Frågor om fildelningslagen?!

M103
23 januari 2009 · 1 570 Inlägg

FireTraXX skrev:

henrikh skrev:
Klicka med musen några gånger och så har man gjort något brottsligt? Helt obegripligt.

Så du tycker inte att det borde vara olagligt att hacka sig in på din bank och länsa dina konton?

Det är skillnad på att stjäla pengar eller kopiera en fil. Pengarna försvinner - filen finns kvar.

FireTraXX DFFL
23 januari 2009 · 9 020 Inlägg

henrikh skrev:

FireTraXX skrev:

henrikh skrev:
Klicka med musen några gånger och så har man gjort något brottsligt? Helt obegripligt.

Så du tycker inte att det borde vara olagligt att hacka sig in på din bank och länsa dina konton?

Det är skillnad på att stjäla pengar eller kopiera en fil. Pengarna försvinner - filen finns kvar.

Är ändå en kopia gjord och distibuerad utan godkännande av ägaren.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
M103
23 januari 2009 · 1 570 Inlägg

FireTraXX skrev:

henrikh skrev:

FireTraXX skrev:

Så du tycker inte att det borde vara olagligt att hacka sig in på din bank och länsa dina konton?

Det är skillnad på att stjäla pengar eller kopiera en fil. Pengarna försvinner - filen finns kvar.

Är ändå en kopia gjord och distibuerad utan godkännande av ägaren.

Hur ska man veta vad som är godkänt och inte godkänt? Är det tillgängligt med ett knapptryck är det ju fånigt att jaga mig. Däremot gör ju personen som rippar och sprider något otillåtet. Hela copyrightgrejen känns förlegad, den ligger inte i fas med tiden.

FireTraXX DFFL
23 januari 2009 · 9 020 Inlägg

henrikh skrev:

FireTraXX skrev:

henrikh skrev:

Det är skillnad på att stjäla pengar eller kopiera en fil. Pengarna försvinner - filen finns kvar.

Är ändå en kopia gjord och distibuerad utan godkännande av ägaren.

Hur ska man veta vad som är godkänt och inte godkänt? Är det tillgängligt med ett knapptryck är det ju fånigt att jaga mig. Däremot gör ju personen som rippar och sprider något otillåtet. Hela copyrightgrejen känns förlegad, den ligger inte i fas med tiden.

Därför får numera också den som gör en upphovsrättskyddad fil tillgänglig högre straff än den som laddar hem filen.

Något man måste förstå i alla kriminella handlingar man utför är varför de är kriminella.
Du förstår säkert varför det är olagligt att stjäla på ICA?
Trots att det bara är en handvändning bort (Märk att det finns en koppling till vad du säger om ett knapptryck) när man ändå är där och ska handla.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
M103
23 januari 2009 · 1 570 Inlägg

FireTraXX skrev:

henrikh skrev:

FireTraXX skrev:

Är ändå en kopia gjord och distibuerad utan godkännande av ägaren.

Hur ska man veta vad som är godkänt och inte godkänt? Är det tillgängligt med ett knapptryck är det ju fånigt att jaga mig. Däremot gör ju personen som rippar och sprider något otillåtet. Hela copyrightgrejen känns förlegad, den ligger inte i fas med tiden.

Därför får numera också den som gör en upphovsrättskyddad fil tillgänglig högre straff än den som laddar hem filen.

Något man måste förstå i alla kriminella handlingar man utför är varför de är kriminella.
Du förstår säkert varför det är olagligt att stjäla på ICA?
Trots att det bara är en handvändning bort (Märk att det finns en koppling till vad du säger om ett knapptryck) när man ändå är där och ska handla.

Jag kan ju lagligt lyssna på musiken på youtube eller liknande, spela in och bränna låtarna och sen ha mp3or, visst det blir kassare kvalitet men ändå. Var går gränsen?

Tiden då artister kan tjäna stora pengar på skivförsäljning är definitivt på väg att ta slut (äntligen).

FireTraXX DFFL
23 januari 2009 · 9 020 Inlägg

henrikh skrev:

FireTraXX skrev:

henrikh skrev:

Hur ska man veta vad som är godkänt och inte godkänt? Är det tillgängligt med ett knapptryck är det ju fånigt att jaga mig. Däremot gör ju personen som rippar och sprider något otillåtet. Hela copyrightgrejen känns förlegad, den ligger inte i fas med tiden.

Därför får numera också den som gör en upphovsrättskyddad fil tillgänglig högre straff än den som laddar hem filen.

Något man måste förstå i alla kriminella handlingar man utför är varför de är kriminella.
Du förstår säkert varför det är olagligt att stjäla på ICA?
Trots att det bara är en handvändning bort (Märk att det finns en koppling till vad du säger om ett knapptryck) när man ändå är där och ska handla.

Jag kan ju lagligt lyssna på musiken på youtube eller liknande, spela in och bränna låtarna och sen ha mp3or, visst det blir kassare kvalitet men ändå. Var går gränsen?

Tiden då artister kan tjäna stora pengar på skivförsäljning är definitivt på väg att ta slut (äntligen).

Det första kan jag inte uttala mig om, men det sista du säger är långt ifrån rätt.
Artister har aldrig tjänat stora (Tjänar ju iofs. asmycket) pengar på skivförsäljning, det är livespelningar som drar in stålarna och så har det alltid varit.

Det är bolag som Sony BMG som tjänar enorma pengar på skivförsäljningen.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Soulweeper stray dog
23 januari 2009 · 197 Inlägg

Och alla som förbannade gubbjävlarna och surkärringarna som har gjort och röstat fram lagen, satt antagligen och kopierade kassettband sinsemellan, på den tiden det begav sig!

......... att jag ens orkar bry mig......
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
23 januari 2009 · 1 874 Inlägg

Sarge skrev:
Underbart, äntligen någon som inte kräks på FRA-lagen wink

Men ja, det kan jag iofs köpa (no pun intended) att man gör, mest för att man inte vill slösa pengar på något som inte är bra. Lite som att köpa en bil utan att provköra den först. Men det blir ju lite av ett dilemma, för generellt sett tror jag inte folk köper det de laddar ner. Man tycker att det borde finnas tillräckligt smarta människor i branschen för att komma på en smidig lösning för att kunna, som du säger, ta en första titt.

Ja. Jag har faktiskt inte stött på någon på nätet eller i verkliga livet som faktiskt inte är totalt emot FRA.

Jo, självklart laddar majoriteten ner utan att sedan köpa. Och ibland gör jag även det. Men det är mest när det är något som visar sig vara den sämsta skiten någonsin...

Sushikocken Sleeper
24 januari 2009 · 3 084 Inlägg

Kom med något bra alternativ då för helvete, inte orkar man springa på affären för att köpa en film då man vill se den direkt, dessutom är det omiljövänligt att dra flera km för att hyra filmen som säkert är något år för gammal så den inte finns i butiken. Betalar för mig bara man kommer med något vettigt alternativ med bra utbud.

Det vore ballt om man kunde ladda ner filmen i digitalt format och samtidigt få den hemskickad i fysiskt format då man köpt den.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Hamberg R-Berg
24 januari 2009 · 392 Inlägg

"Fildelningen kommer aldrig kunna stoppas, för det är ingen som vill det heller!" - Peter Sunne, Pirate bay

Volkswagen Caddy "Airlift Performance" (2006)
IceEyes Varningar: För många..
24 januari 2009 · 2 552 Inlägg

Hamberg skrev:
"Fildelningen kommer aldrig kunna stoppas, för det är ingen som vill det heller!" - Peter Sunne, Pirate bay

Touch down! big_smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
FireTraXX DFFL
24 januari 2009 · 9 020 Inlägg

Sushikocken skrev:
Kom med något bra alternativ då för helvete, inte orkar man springa på affären för att köpa en film då man vill se den direkt, dessutom är det omiljövänligt att dra flera km för att hyra filmen som säkert är något år för gammal så den inte finns i butiken. Betalar för mig bara man kommer med något vettigt alternativ med bra utbud.

Det vore ballt om man kunde ladda ner filmen i digitalt format och samtidigt få den hemskickad i fysiskt format då man köpt den.

Har du telias tvtjosanbredband-nånting så kan du hyra film direkt från soffan.
Du kan även beställa filmer från internet så de landar i brevlådan samt genom cdon.com t.ex. (Tror jag) så kan du hyra film i datorn.
Alltså du betalar på cdon och sen kan du titta på filmen i 24 timmar eller nåt sånt.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Liner
24 januari 2009 · 583 Inlägg

problemet jag ser är ju hur fan dom ska se skillnad på dom ettor och nollor som skickas via youtube eller dom ettor och nollor som skickas när man laddar ner samma film från tex the pirate bay....

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"
FireTraXX DFFL
24 januari 2009 · 9 020 Inlägg

Liner skrev:
problemet jag ser är ju hur fan dom ska se skillnad på dom ettor och nollor som skickas via youtube eller dom ettor och nollor som skickas när man laddar ner samma film från tex the pirate bay....

Vilket är anledningen till att du inte arbetar på Antipiratbyrån...

Senast redigerat av FireTraXX (24 januari 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
blacken
24 januari 2009 ·

henrikh skrev:

FireTraXX skrev:

henrikh skrev:
Klicka med musen några gånger och så har man gjort något brottsligt? Helt obegripligt.

Så du tycker inte att det borde vara olagligt att hacka sig in på din bank och länsa dina konton?

Det är skillnad på att stjäla pengar eller kopiera en fil. Pengarna försvinner - filen finns kvar.

Det är ingen skillnad alls stöld är stöld och ingenting annat. Det är liasom en PRINCIP i det hela som avgör dess moraliska "validitet"..

Sarge
24 januari 2009 · 2 337 Inlägg

Liner skrev:
problemet jag ser är ju hur fan dom ska se skillnad på dom ettor och nollor som skickas via youtube eller dom ettor och nollor som skickas när man laddar ner samma film från tex the pirate bay....

Det är det minsta problemet. Att kolla nätverkstrafik är enklare än, ja, nu kommer jag inte på något bra exempel. Men är det väldigt lätt.

mastrovious
24 januari 2009 · 627 Inlägg

henrikh skrev:
Hur ska man veta vad som är godkänt och inte godkänt? Är det tillgängligt med ett knapptryck är det ju fånigt att jaga mig. Däremot gör ju personen som rippar och sprider något otillåtet. Hela copyrightgrejen känns förlegad, den ligger inte i fas med tiden.

Håller med fullständigt. Hur ska jag som användare veta om det är skyddat material eller inte? Det kan jag ärligt talat inte veta även om jag har en tro om att det är det. MEn jag är ju aldrig helt säker.

En annan fråga. Jag läste en artikel som en antinedladdningssnubbe skrev. Han menade att det är omöjligt att tracka IP på folk som använder sig av torrentprogram då programmet inte ger ut någon IP eller nåt åt det hållet. Stämmer det?

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Liner
24 januari 2009 · 583 Inlägg

FireTraXX skrev:

Liner skrev:
problemet jag ser är ju hur fan dom ska se skillnad på dom ettor och nollor som skickas via youtube eller dom ettor och nollor som skickas när man laddar ner samma film från tex the pirate bay....

Vilket är anledningen till att du inte arbetar på Antipiratbyrån...

anledningen att jag inte jobbar där är alla moraltanter som finns överallt smile

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"
expect1991
24 januari 2009 · 1 814 Inlägg

Hamberg skrev:
"Ger privata företag polisiär makt", Så om jag förstått det rätt så kan alltså min bredbands leverantör sätta dit mig?

Bredbandsleveratörer är allmänt för nerladdning. Det är STIM och APB och skivbolagen som får denna oerhört farliga makt.

första steget mot en diktatoriskt styrd sverige är taget, alla som kände till demonstrationen en 10:e som jag nämnde på min blogg och kunde närvara men inte gjorde det borde skämmas. svensk grundlag våldtas och folket sitter hemma o klagar....

falloutboy
24 januari 2009 · 1 723 Inlägg

Hur är det att ladda hem serier t ex? Jag tittar på serier som inte visas i Sverige. Serierna i USA bekostas med reklamintäkter, något som jag slipper om jag laddar hem avsnittet. MEN... dagen efter kan man titta på avsnittet på tv-kanalens hemsida, utan reklam.

TiVo var ju omdiskuterat i USA då man kunde spela in ett program och  TiVon tog automatiskt bort reklamen.

Att det förloras pengar på filmer och musik kan jag förstå, men serier som visats på tv känns inte som samma sak just för att tv-bolaget själva erbjuder serien utan reklam på nätet.

Eller....?

Senast redigerat av falloutboy (24 januari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang