5998
Sök

E85 i sugmotor

1 291 Inlägg
30 januari 2009
AndreasPlars skrev:
Att tänka på är att mycket få kolvar är så stadiga orginal/smidda att de tål kompressionsförhållanden på 15:1. Då får man räkna med att köpa eftermarknadskolvar. Över 12/13 är nog vanskligt i längden.

Mitt sugmotorbygge hamnar på drygt 11,5:1 och då hoppas jag kunna mappa effektivt både på 98 och E85.
Orginalkolvar med mindre(obetydligt) kolvgryta ger kompet ihop med 0,2mm planing.
Orginal kolvkylningsmunstycken från turbo ska säkerställa bra kylning av kolvar.

Får man fråga: Varför E85?

M.V.H.

ser man bara till att använda smidda saker så ska det nog räckka en bit, man bör väl dock göra en liten research för dom dela man tänkt använda. åker själv e85 i opel med origal smidda kolvar/stakar med ~14:1 i komp och funkar klockrent

Sen fördelen med e85 är att motorn går kallare, dom 30% extra du sprutar in kyler friskt plus att spriten brinner kallare. Dessutom får man ett sjukt fint mellanregister och vrid med högt komp cool

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
AndreasPlars skrev:
Orginal kolvkylningsmunstycken från turbo ska säkerställa bra kylning av kolvar.

En dum fråga kanske...
Vad är ett kolvkylningsmunstycke? neutral

AndreasPlars skrev:

Största anledningen är för att jag försöker tänka långsiktigt och jag tror att det kommer att bli betydligt dyrare att tanka fossilt i framtiden.

Sen får man ju förhoppningsvis lite mer effekt också. big_smile

Motorn går ju kallare, om det sliter mer på motorn vid lugn körning eller är skonsammare vid hård körning vet jag iofs inte.

Sen gillar jag att skruva och pilla med teknik. smile

Sen har vi det där med klimatet också... cool

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Entreprenör
1 784 Inlägg
30 januari 2009
MagnumR skrev:
AndreasPlars skrev:

En dum fråga kanske...

AndreasPlars skrev:

Största anledningen är för att jag försöker tänka långsiktigt och jag tror att det kommer att bli betydligt dyrare att tanka fossilt i framtiden.

Motorn går ju kallare, om det sliter mer på motorn vid lugn körning eller är skonsammare vid hård körning vet jag iofs inte.

Sen gillar jag att skruva och pilla med teknik. smile

Sen har vi det där med klimatet också... cool

Du tror väl ändå inte att E-85 är miljövänligare att tillverka....?   :-)

1 291 Inlägg
30 januari 2009
mrbuggy skrev:

Ända miljövänliga sättet att transportera sig är att GÅ
allt annat kna vridas till att vara miljöförstörande.
E85 är iaf bättre än bensin men det knan vi ta i en annan tråd?

1 062 Inlägg
31 januari 2009
mrbuggy skrev:

Det beror väldigt på vad man gör den av, gör men den av sockerrör från Brazilien eller svenska skogrestprodukter så ÄR den miljömässigt överlägsen Bensin eller Diesel.
Gör man den av mat som i tex USA så tvivlar jag starkt på att den skulle vara något mirakel.

För övrigt så tror jag inte att råolja utvinns så miljövänligt, eller innefattar speciellt trivsam arbetsmiljö.

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (31 januari 2009)

1 062 Inlägg
31 januari 2009
MagnumR skrev:
En dum fråga kanske...

Ett munstycke som sprutar olja undertill mot kolven underifrån för att få den att hålla en lägre temperatur.
En liten manick med ett "rör" och den innehåller en tryckventil också som ser till att den öppnar vid ett visst oljetryck. Sådana sitter på många turbomotorer och vassare sugisar. Saab som jag skruvar med införde de -91 iaf.

MagnumR skrev:

Så tänkte jag också. Men ska man få någon ekonomi i det så vill det till att motor är mera anpassad till E85 än standard.
Lite högre kompression och en BRA mappning där tändningen är anpassad ordentligt för E85 gör att man kan få motorn att gå klart mera effektivt än på Bensin.
Att anpassa bränslemängden är som jag ser det den enkla biten, att få till tändningen är värre och det är där man har mest att tjäna.

Slitaget blir mera med E85 fast det är ju frågan hur många tusen mil det behövs för att man ska märka något. Biltillverkarna har ju alla jag vet hårdare säten och ventiler i rostfritt stål i sina E85 spisar.

M.V.H.

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
Jag ska be en kompis som har fräs plana topparna åt mig, motorn ska vara sugmotor även i framtiden. Det där med tändningen får bli ett vidare problem.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Sök