2 februari 2009
Trådstartare
Hej,
Söker tips på bil som ska användas som bruksbil året runt och för längre resor på somrarna. Prio nummer ett är dock att man känner sig isolerad i bilen och att man kan köra långa sträckor utan att bli trött. Jag har en Jaguar XJS idag och har funderat på en XJR länge men tror det blir nej pga förbrukningen. En annan sak som talar mot jaguar är att man alltid är orolig för att repa den, dra in smuts i den etc. Har därför sneglat på något mer rustikt, t ex subaru.
Fungerar bilen på trackdays och liknande är det ett plus. Enda bilen jag kan komma på som kan allt detta är bmw 330d e46. Vet inte om den är den perfekta långdistanscruisern dock, kanske för liten och känslig i styrningen?
Helst:
max 200k
max 8 år gammal
bekväm
tyst
förbrukning max 1l/mil vid 110km/h motorväg, stadskörning mindre viktigt
0-100 under 7 sek
plats för fyra vuxna
pålitlig
Inte audi eller volvo. Utöver det är jag ganska öppen. Bilens egenskaper är viktigare än märket. Bilar jag funderat på av och till: e46 330d, Subaru Forester/Outback, Citroen C5, Infiniti FX, Jaguar XJR, passat/tiguan/cc, äldre amg c-någonting. Hade budget tillåtit hade det blivit en XF, tveklöst. Och en e30 för trackdays.