2631
Sök

Tappat turbotryck på 850 t5?!

260 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
Tjena. Min bil är en 855 t5, rullat 22 000mil nu.

Jag har chippat den själv, köpte chipet turbodeath.
Jag satte i styrboxen och starta upp, körde lungt tills jag fått upp motortempraturen och sen kolla så allt fungera.. laddet kommer dubbel så snabbt nu och jag drog på 3an, ladda 1,1 och gick som hevlete bort igenom tyckte jag. Så nu efter 3 veckor när jag har kört me bilen ett antal mil så upptäckte ja att när man spetar i 3;an o ger fullt så laddar den ca 0,8 som max. sen lägger man i 4:an, 5:an så e de uppe på 1 igen. men säg att jag ligger på 5an och så ger jag full gas då sticker den upp till 1,2 och ligger där. Och jag låg inte på det laddet och lite varvtal länge, bara testa. så ingen ska klaga om att ja får krokiga glasspinnar.. 

Jag undrar då eftersom nu turbon har fått dubbel så mycke ladd så kanske det är gammla slangar och skit som börjat spricka? eller kanske turbon börjar bli dålig? För den gick ju mycke bättre dom första dagarna.

Det som är gjort med bilen är då chipp, allt annat är orginal.

Nu tänker ni säkert att 0,2 extra? men det var en go skillnad på det. Förslag?

1 353 Inlägg
26 januari 2009
jag gjorde exakt samma sak. köpte nåt blocket chip som påstods va autotech steg 1, o visst laddade den som den skulle typ i början..
så mitt tips e. släng ut chippet för de första..
byt till 3"från turbo det e värmen där som gör att styrboxen dels ställer ner laddet. sen e de även som du säger me slangar o grejor som blir mer frestade o lätt kan spricka.. kolla även wg-klockan för den blir slapp. särskillt om bilen gått 22k mil. min hade rullat 17200 när ja fulchippade den, o nu 2000 mil senare så har ja riktigt programvara o de e bra skillnad..
och som sagt mycket av att du inte får högt ladd beror på att  du har org. avgas.. som e för litet..
och laddet du har på 5:an 1,2 e inga problem.. nästan så länge den får tillräckligt me bränsle..
när ja fick min nya programvara o va ut o provkörde så hade ja glömt att ja tidigare hade skruvat ihop wg lite för att få upp de lilla laddet som aldrig ville komma.. så när ja låg mitt i en omkörning o slängde i 4:an o gav fullt så bottnade min bsr mätare (1,5bar) o ja höll på o skita i byxan rätt rejält..
MVH
Senast redigerat av Crille88 (26 januari 2009)

Sök