Frågor om fildelningslagen?!

BlackFear
22 januari 2009 · 116 Inlägg

När börjar den nya lagen att gälla?
får man ladda ner men inte dela med sig?
eller åker man fast vilket som?

I live my life a quarter mile at a time.For those ten seconds or least I'm free nothing else matter
-Mackan- Fire And Silk
22 januari 2009 · 2 254 Inlägg

1 April, kanske ett skämt vem vet?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
22 januari 2009 · 1 898 Inlägg

-Mackan- skrev:
1 April, kanske ett skämt vem vet?

Tänkte också på det faktiskt, jävla roligt om det var det. Alla slutar ladda helt plötsligt. Haha big_smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
M103
22 januari 2009 · 1 570 Inlägg

Förmodligen är det väl de som lägger upp och sprider i stor skala, inte de som bara laddar hem, som drabbas. De kan ju inte stämma hundratusentals svenskar, skulle ju kosta för mycket. smile

expect1991
22 januari 2009 · 1 814 Inlägg

De kommer faktuera folk hit o dit, oavsett storlek på nerladdningar.

förslaget röstas i februari o antas ev. 1 april

FRA lagen är på nu bara så ni vet wink

LeafBox Lat Perfektionist
22 januari 2009 · 6 359 Inlägg

Nightsupra skrev:
får man ladda ner men inte dela med sig?
eller åker man fast vilket som?

Måste säga det nu,
Man kan inte välja att inte dela med sej. Om man laddar hem så laddar man sammtidigt upp, eftersom det baseras på varandra, alltså, ju mer du laddar upp desto fortare kan du ladda hem.
så hör ni någon komma med komentaren  "Nä jag kan inte åka fast, för jag laddar aldrig upp" så har ni nu kunskapen om att kunna rätta dom. wink

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
zortep
22 januari 2009 · 911 Inlägg

hur ska lagen ändras till om jag får fråga ?

pic up the phone, wazzzaaa
LeafBox Lat Perfektionist
22 januari 2009 · 6 359 Inlägg

IPRED är en förkortning som står för International Property Rights Enforcement Directive och är ett direktiv från EU. Direktivet har den svenska regeringen översatt och gjort en proposition av den till Civilrättsliga sanktioner på immaterialrättens område - genomförande av direktiv 2004/48/EG. IPRED är ett flertal lagar och förändringar i befintliga lagar.
I augusti 2007 uttalade sig EU:s generaladvokat Juliane Kokott emot IPRED. Hon sade att intrånget i medborgarnas integritet inte var proportionerlig mot brottet. I januari i år kom domen från EG-domstolen om IPRED. Domen, som var mindre direkt än Kokott, sa att det är upp till varje regering att själv bestämma om de vill införa de här reglerna. Vill de så får de. Vill de inte behöver de inte. Länder som inte har infört ipred Pakistan,Norge.

Det finns inget tvång från EU:s sida att ge film- och skivbolagen fria händer att jaga pirater. Baserat på de sammanlagda uttalandena av Kokott och EG-domstolen bör man snarare tolka det tvärtom..

Internetoperatörer ska kunna tvingas att lämna ut information om vem som sitter bakom en viss IP-adress.

Det är en av följderna av ett lagförslag från regeringen för att bekämpa fildelning.

– Det blir väldigt likt de gamla klassiska gangstermetoderna med utpressning, säger Christian Engström, vice ordförande i piratpartiet.

Senast redigerat av LeafBox (22 januari 2009)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Sushikocken Sleeper
22 januari 2009 · 3 084 Inlägg

expect1991 skrev:
De kommer faktuera folk hit o dit, oavsett storlek på nerladdningar.

förslaget röstas i februari o antas ev. 1 april

FRA lagen är på nu bara så ni vet wink

gaahh man kanske ska lägga upp en vpnserver i holland med inbyggd bomb  ifall snuten skulle komma.
Fast iofs är jag inte så olaglig men jag är paranoid som fan tongue Gillar inte låtsaspoliser heller.

Senast redigerat av Sushikocken (22 januari 2009)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
-Mackan- Fire And Silk
22 januari 2009 · 2 254 Inlägg

Lagen skulle ju inte gälla retroaktivt, alltså så är det lugnt om någon har laddat ner något kopieringsskyddat material innan den 1 april. Det är alltså efter den 1april som lagen träder i kraft, om jag har förståt det rätt.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
LeafBox Lat Perfektionist
22 januari 2009 · 6 359 Inlägg

Lagen är inte retroaktiv, Då det redan finns lagar i Sverige som säger att man inte får göra sånna lagar tongue

Senast redigerat av LeafBox (22 januari 2009)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Sushikocken Sleeper
22 januari 2009 · 3 084 Inlägg

-Mackan- skrev:
Lagen skulle ju inte gälla retroaktivt, alltså så är det lugnt om någon har laddat ner något kopieringsskyddat material innan den 1 april. Det är alltså efter den 1april som lagen träder i kraft, om jag har förståt det rätt.

Bara att börja tanka som en galning då m.a.o

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
sirmiro Double-Unicorn Rider
22 januari 2009 · 2 486 Inlägg

Simpelt, din bredbandsleverantör tvingas efter domstolsbeslut lämna ut ett namn på den ip-adress de har information om fildelning på. Du kommer då få ett meddelande att du omedelbart måste sluta fildela, gör du ej detta får du böter.

Nedladdning straffas ej lika hårt som uppladdning.

Nedladdning av en viss fil innebär ej att du delar med dig av denna fil.

Detta gäller upphovsrättsskyddat material.


Så det bästa sättet att skydda sig är att sluta ladda ner. Andra alternativ finns dock, leta själva.

Rejad Maskin stundent!
22 januari 2009 · 218 Inlägg

-Mackan- skrev:
1 April, kanske ett skämt vem vet?

Hoppas innerligt att det är det, men ett väldigt smaklöst och respektlöst sådant i så fall.

henrikh skrev:
Förmodligen är det väl de som lägger upp och sprider i stor skala, inte de som bara laddar hem, som drabbas. De kan ju inte stämma hundratusentals svenskar, skulle ju kosta för mycket. smile

Eftersom det är privat bolag som finansierar och driver ”rättegångarna” och de förundersökningar m.m. som görs, så är det just vanliga svenskar som antagligen kommer drabbas i störst skala. Då de som sitter på stora lager av illegalt material och delar, är bättre på att dölja sina spår och att skydda sej.

Medelsvensson däremot kommer ju utgöra rena guldgruvan för de redan mångmiljard omsättande film- och musikbolagen, lätta att sätta dit och vågar inte käfta med ”storebror”. Exempel från Danmark, där en liknande lag gäller, där man fått hem brev om att man antingen ska betala 50 000 för det man laddat ner, eller så drivs det till ”domstol” där man istället kommer krävas på 100 000, maffia metoder eller vad?!

LeafBox skrev:
Lagen är inte retroaktiv, Då det redan finns lagar i Sverige som säger att man inte får göra sånna lagar tongue

Gott att höra, läste annars att APB har lagrat IP-adresser sen 2005 och antar att de kommer användas av hobbysnutarna när de ska sätta dit fildelare.


Lagen skulle alltså trädda i kraft första april, och det ska röstas om den i februari, så snälla gör er själva en tjänst och hjälp till att stoppa den här lagen...  http://www.stoppaipred.nu/index.php/Huvudsida

"- Vi är inte fulla, vi har pollenallergi!!"
LeafBox Lat Perfektionist
22 januari 2009 · 6 359 Inlägg

Rejad skrev:
... så snälla gör er själva en tjänst och hjälp till att stoppa den här lagen...  http://www.stoppaipred.nu/index.php/Huvudsida

Håller helt med, så många oskyldiga kommer bli drabbade helt i onödan!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Urkas Kräsen grafiker
22 januari 2009 · 1 775 Inlägg

LeafBox skrev:
Måste säga det nu,
Man kan inte välja att inte dela med sej. Om man laddar hem så laddar man sammtidigt upp, eftersom det baseras på varandra, alltså, ju mer du laddar upp desto fortare kan du ladda hem.

Stämmer inte alls.  Jag kan tanka hem hur mycket jag vill utan att dela med mig ett jota. Även om jag sitter o leechar torrents.

För övrigt känns alla lagar rätt random. Glhf att försöka komma åt dom som har lite koll.

Whine whine!
Bostrom RS
22 januari 2009 · 886 Inlägg

LeafBox skrev:

Nightsupra skrev:
får man ladda ner men inte dela med sig?
eller åker man fast vilket som?

Måste säga det nu,
Man kan inte välja att inte dela med sej. Om man laddar hem så laddar man sammtidigt upp, eftersom det baseras på varandra, alltså, ju mer du laddar upp desto fortare kan du ladda hem.
så hör ni någon komma med komentaren  "Nä jag kan inte åka fast, för jag laddar aldrig upp" så har ni nu kunskapen om att kunna rätta dom. wink

Hehe...hört talas om DC?

Focus RS
Bostrom RS
22 januari 2009 · 886 Inlägg

För övrigt tycker jag politikerna och lagstiftarna som blir fintad upp på läktaren gång på gång av fildelare, borde tänka om och inse att man aldrig kommer kunna få bort fildelning genom lagar. Andra sätt måste till.

Focus RS
LeafBox Lat Perfektionist
22 januari 2009 · 6 359 Inlägg

Vem använder DC nu? -.-
och du i inlägget ovan, förklara hur det går till tack. (inte utav sarkasm, utan för att jag är nyfiken isåfall)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
sirmiro Double-Unicorn Rider
22 januari 2009 · 2 486 Inlägg

LeafBox skrev:
Vem använder DC nu? -.-
och du i inlägget ovan, förklara hur det går till tack. (inte utav sarkasm, utan för att jag är nyfiken isåfall)

Ett steg mot att komma från det är program som spotify som gör att det ej finns någon mening med att ladda hem musik, du har den redan när du vill. Givetvis är det lättare med musik då det är mindre data att skicka, men fortfarande ett stort steg på vägen.

Att lagstifta bort sakerna går inte. Men att sätta upp lagar gör att företag kan försöka anpassa sina tjänster så folk inte behöver vara olagliga.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang