6016
Sök

E85 i sugmotor

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
Hur mycket ökar effekt och vridmoment procentuellt om man konverterar en vanlig bensindriven sugmotor till E85?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
Okej då kommer jag landa någonstans runt 260 E85-hästar, hur högt bränsletryck behöver jag då?
Senast redigerat av MagnumR (28 januari 2009)

Meister
6 763 Inlägg
28 januari 2009
MagnumR skrev:
Okej då kommer jag landa någonstans runt 260 hästar, hur högt bränsletryck behöver jag då?

Vet inte. Men De brukar dra 30% mer soppa på e85 så trycket kanske ska höjas med 30% då?

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
Problemet är att pumpen som satt i orginal är anpassad för en helt annan motor än den jag ska ha i så jag måste räkna på en helt ny pump.

Eller egentligen är det väl flödet jag ska räkna på men de sakerna går ju mer eller mindre hand i hand.

Meister
6 763 Inlägg
28 januari 2009
MagnumR skrev:
Problemet är att pumpen som satt i orginal är anpassad för en helt annan motor än den jag ska ha i så jag måste räkna på en helt ny pump.

Eller egentligen är det väl flödet jag ska räkna på men de sakerna går ju mer eller mindre hand i hand.

Jag har ingen anning faktist hur de fungerar men de låter rätt. Men vad är de för bil?

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
Håller på att bygga en sån här: http://www.youtube.com/watch?v=hCO4I4Am … re=related
Tänker köpa flexifuel/trim chip till motorn sen i framtiden också: http://www.smallcar.com/index.php?act=v … ductId=107
Tänkte optimera pumpen redan från början.

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
Hittade efter lite googlande en pump som säkert funkar: http://www.racestuff.se/index.php?main_ … cts_id=546
Den ser dessutom ut som orginalpumpen.
Man kan inte ha sönder pumpen om man tar ur för lite effekt ur motorn?
Går inte allt bränsle åt så blir det ju ett rätt rejält tryck.

1 867 Inlägg
28 januari 2009
Du har ju en regulator som skickar tillbaka "oanvänd" soppa, så det ska du inte vara orolig för.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
28 januari 2009
camaro67 skrev:
MagnumR skrev:
Okej då kommer jag landa någonstans runt 260 hästar, hur högt bränsletryck behöver jag då?

Vet inte. Men De brukar dra 30% mer soppa på e85 så trycket kanske ska höjas med 30% då?

det är väldigt olika bil till bil, jag har kört mycket E85 och en del bilar räcker det gott med att ställa om tändningen, ett exempel är min 240 den går sämre om jag matar mer bränsle när jag kör e85.
andra vill ha upp emot 50-60% ökning av bränsle för att det ska gå åka i dom...

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

290 Inlägg
28 januari 2009
köp en ställbar tryckventil så kan du pröva dig fram som sagt väldigt olika mellan motorer,men du måste troligen koppla förbi
den gammla.

1 062 Inlägg
29 januari 2009
Ska du konvertera bara genom att höja bränsletrycket/mängden?
Inte mappa in motorn från grunden?

M.V.H.

1 291 Inlägg
29 januari 2009
För att få ut fördelen med E85 så måste kompressionen höjas, annars kan du lika gärna köra på 98 oktan.
kompet ska upp til en ~15-16:1 förutsatt att grejerna klarar av det.
Ska du sen mappa själv så är en knacksensor med hörlurar en god investering, du kommer nämligen inte höra några spikningar innan det är hål i nån kolv roll

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
dr-aero skrev:
köp en ställbar tryckventil så kan du pröva dig fram som sagt väldigt olika mellan motorer,men du måste troligen koppla förbi
den gammla.

Ställbar bränsletrycksregulator?

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
AndreasPlars skrev:
Ska du konvertera bara genom att höja bränsletrycket/mängden?
Inte mappa in motorn från grunden?

M.V.H.

Ska köpa kittet som jag länkade till ovan, (trim/flexifuelchip, annan luftmassemätare samt "större" spridare) skaffa en större bränslepump och sen justera bränsletrycket till lambdavärdet är rätt. Mer än så tror jag inte det blir.
Senast redigerat av MagnumR (29 januari 2009)

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
corsa_m skrev:
För att få ut fördelen med E85 så måste kompressionen höjas, annars kan du lika gärna köra på 98 oktan.
Ska du sen mappa själv så är en knacksensor med hörlurar en god investering, du kommer nämligen inte höra några spikningar innan det är hål i nån kolv roll

Kan motorn knacka även om lambda är = 1?

Möjligt att jag planar av några tiondelar på topparna så småningom, får se...
Blir motorn tröttare än orginal om jag inte gör det eller är enda skillnaden att jag inte får ut de 10 - 15% extra?

Edit:

Den fyrcylindriga motorn som man utgick ifrån när man konstruerade den sexcylindriga som jag har har kompressionsförhållandet 10:1. Kanske bättre att skita i att plana topparna och skaffa en LTT turbo? Dock lär jag få problem med besiktningen men men...
Senast redigerat av MagnumR (29 januari 2009)

290 Inlägg
29 januari 2009
ja ställbar, så du kan välga tryck själv

1 291 Inlägg
30 januari 2009
MagnumR skrev:
corsa_m skrev:

Kan motorn knacka även om lambda är = 1?

Möjligt att jag planar av några tiondelar på topparna så småningom, får se...
Blir motorn tröttare än orginal om jag inte gör det eller är enda skillnaden att jag inte får ut de 10 - 15% extra?

Edit:

Den fyrcylindriga motorn som man utgick ifrån när man konstruerade den sexcylindriga som jag har har kompressionsförhållandet 10:1. Kanske bättre att skita i att plana topparna och skaffa en LTT turbo? Dock lär jag få problem med besiktningen men men...

Höja kompet är för att få ut mer effekt, du får ju mer cylindertryck som pressar ner kolven och det är det som ger effekt. Sen om du gör det med högt komp ellr överladdning är upp till var och en.
Du kommer nog inte tappa effekt om du mappar den bra, kanske tom tjäna några få hk.
Klart motorn kan knacka även om lambda är rätt, för högt komp, för vass tändning tex men just din motor verkar dock inte ligga på gränsen vad gäller komp iaf.
10:1 är nästan mer lagom för lättare överladd men då blir det ju som sagt besiktningskillen överlycklig då han få klanka ner och säga ajabaja lol

1 062 Inlägg
30 januari 2009
Att tänka på är att mycket få kolvar är så stadiga orginal/smidda att de tål kompressionsförhållanden på 15:1. Då får man räkna med att köpa eftermarknadskolvar. Över 12/13 är nog vanskligt i längden.

Mitt sugmotorbygge hamnar på drygt 11,5:1 och då hoppas jag kunna mappa effektivt både på 98 och E85.
Orginalkolvar med mindre(obetydligt) kolvgryta ger kompet ihop med 0,2mm planing.
Orginal kolvkylningsmunstycken från turbo ska säkerställa bra kylning av kolvar.

Får man fråga: Varför E85?

M.V.H.

505 Inlägg
30 januari 2009
Jag kör på 13:1 med E85 och kan bestycka ner motorn så den går att köra på V-power soppa...

HÅRDROCK

Sök