4975
Sök

Vilket oljetryck har valfri Volvo Diesel Lastbil? (Nyare)

Fire And Silk
2 254 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
Någon som vet vad ca oljetrycket ligger på i en nyare Volvo lastbil? (BAR) (DIESEL)
Kan det stämma att det ligger på som högst 8bar och kommer att shifta mellan 0-8bar ca 75000ggr innan man byter filter?

/Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

529 Inlägg
5 februari 2009
Har för mig att det ligger på ca 8 bar när den är kall, men sen ska det ju sjunka. Oljetrycket ska inte sjunka pga filtret eftersom dom har bypassventiler som tillåter oljan att "slinka" förbi filtret om det skulle bli tät.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
5 februari 2009
Hur stort tryck där är kommer jag inte ihåg.
Det är ju klart att oljetrycket skiftar du kan ju tex inte ha samma oljetryck i motorn när den är avstängd som när du har när den är igång.

-utan 940
1 728 Inlägg
5 februari 2009
5bar vid driftstemperatur om jag inte minns fel, det var ett tag sen jag körde Volvolastbil men det är vad det ligger på i Scaniorna. 8bar låter mycket, jag tror inte att det någonsin är över 5bar.

529 Inlägg
5 februari 2009
Andreas 940 skrev:
5bar vid driftstemperatur om jag inte minns fel, det var ett tag sen jag körde Volvolastbil men det är vad det ligger på i Scaniorna. 8bar låter mycket, jag tror inte att det någonsin är över 5bar.

När den är kall så ligger den kring 8 bar och sen när den är varm så går det ner till ca 4,5-5 bar.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

-utan 940
1 728 Inlägg
5 februari 2009
JimpeBoy skrev:
När den är kall så ligger den kring 8 bar och sen när den är varm så går det ner till ca 4,5-5 bar.

Ok, jag ska kolla hur högt det är i Scanian vid nästa kallstart om jag kommer ihåg.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
Tack för svaren! smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Sök