när Mr Shelby insåg vad som va på gång sa han upp avtalet och sen gick allt i stöpet.
Polisen besalgtog alla bilar, delar, hela lokalen o allt vad UP ägde. Detta såldes senare på auktion till vem som helst (t.om. blomkrukorna såldes på autionen)
Man kan ju bara tycka synd om alla som kanske har lagt sina livsbesparingar på en bil som dom aldrig kommer få se röken av och inte kommer få pengarna tillbaka för.
UP anklagas ockå för att ha fifflat med chassinummer på bilarna.

Jag hade väl tur som fick alla mina delar från UP (låg ute med $25000) Det tog 2 år att få hem allt och det tog åtskilliga timmar i telefon att förklara gång på gång att de har glömt att skicka delar till mig. Fick mina sista delar bara någon månad innan konkursen.
Mitt bodykit, hjulupphängning bak o fram, avgassystem, fälgar m.m kommer från UP.

Nu finns det ett annat företag i USA som är licensierade att bygga eleanor för Mr Shelby. Han är smart den där gubben, ser en chans att tjäna lite extra pengar på att säga att han för in bilarna i hans register bara han får lite pengar för det. Shelby hade ju ingenting med filmen att göra. Bilarna i filmen va inga äkta shelbys heller.
Det pågår ockå en rättstvist i USA om hurvida Shelby får utnyttja ordet Eleanor eftersom änkan till toby Hallicki som gjorde orginalet Gone in 60 seconds påstår sig att ha rätten till ordet Eleanor eftersom det användes på deras bil i orginalet. Så frågan är om bilarna Shelby bygger får kallas för eleanor eller bara "nybyggda! shelbys.

Jaha ja, man lär sig alltid något nytt. Denna bilen verkar inte vara äkta "står MGRÖN Ford Mustang-67" registret. 180hp, känns inte riktigt rätt smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/93375/588310_vle1sw.jpg
Gone in 60sec "Eleanor"

Snygg är den i alla fall!

EDIT: Tog bort regnr, finns kanske en risk för oönskat besök hos handlarn annars.

Senast redigerat av Rquired (8 mars 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
mikeo
8 mars 2009 · 247 Inlägg

Den ser ju välbyggd ut på bilden, dock har den inte sidepipes, rören slutar där bak. Svårt o se på den bilden om där är skärmbreddning.

Spelis
8 mars 2009 · 1 926 Inlägg

Fan vilket grymt bygge!

Detta ska följas, lycka till!

vettvilling STI TypeR Driver
8 mars 2009 · 191 Inlägg

Där ser man. Man lär sig nåt nytt varje dag smile

Hur som helst, Orginal, Replika eller inte så e de äckligt snygga bilar oavsett vem som byggt dom.

Varför ha pengarna på banken där man inte ser dom?
mikeo
13 mars 2009 · 247 Inlägg

Arbetet går framåt med bodykitet. Imorgon ska jag kapa baksätet 5cm så jag kan passa in det mellan hjulhusen.
Får hoppas att mina nya framlampor kommer snart så att fronten kan passas in.

http://i202.photobucket.com/albums/aa27/mikeo_85/Eleanor%20Project/tn_IMG_7118.jpg

http://i202.photobucket.com/albums/aa27/mikeo_85/Eleanor%20Project/tn_IMG_7121.jpg

Sidokjolen delades för att förhindra sprickor när bilen flexar. Det underlättar också när man ska montera av framskärmarna.

http://i202.photobucket.com/albums/aa27/mikeo_85/Eleanor%20Project/tn_IMG_7123.jpg

http://i202.photobucket.com/albums/aa27/mikeo_85/Eleanor%20Project/tn_IMG_7124.jpg

http://i202.photobucket.com/albums/aa27/mikeo_85/Eleanor%20Project/tn_IMG_7127.jpg

http://i202.photobucket.com/albums/aa27/mikeo_85/Eleanor%20Project/tn_IMG_7128.jpg

http://i202.photobucket.com/albums/aa27/mikeo_85/Eleanor%20Project/tn_IMG_7129.jpg

http://i202.photobucket.com/albums/aa27/mikeo_85/Eleanor%20Project/tn_IMG_7132.jpg

http://i202.photobucket.com/albums/aa27/mikeo_85/Eleanor%20Project/tn_IMG_7133.jpg

http://i202.photobucket.com/albums/aa27/mikeo_85/Eleanor%20Project/tn_IMG_7134.jpg

http://i202.photobucket.com/albums/aa27/mikeo_85/Eleanor%20Project/tn_IMG_7135.jpg

http://i202.photobucket.com/albums/aa27/mikeo_85/Eleanor%20Project/tn_Namnls.jpg

andreasgustavsson
13 mars 2009 · 819 Inlägg

Helrätt! Det här gör du bra : )

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
nismosx
13 mars 2009 · 63 Inlägg

FYYYYY FAAAN vilket bygge kommer följas ordentligt detta big_smile

Turbo is the shit
BMW 523i (1997)
vettvilling STI TypeR Driver
13 mars 2009 · 191 Inlägg

Härligt att se att du verkligen går in för att göra ett grundligt jobb.
De kommer ju att synas på slutfinishen.

GRYMT!!!

Varför ha pengarna på banken där man inte ser dom?
johanhhh
13 mars 2009 · 396 Inlägg

Fyfan va grymt! Bra jobbat!

peder Dorifto King Peedi Balerado
13 mars 2009 · 386 Inlägg

Drömbilen......

Peder DailyFresh
Peugeot 306 Dimma Coupé "Dimman" (1995)
mikeo
13 mars 2009 · 247 Inlägg

andreasgustavsson skrev:
Helrätt! Det här gör du bra : )

Det är inte jag som har hand om glasfibern, utan det är min lackerare som fixar det. Efter lite dåliga erfarenheter med ett tidigare projekt angående spackling, så lämnar jag numera över det jobbet till någon annan. tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang