Hur många stannar och hjälper folk vid vägkanten?

Mack Forum- och sitemoderator
24 januari 2009 · 26 151 Inlägg

Har själv stannat för folk som legat i diket och sett vilsekomna ut. En klassisk bild är denna;

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/10343/19631-48070.jpg

Denna bil stod dock visserligen halvvägs parkerad uppe på en snöhög men hade man
vägarna förbi så var det tacksamt att hjälpa till att få ner den därifrån smile

Är personligen glad att andra stannar också. Som brevbärare hade jag fastnat en gång precis
vid ett lådställ ute på vischan. Hjulet föll ner genom snön pga plusgrader och folk som inte vet
hur en snöskyffel fungerar. Då stannade en bil där två tjejer - i min ålder - glädjeligen hjälpte
mig därifrån. Stort tack..till vilka ni än var smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Kesler
24 januari 2009 · 3 650 Inlägg

Farsan stannade för inte så länge sen, en bil stod mitt i vägen.
Farsan: behöver du hjälp lr?
X: ja
Farsan: okej, jag bogserar bort dig en bit så får vi kolla va de är
Farsan öppnar upp huvet å frågar va de för fel då?
X: näe, de e inge fel, men det luktade avgaser så ajg kunde inte köra vidare
Farsan: du skojjar? går det att köra då?
X: ja..faan nu måste jag ringa min sambo å säga att jag fått problem på bilen å inte hinner hem till middagen
Farsan: dra åt helvete tongue

bilen luktade avgaser, gick att köra bilen hur bra som helst, men gubben va rädd för lukten och var tvungen att stanna mitt i vägen tongue

Senast redigerat av Kesler (24 januari 2009)

expect1991
24 januari 2009 · 1 814 Inlägg

TurbOla skrev:

Tega skrev:
Stannar aldrig.
Finns alltför många avarter därute längs vägarna. Som yrkesförare stöter man på många hotfulla och knepiga individer, sorgligt men sant, det är dagens samhälle.
Förväntar mig heller aldrig att någon stannar för mig. 99% av befolkningen idag har mobiltelefoner!

Det hjälper ju tyvärr inte när man får en hjärtinfarkt, som nämns på första sidan i tråden...
Och jag vet själv efter en olycka, där bilen lagt sig på taket, så brydde sig ingen, och telefonen hade ju försvunnit, men som tur är hittade jag den efter ett tag, annars hade jag kunnat bli kvar där länge... tongue

Du är väl medveten att man dör efter ca 12 minuter upp och ner i vanliga fall?

Senast redigerat av expect1991 (24 januari 2009)

AudiFors
24 januari 2009 · 906 Inlägg

Jag gör om jag har tid och om det är en människa inom norden, står där en polack eller dyl så orkar jag ej bry mig, förstår ju inte vad dem vill ha hjälp med ändå så fall.

=)
expect1991
24 januari 2009 · 1 814 Inlägg

AirOne skrev:
Har själv stannat för folk som legat i diket och sett vilsekomna ut. En klassisk bild är denna;

http://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/10343/19631-48070.jpg

Denna bil stod dock visserligen halvvägs parkerad uppe på en snöhög men hade man
vägarna förbi så var det tacksamt att hjälpa till att få ner den därifrån smile

Är personligen glad att andra stannar också. Som brevbärare hade jag fastnat en gång precis
vid ett lådställ ute på vischan. Hjulet föll ner genom snön pga plusgrader och folk som inte vet
hur en snöskyffel fungerar. Då stannade en bil där två tjejer - i min ålder - glädjeligen hjälpte
mig därifrån. Stort tack..till vilka ni än var smile

Din fåne (wink ), du  skulle ha bett om telefonnummer. säg ifall chefen/försäkringsbolaget undrar varför ett par rara töser ville hjälpa till cool

Mack Forum- och sitemoderator
24 januari 2009 · 26 151 Inlägg

expect1991 skrev:

AirOne skrev:
Har själv stannat för folk som legat i diket och sett vilsekomna ut. En klassisk bild är denna;

http://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/10343/19631-48070.jpg

Denna bil stod dock visserligen halvvägs parkerad uppe på en snöhög men hade man
vägarna förbi så var det tacksamt att hjälpa till att få ner den därifrån smile

Är personligen glad att andra stannar också. Som brevbärare hade jag fastnat en gång precis
vid ett lådställ ute på vischan. Hjulet föll ner genom snön pga plusgrader och folk som inte vet
hur en snöskyffel fungerar. Då stannade en bil där två tjejer - i min ålder - glädjeligen hjälpte
mig därifrån. Stort tack..till vilka ni än var smile

Din fåne (wink ), du  skulle ha bett om telefonnummer. säg ifall chefen/försäkringsbolaget undrar varför ett par rara töser ville hjälpa till cool

Haha. Tro mig tanken slog mig men blygheten satte stopp sad

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Nico-the-kid
24 januari 2009 · 509 Inlägg

Är det nya bilar, nyare än 5år så stannar jag nog aldrig, då får skylla sig själva om de inte åker äldre och pålitligare kärror.

jocke_gronberg
24 januari 2009 · 4 586 Inlägg

jag stannar bara ifall jag känner den som står vi vägkanten. Annars åker jag förbi

Kesler
24 januari 2009 · 3 650 Inlägg

jorre83 skrev:
jag stannar bara ifall jag känner den som står vi vägkanten. Annars åker jag förbi

odds på det?

Tom Darth Vader
25 januari 2009 · 1 644 Inlägg

Jag kan ibland tänka mig att stanna om jag vet att jag kan tillföra nånting, om jag vet att jag har t.ex. En dunk bensin, bogserlina eller startkablar. Har jag inget att tillföra så stannar jag heller inte.

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
25 januari 2009 · 444 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Är det gamla bilar, äldre än 5år så stannar jag nog aldrig, då får skylla sig själva om de inte åker nyare och pålitligare kärror.

Dummaste kommentaren jag läst tror jag.

Vet inte hur det är söderöver men det är väl klart man stannar, särskilt när man själv blivit hjälp man man suttit i skiten..

Senast redigerat av gregolt (25 januari 2009)

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
Rquired Allmänt envis
25 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Minns en gång mamma stannade. En hästtransport hade tappat ett hjul och åkt i diket. Mannen vinkar in mamma, men när han ser att det är en hon skriker han till sin kompis:
-Nae det är en brud vi får stanna nån annan
Mamma såg att transporten var tom och körde vidare utan att säga nått, mig såg han väl inte i baksätet tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
bluelight turboabstinens
25 januari 2009 · 442 Inlägg

Stannade faktiskt ikväll och hjälpte, lite elakt att åka förbi..

ocertifierad klåpmekare
jocke_gronberg
25 januari 2009 · 4 586 Inlägg

Kesler skrev:

jorre83 skrev:
jag stannar bara ifall jag känner den som står vi vägkanten. Annars åker jag förbi

odds på det?

bor man i ett mindre samhälle så känner man nästa alla eller vet vilka det är

bubban
25 januari 2009 · 259 Inlägg

stannar alltid och frågar om dom behöver hjälp om en bil står vid vägkanten.
för man har ju själv stått där och behövt hjälp så då kan man gott hjälpa andra med.

Rquired Allmänt envis
25 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Diabolo skrev:
Låg bakom en hel ziggis-familj i en merca a-klass för nåt år sen. Plötsligt tappade han ena framhjulet varpå bilen kanade iväg på underredet. Jag asgarvade och fortsatte:)  Dock har jag alltid stannat om det varit en lite allvarligare olycka eller om personerna vid vägkanten verkat "normala". Kör mkt i jobbet och har sett en del riktiga sopor så det är inte alltid man vill stanna, man vill ju ha sin egen bil kvar..

Mercedes vält-o-lät var det väl big_smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
te_wik Forummoderator
25 januari 2009 · 12 813 Inlägg

Stannar alltid om jag ser att någon har på varningsblinkers eller står under huven.

Kommer ihåg för typ 2 år sedan så stannade jag vid en man som stod med en 5 liters reservdunk vid bilen.
Trodde han hade fått soppatorsk.

Kör förbi men vänder om, stannar sen och frågar om han behöver hjälp.
Han hade dock inte fått soppatorsk.. han hade fått punktering.
Men han hade så dåligt hjärta sa han att han orkar inte byta till reservhjul.

Självklart  bytte jag hjul åt han, sedan fick han köra efter mig så han hittade till däckverkstaden.
Stack därifrån sedan. Innan det erbjöd han mig några hundralappar men jag tog ej emot det.


Sedan några timmar senare så ser jag han vid en korsning.. Jäävlar va gubben log och vinkade i bilen.
- bara det var tack nog, att känna att man kan hjälpa andra emellanåt och inte bara ställa tidd de för sig och alla i sin omgivning..


Så jag tycker.. Stanna och hjälp. Har själv blivit kvar efter vägen utan att folk stannat. Lagom kul.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Soulweeper stray dog
25 januari 2009 · 197 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Är det gamla bilar, äldre än 5år så stannar jag nog aldrig, då får skylla sig själva om de inte åker nyare och pålitligare kärror.

För bilar som inte är äldre än 5 år, är de enda bilar du kan hjälpa till och renovera/felsöka på plats?  Tog du med dig alla dina mätinstrument idag, innan du satte dig i bilen? roll



Men on-topic igen.. För de FLESTA gäller nog common sence, och alla bedömmer hur pass illa situationen ser ut..

Om bilen framför får punktering och börjar utav någon anledning sladda hejvilt men klarar att köra in till kanten, hade jag knappast blinkat och kört om.
Såklart inte om det nu varit en Saab 9-3 ifrån 06, då klarar ju sig alltid föraren själv wink

......... att jag ens orkar bry mig......
Madhouse
25 januari 2009 · 1 079 Inlägg

Stannar om det är tydligt att folk behöver hjälp, En gång har jag åkt förbi det var när det stod en mercedes efter vägen med öppen huv, var 4st gangsterliknande personer alla stod och rökte mitt i vägen och viftade efter bilar de såg mkt suspekta ut. Kändes nästan som de var ute efter att stanna nån och sno bilen som de betedde sig iaf.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
25 januari 2009 · 1 874 Inlägg

Jag hade fått punka på väg från Stockholm till Västervik, mitt ute på motorvägen, mitt i natten.
Och allt som gjorde att jag inte kunde få på mitt reservhjul var att jag dagen innan lånat ut mitt
fälgkors till en polare. Försökte då få stopp på bilar för att få låna ett fälgkors. Men inte då. Det
var lättare sagt än gjort. Så till sist fick man ringa bärgningsfirman och be dom dra på mitt reserv-
hjul, samt betala 2,500 kr på plats. Det var kul... inte.

Fast å andra sidan vet jag inte om jag skulle stanna själv heller. Det beror lite på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang