ditec behandla bilen nån som har gjort det ?

Yockie
30 januari 2009 · 50 Inlägg

Har kört med ditec på min sedan den var ny för 3 år sedan ända tills nu.

Har varit kanonnöjd med Ditecbehandlingen men det stället jag lämnar bilen har nu börjat med PPS lackskydd istället. Kanonnöjd med det än så länge men kan inte säg hur det håller i längden då det bara varit på några veckor.
Men som sagt ditec höll glans på bilen. Om det beror på att jag tvättar en gång i veckan vet i fåglarna...

Som någon tidigare skrev beror det nog mycket på den eller de som utför jobbet också...

Brisblå Astra GTC Turbo
klimpan
30 januari 2009 · 2 600 Inlägg

jo sant får se vad jag gör kankse vaxa själv som jag brukar tongue var mera stenskotten jag ville ha bort vill inte lacka om heller men jag ska åka ner nån dag och se vad dom säger smile tack alla

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
30 januari 2009 · 120 Inlägg

När det gäller stenskott, så försvinner det mellan 60-80% efter en polering. Resterande fylls i med lackstift. smile

Sen om det finns pyttesmå kvar, här å där så är inte det hela världen.. Låt dem vara om de inte sticker ut allt för mycket. Ser bara kladdigt ut om man får för sig att dutta i alla dem dära småttingarna wink big_smile

Senast redigerat av RallySaaben85 (30 januari 2009)

Nizzura Man blir ensam om man vill ha hela.
30 januari 2009 · 174 Inlägg

KimVsWorld skrev:
Fråga Porsche-ägare!
Varje gång man åker förbi Ditec i Halmstad står det minst 3 Porschar där. tongue

Kan ju bero på att byggnaden bredvid som är bilverkstad har en kille där som tidigare jobbat på en auktoriserad porscheverkstad? smile

Har ditec-behandlat alla mina bilar utom en som lämnades till MrCap, senaste 3 bilarna har varit hos ditec. Jag är nöjd med resultatet, sen om nån annan tycker att det ser skit ut, är för dyrt eller nåt annat skiter jag i. tongue

Åka kollektivt är, att åka med personer man inte vill umgås med,
på en tidpunkt som inte passar och till en plats man inte vill åka.
Nissan 350Z GT "Kuroi" (2006)
klimpan
30 januari 2009 · 2 600 Inlägg

RallySaaben85 skrev:
När det gäller stenskott, så försvinner det mellan 60-80% efter en polering. Resterande fylls i med lackstift. smile

Sen om det finns pyttesmå kvar, här å där så är inte det hela världen.. Låt dem vara om de inte sticker ut allt för mycket. Ser bara kladdigt ut om man får för sig att dutta i alla dem dära småttingarna wink big_smile

var ju över förväntan ändå att det är så mycket av stenskotten som försvinner smile är så tråkigt me repor och små iriterrande stenskott tongue

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
30 januari 2009 · 120 Inlägg

Om du vill lära dig riktigt från grunden hur du ska gå tillväga för att "hålla pengarna kvar i byxfickan" på lång sikt, så går du en utbildning smile  Jag blev upplärd på plats, i ca 3år, inom bilmekanik & rekonditionering smile

Det handlar enbart om erfarenhet, inom rekondbranschen smile Och man kan aldrig sluta lära sig, det är det som är så himla kul inom både mekanik och rekond.
Det kommer konstant nya grejer man "bara måste testa" big_smile

Wiiie big_smile

klimpan
30 januari 2009 · 2 600 Inlägg

okej jo jag har funderat på att bli en rekondare kan man bli anställd och sen att man lär sig av dom som jobbar där då ? har alltid gillat att tvätta och vaxa tongue

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Darkie dARKiE
30 januari 2009 · 5 031 Inlägg

klimpan skrev:
okej jo jag har funderat på att bli en rekondare kan man bli anställd och sen att man lär sig av dom som jobbar där då ? har alltid gillat att tvätta och vaxa tongue

Ja det kan man göra, gick själv den vägen.
Hade samma inställning som dig att jag älskade tvätta och fixa, men seriöst efter ca 10 kundbilar per dag med tidspress och allt ska se perfekt ut med in och utvändig rekond, och torra händer av avfettning och alla medel så blev det inget roligt jobb kan jag säga.

Men det är bara och testa, du kanske gillar det mer wink

Senast redigerat av Darkie (30 januari 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
30 januari 2009 · 120 Inlägg

Darkie skrev:

klimpan skrev:
okej jo jag har funderat på att bli en rekondare kan man bli anställd och sen att man lär sig av dom som jobbar där då ? har alltid gillat att tvätta och vaxa tongue

Ja det kan man göra, gick själv den vägen.
Hade samma inställning som dig att jag älskade tvätta och fixa, men seriöst efter ca 10 kundbilar per dag med tidspress och allt ska se perfekt ut med in och utvändig rekond, och torra händer av avfettning och alla medel så blev det inget roligt jobb kan jag säga.

Men det är bara och testa, du kanske gillar det mer wink

Håller med dig där Darkie smile  10-20 bilar/dag var det för min del. Jag hade mest hand om leasingbilarna på Ditec-företaget. Vi va 2-3 pers om vi hade tur. Ca 40-50 bilar/dag delat på oss haha big_smile

Sen va de juh resten av teamet också. Vi gjorde sammanlagt mellan 50-70 bilar/dag smile

Alltså allt inräknat.. Kommunbilar, Salubilar, Nya bilar, Leasingbilar, Beg. Leasingbilar, Kundbilar mfl. lol

Usch vilka tider roll Ne jag trivs helt klart bättre på min gamla plats, där jag befinner mig nu! smile

klimpan
30 januari 2009 · 2 600 Inlägg

ofan många bilar per dag alsså. trodde det inte var så många bilar man måste göra varje dag tongue jag är ju inte den snabba precis gillar mera att ta det lungt och lyssna på go musik tongue

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
filip_86
30 januari 2009 · 29 Inlägg

asså skojar du eller, 10-20 bilar per dag. jag jobbar också på en rekond firma, o de finns inte en möjlighet att du kan ha gjort 10-20 bilar per dag, även om dom e helt nya.

Shibby
Skoda Fabia "El Fabio" (2010)
klimpan
30 januari 2009 · 2 600 Inlägg

är det ett trevligt jobb annars? stressigt verka det vara =/

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
filip_86
30 januari 2009 · 29 Inlägg

jo då de e ett bra jobb, men de e inte så stressigt som han berättar, på en dag i normal tempo så gör man ca 4 bilar, beror ju så klart på färgen.

Shibby
Skoda Fabia "El Fabio" (2010)
klimpan
30 januari 2009 · 2 600 Inlägg

hur är det pengar mässigt ? lön då alsså tongue hehe

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
filip_86
30 januari 2009 · 29 Inlägg

jag jobbar på acord, så det beror på hur många bilar du gör o hur snabbt du jobbar, men för de mesta så skiter sej acordet=), men jag får ut mellan 15-16 tusen

Shibby
Skoda Fabia "El Fabio" (2010)
klimpan
30 januari 2009 · 2 600 Inlägg

okej låter helt okej ändå smile

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Lill-Adde
30 januari 2009 · 1 Inlägg

RallySaaben85 skrev:

Darkie skrev:

klimpan skrev:
okej jo jag har funderat på att bli en rekondare kan man bli anställd och sen att man lär sig av dom som jobbar där då ? har alltid gillat att tvätta och vaxa tongue

Ja det kan man göra, gick själv den vägen.
Hade samma inställning som dig att jag älskade tvätta och fixa, men seriöst efter ca 10 kundbilar per dag med tidspress och allt ska se perfekt ut med in och utvändig rekond, och torra händer av avfettning och alla medel så blev det inget roligt jobb kan jag säga.

Men det är bara och testa, du kanske gillar det mer wink

Håller med dig där Darkie smile  10-20 bilar/dag var det för min del. Jag hade mest hand om leasingbilarna på Ditec-företaget. Vi va 2-3 pers om vi hade tur. Ca 40-50 bilar/dag delat på oss haha big_smile

Sen va de juh resten av teamet också. Vi gjorde sammanlagt mellan 50-70 bilar/dag smile

Alltså allt inräknat.. Kommunbilar, Salubilar, Nya bilar, Leasingbilar, Beg. Leasingbilar, Kundbilar mfl. lol

Usch vilka tider roll Ne jag trivs helt klart bättre på min gamla plats, där jag befinner mig nu! smile

Då är frågan om du gör 10-20 bilar på en dag så måste du antingen jobba 26 timmar om dygnet vilket är omöjligt eller så kanske du bara tvättade dem? Inte för att klanka på dig men allvarligt.

Saab 9-5 (2005)
Saab 900 SET "Besten" (1996)
RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
30 januari 2009 · 120 Inlägg

hahaha jadu, inom rekond är det en massa olika arbetsuppgifter, så som i många andra yrken. När jag räknade med mitt dåvarande huvudansvar så får svaret till dig bli --> JA, leasingbilarna är sprillans nya och ska tvättas, sämskinnas torra, dammsugas ur, rutor ska putsas noggrant, Små/Stora Dekaler ska på. Allt detta på högst 25min/bil. Leverera de färdiga bilarna man gjort, hämta nya bilar åsså klämma in så många som möjligt varje dag.. ja u name it. Den stressigaste arbetsuppgiften man kunde få iaf smile

Kommunbilar, Salubilar,vissa beg. Leasingbilar & Kundbilar är sådana som ska poleras, samt städas ur.

Varför tror du att jag i tidigare yttrande även har skrivit att det hoppas lite för mycket i arbetet?!
Hur tror du att vi hann göra 50-70 bilar/dag?  Man får helt enkelt komma på genvägar för att få arbetet att rulla på snabbare, som i många andra yrken. smile Annars blir inte lönen så stor om man ska dela det på 11 anställda och 1 chef.

Hoppas du fått en lite förbättrad insyn av det hela..

Mvh

Stefan

Senast redigerat av RallySaaben85 (30 januari 2009)

filip_86
31 januari 2009 · 29 Inlägg

nu får du ge dej, jag skulle vilja se dej göra allt de på 25 min.  de kanske e möjligt men hur ser då bilen ut när du e klar.

Shibby
Skoda Fabia "El Fabio" (2010)
Muttley
31 januari 2009 ·

RallySaaben85 skrev:
leasingbilarna är sprillans nya och ska tvättas, sämskinnas torra, dammsugas ur, rutor ska putsas noggrant, Små/Stora Dekaler ska på. Allt detta på högst 25min/bil.
Mvh

Stefan

Ja då blev de inte seriöst gjort om du gjorde allt de där på 25 minuter per bil.
bara tvätta en bil så de blir bra tar ju iallafall 10 minuter, och för att få riktigt torr 10 minuter till.
men du dammsugar, putsar och sätter fast dekaler på 5 minuter då?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang