2587
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

huh?
10 427 Inlägg
21 oktober 2010
Bebben skrev:
DarthNiN skrev:
KHRacing skrev:
Exakt samma som Statoil har, samma dunkar, men olika dekaler på dunkarna.

allt annat snacka är bara folk som inte vet vad de talar om o går på ryktet om att det är spillolja som är filtrerad.

Jag kör som sagts tidigare; på Biltema´s 5-50 olja (den röda flaskan)

Det här gör min nyfiken. Jag har också hör ryktet om spilloljan och det tror jag inte alls på...MEN...jag skulle vilja veta var du fått reda på att det är samma olja som Statoil? Har också hört det, men alla säger bara "Jag har en kompis som säger...", "Jag vet med säkerhet...", osv. men hur får man det bekräftat?

Jag är inte alls främmande för tanken...vill bara veta vilken källa detta kommer ifrån? (Oljekälla?)

sambons farsa jobbar bl.a. med olika typer av oljor och vätskor, så de gjorde ett innehållstest (såna tester man kan se på typ CSI, NCIS osv) på olika motoroljor, och det visade sig att biltemas och statoils motoroljor innehöll EXAKT samma värden på EXAKT samma "ingrediens".

Här är något liknande genomfört på initiativ av en lirare på Autopowers forum:

"Turboleffe @ Autopower 2006-06-27 12:52 skrev:
Jag har funderat kring det här med motorolja en längre tid så jag beslöt mig att kontakta en god vän på KTH och fråga om dom har möjlighet att testa olika oljor och se om de kunde vara samma oljor fast i olika förpkningar. Hans svar var ja till 80-90% kan vi se om det kan vara sama oljor vi kan till och med se vart i från i världen och om det är samma fabrik som det är tillvekat i.
Men detta gäller i första hand mineraloljor. I syntetoljor kan man se olika spårämnen och i miniraloljor går man efter kol och svavel konsentration detta mäts med en metod så kallad ISO SCAN.
Sakt och gort så drog jag i väg och köpte olja.
Det blev syntet olja 5W-40 i mäkena och med klassning SL/CF samt A3/B3/B4. Och skall kara BMW LL

Biltema 5W-40 Helsyntet ej BMW LL clasad i förtäckning.
Statoil Lazerway 5W-40 Helsyntet
Gulf Pride GLV 5W-40 Helsyntet
OKQ8 5W-40 Helsyntet SJ/CF A3/B3 klassad (Referens olja)
Shell Helix Ultra 5W-40 Helsyntet
Pennzoil Performax 5W-40 Helsyntet

Resultatet är att Biltema, Statioil är till 90% samma olja.
Gulf, Shell är till 90% samma olja även skulle Pennzoil vara det men vissa avikelser fins men troligt är att den är tillverkad i en annan fabrik. OKQ8, Biltema, Statioil är tillverkad i samma fabrik till 90% detta med ISO SCAN. I övrigt testade dom viskositet och smörj egenskaper förkolning m.m. och är kan man ju säga att alla var lika bra och Biltema oljan är bättre än OKQ8 på pappret men inte så mycket på testen och vi pratar om väldigt små diffar.
Sammanfatnigs vis kan man säga att om man vill välja en olja så spelar det mindre roll vilket märke utan det som spelar roll är klassningarna typ A3/B3/B4 m.fl i det fall är oljorna väldikt lika det verkar inte gå att urskilja vem som är bättre eller sämre i det fallet det är bara flaskan och priset som skiljer.

http://www.autopower.se/forum/topic.asp … amp;sida=1

KHRacing
21 oktober 2010
Trådstartare
Bebben skrev:
MEN...jag skulle vilja veta var du fått reda på att det är samma olja som Statoil? Har också hört det, men alla säger bara "Jag har en kompis som säger...", "Jag vet med säkerhet...", osv. men hur får man det bekräftat?.

Det min vän är ett svar du aldrig kommer få bekräftat utav biltema.

Jag menar, tror du volvo skulle erkänna att de använder samma leverantör som sin störste konkurrent till vissa delar ?

711 Inlägg
21 oktober 2010
Om swedol kan skriva vem som är tillverkare av deras motoroljor(OkQ8) varför kan inte
biltema göra samma?

739 Inlägg
21 oktober 2010
idag sa en lärare som va på något möte "kommer inte ihåg exakt vad han sa" att statoils olja är samma som biltemas, har själv hört någon annan säga det men vafan gör det? oljan fungera skit bra endå!

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
21 oktober 2010
Det var ett jävla tjat om den där jävla oljan. Spela roll om den funkar lika bra som någon annan som statoil eller okq8 säljer.!

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
21 oktober 2010
DarthNiN skrev:
BunnA skrev:
Det var ett jävla tjat om den där jävla oljan. Spela roll om den funkar lika bra som någon annan som statoil eller okq8 säljer.!

Du har helt rätt. Skitsamma vilken olja man kör i bilen. Går skiten sönder så finns det ju nya bilar att köpa! Rock'n'roll för ini bövelen!!!  lol

hoppas du skojjar. men de beror ju helt på hur tät man är eller hur rädd man är om grejjorna..... man ska inte vara dumsnål. det straffar sig alltid till slut.

MVH

2 624 Inlägg
21 oktober 2010
Biltemas gold 100/55w är ett rent skämt ialafall. lyste inte ens bättre än standardlampan som satt i bilen.. yikes

Blir att köpa nån bättre halogen asap istället för att köra biltemas lampor..

1 903 Inlägg
21 oktober 2010
martinn skrev:
Biltemas gold 100/55w är ett rent skämt ialafall. lyste inte ens bättre än standardlampan som satt i bilen.. yikes

jag köpte biltemas "xenon-look-a-like" asså fejk xenon, såg fanimig precis ut som vanligt halogen, blev grymt besviken hmm

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
21 oktober 2010
FreddeLi skrev:
DarthNiN skrev:
BunnA skrev:

Du har helt rätt. Skitsamma vilken olja man kör i bilen. Går skiten sönder så finns det ju nya bilar att köpa! Rock'n'roll för ini bövelen!!!  lol

hoppas du skojjar. men de beror ju helt på hur tät man är eller hur rädd man är om grejjorna..... man ska inte vara dumsnål. det straffar sig alltid till slut.

MVH

Nae jag skojar inte, klart man inte ska köpa skit ilja, själv kör jag bara på castrol olja, men om dom säger att det är samma så får det väl vara det då, tills det kommer fram nånting annat om det. Jo klart att det är dumt att vara "dumsnål" då blir det ju mer extrakostnader om man har otur som sagt. Men om man vet att biltemas olja funkar precis lika bra som statoils så väljer man ju biltemas eftersom den är billigare om man nu inte har så tjock plånbok.!
Senast redigerat av BunnA (21 oktober 2010)

2 624 Inlägg
21 oktober 2010
FreddeLi skrev:
martinn skrev:

jag köpte biltemas "xenon-look-a-like" asså fejk xenon, såg fanimig precis ut som vanligt halogen, blev grymt besviken hmm

ja biltemas lampor har jag inte mycket för.. blir nog att köpa Osrams nya lampa nu istället.. den verkar vara grym men även ha lite "xenon look a like" smile

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
21 oktober 2010
DarthNiN skrev:
BunnA skrev:

Haha precis, inte direkt någon brist på bilar i denna värld wink

1 903 Inlägg
21 oktober 2010
BunnA skrev:
FreddeLi skrev:
DarthNiN skrev:

MVH

Nae jag skojar inte, klart man inte ska köpa skit ilja, själv kör jag bara på castrol olja, men om dom säger att det är samma så får det väl vara det då, tills det kommer fram nånting annat om det. Jo klart att det är dumt att vara "dumsnål" då blir det ju mer extrakostnader om man har otur som sagt. Men om man vet att biltemas olja funkar precis lika bra som statoils så väljer man ju biltemas eftersom den är billigare om man nu inte har så tjock plånbok.!

om du läser en gång till så ser du att mitt svar inte var riktat till dig....

MVH

Driver
2 111 Inlägg
21 oktober 2010
martinn skrev:
FreddeLi skrev:
martinn skrev:

ja biltemas lampor har jag inte mycket för.. blir nog att köpa Osrams nya lampa nu istället.. den verkar vara grym men även ha lite "xenon look a like" smile

Kört med biltemas variant som ni skriver om, ett skämt. Kör nu med Osram night bla bla. Köpt för 250:- spänn på Mekonomen för ett par veckor sedan.

Ett klart bättre köp. Väldigt stor skillnad i både färg, styrka och spridning.

(Glöm inte att byta till vit diod i parkeringsljuset...)

Mvh Janken
Senast redigerat av Janken (21 oktober 2010)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

711 Inlägg
22 oktober 2010
Biltemas färg på sprayburk ska det bli ny leverantör på,eller om det redan är gjort nu.

260 Inlägg
22 oktober 2010
Blev tipsad om Biltemas sportkat; bra eller bajs?

1 567 Inlägg
22 oktober 2010
Grotesk skrev:
Blev tipsad om Biltemas sportkat; bra eller bajs?

funkar bra

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

...has left the building...
4 474 Inlägg
23 oktober 2010
Drivknut till Passat 35i (88-96) höll i ca 2.5 år eller knappa 11000mil. Började "knacka" lite då o då vid körning rakt fram. Orsaken var att det hade gått hål på damasken, ca 2cm.... Är trots detta nöjd, 6 öre milen kostade drivknuten...Nu sitter ett ebay dito monterad, för 25 Euro, skall bli intressant att se hur länge den håller. Hjullager bak (Biltema) uppe i 10000mil and still running strong!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Försöker iaf
12 819 Inlägg
23 oktober 2010
Är det någon som kan svara på till vilken bil biltemas damasker med art.nr 72-304 passar till?
Köpte fel damasker å nu hittar jag inte vart dessa passar... :S

Står: FORD Art.nr 72-304

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

711 Inlägg
23 oktober 2010
te_wik skrev:
Är det någon som kan svara på till vilken bil biltemas damasker med art.nr 72-304 passar till?

Mvh Tommy

Ford Focus

Försöker iaf
12 819 Inlägg
23 oktober 2010
jimbon skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Ford Focus

Hur hittar du det? Jag hittar inget när jag söker på art.nr.. hittar inte ens Focus i listan på deras hemsida.. :S

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök