Billarm i olika modeller, vad ska man välja?

figge88
2 februari 2009 · 81 Inlägg

Hej!

Jag har funderat lite på det här med billarm. Det som vore bäst är ju egentligen ett larm som kan larma mig om att larmet går. Att bil-jäveln står å tjuter 50m bort och flera väggar mellan hjälper ju inte mig, och grannar bryr sig heller inte. Tänker bara; Kan han inte få tyst på larmet!...

Så ett typ av gsm larm vore ju ganska smidigt, men då kommer ju grejen att man måste ha ett sim-kort. Och då måste man komma ihåg att ladda kortet med pengar, och man måste Minst ladda med 100kr om året, annars stängs kortet av.
Då har jag hittat ett annat larm som är som en personsökare, tror den skickar över radiobandet. Och det vore ju smidigt, med en räckvidd runt 2km frisikt.

Såg nyligen om Inferno larmet som tydligen ska framkalla illamående och obehag. Det kanske också skulle vara något, då en vanlig siren på en bil inte skrämmer en vanlig person. Nästan löjligt när man står bredvid sin bil när larmet går och inte bryr sig om det höga ljudet. smile

Min fråga till Er blir då, vad ni har för erfarenheter av dessa larm, vilket ni tror på, vad ska man välja osv. osv.

Mvh
Fredrik H.

Senast redigerat av figge88 (2 februari 2009)

Saab ng900 2.0T
Saab 900 2.0T "Saabina" (1995)
Faniskogen Skogsfan
2 februari 2009 · 649 Inlägg

Detta är jag också intresserad av så kommer följa denna tråd! Som sagt, en viktig del i detta känns ju som att man skulle vilja bli larmad när larmet går. Även om det på något vis går att se position på bilen ifall någon lyckas stjäla den, men detta skall väll gå ifall man har sådant gsm.

Har kikat lite på detta:
http://www.carbonize.se/shop/product_in … cts_id=554

Men då är det ju detta med kontantkort men ja.. 100 kr/året kan det ju vara värt.. smile

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
Pilsk
2 februari 2009 · 460 Inlägg

cargard och så en gsm modul till det.

Faniskogen Skogsfan
3 februari 2009 · 649 Inlägg

hur krångligt är sådant här att koppla in om man vill utnyttja de bra funktionerna och få det relativt snyggt installerat, är det något en vanlig hemmafixare kan klara av eller är det mer åt experthållet? Hur mycket brukar sådant här kosta annars att få installerat?

För detta tycker jag verkar vara ett bra komplement till originallarmet då det ju inte gör så mycket nytta egentligen..

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
wangefors Maskin/Finsnickare
3 februari 2009 · 18 Inlägg

Faniskogen skrev:
hur krångligt är sådant här att koppla in om man vill utnyttja de bra funktionerna och få det relativt snyggt installerat, är det något en vanlig hemmafixare kan klara av eller är det mer åt experthållet? Hur mycket brukar sådant här kosta annars att få installerat?

För detta tycker jag verkar vara ett bra komplement till originallarmet då det ju inte gör så mycket nytta egentligen..

carguard har bra larm. inte så svårt o koppla in heller men det du måste tänka på om du ska ha massa annat lull som finns med larmet typ start med nyckel osv är att du ska koppla ut orginal larm o alla startspärrar.

Tommy_Enk Toyota-Frälst
3 februari 2009 · 310 Inlägg

2-vägs larm varnar dig i dosan, visserligen inte lika långt som ett gsm-larm men ändå. Jag har ett från vikinglarm (finns dock ej kvar där) men det sägs ha en räckvidd på 2km (FM-signaler) där du blir varnad i dosan om nåt händer med din bil. Har bara prövat på 500 meter o det funkade klockrent så jag ska kunna sova skönt uppe i lägenheten då dosan börjar tjuta om nån rör din bil smile

Däremot är det ett helv*** att koppla in detta larm. Hade visserligen ingen elkunskap och toyotans elsystem är inte så roligt tongue

Senast redigerat av Tommy_Enk (3 februari 2009)

Tommy_Enk Toyota-Frälst
4 februari 2009 · 310 Inlägg

Swedenrockers skrev:

Tommy_Enk skrev:
2-vägs larm varnar dig i dosan, visserligen inte lika långt som ett gsm-larm men ändå. Jag har ett från vikinglarm

Tyvärr lämnar väl deras larm och företaget som sådant lite mer att önska. Både vad det gäller kvalitè och kanske framför allt support.

Ja helt klart men larmet fungerar och support får bli en elektriker tongue Jag är nöjd, när mitt larm är inkopplat kom jag undan under 1000-lappen totalt smile

figge88
5 februari 2009 · 81 Inlägg

Jag har kollat lite på Cargard's larm T70c. Det är ju väldigt avancerat med många funktioner, inget snack om saken. Men att det ska kosta 2750kr (bara larmet) och sedan yttligare 3500kr för gsm-modulen gör att det inte riktigt känns värt det. Plus att alla de funktionerna som finns kommer jag troligen aldrig använda tongue
Det jag egenligen känner är viktigast är att bli meddelad om larmet går. Sedan bryr jag mig inte så mycket om att jag ska kunna starta motorn med fjärren, kolla batterinivå, stänga fönster m.m.

Så någon som har bra tips på "2vägs"(?) larm? länkar till bra larmtillverkare?

Saab ng900 2.0T
Saab 900 2.0T "Saabina" (1995)
_Jonex_ Byggare Behm
8 februari 2009 · 562 Inlägg

Jag snubblade idag över något som kallas Redknows, en larmbox med gsm-modul och gps.
Man kan välja om larmet ska gå när bilen flyttas ett antal meter eller bara genom att någon knuffar till den.
Larmet skickar SMS till 3 valbara nr med gps koordinater, det går även att ringa upp bilen.
Kostar 3500 kr

Bra larm ? Carguard, DEFA, Cobra.. finns säkert fler som är bra men inte så kända.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
figge88
8 februari 2009 · 81 Inlägg

Jag har hittat ett larm på ebay i England som känns intressant. Gearflag är försäljare, tror larmet kallas crimefighter:
http://cgi.ebay.co.uk/2-WAY-CAR-ALARM-O … 240%3A1318

Ett 2-vägs med 3km "täckning" och kan även användas som turbo timer. Massa funktioner på larmet (några onödiga så klart tongue ), men en smart grej var billaddare för handkontrollen.

Men vad tror ni om larmet?

Saab ng900 2.0T
Saab 900 2.0T "Saabina" (1995)
figge88
9 februari 2009 · 81 Inlägg

Swedenrockers skrev:
...Du kommer ju inte få nån direkt support på det varken vid installation eller när det strular.

...Det behöver inte vara godkänt eller?

Vad det gäller support vid installation är jag inte orolig, jag är ganska teknisk av mig och man kan komma långt med att pröva tongue, så den biten bekymrar jag mig inte för.

Vad gäller för godkänt eller ej är väl vem man frågar. Frågar ni försäkringsbolag säger dom absolut, det ska vara godkänt. Frågar ni mig säger jag att det spelar ingen roll, funkar larmet som det ska skiter jag om det är godkänt eller inte.
Så kom igen alla "material-lirare" bomba denna tråd med inlägg om att det endast ska vara cargard och godkända larm big_smile

Saab ng900 2.0T
Saab 900 2.0T "Saabina" (1995)
Swe123
9 februari 2009 · 13 Inlägg

Intressant tråd! vill gärna veta mer om vinkinglarm, hur kvalitén är osv.

Swe123
13 februari 2009 · 13 Inlägg

Swedenrockers skrev:

Swe123 skrev:
Intressant tråd! vill gärna veta mer om vinkinglarm, hur kvalitén är osv.

Enligt mig, jag som har satt två stycken 2-vägs mc-larm därifrån tycker att de suger.
Fjärrar som är trasiga efter ett par veckor (saknas tecken i displayen), räckvidd som vida understiger
specen. Inget av larmen har inkopplad startspärr då det inte går att få fram hur de ska fungera.

Kan nämna att jag har tvekat att skriva detta ett flertal gånger när dessa (Vikinglarm) kommit upp till disskussion:
Supporten, ja vad säger man.
Har ringt och mejlat fler gånger för att reda ut detta, första gången svarade de iaf, han kunde inte svara på specifika frågor och det är väl ok, men värre är att han skulle återkomma och har fram till idag inte gjort det, trots upprepade uppringningar (de svarar inte) samt ett flertal mejl.
Det är sånt som får firmor att gå omkull.

Kanske har de anledning till att de ej svarat, vad vet jag. Kan bara säga att jag är glad att jag
inte är kund hos dom.
Ring till dom och bilda dig en egen uppfattning är mitt bästa tips, förutom att kolla här.

Låter jäkla värdelöst! finns det något annat larm förutom de svindyra larmen som är att rekommendera?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang