Lämplig turbo till Volvo 940 för ungefär 300hk

volvokrille12 Blyfot
25 januari 2009 · 829 Inlägg

Vad rekomenderar ni för turbo om satsar på typ 300hk?

"bara en mor kan älska en sån son"
ozzy ★★★★★
25 januari 2009 · 455 Inlägg

19t ska räcka till 350 hk, finns ju mindre också 18t. 16t

volvokrille12 Blyfot
25 januari 2009 · 829 Inlägg

Har kollat lite på dom. Men de känns som de borde finnas bättre turbos för dom pengar tycker de är lite över pris. Hur hållbara är 19T gemfört med kkk k24?

"bara en mor kan älska en sån son"
volvokrille12 Blyfot
25 januari 2009 · 829 Inlägg

Ingen som är insatt i ämnet?

"bara en mor kan älska en sån son"
wildboy_87_
25 januari 2009 · 1 062 Inlägg

19t och 350 hk?? skulle nog inte bli en körbar motor

för stabila 300 hk skulle jag kört på ett t3/t4 agg

mvh

Team Björkeryd
TurbOla Reservdansk
25 januari 2009 · 6 271 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
19t och 350 hk?? skulle nog inte bli en körbar motor

för stabila 300 hk skulle jag kört på ett t3/t4 agg

mvh

Nu är vi där igen. tongue
Jag vet förstås inte hur det blir med en rödblockare och 19T, men på en 850R, med hemmabyggd intercooler, 3"downpipe och 19T, och mappning fick Turbo-Fredde här på Garaget ut 342hk med originalvevstakar och 1,1bars laddtryck.

Vaktkonstapeln fick ut ungefär samma effekt med 19T, spridare och anpassat chip från Autotech på sin T-gul. Vet dock ej om han hade grövre downpipe.

En KKK24 ska väl motsvara en 19T ungefär, fast den tål inte särskilt högt laddtryck pga fel lager, om jag inte har fel.
Om man byter lager i en KKK24, ska den tydligen vara ett riktigt bra alternativ till 19T, för 19T går åt som smör i solsken och betingar hyfsat högt pris både begagnat och nytt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
wildboy_87_
25 januari 2009 · 1 062 Inlägg

skulle vart kul å se hur mkt effekt fredde skulle kunna få ut om han satte dit en redig turbo ist för ett sånt litet agg jag vet att det har bromsats över 400hk med preppade 19t agg

hur långt har han kört med den setupen som gav 342 hk då?

undra hur mkt mottryck han hade då när bilen bromsades? lär ju vart massor

mvh

Team Björkeryd
volvokrille12 Blyfot
26 januari 2009 · 829 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
19t och 350 hk?? skulle nog inte bli en körbar motor

för stabila 300 hk skulle jag kört på ett t3/t4 agg

mvh

vad får man ungefär ge för ett t3/t4 vill inte ha em för stor turbo. Vill inte ha sent ladd och inte att de ska synas direkt att man har byt turbo.

"bara en mor kan älska en sån son"
940R
26 januari 2009 · 1 567 Inlägg

Allt handlar inte om turbon..Fixa toppen där sitter 90% av effekten.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
TurbOla Reservdansk
26 januari 2009 · 6 271 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
skulle vart kul å se hur mkt effekt fredde skulle kunna få ut om han satte dit en redig turbo ist för ett sånt litet agg jag vet att det har bromsats över 400hk med preppade 19t agg

hur långt har han kört med den setupen som gav 342 hk då?

undra hur mkt mottryck han hade då när bilen bromsades? lär ju vart massor

mvh

Jag kan höra med honom idag hur länge han körde med den setupen och ifall han hade koll på mottrycket.


Idag kör han med en turbo som var byggd åt en Hayabusa-MC och ligger på lugna 460hk, men har bänkat 530, sen ville inte original bränsleledningar, men dom har han bytt nu i vinter.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Xuri One Man Clan
26 januari 2009 · 4 287 Inlägg

940R skrev:
Allt handlar inte om turbon..Fixa toppen där sitter 90% av effekten.

jasså? så med std turbo så är de bara 10 % effekt man använder ? resten är gömt ?

nä turbon är de som bromsar...


å övrigt

ett t3/t4 agg kostar mellan allt från 1500-5000kr beroende på vart man köper de men då har du en turbo som e mer potent än ett 19T agg för 7000kr....å du e mer skonsam för motorn också

själv tycker jag faktiskt Mitsu aggen bromsar mycke :S

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
wildboy_87_
26 januari 2009 · 1 062 Inlägg

ett t3/t4 blir inte förstort!! och vad jag vet så säger inte bes ngt om det

mvh

Team Björkeryd
Crozzfire Avstängd
26 januari 2009 · 512 Inlägg

Ska ju vara körbart också! inte bara effekt!

_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
26 januari 2009 · 355 Inlägg

Xuri skrev:

940R skrev:
Allt handlar inte om turbon..Fixa toppen där sitter 90% av effekten.

jasså? så med std turbo så är de bara 10 % effekt man använder ? resten är gömt ?

nä turbon är de som bromsar...


å övrigt

ett t3/t4 agg kostar mellan allt från 1500-5000kr beroende på vart man köper de men då har du en turbo som e mer potent än ett 19T agg för 7000kr....å du e mer skonsam för motorn också

själv tycker jag faktiskt Mitsu aggen bromsar mycke :S

det finns visst effekt att hämta i toppen på en b230. mycket effekt som stryps av toppen. avgasventilerna är draksmå.

jag vet ett agg som tydligen funkar ganska bra på b230 och det är Tb04 aggen som turbobanditen.se säljer. det är inte speciellt dyrt heller. visserligen kopia av T04e aggregat men det håller bra för det. inga som helst problem och inte speciellt stora heller. släng en titt på det iaf så får du se om det är något att ha.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
wildboy_87_
26 januari 2009 · 1 062 Inlägg

Crozzfire skrev:
Ska ju vara körbart också! inte bara effekt!

det blir väl mer körbart med ett t3/t4

jag har 19t på min bil visst det va skit kul dem första 500 milen å köra gasar du till lite häftigt så går den loss på 2 som inget gasar i kurvor gör jag inte längre då känns det som den ska gå loss när som

ska vi snacka om det börjar regna så e det typ ingen ide att köra inte för mig iaf kan ju knappt starta och köra iväg på 2an innan vridet drar loss bakhjulen

men det kanske bara e jag som tycker det e jobbigt

förövrigt så e det ju samma avgashus typ som 200 och 700 turbo har på en t3/t4

mvh

Team Björkeryd
need_4_boost
26 januari 2009 · 371 Inlägg

Har en t3/t4 6mån gammal ifall någon är intresserad. med sep wastegate.

air_denka Volvo turbo trimmare
26 januari 2009 · 195 Inlägg

_tedde88_ skrev:

Xuri skrev:

940R skrev:
Allt handlar inte om turbon..Fixa toppen där sitter 90% av effekten.

jasså? så med std turbo så är de bara 10 % effekt man använder ? resten är gömt ?

nä turbon är de som bromsar...


å övrigt

ett t3/t4 agg kostar mellan allt från 1500-5000kr beroende på vart man köper de men då har du en turbo som e mer potent än ett 19T agg för 7000kr....å du e mer skonsam för motorn också

själv tycker jag faktiskt Mitsu aggen bromsar mycke :S

det finns visst effekt att hämta i toppen på en b230. mycket effekt som stryps av toppen. avgasventilerna är draksmå.

jag vet ett agg som tydligen funkar ganska bra på b230 och det är Tb04 aggen som turbobanditen.se säljer. det är inte speciellt dyrt heller. visserligen kopia av T04e aggregat men det håller bra för det. inga som helst problem och inte speciellt stora heller. släng en titt på det iaf så får du se om det är något att ha.

Det är inte avgasventilerna som bromsar i en 530/531topp. Dom räcker en bra bit. Det finns mer effekt att hämta i att byta insugsventilerna. testat och bekräftat av dom som gör toppar. Bara kolla med Jens G, Erland Cox Tommy Luhr mfl..  Turbon ligger bakom. Särskilt som xuri skriver mitzu-skiten. Det är en bromskloss trots att den ger överladdning. Satsa på en t3/t4 med lämplig inducer och bra avgashus. Eller en mindre holset/garret GT serie..

TurbOla Reservdansk
26 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Märkligt att det är så många som kör med Mitsu-aggregaten om de är så dåliga. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
epapower
26 januari 2009 · 593 Inlägg

finns, ganska mkt sanning i att de är högt avgasmottryck i 19t agg, men en faktor som även spelar in där är hur mkt överlapp man har på kam, samt va man har för grenrör osv.. men att säga att mitsu agg är ren skit är RENT SKITSNACK! inte speciellt troligt att det skulle sitta på så många bilar som de gör då..

åker själv me 19t nu och kan hålla med wildboy_87 att de blir grymt vrid med 19t och snabb spoolup vilket leder till att såfort man trampar på släpper det hejdlöst, detta problem kan ju iförs lösas med ordentliga däck samt en vettig diff men..

Vet inte va trådskaparen har som mål med motorns karaktär?
bra botten, snabb spoolup?, eller lite mer "ketchupeffekt" och mindre väremutveckling osv..

själv föredrar ja 19t, visst är hög mottryck och blir hög värmeutveckling av den, men vilken karaktär de blir, nästintill okörbart som de ska va=)

wildboy_87_
26 januari 2009 · 1 062 Inlägg

TurbOla skrev:
Märkligt att det är så många som kör med Mitsu-aggregaten om de är så dåliga. smile

dem är inte "dåliga" om man ska ha under 300 häst folk köper dem nog bara för att det är bolt on det e min anledning till varför jag använder det

har kört med det i ca 1 år nu

för 7k finns det mkt bättre/roligare agg att köpa en ett mitsu 19t som tycker at det e jobbigt att komma över 300 häst

när man lika väl kunde ha köpt tex ett kina t3/t4 för 3k och kört 350 stabila hästar ist lr varför inte ett holset hx35 som räcker till 400 stabila för ca 2k

man köper ju lixom 2 st t3/t4 lr 3 st hx35 för priset av 1 19t yikes

som jag skrev så e det inte dåliga agg man får bara för lite hk med dem wink

mvh

Team Björkeryd
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang