LeafBox skrev:
japp, just därför, låt oss säga att man har ett öppet trådlöst nätverk (utav ngn anledning...)
sen kommer din granne på att han kan ladda hem på ditt internet. och eftersom det är din operatör, så kommer dom ge ut namnet på dem som antecknat abonnemanget. vilket blir dina föräldrar i det här fallet.
Ett problem här är ju att det finns gott om folk som är duktiga på att ta sig in i andras nätverk, "hacka", och sedan dela från någon annans IP, gäller bara att hitta någon som har tillräckligt bra lina, och veta hur man ser till att inte synas.
Hamberg skrev:
"Ger privata företag polisiär makt", Så om jag förstått det rätt så kan alltså min bredbands leverantör sätta dit mig?
Troligen kommer inte internet leverantörerna bry sej eftersom det drabbar deras kunder, vilket skulle ge dem mindre inkomster, sämre image osv, de är däremot tvingade att lämna ut IP, historik mm om film- skivbolagens hobbysnutar vill det.
Som jag sagt tidigare, så är det inte bara det faktum att polisiärt arbete utförs av privata bolag med vinst intresse som är motbjudande, en IP adress där
någon laddat ner och namnet på abonnenten är tillräckligt för böter på upp till 100 000-tals kronor.
Att staten överhuvudtaget försöker införa denna lag efter stormen om FRA som infördes 1:a januari i år är för mej totalt ofattbart. Hur respektlös får man bli mot sina väljare? Dock måste jag erkänna att jag är imponerad av hur de fått media att vara så tysta, ingen anmäl debatt i betydelsefull utsträckning, faktum är att mycket lite nämns överhuvudtaget.
Det som gör mej glad är trots allt att
samtliga mer etablerade politiska ungdomsförbund har gått emot IPRED. Det som gör mej förbannad är att de större partierna i riksdagen är överens om att IPRED skulle vara något bra?! IPRED är långt ifrån bra och kommer aldrig kunna stoppa fildelningen, bara ytterligare göda den redan kraftigt korpulenta filmindustrin.
Filmindustrin måste vakna, en affärsidé med snart 100 år på nacken kanske är dags att ändra lite. Folk vill inte betala 189,90 för något de kan producera för 3 kronor! Musikbranschen har förstått det, filmbranschen är bara för girig och rent ut sagt korkade för att följa med.