Köpråd!! AUDI S4

Piratstikin 2015 Dbakuten.
30 januari 2009 · 5 092 Inlägg

Funderar på att köpa en kompis audi S4.

Men tänkte bara kolla om någon är haj på motorerna???

Det är så att 2 givare i motorn är inte inkoplade/ej fungerande jag är inte säker. men dom stryper motorn när man kör. iallafall när man ska växla och släpper gasen så rysker den till.

Ägaren säger att man måste ta bort dom när man ska chippa den annars blir det nå data fel och den stryper allt.

är det så enkelt eller vad kan det vara?

2 ägare innan hadde den chippad men sa att han tagit bort chippet och inte koplat in givarna igen.

Vad kan det vara eller kan det vara ett bra köp? 100,000kr för en 98:a "gul"

något man bör tänka på eller kolla/göra innan man köper?

Mvh

Karlzzon Bil och MC guru
30 januari 2009 · 272 Inlägg

Hejsan,

Va är det för givare??
Jag mekar med dessa bilar dagligen  och är ganska vass på dem. Vi har aldrig behövt koppla bort nåt för varesig chippning eller ett par steg värre trimmning....så be han berätta va det är för givare. Och varför de har kopplats bort, så skall jag hjälpa dej. 100 för en gul 98 som gått?

Mvh

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
30 januari 2009 · 5 092 Inlägg

Karlzzon skrev:
Hejsan,

Va är det för givare??
Jag mekar med dessa bilar dagligen  och är ganska vass på dem. Vi har aldrig behövt koppla bort nåt för varesig chippning eller ett par steg värre trimmning....så be han berätta va det är för givare. Och varför de har kopplats bort, så skall jag hjälpa dej. 100 för en gul 98 som gått?

Mvh

vet inte vad dom heter riktigt. men den har gått starx över 13,000 ny kamm och mycket nytt & bytt.

Iprincip felfri i över 5 år. ska fixa en bild på motorn sen ringar jag in vart under plastskydden givarna sitter. typ bara som en enkel kontakt och sitter lätt åtkomlig. den andra sitter liite mera gömd ska fixa bilder som kommer inom 10 minuter smile

Karlzzon Bil och MC guru
30 januari 2009 · 272 Inlägg

Ny kam eller nya kammar? Avgas eller insug? (Trim eller slitage?) Att byta efter 13000 mil på en S4?? Det var väldigt lite mil och fel bil...S4:orna brukar inte ha problem med kammarna om den inte ha gått på "longlife" olja...då brukar det mesta gå sönder...därför kallas den "shortlife" olja bland V.A.G mekaniker...Däremot brukar avgaskammarna gå ner sig på RS4:orna ganska ordenligt. Men även där så beror det mycket på vilken olja som används...
Men vad är mer bytt?

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
te_wik Forummoderator
30 januari 2009 · 12 813 Inlägg

Gäller iofs bara 92-97. Men värd att läsa ändå.
http://www.nordicaudi.com/index.php?url … p&var=


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
30 januari 2009 · 5 092 Inlägg

kolla in denna länk. det är bilen vi ev ska köpa smile Det mesta "viktiga" står där. förrutom vilka givare det bar då =P

http://www.blocket.se/vi/17153540.htm?ca=9_s&last=1

Piratstikin 2015 Dbakuten.
30 januari 2009 · 5 092 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73108/557272_3ojau5.jpg
vet du vilka givare som sitter under här?

Karlzzon Bil och MC guru
30 januari 2009 · 272 Inlägg

Hejsan,

Svårt att gissa men..I regionen du ritar på passagerar sidan siter en "Tank urluftnings ventil", sen sitter där oxå en N75..magnetventil för laddtrycksstyrning, men där sitter också avgastemperaturgivare vilka man INTE skall koppla ur för dom gör att bilen kan reglera avgastemperaturen själv genom att bla backa tändningen. Kopplar man ur dessa så kan kolven smälta...det blir dyrt. Sen sitter det lite annat "lull-lull" där oxå...så...?? Det finns många "e-bay" chippade bilar och då kan det hända vad som helst om inte motorns "övervakning" fungerar. Men du...läs ditt PM smile

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
vaughn
30 januari 2009 · 674 Inlägg

100k för en 98 lät dyrt..
precis som Karlzzon säger så är de nog avgastempgivarna som han har plockat bort och de är inte bra.
jag skulle inte ha köpt just denna s4 om jag var du

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.
Mazda RX-7 "DLS" (1993)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
30 januari 2009 · 5 092 Inlägg

satan haha det var avgas grejen =/ låter inte så trevligt men han har sagt att han skulle kunna gå ner till ca 90,000 men nu är jag liite osäker eftersom du skrev "inte" med SÅHÄR STORA BOKSTÄVER haha.

hmm vill verkligen ha en S4 smile

SibbSon Mr. AUDI !
30 januari 2009 · 642 Inlägg

Om du är sugen på en S4 vilket dem flesta av oss är men backar pga att de är en osäker modell med mkt standard fel, så kan du fråga Karlzzon vilka Vanliga felen är på en S4 o va de kostar att laga ;oD
tycker defenitivt inte du skall köpa denna om den har körts med urkopplade avgasgivare..

Four Rings To Rule Them All!
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
30 januari 2009 · 5 092 Inlägg

SibbSon skrev:
Om du är sugen på en S4 vilket dem flesta av oss är men backar pga att de är en osäker modell med mkt standard fel, så kan du fråga Karlzzon vilka Vanliga felen är på en S4 o va de kostar att laga ;oD
tycker defenitivt inte du skall köpa denna om den har körts med urkopplade avgasgivare..

Nej det kändes inte bra när han sa att det kan bli dyrt om kolven smälter haha. inge kul & köpa bil för en hundring sen börja betala multum för att få allt lagat haha.

men vi får se. om vi inte får ett riktigt super pris då.

vaughn
30 januari 2009 · 674 Inlägg

att byta båda avgastempgivarna kostar ca 6000 med jobb och allt.
satsa för guds skull på en 99a istället för en -98.

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.
Mazda RX-7 "DLS" (1993)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
30 januari 2009 · 5 092 Inlägg

aj då e det så illa? =S sen var det ju något som skulle skadas av givarna som man kanske bör byta enligt
karlzzon och det skulle kosta 7,000:- sen tillkommer material sad blir nog lite dyrt. ska kanske ta och kolla en 99 eller nyare smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
30 januari 2009 · 5 092 Inlägg

te_wik skrev:
Gäller iofs bara 92-97. Men värd att läsa ändå.
http://www.nordicaudi.com/index.php?url … p&var=


Mvh Tommy

Ja där stod en massa nyttigt man kan läsa smile

Karlzzon Bil och MC guru
30 januari 2009 · 272 Inlägg

Nu får du läsa mitt mail igen...7000kr va en helt annan reparation...men det är ganska enkelt att bedöma om kolvarna tagit nån större skada med ett komp test. Men däremot så kan bilen har gått för varm eftersom avgastempen kan ha skenat...å det gillar inte dom här motorerna...jag har en bil (S4) inne just nu med ovala cylinderlopp pga av felaktig värme utveckling och en cylinder är det t.o.m en spricka i....så den motorn är skrot...det är därför vi alltid monterar i en kallare termostat när vi gör kamremservice på 2,7 biturbo motorerna...eller en 71 graders race termostat. Även turbos, ventiler osv tar skada av en hög temperatur...

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
vw___tompa Avstängd
30 januari 2009 · 386 Inlägg

Som dom skriver jag hade skippat denna och köpt en som funkar till 100%. Det blir så dyrt när dom där börjar krångla. Jag har några kompsiar som har haft s4or av samma års modell och ingen har väl vart riktigt nöjd dom flesta har bytt efter nån månad, Så mitt råd blir att ska du köpa en s4 se till att den är fel fri samt kanske av senare årgång än denna.

Sand_Man Magister Mundi Sum
30 januari 2009 · 177 Inlägg

skulle säga NEJ  direkt då han påstår i anonns att det är för att förra ägarna trimmat "chippa" o i andra raden i anonnsen så står det Aldrig trimmad.......

Låter massa BS tycker jag o 100 för en imoprt 98 njaaeee

Lycka till vad du änn gör...

Idrott luktar svett Sport Luktar Bensin =)
Volvo V50 1,8F "Snålbilen" (2008)
Chevrolet Corvette "Vetten" (1987)
Audi A6 Allroad 2,7 Biturbo "Quattron" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang