Effektökning om man tar bort katalysatorn?

jonis90
31 januari 2009 · 18 Inlägg

tja.
jag undrar om det gör någon effekt att ta bort katalysatorn? lr att köpa en begagnad original å riva ut innehållet. något jag måste tänka på?

tack för svar:P

Senast redigerat av chrizz (4 februari 2009)

BMW 523i (1996)
sjovold Wolfman Cruisers
31 januari 2009 · 1 258 Inlägg

de finns många trådar om de sök,

men de baror ju på om du har en sigis eller turbo...

----->Strippen S2<-----

VCRACING
jonis90
31 januari 2009 · 18 Inlägg

sjovold skrev:
de finns många trådar om de sök,

men de baror ju på om du har en sigis eller turbo...

okej jag hade tänkt att gör de på min saab 900 2,3 så de är sugmotor

BMW 523i (1996)
TurbOla Reservdansk
31 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Skulle tippa på att du får en effektökning på ca 30-40hk.... roll

(IRONI)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
jonis90
31 januari 2009 · 18 Inlägg

TurbOla skrev:
Skulle tippa på att du får en effektökning på ca 30-40hk.... roll

(IRONI)

hahaha ah fattar de;)

BMW 523i (1996)
volvov
31 januari 2009 · 127 Inlägg

ääh släpp dom planerna.. blir nog ingen märkbar skillnad.. bara drygt när man ska besikta...

Volvo 240 DL "T5" (1975)
Volvo 960 "T5" (1992)
sjovold Wolfman Cruisers
31 januari 2009 · 1 258 Inlägg

en turbo bil ska ju inte ha något motstånd i avgassystemet men de ska en sugis de kan bil mer å de kanske till och med bli mindre smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING
jonis90
31 januari 2009 · 18 Inlägg

sjovold skrev:
en turbo bil ska ju inte ha något motstånd i avgassystemet men de ska en sugis de kan bil mer å de kanske till och med bli mindre smile

okey;P får la se hur jag gör då^^ ändå sugen på att testa:P

BMW 523i (1996)
sjovold Wolfman Cruisers
31 januari 2009 · 1 258 Inlägg

håller på å bygger ett sånt rör jag med men måste ha enn flexrör å en fläns:P

----->Strippen S2<-----

VCRACING
no_fake
31 januari 2009 · 865 Inlägg

miljoner sånna här trådar varför inte söka???

BMWKimmo Mekaniker
31 januari 2009 · 472 Inlägg

Miljoner trådar, miljoner åsikter. Däremot lagom lite bänkpapper som stödjer folks teorier.. Jag har provat och menar att det inte är värt det.. 178 hk med kat och 181 utan på en orginal BMW 525 89.
3 hk skiter jag i när det handlar om massa jobb för besiktningen..

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
steifan DR!FTT3KN!K3R
31 januari 2009 · 10 427 Inlägg

BMWKimmo skrev:
Jag har provat och menar att det inte är värt det.. 178 hk med kat och 181 utan på en orginal BMW 525 89.

Skitbra med info! Tack & bock!

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Aero T16
31 januari 2009 · 1 327 Inlägg

En saab 900 t16 från 1988 har 160hk med kat och 175 hk utan kat.

TurbOla Reservdansk
31 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Aero T16 skrev:
En saab 900 t16 från 1988 har 160hk med kat och 175 hk utan kat.

Har du några bevis? smile
Eller det är något som du har hört av en kompis?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Hopstadius
31 januari 2009 · 93 Inlägg

Aero T16 skrev:
En saab 900 t16 från 1988 har 160hk med kat och 175 hk utan kat.

Är det bänkad effekt med samma motor?
Eller är det 88a och 88b varianten av samma bil bara? då kan det skilja andra saker än bara just katten.

Garic
31 januari 2009 · 539 Inlägg

Aero T16 skrev:
En saab 900 t16 från 1988 har 160hk med kat och 175 hk utan kat.

180hk i min bil med katt, 188hk i samma bil utan katt, står till och med på manualen till mercan för att det fanns exakt samma modell med och utan katt.

jonis90: ja det ger lite mer effekt men inget man känner direkt, om du tar bort katten + gör egen avgassystem + byter kammar + lättar svänghjulet + skaffar bättre insug o sportfilter på det hela så blir det märkbart effekt, tro mig smile

Hopstadius
31 januari 2009 · 93 Inlägg

på en Ford Galaxy -96 med 2,0motorn så gav det inget märkbart att rensa katten iaf.

MattiasH
31 januari 2009 · 1 291 Inlägg

När ni anger fabrikssiffror på en motor med och utan kat är motorn verkligen identisk då? exakt samma mjukvara tex?

Garic
31 januari 2009 · 539 Inlägg

corsa_m skrev:
När ni anger fabrikssiffror på en motor med och utan kat är motorn verkligen identisk då? exakt samma mjukvara tex?

just med min motor stämmer det... motorn hade tillverkats från 87 till 91 och efter 89 (tror jag) kom lagen att alla motorer ska ha katalysator, så det är exakt samma motor och exatk samma mjukvara.

men som sagt, att bara ta bort katten ger knappt nån märkbar effekt.

Xoff Volvo tönt... =)
31 januari 2009 · 2 344 Inlägg

Garic skrev:

corsa_m skrev:
När ni anger fabrikssiffror på en motor med och utan kat är motorn verkligen identisk då? exakt samma mjukvara tex?

just med min motor stämmer det... motorn hade tillverkats från 87 till 91 och efter 89 (tror jag) kom lagen att alla motorer ska ha katalysator, så det är exakt samma motor och exatk samma mjukvara.

men som sagt, att bara ta bort katten ger knappt nån märkbar effekt.

Huh? vaa? vänta lite här nu, jag har nog aldrig sett en orginalbil som har haft lambdasond men ingen katt, så även om du snackar exakt samma motor fast den ena har katt å den andra inte, har verkligen båda två lambdasond då? det tror inte jag iaf, å då är det i slutändan långt ifrån samma motor då lambdasonden styr hk iomed att den styr soppatillförslen...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang