4412
Sök

Vad tycker du om Wire Räcke!?

blacken
28 januari 2009
Som hojåkare så är dom ingen höjdare, har man lite otur och åker in ett sådant när man ute och kör med hojen, så kommer man ju ut som en färdigslicad edamerost på andra sidan.. sad

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
28 januari 2009
tkd_rille skrev:
Räckena är ingen fara heller för mc förare som någon skrev. Man kör i mitten om man är rädd för att köra på nått.
De räddar helt enkelt liv.

Tala om det för släktingarna till han som i somras blev köttfärs i en olycka utanför Kungsgården efter riks 80 !  Räddar liv på bilister men inte mc-förare om man inte håller gångfart . Alla andra länder plockar bort vajjerräcken och ersätter dom med andra bättre alternativ som ger mindre skador ! Men vv bygger dyra vajjerräcken som lemlästar folk !

Schipperke rules !

1 814 Inlägg
28 januari 2009
Räddar liv jämfört med utan, klart billigare än stålräcke, deras uppgift är att fånga upp bilen inte att fånga upp mjukt och utan lackskador.

Synd med din bil bara hmm

huh?
10 427 Inlägg
28 januari 2009
Stora mjuka diken hade ju vart trevligare, men funkar ju inte att konvertera vanliga vägar med såna grejer.

Jaja, hellre vajerräcket än rakt in i fronten på en annan bil.

Exempelbild på otrevliga bilskador med vajerräcke på en
gammal Volvo som blev inprejad i ett vajerräcke:

http://www.forumbilder.se/images/8c8200970414Pb9f2.jpg

Slet ju loss en del minst sagt.

[Bilden till hör en Anders i 08-området]

Muttley
28 januari 2009
Schipperke-owner skrev:
tkd_rille skrev:
Räckena är ingen fara heller för mc förare som någon skrev. Man kör i mitten om man är rädd för att köra på nått.

Tala om det för släktingarna till han som i somras blev köttfärs i en olycka utanför Kungsgården efter riks 80 !  Räddar liv på bilister men inte mc-förare om man inte håller gångfart . Alla andra länder plockar bort vajjerräcken och ersätter dom med andra bättre alternativ som ger mindre skador ! Men vv bygger dyra vajjerräcken som lemlästar folk !

Nu sitter dem ju som sagt där. Jag vet att de tar hårt. Men om de sketit i räckena totalt hade vi absolut haft fler dödsfall i trafiken, väg 21 mellan tyringe och perstorp i norra skåne är ett exempel på det. Många dödsolyckor under de åren utan räckena. Och om jag inte missat nått så är de noll dödsfall sen dem kom upp.

1 723 Inlägg
28 januari 2009
Det är ju fint tänkt med vajerräcken. Men vägen är alldeles för smal när det övergår till enfiligt, känns klaustrofobiskt och man är hela tiden skraj att köra in i räckertvid minsta vingel. Speciellt när det är så spårigt som det är på svenska vägar så blir det inte bättre.

varför har de gjort så förbannat smalt körfält vid alla vajerräcken?

272 Inlägg
28 januari 2009
tkd_rille skrev:
Schipperke-owner skrev:
tkd_rille skrev:

Nu sitter dem ju som sagt där. Jag vet att de tar hårt. Men om de sketit i räckena totalt hade vi absolut haft fler dödsfall i trafiken, väg 21 mellan tyringe och perstorp i norra skåne är ett exempel på det. Många dödsolyckor under de åren utan räckena. Och om jag inte missat nått så är de noll dödsfall sen dem kom upp.

Han dog då ganska omgående kan jag säga ! Var inte många hela delar på han enligt vittnen . Det finns billigare och mycket bättre räcken som byts fortare än dessa rivjärn till vajjerräcken . Bland annat Norge byter ut sina vajjerräcken till dessa . Finns ingen anledning att satsa på skräp när det finns bättre .

Schipperke rules !

1 814 Inlägg
28 januari 2009
falloutboy skrev:
Det är ju fint tänkt med vajerräcken. Men vägen är alldeles för smal när det övergår till enfiligt, känns klaustrofobiskt och man är hela tiden skraj att köra in i räckertvid minsta vingel. Speciellt när det är så spårigt som det är på svenska vägar så blir det inte bättre.

varför har de gjort så förbannat smalt körfält vid alla vajerräcken?

Förstår känslan fastän jag inte kört på väg med vajerräcke...

577 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
Kör varje dag på e4:an där dom har detta vansiniga räcken & det har ökat olyckor sedan det räcket kom upp.. men bredda vägarna där räckerna är så blir det bättre men inte bra! sedan skulle dom behöva fler öppningar! på räcket så man kan vända för nu får man köra flera km/mil bara för att kunna vända! vannsinnesräcke!

/Hedman

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
28 januari 2009
Dom är skitbra för alla utom MC-förare. Hellre fastna i ett räcke än att dundra rätt in i en mötande bil.
Sen är det ju så att MC-folk får skylla sig själva, kör man i laglig hastighet så hamnar man helt enkelt inte i räcket. Men har man oturen att träffa räcket med mc så är det stor risk att armar eller ben fastnar i vajrarna och får dom avslitna. Är man rädd om livet så åker man inte MC.

1 963 Inlägg
28 januari 2009
Ja tycker dom är skitbra.. hellre riva sönder bilen än o fronta med en annan bil.

Men are not born - Men are made

4 637 Inlägg
28 januari 2009
Det är bra. Men tyvärr sätter de hellre upp räcken på en rak och fin väg där de bara ställer till problem om man får en traktor framför sig än på krokiga livsfarliga vägar där idioter gör farliga omkörningar trots en massa förbud...
Syftar på vägen Linköping-Vikingstad med räcken och Linköping-Kisa utan räcken...
De skulle åtminstone köpa någon polis till den vägen istället för att lägga pengarna på en massa fartkameror till andra vägar...
Senast redigerat av EmilHammarlund (28 januari 2009)

272 Inlägg
28 januari 2009
Felax skrev:
Ja tycker dom är skitbra.. hellre riva sönder bilen än o fronta med en annan bil.

Så du river hellre sönder bilen och blir stående än att få en bucklig skärm och kan fortsätta färden efter att träffat ett vanligt räcke ?
Senast redigerat av Schipperke-owner (28 januari 2009)

Schipperke rules !

Muttley
28 januari 2009
Schipperke-owner skrev:
tkd_rille skrev:
Schipperke-owner skrev:

Han dog då ganska omgående kan jag säga ! Var inte många hela delar på han enligt vittnen . Det finns billigare och mycket bättre räcken som byts fortare än dessa rivjärn till vajjerräcken . Bland annat Norge byter ut sina vajjerräcken till dessa . Finns ingen anledning att satsa på skräp när det finns bättre .

Det tror jag alldeles säkert, men med vanliga räcken och en hoj i 70-110 blås (många kör mycket fortare) Som ramlar in i vanliga räcken, hur stor chans tror du då de är att de skulle överleva med? De är en ganska hög hastighet faktiskt och ger stora skador vare sig du har räcken eller inte. Det är nästan bättre att dö i räckena än att åka över på andra sidan och bli överkörd av en bilist.

Visst vill de så får de gärna bytta räckena, men de är ju vi som betalar det.

Och är de verkligen så smalt längre upp?. Här runtom har vi så 2 bilar kan stå i bredd, just för att ambulanser ska kunna köra om.

Jag kör hoj och känner inget obehag alls när jag kör vid dessa räcken, kör man lugnt så är de ju mindre risk.

Miklen
28 januari 2009
Me en hoj spelar d ju inge roll som nån skrev. stålräckena går ju inte ner te marken ändå å d e rätt många pinnar å slå ihjäl sig på ändå.

Kanon..
1 473 Inlägg
29 januari 2009
Miklen skrev:
Me en hoj spelar d ju inge roll som nån skrev. stålräckena går ju inte ner te marken ändå å d e rätt många pinnar å slå ihjäl sig på ändå.

Det som är grejjen, det finns klara godkända räcken i vårat kära grannland som är bra mycket bättre som räddar liv på bilförare o till bra mycket större chans räddar livet på mc-förare.
Som det är nu så är en mc-förare rökt, det räcker med att ligga på en av alla smala vägar med vajerräcke o möta en långtradare eller få en kraftig sidvind när man inte är beredd så kan man vingla till tillräckligt för att fastna i alla utstickande delar på vajerräckena.

Vajerräcken är dessutom betydligt dyrare, de verkar billigare på pappret för att de har 2 olika budgetar för skiten.

-utan 940
1 728 Inlägg
29 januari 2009
På en väg en bit söder om Örebro har de tänkt till ordentligt och gjort en 2+1-väg med vajerräcke där det är många branta backar, nu råkade det bli enfiligt i en kraftig uppförsbacke där långtradare fastnar varje vinter. Förra vintern hörde jag att det var totalstopp i nio timmar pga detta.

3 714 Inlägg
29 januari 2009
Atlaz745 skrev:
räddar liv men bilen blir skrot..

Att bilen blir skrot är väl inget att bry sig om det går ju köpa en ny....... roll

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
29 januari 2009
Kan man bara åka omkull om man kör för fort? Gillar vissa personers resonemang här... På en mc i 70km/h och möte av en långtradare i liknande fart så är man inte kaxig, speciellt inte om det blåser i sidled... Punkteringar och liknande sker även de i lagliga farter. Så finns det andra räcken är det bara att byta ut dem, de får de gärna ta pengar till. Enligt det jag hört räcker fordonsskatten till att asfaltera alla sveriges vägar 2ggr per år, så om de proiriterar att byta till säkrare räcken borde det finnas pengar. Nollvisionen tillåter inte att motorcyklister omkommer, de är lika viktiga som bilister.

Muttley
29 januari 2009
sirmiro skrev:
Kan man bara åka omkull om man kör för fort? Gillar vissa personers resonemang här... På en mc i 70km/h och möte av en långtradare i liknande fart så är man inte kaxig, speciellt inte om det blåser i sidled... Punkteringar och liknande sker även de i lagliga farter. Så finns det andra räcken är det bara att byta ut dem, de får de gärna ta pengar till. Enligt det jag hört räcker fordonsskatten till att asfaltera alla sveriges vägar 2ggr per år, så om de proiriterar att byta till säkrare räcken borde det finnas pengar. Nollvisionen tillåter inte att motorcyklister omkommer, de är lika viktiga som bilister.

Klart man kan åka omkull i lagliga hastigheter. Men de är mindre risk för de än att man ligger på tok för fort.
Alla kan få punktering inget man kan komma undan.
Och nollvisionen kommer aldrig att komma i trafiken pga trafikanter som inte har tillräckligt med uppsyn över trafiken, de flesta olyckor på mc var väl ändå andra bilister som körde ut framför dem.

Sök