3968
Sök

Bil för långa resor

1 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
Hej,

Söker tips på bil som ska användas som bruksbil året runt och för längre resor på somrarna. Prio nummer ett är dock att man känner sig isolerad  i bilen och att man kan köra långa sträckor utan att bli trött. Jag har en Jaguar XJS idag och har funderat på en XJR länge men tror det blir nej pga förbrukningen. En annan sak som talar mot jaguar är att man alltid är orolig för att repa den, dra in smuts i den etc. Har därför sneglat på något mer rustikt, t ex subaru.

Fungerar bilen på trackdays och liknande är det ett plus. Enda bilen jag kan komma på som kan allt detta är bmw 330d e46. Vet inte om den är den perfekta långdistanscruisern dock, kanske för liten och känslig i styrningen?

Helst:

max 200k
max 8 år gammal
bekväm
tyst
förbrukning max 1l/mil vid 110km/h motorväg, stadskörning mindre viktigt
0-100 under 7 sek
plats för fyra vuxna
pålitlig

Inte audi eller volvo. Utöver det är jag ganska öppen. Bilens egenskaper är viktigare än märket. Bilar jag funderat på av och till: e46 330d, Subaru Forester/Outback,  Citroen C5, Infiniti FX, Jaguar XJR, passat/tiguan/cc,  äldre amg c-någonting. Hade budget tillåtit hade det blivit en XF, tveklöst. Och en e30 för trackdays.

627 Inlägg
2 februari 2009
Opel Insignia OPC kommer till sommaren. Över 300 hk men ska dra under litern på landsväg. Stor och bekväm med coola finesser och som går utav bara helvete vid bankörning! smile

EDIT: Finns för övrigt med 260 HK fyrhjulsdrift (dock ej OPC)
Senast redigerat av mastrovious (2 februari 2009)

We Ride Togheter, We Die Togheter!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
2 februari 2009
Saab 9-5 Aero sportcombi, har dock aldrig kört just en Aero. Men 9-5an är en ruskigt trevlig bil som redan med 2.0t på 150hk känns riktigt pigg och bekväm. Originalstolarna är sköna men sportstolarna i Aeron är helt underbara med bra stöd.

Inte världens snabbaste bil 0-100 men riktigt bra drag och enligt topgear så ska de spöa 911 70-140kmh. 4 vuxna sitter riktigt bekvämt

Har inte heller åkt med i någon Aero så vet inte hur fjädringen känns med med hirsch sportchassi så finns en liten tendens till att bilen känns lite stötig på sämre vägar

Rock'n Roll

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 februari 2009
Tror inte Opel eller Saab är nått du blir nöjd med, speciellt inte om du kommer från Jaguar. Insignia är nice, men för max 200k...?

Tycker du ska leta efter en Merca S-klass 98-06 har jag för mig, dvs gamla karossen. Eller personligen hade jag föredragit en Bmw 740D E65 om man tål karossen, snål och pigg! 3an är en mkt fin bil det också, stabilare än de flesta stora bilar. Men för långfärd är 5 eller 7-serie (ännu) stabilare

Mkt info om bmw finns på Autopower.se

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
2 februari 2009
Om du ha tänkt lite om BMW, det finns trevliga modeler som 740, 540, 530  bensin eller diesel som är helt ok i konfort, säkerhet, låg förbrukning vid långa resor, trevliga att köra, sportliga, och mer.
Kolla på (www.autopower.se) BMW sajt där du kan får mycket svar över dina funderingar.
Lycka till med sökanden.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

301 Inlägg
2 februari 2009
tips på några oplar.

Omega B med v6a 01 och uppåt.

gärna med sportpaketet, helt underbar bil att köra som dessutom ser bra ut.
inga typiska problem med dessa bilar och dom går ruggit billigt på landsvägen.

Vectra C GTS V6 oxå fina bilar.

Signum är fin och ruggit bekväm den med.

cadillac seville sts är en annan bekväm åkar bil
Senast redigerat av t5-r micke (2 februari 2009)

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

Random Hero
4 047 Inlägg
2 februari 2009
alain skrev:
Om du ha tänkt lite om BMW, det finns trevliga modeler som 740, 540, 530  bensin eller diesel som är helt ok i konfort, säkerhet, låg förbrukning vid långa resor, trevliga att köra, sportliga, och mer.
Kolla på (www.autopower.se) BMW sajt där du kan får mycket svar över dina funderingar.
Lycka till med sökanden.

740 o 540 ligger väl runt 300hk o drar inte under litern i 110km/h  ? annars är de fina bilar, de manuella förstås tongue

Dog food lid. Backwards

2 600 Inlägg
2 februari 2009
säger me saab 9-5 himla skön att köra och går utmärkt att köra om andra bilar tongue och man sitter bekvämt smile
Senast redigerat av klimpan (2 februari 2009)

gör som jag kör gubba racer=)

1 814 Inlägg
2 februari 2009
klimpan skrev:
säger me saab 9-5 himla skön att köra och går utmärkt att köra om och man sitter bekvämt smile

Blev lite fel där? lol

2 600 Inlägg
2 februari 2009
expect1991 skrev:
klimpan skrev:
säger me saab 9-5 himla skön att köra och går utmärkt att köra om och man sitter bekvämt smile

Blev lite fel där? lol

haha ja nu märkte jag tongue får jag nog formelera om hehe:P

nu är det ändrat tongue
Senast redigerat av klimpan (2 februari 2009)

gör som jag kör gubba racer=)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 februari 2009
expect1991 skrev:
klimpan skrev:

Blev lite fel där? lol

Hahaha, håller med fullständigt lol wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

7 100 Inlägg
2 februari 2009
inte nån värsting bil precis,men ford scorpio sitter man så förbannat skönt i big_smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Sök