Lämplig turbo till Volvo 940 för ungefär 300hk

torpis Forummoderator
29 januari 2009 · 10 572 Inlägg

VonPluring skrev:

torpis skrev:

VonPluring skrev:
Kanske lite off topic men sätter man ett 19t i en saab så är ca 400hk inga problem för den turbon wink

Finns det några tider för en sådan bil? Strippen?, 100-200km/h, 0-250km/h?   Jag har svårt att tro att en 19T kan leverera/svälja 400hk särskillt länge.

jag säger inte omöjligt, är mest bara intresserad i ämnet.

(gamla 407hk setupen)
360 hjul hästar

på motorn: 407 hk 520nm med ett 19t fösök slå det med en 2,0:a :p

100m 6,7sek 99,8km/h vanliga 17" gatdäck älvdalen

201m 8,604sek 137km/h 15" MH slicks på MMR

402m 14,121sek 174km/h vanliga 17" gatdäck Mantorp

vikt 1414kg med mig i(75kg) och 30 lit bränsle

100-150km/h 3,4sek

(taget från sleepy här på garaget, hoppas det är ok)


Finns flera från stcs som kör 19t med likande effekt, kan leta reda på mera om det är intressant?

Har du lust att leta så är jag tacksam smile gärna längre intervallen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Xuri One Man Clan
29 januari 2009 · 4 287 Inlägg

boosted_142 skrev:

Mr-Crd skrev:

torpis skrev:

Det gör alla vid med fjuttmotorer, men det är rätt kul ändå.

Jag med fjuttmotor vill snarare vända på det och säga vem vill ha ell effekt innan 4000rpm? man måste ju kunna dra ur växlarna till 9500rpm eller så, annars är det ingen racerbil smile

ja precis, och vem vill ha 400hk under 4000rpm?  lär ju bara ryka i hjulhusen och det blir det inget ax av!
Fast du är ju där jag var med min 850 innan.  maxeffekt vid ca 6000rpm.  Man hade lixom trimmat sig bort från alla roliga spontan rejs.   Var endast skoj på motorvägen, och där fick man inte mycket rejs.. sad

Har man taskigt fäste, BYGG OM BILEN!
Ta buicken som exempel, skapligt vrid och 480hk som mest vid 6000varv, över 2300varv och man stampar fullt och det är som en hästspark i ryggen, och inget hjulspin både på gatan och strippen.

ja du e rolig du...
lätt å bygga om en bil för att man ska stoppa i bredare däck...
de går inte bara å ta en s40 eller 940 å bredda så mycke innåt man kan...för de första så sitter motorn i vägen på en framhjulsdriven bil å karossen på en 940... Sätt på 225er på din å se vad du får för tid vettja..sen är vikten på din bil ett +...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Sharky
29 januari 2009 · 10 287 Inlägg

On topic då....

För upp till 300Hkr så funkar en 16T utmärkt, för strax över så är sannolikt en 18/19T bästa valet.

T3/T4 är inte ett aggregat - det är en familj av aggregat. Man kan bygga sådana djur för effekter från typ 250 Hkr till 500Hkr. Och dom har generellt sett sämre prestanda än modernare Mitshu aggregat om man inte bygger med en modern - dyr - axel.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Kmarcus
30 januari 2009 · 854 Inlägg

Alltså...

Om man räknar in pris, besiktning, enkelhet så känns det fortfarande som att 19t är det bästa alternativet. Du behöver inte göra något mer än att installera turbon (bolt on).

Tar man något annat agg för 3000-5000 så tillkommer troligen att bygga om oljematning (minst 500?), extern avlastningsventil (minst 1000 kr), svetsa om downpipe, fräsa av grenröret, + en massa jobb för att få allt på plats. Dessutom så blir det troligen svårare att besikta. Den sämre kvalitén får man på köpet.

Det är mina tankar och jag är fortfarande inne på 19t, någon får gärna bevisa motsatsen så jag kan spara pengar och tid smile

Senast redigerat av Kmarcus (30 januari 2009)

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
volvokrille12 Blyfot
1 februari 2009 · 829 Inlägg

Vad tror ni om kkk k24?

"bara en mor kan älska en sån son"
Rinnegan Malleus Malificarum
1 februari 2009 · 2 401 Inlägg

Mr-Crd skrev:
ja precis, och vem vill ha 400hk under 4000rpm?  lär ju bara ryka i hjulhusen och det blir det inget ax av!
Fast du är ju där jag var med min 850 innan.  maxeffekt vid ca 6000rpm.  Man hade lixom trimmat sig bort från alla roliga spontan rejs.   Var endast skoj på motorvägen, och där fick man inte mycket rejs.. sad

Mja, själv så har man ju maxvrid vid 2200 rpm, maxeffekt kommer kanske vid 3500 på Skylarken. Den rör på sig otroligt hårt faktiskt, så nej, det ryker bara inte.

Om man har maxeffekt vid kanske 5 - 7k rpm är det ju fan inte kul alls, då har man inget bottenvrid eller effekt vid låga varv, vilken gör den olidligt tråkig att köra då man endast kan varva ur dom på raksträckor där inga andra bilar är i närheten.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Frosted
1 februari 2009 · 1 878 Inlägg

16T eller 18T/19T duger gott och väl om du vill ha ett Mitsubishi agg

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Xuri One Man Clan
1 februari 2009 · 4 287 Inlägg

Kmarcus skrev:
Alltså...

Om man räknar in pris, besiktning, enkelhet så känns det fortfarande som att 19t är det bästa alternativet. Du behöver inte göra något mer än att installera turbon (bolt on).

Tar man något annat agg för 3000-5000 så tillkommer troligen att bygga om oljematning (minst 500?), extern avlastningsventil (minst 1000 kr), svetsa om downpipe, fräsa av grenröret, + en massa jobb för att få allt på plats. Dessutom så blir det troligen svårare att besikta. Den sämre kvalitén får man på köpet.

Det är mina tankar och jag är fortfarande inne på 19t, någon får gärna bevisa motsatsen så jag kan spara pengar och tid smile

orginal oljereturrör svetsar man på en gänga å sen sätter man på de röret på tillhörande fläns till turbon...vad kostar gasen te svetsen+ en bit gänga....

svetsa på en rund ring på downpipen till turbon = kostar inte mycke

att fräsa grenröret = 100kr typ

besiktningen sa bara jaha de är så man gör när man sätter på annan turbo till mig...polaren sa dom inte ett skit om...

Angående kvaliten så har du ingen aning om vad du får...kan vara precis samma som orginal å kan vara sämre också...

De sparar lite på motorn å sätta på större agg å sen slipper man å spräcka grenrör å jävelskap..
man behöver inte ladda som en tok för å ha roligt..

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Kmarcus
1 februari 2009 · 854 Inlägg

Xuri skrev:
orginal oljereturrör svetsar man på en gänga å sen sätter man på de röret på tillhörande fläns till turbon...vad kostar gasen te svetsen+ en bit gänga....

svetsa på en rund ring på downpipen till turbon = kostar inte mycke

att fräsa grenröret = 100kr typ

besiktningen sa bara jaha de är så man gör när man sätter på annan turbo till mig...polaren sa dom inte ett skit om...

Angående kvaliten så har du ingen aning om vad du får...kan vara precis samma som orginal å kan vara sämre också...

De sparar lite på motorn å sätta på större agg å sen slipper man å spräcka grenrör å jävelskap..
man behöver inte ladda som en tok för å ha roligt..

Hänger fortfarande inte med på hur du menar med oljan. Förklara gärna lite mer eller om du har någon bild. Jag tänkte på att köpa slang och få den pressad.

Men har man otur så får man reg.besiktning??

Känns som chansen att få sämre kvalité är övergängande.

Blir det inte jobbigt att köra en sådan bil till vardags? Om laddtrycket kommer sent.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
wildboy_87_
1 februari 2009 · 1 062 Inlägg

det blir inte jobbigt snarare lättare

mvh

Team Björkeryd
Xuri One Man Clan
1 februari 2009 · 4 287 Inlägg

Kmarcus skrev:

Xuri skrev:
orginal oljereturrör svetsar man på en gänga å sen sätter man på de röret på tillhörande fläns till turbon...vad kostar gasen te svetsen+ en bit gänga....

svetsa på en rund ring på downpipen till turbon = kostar inte mycke

att fräsa grenröret = 100kr typ

besiktningen sa bara jaha de är så man gör när man sätter på annan turbo till mig...polaren sa dom inte ett skit om...

Angående kvaliten så har du ingen aning om vad du får...kan vara precis samma som orginal å kan vara sämre också...

De sparar lite på motorn å sätta på större agg å sen slipper man å spräcka grenrör å jävelskap..
man behöver inte ladda som en tok för å ha roligt..

Hänger fortfarande inte med på hur du menar med oljan. Förklara gärna lite mer eller om du har någon bild. Jag tänkte på att köpa slang och få den pressad.

Men har man otur så får man reg.besiktning??

Känns som chansen att få sämre kvalité är övergängande.


Blir det inte jobbigt att köra en sådan bil till vardags? Om laddtrycket kommer sent.

Kan nog knäppa nån bild någon dag på hur mitt gamla rör såg ut....nu kör jag med slang men har röret liggandes i reserv... har bara på orginal fläns mot turbon till svetsat på en gänga å på den gängan dragit dit flänsen som sitter på den nya turbo (mod större än orginal )

Jag behöver inte ha nått direkt laddtryck för att bilen ska gå bra... med 1-2 hekto ladd nu så går bilen lika bra som med förra mitsuagget å 4-5 hekto ladd...  jag brukar inte direkt slira iväg vid rödljus eller så dom drar kanske lite bättre i starten men efter 2-2500rpm börjar de dra rätt friskt

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
volvokrille12 Blyfot
1 februari 2009 · 829 Inlägg

Sharky skrev:
On topic då....

För upp till 300Hkr så funkar en 16T utmärkt, för strax över så är sannolikt en 18/19T bästa valet.

T3/T4 är inte ett aggregat - det är en familj av aggregat. Man kan bygga sådana djur för effekter från typ 250 Hkr till 500Hkr. Och dom har generellt sett sämre prestanda än modernare Mitshu aggregat om man inte bygger med en modern - dyr - axel.

/Göran

så de rekommenderar 19t?

"bara en mor kan älska en sån son"
Stjernfelt Volvo performance for life !
9 maj 2009 · 183 Inlägg

En som krämar 435hk på E85 från ett 19T på en 4cyl 2,3a...

bänkpapper:
http://www.garaget.org/?car=90152

Powered by autotech.
Volvo V70 2,5FT "ATM300" (2009)
Ford Focus ST "ATM" (2007)
volvokrille12 Blyfot
9 maj 2009 · 829 Inlägg

Nu grubblar ja lite på en hx 35 vad tror ni om de?

"bara en mor kan älska en sån son"
DHedlund
10 maj 2009 · 2 Inlägg

Lånar tråden lite.

Jag är också på jakt efter en ny turbo till min 945, Den som sitter i nu är en lätttryckare och den är både vattenkyld och oljekyld.
Jag hittar ingen turbo som är båda delarna. Är vattenkylningen inget att ha?

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
11 maj 2009 · 764 Inlägg

DHedlund skrev:
Lånar tråden lite.

Jag är också på jakt efter en ny turbo till min 945, Den som sitter i nu är en lätttryckare och den är både vattenkyld och oljekyld.
Jag hittar ingen turbo som är båda delarna. Är vattenkylningen inget att ha?

Alla Mitshubishi TD04 aggregat är vattenkylda, dvs. 12,14,14,16,18 eller 19T samt 15G.. typ, finns säkert fler tongue

De allra flesta turboaggregat som sitter original på nyare turbobilar har vattenkylning.. Och utan olja är det jobbigt att få ett turboaggregat att fungera smile

allenalle snickare
27 augusti 2009 · 612 Inlägg

1 på bilden vet ej 2 e egr ventil har ja för mig,du kanske redan har fått svar på de?

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
allenalle snickare
27 augusti 2009 · 612 Inlägg

wildboy_87_ skrev:

Crozzfire skrev:
Ska ju vara körbart också! inte bara effekt!

det blir väl mer körbart med ett t3/t4

jag har 19t på min bil visst det va skit kul dem första 500 milen å köra gasar du till lite häftigt så går den loss på 2 som inget gasar i kurvor gör jag inte längre då känns det som den ska gå loss när som

ska vi snacka om det börjar regna så e det typ ingen ide att köra inte för mig iaf kan ju knappt starta och köra iväg på 2an innan vridet drar loss bakhjulen

men det kanske bara e jag som tycker det e jobbigt

förövrigt så e det ju samma avgashus typ som 200 och 700 turbo har på en t3/t4

mvh

ja köpte en 940 ltt nyligen som e steg 2 chippad,sitter t-kors mellan westgaten och turbon så den laddar o.5 nu o de släpper när de e blött ute 1 o 2 man behöver inte tokvarva utan de räcker med att turbon slår igång lite roligt e de väl men e inte så mycke för o sladda runt. har för övrigt köpt ställbar west så ska ställa upp trycket till 0.9-1.5.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
allenalle snickare
27 augusti 2009 · 612 Inlägg
Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
volvokrille12 Blyfot
26 september 2009 · 829 Inlägg

Tänkte väcka lite liv i den här tråden hittade ett agg på blocket är visserligen en kina pryl med de påstås vara av skaplig kvalitet.
http://www.blocket.se/goteborg/Ny_Trim_ … 19&w=3

Vågar man handla?

"bara en mor kan älska en sån son"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang