Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

mb_pucken
25 mars 2021 · 5 087 Inlägg

simlar skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Jag har satt på biltemas handbromsbackar 66-971 på min bmw F20 1-serie, och lyckas inte spänna upp det lagom. Bilen rullar nedför en backe med spaken helt dragen, ändå ligger handbromsen på när man släpper upp helt. Efter att jag tagit isär grejerna för tionde gången och höll på att bli vansinnig på det får jag se att backarna passar ju inte i trummorna, de är formade för en trumma med en diameter på kanske 1mm mindre. Det gör att bromsmaterialet inte har kontakt med trumman hela vägen runt. Jämför man med de gamla backarna ser man skillnaden tydligt. Skiten är felgjord, nu måste jag försöka sätta tillbaka mina gamla utslitna bromsbackar och försöka klara besiktningen för jag hinner nog inte beställa riktiga grejer nu. Så trött man blir.

Klassiker med Biltema-handbromsbackar lol
Varit välkänt i minst 10år på t.ex Volvo V70 att många pirat-backar inte har rätt kurvning.

Samma till Mercedes. Det fungerar men handbromsen ligger alltid på gränsen till godkänd eller strax under.
Kör original Mercedes i mina och dom låser upp ordentligt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hilmer
25 mars 2021 · 1 789 Inlägg

Brådhis skrev:

Hilmer skrev:

simlar skrev:
Klassiker med Biltema-handbromsbackar lol
Varit välkänt i minst 10år på t.ex Volvo V70 att många pirat-backar inte har rätt kurvning.

Det sägs så ja, men jag har aldrig haft problem att justera in och få det att fungera som det är tänkt. Monterat på många av bilar jag haft t ex 240,850/V70, V70N och det har aldrig varit några problem så länge allt annat är ok och rör sig obehindrat.

Jag har bara upplevt det på V70N/S80/S60, men där har jag upplevt det dels själv och dels när man hjälpt kompisar på iaf 5+ bilar över ett antal år. Så inbillat är det inte...

Konstigt att det kan vara så olika, kan det bero på olika leverantörer beroende på var i landet man bor!?

Utmarks-Loke
25 mars 2021 · 5 840 Inlägg

Nu har jag satt i en biltema och en av de gamla rostiga på varje sida, och hittat ett läge där det åtminstone börjar närma sig godkänt. Skulle satt tillbaka alla de gamla om det inte vore för att själva slitytan lossnade från en. I värsta fall får jag limma tillbaka den men det känns lite väl tattaraktigt.

torpis Forummoderator
25 mars 2021 · 10 572 Inlägg

Biltema handbromsbackar till V70N tar INGENTING ens när dom är helt nya.

Biltema Hjullager V70N 600mil = 15mm glapp om man ruckar på hjulet.

Mycket annat är väldigt bra på biltema, men här fallerar det.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
25 mars 2021 · 10 280 Inlägg

Hilmer skrev:

Brådhis skrev:

Hilmer skrev:

Det sägs så ja, men jag har aldrig haft problem att justera in och få det att fungera som det är tänkt. Monterat på många av bilar jag haft t ex 240,850/V70, V70N och det har aldrig varit några problem så länge allt annat är ok och rör sig obehindrat.

Jag har bara upplevt det på V70N/S80/S60, men där har jag upplevt det dels själv och dels när man hjälpt kompisar på iaf 5+ bilar över ett antal år. Så inbillat är det inte...

Konstigt att det kan vara så olika, kan det bero på olika leverantörer beroende på var i landet man bor!?

Eller gäller det omvända? Att du haft tur? smile Hur många V70N/S80/S60 har du monterat dessa på

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hilmer
25 mars 2021 · 1 789 Inlägg

Brådhis skrev:
Eller gäller det omvända? Att du haft tur? smile Hur många V70N/S80/S60 har du monterat dessa på

Tur existerar inte när det gäller mig, är nog den mest otursförföljda som finns...
Har monterat på några stycken, men det har varit mest 240/740/850/V70 under åren men snacket har ju varit detsamma oavsett modell. Skillnaden på de nyare är ju att man inte justera ut backarna som på de äldre, men likväl har jag fått det att fungera.

Lucif3r
25 mars 2021 · 2 215 Inlägg

Hilmer skrev:
Tur existerar inte när det gäller mig, är nog den mest otursförföljda som finns...
Har monterat på några stycken, men det har varit mest 240/740/850/V70 under åren men snacket har ju varit detsamma oavsett modell. Skillnaden på de nyare är ju att man inte justera ut backarna som på de äldre, men likväl har jag fått det att fungera.

Samma erfarenhet här. Kan sträcka mig till att dom är "svårare" att justera rätt, och har lite längre "inkörningstid", men inge mer än så.
Nu ligger min erfarenhet visserligen mestadels hos 85x70-serien, du vet dom där som är "omöjliga" att få att ta bakåt wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 mars 2021 · 13 742 Inlägg

Lucif3r skrev:

Hilmer skrev:
Tur existerar inte när det gäller mig, är nog den mest otursförföljda som finns...
Har monterat på några stycken, men det har varit mest 240/740/850/V70 under åren men snacket har ju varit detsamma oavsett modell. Skillnaden på de nyare är ju att man inte justera ut backarna som på de äldre, men likväl har jag fått det att fungera.

Samma erfarenhet här. Kan sträcka mig till att dom är "svårare" att justera rätt, och har lite längre "inkörningstid", men inge mer än så.
Nu ligger min erfarenhet visserligen mestadels hos 85x70-serien, du vet dom där som är "omöjliga" att få att ta bakåt wink

tror den stora skillnaden är att vissa inte förstår hur en handbroms ska användas..    låser den sig inte på torrasfallt så är den inte bra nog.. det har jag aldrig lyckats med med biltema backar..  inte på någon bil jag monterat backar från biltema..        då gäller det 850 v70n och även på Seat arosa och Audi a2..  när man har deras backar bak så finns det inte kraft nog att låsa sig.   detta pga dom har mindre diameter än orginal och är smalare.    betyder det att dom inte fungerar alls?  nej.  men sämre än orginal eller motsvarande.

det är ju inte bara bilteama som har det problemet men jag har fått fixat handbromsen på många volvosar efter dom monterart biltemas bromsbackar till handbromsen..  på V70n monterar jag alltid ställskruven så jag kan få backarna närmare skivan.   det är det enda sättet att få dom godkända på bes.     

har monterat nya volvo orginal. och då är det ALDRIG det problemet.  utan man kastar dit dom och ställer in på spaken så rätt avstånd erhålles och direkt fungearar dom utan problem.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 mars 2021 · 14 056 Inlägg

Idag öppnade Feltema i Eskilstuna. Dom lockade med korv med bröd för 5 kr. Givetvis öppnade dom på lönedagen. Det kommer att dröja innan jag går in där.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Brådhis * Voff voff *
25 mars 2021 · 10 280 Inlägg

Lucif3r skrev:

Hilmer skrev:
Tur existerar inte när det gäller mig, är nog den mest otursförföljda som finns...
Har monterat på några stycken, men det har varit mest 240/740/850/V70 under åren men snacket har ju varit detsamma oavsett modell. Skillnaden på de nyare är ju att man inte justera ut backarna som på de äldre, men likväl har jag fått det att fungera.

Samma erfarenhet här. Kan sträcka mig till att dom är "svårare" att justera rätt, och har lite längre "inkörningstid", men inge mer än så.
Nu ligger min erfarenhet visserligen mestadels hos 85x70-serien, du vet dom där som är "omöjliga" att få att ta bakåt wink

850/x70 har jag också fått att fungera helt bra med Biltemas. Det är ju just V70N/S80/S60 jag (och flera med mig) har varit med om detta på.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hilmer
25 mars 2021 · 1 789 Inlägg

Brådhis skrev:

Lucif3r skrev:

Hilmer skrev:
Tur existerar inte när det gäller mig, är nog den mest otursförföljda som finns...
Har monterat på några stycken, men det har varit mest 240/740/850/V70 under åren men snacket har ju varit detsamma oavsett modell. Skillnaden på de nyare är ju att man inte justera ut backarna som på de äldre, men likväl har jag fått det att fungera.

Samma erfarenhet här. Kan sträcka mig till att dom är "svårare" att justera rätt, och har lite längre "inkörningstid", men inge mer än så.
Nu ligger min erfarenhet visserligen mestadels hos 85x70-serien, du vet dom där som är "omöjliga" att få att ta bakåt wink

850/x70 har jag också fått att fungera helt bra med Biltemas. Det är ju just V70N/S80/S60 jag (och flera med mig) har varit med om detta på.

På dessa spelar ju backarnas ursprung mindre roll då lösningen utan justerskruv inte är riktigt bra.
Kompletterar man med dessa så kan det bli riktigt bra men går att få till ändå med lite vilja.

Brådhis * Voff voff *
25 mars 2021 · 10 280 Inlägg

Hilmer skrev:

Brådhis skrev:

Lucif3r skrev:

Samma erfarenhet här. Kan sträcka mig till att dom är "svårare" att justera rätt, och har lite längre "inkörningstid", men inge mer än så.
Nu ligger min erfarenhet visserligen mestadels hos 85x70-serien, du vet dom där som är "omöjliga" att få att ta bakåt wink

850/x70 har jag också fått att fungera helt bra med Biltemas. Det är ju just V70N/S80/S60 jag (och flera med mig) har varit med om detta på.

På dessa spelar ju backarnas ursprung mindre roll då lösningen utan justerskruv inte är riktigt bra.
Kompletterar man med dessa så kan det bli riktigt bra men går att få till ändå med lite vilja.

Jag vet inte hur du gör, men jag har fått alldeles utmärkt handbroms med rätt delar på dessa bilar. Precis som Volvo konstruerade det från början... wink

Min står utan problem kvar på handbromsen med båt och trailer kopplat på trailerrampen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
25 mars 2021 · 7 289 Inlägg

Vettemannen skrev:
Idag öppnade Feltema i Eskilstuna. Dom lockade med korv med bröd för 5 kr. Givetvis öppnade dom på lönedagen. Det kommer att dröja innan jag går in där.

/Benny

deras verktyg är faktiskt ganska ok om man väljer rätt,, smile å lite annat smått å gott som kabelskor mm smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Utmarks-Loke
25 mars 2021 · 5 840 Inlägg

Vettemannen skrev:
Idag öppnade Feltema i Eskilstuna. Dom lockade med korv med bröd för 5 kr. Givetvis öppnade dom på lönedagen. Det kommer att dröja innan jag går in där.

/Benny

Ingen biltema-styling på corvetten då?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 mars 2021 · 14 056 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Vettemannen skrev:
Idag öppnade Feltema i Eskilstuna. Dom lockade med korv med bröd för 5 kr. Givetvis öppnade dom på lönedagen. Det kommer att dröja innan jag går in där.

/Benny

Ingen biltema-styling på corvetten då?

Nja....tror inte det!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hickan
12 maj 2021 · 374 Inlägg

någon som testat biltemas kompressionsmätare? känner att jag nämligen är i behov av en sådan när ventilerna slagit i efter kuggad kamrem. suck!

jag hatar bilar
Utmarks-Loke
12 maj 2021 · 5 840 Inlägg

Hickan skrev:
någon som testat biltemas kompressionsmätare? känner att jag nämligen är i behov av en sådan när ventilerna slagit i efter kuggad kamrem. suck!

Jag har läst om folk på detta forumet och andra som använt den med acceptabelt resultat men jag har inte provat själv

Hickan
12 maj 2021 · 374 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Hickan skrev:
någon som testat biltemas kompressionsmätare? känner att jag nämligen är i behov av en sådan när ventilerna slagit i efter kuggad kamrem. suck!

Jag har läst om folk på detta forumet och andra som använt den med acceptabelt resultat men jag har inte provat själv

det duger säkert för den där jävla jettan jag köpte. vad less jag blir

jag hatar bilar
Utmarks-Loke
12 maj 2021 · 5 840 Inlägg

Hickan skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Hickan skrev:
någon som testat biltemas kompressionsmätare? känner att jag nämligen är i behov av en sådan när ventilerna slagit i efter kuggad kamrem. suck!

Jag har läst om folk på detta forumet och andra som använt den med acceptabelt resultat men jag har inte provat själv

det duger säkert för den där jävla jettan jag köpte. vad less jag blir

Men de där gamla folkvagnsmotorerna brukar klara ett kamremsbrott, jag har själv bytt rem på en golf och sedan bara startat bilen som vanligt. Eller har du någon indikation på att det ändå blivit en smäll?

Nybergrobin
12 maj 2021 · 2 381 Inlägg

Hickan skrev:
någon som testat biltemas kompressionsmätare? känner att jag nämligen är i behov av en sådan när ventilerna slagit i efter kuggad kamrem. suck!

Den duger gott och väl!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang