Bästa slutsteget du har använt?

jensclaudius PM Competition Team
5 februari 2009 · 711 Inlägg

Hmm...jättesvårt.
Det steg som jag gillat bäst av de jag haft än så länge är nog det Celestra DA4K som drev basarna i min bil, snacka om pulver för vettig peng. Sen gillade jag starkt mitt gamla RF800a4 steg.

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud
Saab 9-3sc "Blixten" (2006)
Truckeroffe Ovejävel!
5 februari 2009 · 261 Inlägg

Jag hade 2 st såna här till mina basar förut innan dom blev STULNA!! Lite väl dyra men drev på enligt mig mycket bra.
http://www.mds.se/archive/productimages/big/team1ch.jpg
Effekt RMS 4Ohm:     450WRMS @4ohm, 750WRMS @2ohm, 1250WRMS @1ohm

Senast redigerat av Truckeroffe (5 februari 2009)

Kör du så dör du!
Audi S6 4.2 (1995)
BAE BilstereoNörd
6 februari 2009 · 576 Inlägg

jonash skrev:

evilaudio skrev:

lackarmatte skrev:
Är det ingen som va med på 90 talet hifonics/lanzar tyvärr inte lika bra idag som då enligt mej alla fall

gamla lanzar optidrive ja ju grymma.. big_smile  har ett i en dbbil -97

smile

Snacka om varians i vad folk använt för steg och vad som uppfattas som grymt.

När man talar om Carpower, SinusLive, Mutant etc i samma stycken som det nämns om gamla PG steg, gamla Lanzar steg, Audison HV Venti och Celestra VA tex, ja då inser man att det är många som har rätt liten bild utav vad som är grymt. Eller så är de bara så att de inte ä'r så gamla i gejmet än och hittar kanske rätt framöver wink smile

mvh Jonas

Ja det är klart att det blir stora kontraster när det gäller det bästa som folk använt?

Sen spöar många billiga märken skiten av de dyrare när det gäller vissa kriterier, så mycket beror på vilket sätt det ska vara grymt...
Ska det vara grymt dyrt, spela högt för en billig peng? osv...

Om det skulle göras obereonde blindtester på samtliga idag existerande märken så skulle det resultatet överraska många..cool
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
haack
6 februari 2009 · 186 Inlägg

För runt 10 år sen fick jag tag på ett Clarion APA440G...å nu kanske ja minns lite fördelaktikt..men ja saknar de steget än idag...stort som fan å kraft i massor..

micke7406
6 februari 2009 · 1 400 Inlägg

Mina Critical mass slutsteg.
Har lyssnat på många men dessa går inte att beskriva med ord

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
6 februari 2009 · 2 353 Inlägg

BAE skrev:
Om det skulle göras obereonde blindtester på samtliga idag existerande märken så skulle det resultatet överraska många..cool
// Tommy

Möjligt. Men de jag nämnde vet jag hur dem låter, och där skulle det vara mycket enkelt att sortera ut de ruttna från de perfekt mogna.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Rickard-v
6 februari 2009 · 2 665 Inlägg

BAE skrev:
Om det skulle göras obereonde blindtester på samtliga idag existerande märken så skulle det resultatet överraska många..cool
// Tommy

Ja speciellt om det görs med de som skriver på garagets bilsteros avd. De har nog väldigt lite erfarenhet av att avgöra hur bra ett steg låter. Oftast är det, XXX dunkar på som fan, det är mitt bästa steg.

Bästa jag har haft är Soundstream Reference 300  2x37watt 6000kr (på 90 talet) Kontroll upplösning stereo-perspektiv, ändrade inte karaktär vid fullvolym!!

Gjorde en test hemma med min denon förstärkare för samma pengar och JBL högtalare då lät nog fan sounstream bättre.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Teddybear
6 februari 2009 · 29 Inlägg

Är helt nöjd med mitt Ground Zero GZNA2800X som inte har svikit än iaf. Väldigt bra kontroll och helt ok med kraft. Men mycket vill ha mer eller vad är det dom säger? smile

Skoda Octavia 1.8T "The traitor" (2000)
BAE BilstereoNörd
6 februari 2009 · 576 Inlägg

jonash skrev:

BAE skrev:
Om det skulle göras obereonde blindtester på samtliga idag existerande märken så skulle det resultatet överraska många..cool
// Tommy

Möjligt. Men de jag nämnde vet jag hur dem låter, och där skulle det vara mycket enkelt att sortera ut de ruttna från de perfekt mogna.
mvh Jonas

Nej det tror jag ärligt talat inte, tveksam till att du ens skulle kunna peka ut ditt eget märke...cool
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
BAE BilstereoNörd
6 februari 2009 · 576 Inlägg

Rickard-v skrev:

BAE skrev:
Om det skulle göras obereonde blindtester på samtliga idag existerande märken så skulle det resultatet överraska många..cool
// Tommy

Ja speciellt om det görs med de som skriver på garagets bilsteros avd. De har nog väldigt lite erfarenhet av att avgöra hur bra ett steg låter. Oftast är det, XXX dunkar på som fan, det är mitt bästa steg.

Bästa jag har haft är Soundstream Reference 300  2x37watt 6000kr (på 90 talet) Kontroll upplösning stereo-perspektiv, ändrade inte karaktär vid fullvolym!!

Gjorde en test hemma med min denon förstärkare för samma pengar och JBL högtalare då lät nog fan sounstream bättre.

En blindtest skulle då genomföras av audiofiler som känner till alla de parametrar som gäller för ett bra ljud, skulle inte lita på någon forumskribents uttalande ang ljudet på olika produkter..

Visst finns det många som hört ett flertalet produkter, men är det under samma optimala förhållande?
Problemet är ju att många även sk seriösa är så smalspåriga att de avgör ljudet på ett slutsteg genom att lyssna i diverse bilar under totalt olika förutsättningar..
Olika förutsättningar avser, EQ inställningar, tidskomp m.m
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Audi-powah
7 februari 2009 · 497 Inlägg

så då har man testat orionet i 1 ohm med fyfan  vilken kontroll och väljud detta steg har även i 1 ohm och  effekten är helt galet för prisset jag fick den för nu mår basarna bra!
så nu säger jag orion utan att tveka en sekund om man gemnför andra steg jag använt med samma spekad effekt!

Audi S3 "Quattro" (2002)
MrKerm Avstängd
7 februari 2009 · 1 557 Inlägg

DLS överlag, haft flera vart nöjd med alla smile

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
SaaB_Turbo
7 februari 2009 · 336 Inlägg

Kör med ett Kicker 300.1 är det bästa jag kört med, lite till åren men bra som fen.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
7 februari 2009 · 2 353 Inlägg

BAE skrev:

jonash skrev:

BAE skrev:
Om det skulle göras obereonde blindtester på samtliga idag existerande märken så skulle det resultatet överraska många..cool
// Tommy

Möjligt. Men de jag nämnde vet jag hur dem låter, och där skulle det vara mycket enkelt att sortera ut de ruttna från de perfekt mogna.
mvh Jonas

Nej det tror jag ärligt talat inte, tveksam till att du ens skulle kunna peka ut ditt eget märke...cool
// Tommy

Jag har testa alla dem stegen som nämns. Och, tre utav dem i blindtest.

Det var INTE svårt att peka ut både Sinus och Carpower steget, det gjorde till och med frugan...

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
racer-putte
7 februari 2009 · 6 558 Inlägg

dom stegen jag har nu ett u-dimension pro x 1k 1d +  ett 500.24 dom låter riktigt gött dom..

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
BAE BilstereoNörd
22 februari 2009 · 576 Inlägg

jonash skrev:

BAE skrev:

jonash skrev:
Möjligt. Men de jag nämnde vet jag hur dem låter, och där skulle det vara mycket enkelt att sortera ut de ruttna från de perfekt mogna.
mvh Jonas

Nej det tror jag ärligt talat inte, tveksam till att du ens skulle kunna peka ut ditt eget märke...cool
// Tommy

Jag har testa alla dem stegen som nämns. Och, tre utav dem i blindtest.

Det var INTE svårt att peka ut både Sinus och Carpower steget, det gjorde till och med frugan...

Du är rolig du Jonas smile
Alltid lika kul att läsa dina inlägg tongue
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
busfabror www.ljudbyggaren.se
22 februari 2009 · 504 Inlägg

Jag testat en massa steg och om man kollar på "old school" steg så hade Lanzar ett som jag var grymt nöjd med och hör o häpna ett MDS steg som hette HC-5010 va oxå ett som leverade...men de e några år sen o stegen har jag inte kvar....idax-läget kör jag med annat märke genomgående...men kan ju inte skriva ut namnet....så blir jag klassad som partisk ;-)

Mvh

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se
Kvick Avstängd
22 februari 2009 · 152 Inlägg

Måste säga Sinus live Sl-A1500, levererar så det bara sjunger om det !
Myyycket prisvärt steg! värt varenda krona.
Driver mina P3or skitfint, allting flexxar wink

kalle_kalle
22 februari 2009 · 2 914 Inlägg

tycker mitt Rockford Fosgate Power 650 Mosfet levererar på bra tillsammans med mina Rockford power punch 10" härligt med old scool cool
köpte det som ett paket begagnat och jag tror jag har allt det jag vill ha i steg väg där smile

Senast redigerat av kalle_kalle (22 februari 2009)

Abbee HobbyFotograf och Blivande Biolog
22 februari 2009 · 310 Inlägg

GAS alpha 4x100

Dock det ända slutsteget jag testat ;P

Catch the moment, soon It'll be over
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang