Trimma en 760 Turbo '87:a ??

Ticker Building the Reeper.....
22 januari 2009 · 37 Inlägg

Hejsan på er alla glada Garagesnubbar/snubbor wink

Jag är ganska ny med Volvo och turbo bilar och har lite funderingar som jag hoppas kunna få hjälp med här.

Vill ha ut mer kraft ur min bil och det helst så mycket som möjligt men även relativt billigt, eftersom jag även skall bygga om den utseendemässigt inför sommaren.

Vad rekommenderar ni att jag gör för att få ut 50 - 100 extra hästar ur den? Jag vet att den har potential för mycket mer än vad den ger idag, den är helt original och vad jag fått fram lämnar den 156 häst (även om jag misstänker att några stycken antingen dött eller försvunnit) Motorn är en B230FT och har 23.000 mil på mätaren.

Så att ni inte skickar mig till nån verkstad eller butik så bör jag kanske påpeka att jag bor på Island och måste därför beställa allt hit, som jag inte kan bygga eller få tag i här.

Vore ytterst tacksam för seriösa svar och allt skitsnack undanbedes även om lite humor alltid är välkommen wink




https://www1.garaget.org/gallery/archive/105524/550744_nebivb.jpg
Drog iväg på en liten Volvo/Saab träff sista dagen året 2008 hade nyligen köpt bilen och ville definitivt förändra utseendet lite grann innan jag visade bilen, hade lackat om ramarna till framlysena och bytt grillen till en turbo grill och lackat om baklysena, bara dessa få förändringar gjorde mycket för bilen plus att jag fickk låna fälgarna av en kompis så den skulle bli lite snyggare även om den var ful och skitig wink

Här är en video på bilen in Action med det mer en jättefula original alufälgarna som jag inte riktigt förstår mig på. http://www.youtube.com/watch?v=D8BZssNKUpI

Senast redigerat av Ticker (22 januari 2009)

Ticker is a way of life.....:D
Volvo 765 Tic "Ticker" (1987)
Germax
22 januari 2009 · 12 086 Inlägg

Är de en FT-motor i så är den ju bytt, och till din fördel.
50hk kan du nog få ut med sipp och höjt laddtryck.
Smäll på lite större spridare, större blås och sipp så har du dina 100.

940R
22 januari 2009 · 1 567 Inlägg

Börja med 3" avgassystem hela vägen!! Chip och luftfilter.Byt till 18t och större spridare lmm
Vad har ni för trimmings firmor på island finns det något alls?

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
Ticker Building the Reeper.....
22 januari 2009 · 37 Inlägg

JapMax:
Det sitter en B230FT motor i bilen orginal, det är en USA modell som vart levererad hit till en militär som tjänstgjorde på US Air Force basen som var här i Keflavik. Har fortfarande alla papper med bilen sedan den levererades ny.

940R:
Trimmningsfirmor kan man knappt påstå att det finns, inte nån som håller på med Volvo i allafall och inga firmor som gör trimchip eller så. Men har hittat ett antal firmor i Sverige som tillhandahåller med chip till det här bilarna. KL - Racing har det bästa priset, men jag känner inte till om det är större skillnader mellan olika chip tillverkare och om det i så fall visar sig i priset, men KL - Racing har ett chip för 1100.- inkl moms, vilket jag inte skall betala i Sverige. Det du menar med 18t antar jag att du menar 18 tums fälgar eller? större spridare, vart får man tag i dom till vettiga priser? Är helt grön än så länge med vart man skall leta för att hitta ratt, det är dyrt att göra misstag och behöva beställa nya grejer och det tar ju en sån jävla tid åxå. Så det jag skulle verkligen vara tacksam för är om man kan få info om vilka prylar man kan handla utan att det blir fel lixom smile

Men i allafall så ett stort tack till er båda big_smile Uppskattar det verkligen wink

Sen måste man ju kunna öka laddtrycket ganska duktigt åxå, det är ju trots allt en "lätt trycks" turbo, eller?

Skall köra in den på Dyno för att få ett humm om vad man får med det förändringar som kommer att ske smile

Ticker is a way of life.....:D
Volvo 765 Tic "Ticker" (1987)
940R
22 januari 2009 · 1 567 Inlägg

Ticker skrev:
JapMax:
Det sitter en B230FT motor i bilen orginal, det är en USA modell som vart levererad hit till en militär som tjänstgjorde på US Air Force basen som var här i Keflavik. Har fortfarande alla papper med bilen sedan den levererades ny.

940R:
Trimmningsfirmor kan man knappt påstå att det finns, inte nån som håller på med Volvo i allafall och inga firmor som gör trimchip eller så. Men har hittat ett antal firmor i Sverige som tillhandahåller med chip till det här bilarna. KL - Racing har det bästa priset, men jag känner inte till om det är större skillnader mellan olika chip tillverkare och om det i så fall visar sig i priset, men KL - Racing har ett chip för 1100.- inkl moms, vilket jag inte skall betala i Sverige. Det du menar med 18t antar jag att du menar 18 tums fälgar eller? större spridare, vart får man tag i dom till vettiga priser? Är helt grön än så länge med vart man skall leta för att hitta ratt, det är dyrt att göra misstag och behöva beställa nya grejer och det tar ju en sån jävla tid åxå. Så det jag skulle verkligen vara tacksam för är om man kan få info om vilka prylar man kan handla utan att det blir fel lixom smile

Men i allafall så ett stort tack till er båda big_smile Uppskattar det verkligen wink

Sen måste man ju kunna öka laddtrycket ganska duktigt åxå, det är ju trots allt en "lätt trycks" turbo, eller?

Skall köra in den på Dyno för att få ett humm om vad man får med det förändringar som kommer att ske smile

Med 18t så menar jag större turbo 18t är en större turbo än orginal. "lite enkelt förklarat"

Gå  in på www.turboperformanceclub.com där får du svar på allt och där finns mycket beg att köpa.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
turboforssen Telge Drifting Team
22 januari 2009 · 5 398 Inlägg

18t är ett annat turboaggregat smile  å ring denna snubbe som har denna sida http://www.vikingchip.com/ så får du ett bra chip för 1000:- till 1500:-  beroende på vilket du vill ha ( eco- chipp eller eco-max chip) gröna spridare finns på http://www.lgspeed.se/ smile

Senast redigerat av turboforssen (22 januari 2009)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Ticker Building the Reeper.....
22 januari 2009 · 37 Inlägg

940R:
Tack för snabba svar wink

Ticker is a way of life.....:D
Volvo 765 Tic "Ticker" (1987)
Lozinmust "Unloaded"
22 januari 2009 · 1 557 Inlägg

Med 18T så menar han ett mitsubishi turbo-aggregat, storlek 18. För att förenkla det hela.

Spridare köpes kanske lämpligast på TPC-forumet(Turbo Performance Club), sveriges största Volvo-forum om jag ej har fel. Hitta vita eller gröna spridare där, kommer ej ihåg vad siffrorna är i bakhuvudet sådär..

Laddtrycket går att höja på de flesta turbobilar med ca 0,5-0,7 bar iaf(i form av ett chip helst). Sen blir det väl mer och mer hårdvara som måste bytas ju mer du laddar. Men jag ska inte börja hokus-pokus påstå saker här, men det är väl till lite nytta kanske.

Sen får lämplig volvo-fantast fylla i mina luckor/fylla på mer info.

You beat me to it! ;/

Senast redigerat av Mechanimal (22 januari 2009)

"When innovation meets passion!"
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
Tuffhaggman
22 januari 2009 · 864 Inlägg

Ett populärt recept på dom motorerna brukar ju vara:

Chip(Tror inte det spelar så stor roll vilket man köper. Finns ju från KL, BSR, Viking osv)
Laddtrycket ställs upp mekaniskt till strax under 1.0 Bar
3" avgassystem
531 topp
Vx3 kamaxel

Detta brukar väl resultera i strax över 220Hk om motorn är i hyfsat skick. Chip är ju billigt, laddtrycket ställer man själv, avgassystem går att bygga själv(brukar inte kosta så mycket annars), sen är det bara att söka rätt på en topp och en kam i lämpligt skick....

Senast redigerat av Tuffhaggman (22 januari 2009)

Ticker Building the Reeper.....
22 januari 2009 · 37 Inlägg

Tuffhaggman:

531 topp? Vad är det den har utöver den topp som sitter på motorn? Avgassystem kommer jag att bygga själv..och slutrören blir 2 stycken mycket feeta eller kanske till och med 4 stycken då lite mindre feta...hehe wink

Skall införskaffa en turbo mätare som visar laddtryck för orginal mätaren gör inte annat än att visa att det är tryck i den men inte mer...hehe smile

Registrerade mig precis på TPC forumet och la in en lliknande tråd där, så man kanske får fler synvinklar på det hela smile, ju mer info desto mer kan man göra själv smile Och det är ju roligast...

Igen uppskattar alla snabba svar big_smile

Ticker is a way of life.....:D
Volvo 765 Tic "Ticker" (1987)
turboforssen Telge Drifting Team
22 januari 2009 · 5 398 Inlägg

531- toppen är det lite bättre flöde i + att tändstiften har en lite bättre plasering i förbränningsrummen:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Tuffhaggman
22 januari 2009 · 864 Inlägg

Exakt, 531-toppen är rätt trevlig(tror det är den bästa 8v-toppen). Ihop med Vx3-kam så får man en ganska bra karaktär på motorn.
220-230hk är väl förövrigt rekomenderat max för kringutrustningen, växellåda osv tenderar väl att ge upp om man går över dom effekerna. En m90-låda och en trevligare bakaxel är att rekomendera...

531:an och vx3:an brukar inte kosta så mycket, har man tur så hittar man beggat i vettigt skick för bra pengar...

Ticker Building the Reeper.....
24 januari 2009 · 37 Inlägg

Nu har jag en automat i min bil och vad jag fått fram så skall den tåla 300 häst, byter jag automat till den 4växlade så skall den tåla uppåt 500 häst vad jag förstår. BMW använder samma automat til sina motorstarka bilar med automat, om jag förstått rätt. Vänligen rätta mig om jag har fel smile Man lär så länge man lever ju wink

Bakaxeln skall sitta kvar ett tag, skall bygga in en starkare men inte till sommaren hinner inte med allt jag skall göra wink Går den sönder blir det väl en stresshelg att fixa dit en ny starkare wink

Ticker is a way of life.....:D
Volvo 765 Tic "Ticker" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang