Hur många stannar och hjälper folk vid vägkanten?

Xoff Volvo tönt... =)
25 januari 2009 · 2 344 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Sällan man ser bilar med problem och att folket är på plats. Oftast är det övergivna bilar det handlar om.

Skulle jag bli invinkad så skulle man höra vad som är fel men försiktigt då. Finns ju några fall i närheten där snygga tjejer stått mer huven öppen och vips blir de stannande förarna rånade på både bil och telefoner mm.

Är det gamla bilar, äldre än 5år så stannar jag nog aldrig, då får skylla sig själva om de inte åker nyare och pålitligare kärror.

Hahahaha! du vet att det är nästan vanligare idag att en modern bil har större chans att bli ståendes än tex en 20 år gammal 240/740 eller liknande...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Dahlhjelm
25 januari 2009 · 234 Inlägg

Jag kom först till en olycka för några veckor sedan. Var upp till mora en tur för att hämta lite bildelar och två mil från mora så såg jag en svart prick i diket långt fram. Gasade på lite extra då jag förstod att det var en bil som låg där. Kom fram till bilen och såg att föraren fortfarande var kvar i bilen. Det var en sprojlans ny V70 med telenor dekaler på. Bilen var helt bulig och förardörren var toksmälld. Pratade med föraren som var en 20 årig kille från småland. Såg att han inte blödde någonstans eller så och frågade om han hade ont och han sa att han hade lite ont i huvet bara. Så jag hjälpte han ur bilen. Han hade suttit i bilen ett tag och sett att många bilar bara åkt förbi. Endå hade han satt på varningsblinkers och satt och tutade men ingen stannade endå. Vi satte oss i min bil och ringde 112. Efter kanske 20 min kom polisen. Killen förklarade hur det hade gått till och man kan bara säga att han hade riktigt tur att han inte vart allvarligt skadad eller död.
Han hade fått sladd i snöslasket och fått 3-4 returer därefter bar det iväg ner i krondiket och ut i skogen. Sedan genom en bäck och några större stenar. Det slutade med ett träd som tog stopp.

Fattar inte hur man bara kan åka förbi när man ser att det ligger en bil i diket så där. Desutom när han tutar och blinkar med varningsblinkersen.

/Eric.

HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
25 januari 2009 · 2 258 Inlägg

beror helt o hållet på vad det är för folk om man säger så..

har själv blivigt stående med min crx i 2 timmar.. En stannade o frågade om ajg behövde hjälp.. en svart Civic Type R.. han kunde dock inte bogsera mej sad Men han är min idol i vilket fall..

Sump Runk Rätt O Slätt!
Bostrom RS
25 januari 2009 · 886 Inlägg

Brukar faktiskt stanna o fråga men beror väl va de e för folk också!

Focus RS
wildboy_87_
25 januari 2009 · 1 062 Inlägg

Bostrom skrev:
Brukar faktiskt stanna o fråga men beror väl va de e för folk också!

Precis så jag tänker

finns ju vissa jag inte skulle stanna för här hemma dem får ju skylla sig själva om dem kör påverkade och åker i diket...........................................................

Team Björkeryd
brelasten
25 januari 2009 · 274 Inlägg

ja vart ståendes utanför katrinholm "16 mil hem" en gång på väg hem från jobbet 7 på kvällen.. kamlägesgivaren hade gett sej på min 850 glt, stog i 2 timmar och försökte stoppa bilar, inte en käft förutom polisen och dom som saktade gjorde det bara så dom kunde peka finger och tuta.. hade nån sån stannat hade jag antagligen slagit ihjäl honom :@

fyllo
Deutsch-style
25 januari 2009 · 379 Inlägg

740Fors skrev:
Jag gör om jag har tid och om det är en människa inom norden, står där en polack eller dyl så orkar jag ej bry mig, förstår ju inte vad dem vill ha hjälp med ändå så fall.

fan va cool du e stannar du ba om de nån från norden sjyst:P

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
wesakgamc StaticVikings(Member)
25 januari 2009 · 53 Inlägg

karlsson_6 skrev:
Jag stannar aldrig. Stannar enbart om dom vinkar på en och VISAR att dom behöver hjälp
Sitter dom bara i bilen, så väntar dom nog på hjälp eller så är dom väl inte sugna på o få de
så då skiter jag i vilket

Håller med Karlsson_6 ! smile Vinkar de å verkligen visar att de vill ha hjälp så känns det lite mer "personligt" på något sätt ;D eller vad man nu ska kalla det..
Står de bara och glor som några jäkla fånar så känns det som att det kvittar, för då vet man ju inte om de ändå redan ringt efter hjälp eller dylikt! smile kul tråd! big_smile

Live long and prosper
BMW E36 320 "Static Viking" (1996)
Buick Lesabre "Bjucken" (1965)
TRYIT Teddan
25 januari 2009 · 2 495 Inlägg

jag stannar inte, finns för mycket vägpirater för att jag vill chansa.
orka bli rånad eller tvingad att köpa zigenarguld ...

nej det är bara att ringa bärgare om bilen blir ståendes, så gör jag så kan andra oxå göra

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
wesakgamc StaticVikings(Member)
25 januari 2009 · 53 Inlägg

haha du har väl rätt i det r-ted! tongue Fast å andra sidan vet man ju aldrig vad som händer, blir man ståendes mitt ute i ingenstans utan teckning / pengar på mobilen (för dom som inte har abonnemang) o.s.v, så tror jag nog det är värt att försöka åtminstonde smile


Dock får man väl vara med på att hålla fälgkorset stadigt i näven! ;D

Live long and prosper
BMW E36 320 "Static Viking" (1996)
Buick Lesabre "Bjucken" (1965)
Muttley
25 januari 2009 ·

SuLiMaN skrev:
haha du har väl rätt i det r-ted! tongue Fast å andra sidan vet man ju aldrig vad som händer, blir man ståendes mitt ute i ingenstans utan teckning / pengar på mobilen (för dom som inte har abonnemang) o.s.v, så tror jag nog det är värt att försöka åtminstonde smile


Dock får man väl vara med på att hålla fälgkorset stadigt i näven! ;D

112 funkar att ringa överallt, om man står mitt i ingenstans och inte får hjälp eller kommer någonstans så ringer man dem och ber om hjälp.




Själv stannar jag inte för någon om de inte är någon olycka. Och finns det redan folk på platsen som hjälper till i olyckan så försöker man se om de behöver hjälp, är de mycket folk så kör man vidare så man inte är ivägen för någon.

wesakgamc StaticVikings(Member)
25 januari 2009 · 53 Inlägg

Mja fast tycker det känns väl lite onödigt att ringa super-duper-akut-hjälp när man faktiskt kanske ser en å annan bil åka förbi! tongue

Och det har du rätt i, man vill ju inte vara ivägen heller big_smile

Live long and prosper
BMW E36 320 "Static Viking" (1996)
Buick Lesabre "Bjucken" (1965)
V10
25 januari 2009 ·

Jag stannar alltid, men det beror också när på dygnet, hur trafikerad vägen är osv, man har ju hört skräckhistorier.

ajka
25 januari 2009 · 194 Inlägg

Det beror helt på, om de är läderlasse som står och vill ha hjälp så lägger jag i backen och hoppas han inte sett mitt regnummer tongue

Senast redigerat av ajka (25 januari 2009)

JLind
25 januari 2009 · 49 Inlägg

Klart man stannar om personerna behöver hjälp.
Dock skulle jag nog inte vilja stanna för ett gäng vacos locos, HA, eller andra otrevliga typer.
Rånad har man blivit tillräckligt med gånger och det känns onödigt för att utsätta sig för sådana situationer. smile
Men ser personerna bara ut att behöva hjälp så får man vara givmild smile

BBAD Utbildad hobbymekare
25 januari 2009 · 1 125 Inlägg

beror på vart det är vad de e för folk med mera å framföralt om jag har tid att stanna

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
ExigeS
25 januari 2009 · 136 Inlägg

Klart man stannar om personen ser ut att villa ha hjälp, dom flesta som stannat har ofta ringt efter hjälp eller löser det själva, vinkar dom efter uppmärksamhet är väll klart man stannar.. är på gränsen till skyldighet tycker jag..

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
25 januari 2009 · 5 753 Inlägg

Aldrig nån som stannar och hjälper mig om läget är så, därför brukar jag bara köra förbi om jag ser nån efter vägkanten..


Om aldrig nån hjälper mig varför ska då jag hjälpa andra ?

Senast redigerat av _Glenne_ (25 januari 2009)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Mack Forum- och sitemoderator
25 januari 2009 · 26 150 Inlägg

_Glenne_ skrev:
Aldrig nån som stannar och hjälper mig om läget är så, därför brukar jag bara köra förbi om jag ser nån efter vägkanten..


Om aldrig nån hjälper mig varför ska då jag hjälpa andra ?

Eller vänd på det där. Om du stannar varje gång du ser någon i knipa - förutom om det är Hells Angels eller liknande - och får lida det lilla man gör utav att hjälpa andra, hur stora är oddsen då till slut att du en dag står där och någon känner igen dig som "han som hjälpte andra" och därför stannar..?
Stannar du så kommer andra att stanna för din skull. Förr eller senare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Rquired Allmänt envis
25 januari 2009 · 12 512 Inlägg

AirOne skrev:

_Glenne_ skrev:
Aldrig nån som stannar och hjälper mig om läget är så, därför brukar jag bara köra förbi om jag ser nån efter vägkanten..


Om aldrig nån hjälper mig varför ska då jag hjälpa andra ?

Eller vänd på det där. Om du stannar varje gång du ser någon i knipa - förutom om det är Hells Angels eller liknande - och får lida det lilla man gör utav att hjälpa andra, hur stora är oddsen då till slut att du en dag står där och någon känner igen dig som "han som hjälpte andra" och därför stannar..?
Stannar du så kommer andra att stanna för din skull. Förr eller senare.

Karma kanske smile
Om inte annat kommer du hjälpa folk, det är väl inte hel fel?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang