2997
Sök

Effektökning om man tar bort katalysatorn?

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 februari 2009
Karl-Bertil skrev:
men man behöver ju inte förvärra det hela med flit för då är man ju enormt korkad.

Tror du verkligen på det? Om alla bilar i hela Sverige skulle köras utan katalysator så skulle det knappt märkas på miljön. Det handlar bara om en princip att Sverige ska gå i bräschen för miljötänkande. Antalet fordon i det här landet är så få att det i realiteten är skitsamma.

Lite siffror:
70 miljoner bilar såldes under 2007 i världen, de flesta i Asien. Att jämföra med ca 300.000 bilar i Sverige.
Samtidigt sker 2,5 miljoner starter med kommersiella trafikflygplan per månad i världen.

Av princip kan man tycka att det är dumt att köra utan katalysator, men det påverkar ingenting.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

518 Inlägg
4 februari 2009
men läs vad jag skrev. onödigt att förvärra nåt som är till för att hjälpa / rena / skydda ( idetta fall med kat då rena )

men du kanske är en sån person som tar bort nödstoppet på maskiner bara för att det finns....
( dåligt exempel men ändå )

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

1 661 Inlägg
4 februari 2009
TurbOla skrev:
snoddas skrev:
nej men seriöst att ta bort katten är helt onödigt enligt mig... de kanske låter lite mer men du kommer ju knappast känna någon skillnad...kompisen har en likadan volvo som mig och lika motor och han har rensat sin katt men ja drar han iallafall... visserligen snackar vi gamla sur40is nu men ändå

En del tror verkligen att det gömmer sig en 20-25hk i katalysatorn, men det är ju hur fel som helst...

Så många extrema byggen som rullar idag med katalysatorer och ändå inte har några stopp i avgassystemet p.g.a katalysatorn.

va? De extrema byggerna har inte ens avgas bak, det brukar släppa ut det genom ett fyrtums rör genom framskärmen. Snackar vi trimmade turbomotorer så bromsar katten skitmkt. Men inte på en org sugis.

Avstängd
962 Inlägg
4 februari 2009
Katten renar väll 80% eller 90% av nåt ämne (minns inte vilket) så att säga att den är onödig är ju att överdriva en aning... På en vanlig bil finns det ingen anledning att plocka bort något som gör nytta ju.

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 februari 2009
Hardjim skrev:
Men inte på en org sugis.

Generalisera inte.

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 februari 2009
Karl-Bertil skrev:
men läs vad jag skrev. onödigt att förvärra nåt som är till för att hjälpa / rena / skydda ( idetta fall med kat då rena )

men du kanske är en sån person som tar bort nödstoppet på maskiner bara för att det finns....
( dåligt exempel men ändå )

Av princip håller jag helt med dig, tro inget annat. Samtidigt är det en skenhelig debatt kring katalysator här på Garaget. Hur många tvättar inte saker i diesel (ja, du rekommenderade ju själv det alldeles nyss) eller lacknafta etc utan att ta tillvara på spillet ordentligt? Diesel är betydligt miljöfarligare framförallt i glesbygden inåt land där man är beroende av grundvatten. Diesel påverkar nämligen grundvattnet sjukt mycket. Men det är det ingen debatt om. Sven E. Banan gör rent sina motordelar i diesel och sedan åker slasken ut genom fönstret. Sedan går det rakt ner i grundvattnet.

1 019 Inlägg
4 februari 2009
caromania skrev:
Av princip kan man tycka att det är dumt att köra utan katalysator, men det påverkar ingenting.

Jag ser att du bor i Stockholm. Du tror alltså att din hälsa inte skulle påverkas ett dyft om alla i Stockholm började köra utan katalysator?

518 Inlägg
4 februari 2009
jag har 2 kärl här hemma , ett jag har spillolja i och ett där diesel som jag använt för rengöra saker i hamnar. när de är fulla åker jag till soptippen med dom där dom tas om hand . vad de gör med det hela vet jag dock inte men jag hoppas de inte häller ut det eller dricker upp det till 11 fikat wink

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

8 156 Inlägg
4 februari 2009
caromania skrev:
Tror du verkligen på det? Om alla bilar i hela Sverige skulle köras utan katalysator så skulle det knappt märkas på miljön. Det handlar bara om en princip att Sverige ska gå i bräschen för miljötänkande. Antalet fordon i det här landet är så få att det i realiteten är skitsamma.

Lite siffror:
70 miljoner bilar såldes under 2007 i världen, de flesta i Asien. Att jämföra med ca 300.000 bilar i Sverige.
Samtidigt sker 2,5 miljoner starter med kommersiella trafikflygplan per månad i världen.

Luftkvalitén i städerna har förbättrats radikalt sen början av 90-talet, trots ökad biltrafik.
Minskningen av cancerframkallande kolväten beror till stor del på katalysatorerna. (Det är just kolväten (HC) som man vill komma åt med katalysatorn, och effektiviteten på katalysatorn är ganska så hög när det gäller HC.

Kommer ni ihåg dom stora problemen med smog man hade på 90-talet i bland annat Göteborg?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
4 februari 2009
caromania skrev:
Hardjim skrev:
Men inte på en org sugis.

Generalisera inte.

Original sugmotor. Inte en trimmad sugmotor.
Gör inte så mycket skillnad på en original.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 februari 2009
Karl-Bertil skrev:
jag har 2 kärl här hemma , ett jag har spillolja i och ett där diesel som jag använt för rengöra saker i hamnar. när de är fulla åker jag till soptippen med dom där dom tas om hand . vad de gör med det hela vet jag dock inte men jag hoppas de inte häller ut det eller dricker upp det till 11 fikat wink

Jag tror de flesta gör som du, samlar och åker till sopen och lämnar in och det är bra. Tyvärr så tror jag (vet) att det finns väldigt många som häller ut diesel/lacknafta runt hörnet bakom garaget "för där odlar vi ändå ingenting".

Phaetoon skrev:
Gör inte så mycket skillnad på en original.

Generalisera inte.

Garfield skrev:
Jag ser att du bor i Stockholm. Du tror alltså att din hälsa inte skulle påverkas ett dyft om alla i Stockholm började köra utan katalysator?

Den påverkas mer av att Kina och Indien industrialiseras i det tempo som sker idag. Tänk i lite längre perspektiv nu än 3 år. Hundratals miljoner kineser och Indier köper bilar just nu, något de inte gjorde för 20 år sedan. Och då snackar vi inte Toyota Prius eller ens katalysatorrenat. DEN miljöchocken kommer drabba alla i Stockholm och Växjö mycket värre om 20 år. Tyvärr har jag rätt, men visst kan vi tjafsa vidare om Sveriges storhet i världen.

OBS, jag hävdar ju inte att det skulle bli bättre om vi kör utan kat, så håll inte på att märka ord nu. Men i den miljöchock som världen står inför iom att Asien blir mer "västerländsk" så är det försumbart.

1 255 Inlägg
4 februari 2009
Har du en turbo bil så stryper katten mycket körde min nu för första gången med katt på när ja skulle besiktiga den o de va som o köra en helt annan bil laddet kom sent o när de väl kom va de inget vidare bra tryck häller, hur mycket skillnad i hk vågar ja inte svara på, men på en maskin med dubbla snurror som behöver så fritt flöde som möjligt för o kunna jobba bra så ät katten en jävla flaskhalls!

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

Entreprenör
1 784 Inlägg
4 februari 2009
Blir lite kluvet de här....hur e de med dammet från däckslitaget då...Tyckte någon i hög position mumlade om att detta var värre än annat när de gäller cancer....?

864 Inlägg
4 februari 2009
mrbuggy skrev:
Blir lite kluvet de här....hur e de med dammet från däckslitaget då...Tyckte någon i hög position mumlade om att detta var värre än annat när de gäller cancer....?

Det är därför miljötänkarna vill införa en hastighetsgräns på 150km/h, då kan man fokusera på däck som inte sliter på vägbanan eller dammar lika mycket som högfartsdäck(kortfattat)

Entreprenör
1 784 Inlägg
4 februari 2009
Tuffhaggman skrev:
mrbuggy skrev:

Det är därför miljötänkarna vill införa en hastighetsgräns på 150km/h, då kan man fokusera på däck som inte sliter på vägbanan eller dammar lika mycket som högfartsdäck(kortfattat)

OK...de finns många aspekter på miljöfarligt eller inte...Jag har varit sjukskriven ett tag ..och medicinen som jag fick  sa läkaren att jag inte borde pissa utomhus för de va miljöfarligt...Va tror ni om de då...!!

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 februari 2009
mrbuggy skrev:
OK...de finns många aspekter på miljöfarligt eller inte...Jag har varit sjukskriven ett tag ..och medicinen som jag fick  sa läkaren att jag inte borde pissa utomhus för de va miljöfarligt...Va tror ni om de då...!!

Att du borde gå på toaletten istället...?tongue
Sorry Buggy, inte kul att höra att du är sjuk. sad

Entreprenör
1 784 Inlägg
4 februari 2009
caromania skrev:
mrbuggy skrev:

Att du borde gå på toaletten istället...?tongue
Sorry Buggy, inte kul att höra att du är sjuk. sad

Ähh..de e bra NU. men ja tänkte mest på att man inte ska hälla gifter i vattenreningssystemet ....Man kanske borde pissa genom kolfilter då...?  :-)
Senast redigerat av mrbuggy (4 februari 2009)

1 019 Inlägg
4 februari 2009
caromania skrev:
Garfield skrev:

Den påverkas mer av att Kina och Indien industrialiseras i det tempo som sker idag. Tänk i lite längre perspektiv nu än 3 år. Hundratals miljoner kineser och Indier köper bilar just nu, något de inte gjorde för 20 år sedan. Och då snackar vi inte Toyota Prius eller ens katalysatorrenat. DEN miljöchocken kommer drabba alla i Stockholm och Växjö mycket värre om 20 år. Tyvärr har jag rätt, men visst kan vi tjafsa vidare om Sveriges storhet i världen.

OBS, jag hävdar ju inte att det skulle bli bättre om vi kör utan kat, så håll inte på att märka ord nu. Men i den miljöchock som världen står inför iom att Asien blir mer "västerländsk" så är det försumbart.

Kväveoxider reager med vatten och bilder salpetersyra långt innan det når Sverige skulle jag gissa. Kolmonoxid oxideras i atmosfären till koldioxid. Vad som händer med de kolväten som släpps är svårare att gissa. Men faktum kvarstår, de ämnen som en katalysator minskar påverkar i regel människor, djur och växter lokalt. I Peking är redan smogen så påtaglig att du ibland knappt ser en kilometer, i Växjö ser jag ingen smog.

Visst är det synd att Asien börjar pumpa ut bilar utan katalystor men det kommer till största delen drabba de själva.

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 februari 2009
Garfield skrev:
Visst är det synd att Asien börjar pumpa ut bilar utan katalystor men det kommer till största delen drabba de själva.

Ja, det kommer nog inte påverka oss att ett par miljarder människor plötsligt börjar handla bilar, resa med flyg, bränna fossila bränslen som uppvärmning, använda 1000tals% mer el-energi än de gjort tidigare.
En parallell: I USA finns 250 miljoner mobiltelefonabbonemang. I Indien finns drygt 260miljoner och det ökar med 90 miljoner per år! Kina ligger långt före. Detta kanske en del inte tycker har ett smack med diskussionen att göra men det är precis det det har. Utvecklingen i Asien kommer att påverka oss väldigt mycket på alla sätt och vis.

Det är lite med förståelsen för problemet som att stoppa in ett stuprör i ett vattenfall. Väldigt mycket rinner utanför, medan vi bara kan fatta vad som kommer i själva röret.

1 661 Inlägg
4 februari 2009
caromania skrev:
Hardjim skrev:
va? De extrema byggerna har inte ens avgas bak, det brukar släppa ut det genom ett fyrtums rör genom framskärmen. Snackar vi trimmade turbomotorer så bromsar katten skitmkt. Men inte på en org sugis.

Generalisera inte.

Vad menar du? På 99% av alla org sugmotorer bilar kommer skillnaden bli mellan 0-4%
På en helt vanligt bil är skillnaden inte märkbar.

Sök