Effektförlust Rakskuret VS Sneskuret drevsats?

Phaetoon
17 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Hammarslag skrev:
En på saabforumet pratade om ca 3% mindre förlust med rakskuret.

3% på en förlust på 10% är inte mycket.  Eller menade han/hon 3%-enheter i skillnad mellan rakskuret och snedskuret?
Misstänker det iaf wink
(Skillnaden i procent mellan 10 och 13 är ju 30%)

3%-enheter i skillnad ger ju lite extra hästkrafter om man utgår från en motorstyrka på 200hk+
6hk om jag har räknat rätt? (Om räknar med 10% respektive 13% i förlust)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Guldfinger Civ.Ing.
18 februari 2009 · 70 Inlägg

Det här med kugghjulens mekanik är tämligen komplicerat och läses på högskolenivå. Snedkuggens mekanik tillhör de avancerade kurserna numera.

Hursomhelst så är förlusterna beroende av utväxlingsförhållandet.

Dvs ju större skillnad mellan in och utgående axels varvtal desto högre är förlusterna.

Anledningen till att rakkugg låter är den resonans som kugghjulet kommer i då ingreppen mellan kugghjulen sker på ett binärt sätt. På snedkugg kommer ingreppet stegvis.

Hammarslag Inläggskritiker
19 februari 2009 · 990 Inlägg

JapMax skrev:

Hammarslag skrev:

Phaetoon skrev:
Om man förlorar säg 10% med rakskuret så kanske man förlorar 11% med snedskuret?

Så lite som 1% tror jag inte att det är, minns när man byggde mecanic lego? hette det så? nåja det med kugghjul o mer avancerat lego för upp tom 16år.
Minns att ja hade nån bil vars satsen kosta runt 1100 på den tiden i det var ju i början på 90talet. rejäl svart bil med växellåda o allt man byggde i lego alltså.
Och i den satsen fanns det sneskurna drev, inte i själva lådan men i satsen o ja har faktiskt lagt det på minnet att det var märkbart tyngre att dra runt en sneskuren drevkonstruktion än en rakskuren.

Jag minns den såväl och jag vill så gärna ha den men av någon anledning vart de aldrig så, kanske för att jag redan hade lego för 15k wink jag hade mkt hydralikgrejor.. men jag minns bilen, de va ju 4x4, 4hjulsstyrning växellåda, ja allt ballt tongue Minns du artnr wink 8888

HAHA jaa artikel nummret minns jag, 8888 smile
Grymt svår sats var det, 16års åldersgräns.
Fan skulle köpa den direkt igen om ja hitta den

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Hammarslag Inläggskritiker
19 februari 2009 · 990 Inlägg

TurbOla skrev:

steifan skrev:

Hammarslag skrev:


(så låter en rakskuren låda utifrån, MMM garanterad nackvridning!)

Minst sagt smile Tufft!

Låter som att lägga i backen och ge järnet, samma vinande... tongue

Kanske beror på att backen oftast är rakskuren? roll
Den bara ökar och ökar vart efter du växlar, så genom tufft!
Och garanterad nackvridning utlovas, rätt unikt ljud som man aldrig hör ute i trafiken.
Ja har då aldrig hört en rakskuren i vanlig trafik.

Senast redigerat av Hammarslag (19 februari 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Hammarslag Inläggskritiker
19 februari 2009 · 990 Inlägg

Phaetoon skrev:

Hammarslag skrev:
En på saabforumet pratade om ca 3% mindre förlust med rakskuret.

3% på en förlust på 10% är inte mycket.  Eller menade han/hon 3%-enheter i skillnad mellan rakskuret och snedskuret?
Misstänker det iaf wink
(Skillnaden i procent mellan 10 och 13 är ju 30%)

3%-enheter i skillnad ger ju lite extra hästkrafter om man utgår från en motorstyrka på 200hk+
6hk om jag har räknat rätt? (Om räknar med 10% respektive 13% i förlust)

Jag och procentenheter. roll minns inte ett skit av skolmatten.
Jag menar som du skrev, 3%. Inte några 30%  smile
Det låter väl rätt fair, borde man väl kunna utgå ifrån.
Var mest nyfiken för att få såpass exakt effektsiffra som möjligt, utan att behöva köra motorn i bänk.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
fairlane66 Billackerare
19 februari 2009 · 18 Inlägg

corsa_m skrev:
jag måste bara få lägga upp denna med ett extremt vinande från lådan.
http://www.youtube.com/watch?v=11FuIlLC33k
Har dock en följdfråga, varför skiljer det så mycket i ljud mellan olika rakskurna drevsatser, finns vissa som knappt låter alls och vissa som denna?

Men shit pommes frites, hög ljudda vxllåder med rakskurna drev har jag varit med om men det där tog fanimej priset lol

----------------------------------------------------------------
Anything your Chevy can do, my Ford can do better :D
Ford Model B Roadster "Hembygge" (1990)
TurbOla Reservdansk
19 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Guldfinger skrev:
Anledningen till att rakkugg låter är den resonans som kugghjulet kommer i då ingreppen mellan kugghjulen sker på ett binärt sätt. På snedkugg kommer ingreppet stegvis.

Du menar att på snedskurna drev är anläggningsytan mycket liten, när de rör vid varandra, och ökas när fram tills då kuggarna ligger rakt emot varandra, och största möjliga anläggningsyta uppnås, det är därför de inte låter mycket, då ingreppet ökas steglöst?

Och att ljudet från rakskurna drev kommer just utav att man har samma anläggningsyta/ingrepp konstant?

Senast redigerat av TurbOla (19 februari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
engolf
19 februari 2009 · 3 235 Inlägg

Är man unte efter det ljudet så är det bara att tömma lådan på olja och pressa den hårt i några kilometer:)

Skämt åsido, låter faktiskt härligt. Dock hade jag inte velar ha en sådan låda i en vardagsbil, då får man ju tinnitus.

Guldfinger Civ.Ing.
19 februari 2009 · 70 Inlägg

TurbOla skrev:

Guldfinger skrev:
Anledningen till att rakkugg låter är den resonans som kugghjulet kommer i då ingreppen mellan kugghjulen sker på ett binärt sätt. På snedkugg kommer ingreppet stegvis.

Du menar att på snedskurna drev är anläggningsytan mycket liten, när de rör vid varandra, och ökas när fram tills då kuggarna ligger rakt emot varandra, och största möjliga anläggningsyta uppnås, det är därför de inte låter mycket, då ingreppet ökas steglöst?

Och att ljudet från rakskurna drev kommer just utav att man har samma anläggningsyta/ingrepp konstant?

Något sådant ja. Oavsett rak eller snedkugg så har man både glidning och icke glidning (rullpunkten) mellan kuggar i ingrepp med varandra. (Det är i glidningen förlusten uppstår.) Skillnaden är just att ingreppet sker steglöst när man har snedkugg.

Hammarslag Inläggskritiker
20 februari 2009 · 990 Inlägg

TurbOla skrev:

Guldfinger skrev:
Anledningen till att rakkugg låter är den resonans som kugghjulet kommer i då ingreppen mellan kugghjulen sker på ett binärt sätt. På snedkugg kommer ingreppet stegvis.

Du menar att på snedskurna drev är anläggningsytan mycket liten, när de rör vid varandra, och ökas när fram tills då kuggarna ligger rakt emot varandra, och största möjliga anläggningsyta uppnås, det är därför de inte låter mycket, då ingreppet ökas steglöst?

Och att ljudet från rakskurna drev kommer just utav att man har samma anläggningsyta/ingrepp konstant?

mer motstånd i sneskuret och snor effekt, till priset att man får komfort. plocka fram din gamla lego byggsats o prova så märker du en klar skillnad på sne o rakskuret när det gäller att snurra dessa mot varandra tex som tidigare nämnts i tråden.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Hammarslag Inläggskritiker
20 februari 2009 · 990 Inlägg

engolf skrev:
Är man unte efter det ljudet så är det bara att tömma lådan på olja och pressa den hårt i några kilometer:)

Skämt åsido, låter faktiskt härligt. Dock hade jag inte velar ha en sådan låda i en vardagsbil, då får man ju tinnitus.

Det låter inte alls farligt i en bil som har isolering och inredning kvar, allt låter mycket i en banbil utan inredning o isolering.
Se klippet nedan, en orginal saab 95a med quaife låda, låter så sjukt jävla nice.

Senast redigerat av Hammarslag (20 februari 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
TurbOla Reservdansk
20 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Hammarslag skrev:
mer motstånd i sneskuret och snor effekt, till priset att man får komfort. plocka fram din gamla lego byggsats o prova så märker du en klar skillnad på sne o rakskuret när det gäller att snurra dessa mot varandra tex som tidigare nämnts i tråden.

Det kan vara så, men som tidigare nämnts, handlar det om kanske 3%, vilket motsvarar ungefär att köra utan katalysator, eller med originalluftfilter...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Hammarslag Inläggskritiker
21 februari 2009 · 990 Inlägg

TurbOla skrev:

Hammarslag skrev:
mer motstånd i sneskuret och snor effekt, till priset att man får komfort. plocka fram din gamla lego byggsats o prova så märker du en klar skillnad på sne o rakskuret när det gäller att snurra dessa mot varandra tex som tidigare nämnts i tråden.

Det kan vara så, men som tidigare nämnts, handlar det om kanske 3%, vilket motsvarar ungefär att köra utan katalysator, eller med originalluftfilter...

500hk  35hk förlust rakskuret
500hk  55hk förlust Sneskuret.

20hk extra på driven skadar ju aldrig.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
vettvilling STI TypeR Driver
21 februari 2009 · 191 Inlägg

steifan skrev:

Hammarslag skrev:


(så låter en rakskuren låda utifrån, MMM garanterad nackvridning!)

Minst sagt smile Tufft!

Mysigt! Ge mig sommar å en rakskuren låda:P

Varför ha pengarna på banken där man inte ser dom?
camaro67 Meister
21 februari 2009 · 6 763 Inlägg

vettvilling skrev:

steifan skrev:

Hammarslag skrev:


(så låter en rakskuren låda utifrån, MMM garanterad nackvridning!)

Minst sagt smile Tufft!

Mysigt! Ge mig sommar å en rakskuren låda:P

Du åker ju subba då är de väll roligare med vinter? Jag vill åxo ha en rakskuren låda big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Hammarslag Inläggskritiker
21 februari 2009 · 990 Inlägg

vettvilling skrev:

steifan skrev:

Hammarslag skrev:


(så låter en rakskuren låda utifrån, MMM garanterad nackvridning!)

Minst sagt smile Tufft!

Mysigt! Ge mig sommar å en rakskuren låda:P

Hehe ja det låter sjukt grymt, köp PPG´s drevsats så får du ljudet o hållbarheten smile

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
jocket4
22 februari 2009 · 189 Inlägg

Så coolt låter det väl ändå inte, låter ju som att han har lånat en visselpipa av sin lillebror på fem bast och limmat i avgasröret..

camaro67 Meister
22 februari 2009 · 6 763 Inlägg

jocket4 skrev:
Så coolt låter det väl ändå inte, låter ju som att han har lånat en visselpipa av sin lillebror på fem bast och limmat i avgasröret..

De låter race! big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
jocket4
22 februari 2009 · 189 Inlägg

camaro67 skrev:

jocket4 skrev:
Så coolt låter det väl ändå inte, låter ju som att han har lånat en visselpipa av sin lillebror på fem bast och limmat i avgasröret..

De låter race! big_smile

mja, backrace isåfall roll lol

prodrive Avstängd
22 februari 2009 · 962 Inlägg

Ljudet när dogringarna griper in är nästan lika mysigt som vinandet big_smile Fast vet inte om det hade varit så roligt att ha i en vanlig gatbil, alla kommer ju kolla på en och tro att bilen är trasig...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang