5669
Sök

ang fläktrem samt glykolen som försvann

671 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
hej skulle hem från borlänge när min fläktrem gick av. har bytt det nu och det blev ju kallt i bilen samt att bromslampan och batterilampan lyste då men sen när jag var färdig med bilen och startade så fick jag ett chek meddelande om att fylla på kylarvätska och butten var helt tom..
helt obegripligt att det kan bli så  för det ska väl inte kunna bli så eller.
observera att den blev ju lite varm innan jag kom hem  fast elfläkten gick ju ett tag när jag hade stängt av bilen så nån som kan förklara lte mer för mig tack

Saabvilde!
1 708 Inlägg
28 januari 2009
karlsson_1984 skrev:
hej skulle hem från borlänge när min fläktrem gick av. har bytt det nu och det blev ju kallt i bilen samt att bromslampan och batterilampan lyste då men sen när jag var färdig med bilen och startade så fick jag ett chek meddelande om att fylla på kylarvätska och butten var helt tom..
helt obegripligt att det kan bli så  för det ska väl inte kunna bli så eller.
observera att den blev ju lite varm innan jag kom hem  fast elfläkten gick ju ett tag när jag hade stängt av bilen så nån som kan förklara lte mer för mig tack

Hmmm. Vad rör det sig om för bil? Inte på din 900 va?

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 januari 2009
Har du en fläkt som drivs med rem? Och en som är elstyrd?

Och gäller det saaben så har du väl en multirem i den.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

671 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
japp det är min saab 900s2.3i  först är det ju en kamkedja på den sen remmen som kallas multiribrem så den går tydligen till generatorn såg jag. sen satt det en stor fläkt på kylaren som var eldriven mer vet jag inte förutom att det finns två olika remmar en för ac komp och en utan och ac har jag ingen så att glykolen borde ju ha varit kvar eftersom att bilen visade inga tecken på överhettning om det nu inte förångas upp då. knepigt värre

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 januari 2009
Okay till att börja med så har du ingen fläktrem alltså. Utan du har en multirem.

Den driver även generatorn som sagt, och när den går av så tappar du ju laddningen.
Instrumenteringen kan bli knäpp när du har dåligt med ström. Därför lyste bromslampa, batterilampa osv.

Men jag tror inte att din låga nivå av kylvätska beror på remmen, utan det har nog varit dåligt utan att du vetat om det tidigare.. du märke det först nu.

Och jaa, kylarvätska försångas, de flesta bilar har en ventil i korken på expantionskärlet så den kan släppa ut ånga ifall det blir högt tryck.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (29 januari 2009)

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

671 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
aha det lät klokt. för efter det hände så fick jag ett + tecken i displayen som jag aldrig sett tidigare.
så jag har nog haft tur i oturen då. tack för en vettig förklaring av det hela

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 januari 2009
karlsson_1984 skrev:
aha det lät klokt. för efter det hände så fick jag ett + tecken i displayen som jag aldrig sett tidigare.
så jag har nog haft tur i oturen då. tack för en vettig förklaring av det hela

Du bara så du vet så är det inte säkert att det är en vettig förklarning.

Fyll på glykol, håll reda på nivån samt tempmätaren. Kolla nivån under huven också, lita inte blint på varningslampan i instrumenteringen.

Mvh Tommy

671 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
nej då jag  ska hålla uppsikt över det ska även kolla oljan lite

671 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
tjo kollade oljan och den såg väl skaplig ut men jag har fått fylla på expantionskärlet 3 gånger nu  efter att  bilen talade om men det blir ju inte helt tomt då. är det normalt att få fylla efter flera gånger sådär

dalmasens
1 februari 2009
hmm de där låter som de läcker någonstans.

671 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
verkar så det men jag kan då inte se att det läcker i nån slang som jag hoppade det skulle göra i såfall men skulle jag ha blåst toppackningen så finns det väl nån slags cement jag kan ha i

671 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
är det svårt att byta toppackning för en som aldrigt skruvat bil men har skruvvana. och sen då går kamkedjan och allt igenom där så jag måste riva ur alltihopa eller är det bara att lossa toppen. vore även fint om nån har en bild å lite beskrivningar på det där som jag kan skriva ut så vore det mycket till hjälp

671 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
karlsson_1984 skrev:
är det svårt att byta toppackning för en som aldrigt skruvat bil men har skruvvana. och sen då går kamkedjan och allt igenom där så jag måste riva ur alltihopa eller är det bara att lossa toppen. vore även fint om nån har en bild å lite beskrivningar på det där som jag kan skriva ut så vore det mycket till hjälp

det är min 900s det gäller

Sök