Bygga lmm?

dbjanoz
8 februari 2009 · 1 785 Inlägg

Sharky skrev:
Avser du  luftmängdsmätare ? Tråden handlar om luftmassemätare.

/Göran

Volvo_GL skrev:
Jag tog isär en för att göra en 3tum man måste löda om vissa saker för att få lös kretskortet och själva de som mäter luften. Men de va inga problem om man var noga me lödningen.. Glöm inte skaffa störra spjäll annars blire lite av en flaskhals..   Lycka till:)

Vad är skillnaden mellan mängd och massa?

begreppet massa (och dess synonym vikt) betecknar en viss mängd materia

http://www-v2.sp.se/metrology/mass/sv/fragor.htm

Konstruktionen på själva mätaren är anorlunda men i övrigt vet jag inte varför man bytt namn på något som fortfarande mäter mängden luft.

Senast redigerat av dbjanoz (8 februari 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Germax
8 februari 2009 · 12 086 Inlägg

dbjanoz skrev:

Sharky skrev:
Avser du  luftmängdsmätare ? Tråden handlar om luftmassemätare.

/Göran

Volvo_GL skrev:
Jag tog isär en för att göra en 3tum man måste löda om vissa saker för att få lös kretskortet och själva de som mäter luften. Men de va inga problem om man var noga me lödningen.. Glöm inte skaffa störra spjäll annars blire lite av en flaskhals..   Lycka till:)

Vad är skillnaden mellan mängd och massa?

begreppet massa (och dess synonym vikt) betecknar en viss mängd materia

http://www-v2.sp.se/metrology/mass/sv/fragor.htm

Konstruktionen på själva mätaren är anorlunda men i övrigt vet jag inte varför man bytt namn på något som fortfarande mäter mängden luft.

Jag har aldrig häller fattat att de skulle vara skillnad på dom?

Sharky
8 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Massa mäter massa. Mängd mäter mängd.

Citerar man dbjanoz länk så hittar man

"Praktiskt kan man emellertid säga att begreppet massa betecknar en viss mängd materia"

Går vi då vidare med allmänna gaslage: pV = nRT och löser ut mängden materia (n = substansmängd) så får vi: n = pV/RT.

Om vi ansätter att p är konstant (dvs konstant lufttryck. Många moderna bilar har separata lufttrycksgivare ) så ser vi att massan beror av Volym och Temperatur.

I en varmtrådsgivare - dvs en luftmassemätare - så räknas detta ut genom att man mäter den energi som går åt att hålla en tråd som sitter i luftflödet vid konstant temperatur. Tråden ingår som gren i en Wheatstonebrygga som noga mäter resistansförändringen som uppstår i tråden när den värms eller kyls.

Energin som åtgår tillsammans med passerande lufts temperatur ger ett värde på passerande lufts hastighet.
Hastigheten tillsammans med rörets area ger Volymen = V
Genom att mätdonet även mäter temperaturen = T så beräknar elektroniken i luftmassemätaren en utspänning som är en funktion av passerande lufts massa (egentligen molmassa om jag kommer ihåg min gasfysik ordentligt).

Luftmängdsmätare mäter "bara" passerande lufts volym (ofta genom ett förhållande mellan yta hos en klappa och en fjäderkonstant)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
940turboplus Rapidoz
8 februari 2009 · 688 Inlägg

Och som vanligt levererar Göran en välformulerad förklaring cool

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
940turboplus Rapidoz
9 februari 2009 · 688 Inlägg

stämmer detta konsept.
79.3mm LMM
passar till 438cc (~444,460cc) spridare?
eller har jag räknat fel nu?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
torpis Forummoderator
9 februari 2009 · 10 572 Inlägg

940turboplus skrev:
stämmer detta konsept.
79.3mm LMM
passar till 438cc (~444,460cc) spridare?
eller har jag räknat fel nu?

Regel no1 var tydlig!

Hur stora är original spridare? hur stor är original LMM?
skriv upp hela din uträkning

halva lösningen i mattematiska uträkningar är en BRA bild. rita upp det du räknar... underlättar extremt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
940turboplus Rapidoz
9 februari 2009 · 688 Inlägg

torpis skrev:

940turboplus skrev:
stämmer detta konsept.
79.3mm LMM
passar till 438cc (~444,460cc) spridare?
eller har jag räknat fel nu?

Regel no1 var tydlig!

Hur stora är original spridare? hur stor är original LMM?
skriv upp hela din uträkning

halva lösningen i mattematiska uträkningar är en BRA bild. rita upp det du räknar... underlättar extremt.

Org.Lmm var väl 61mm.
Men mina orginalspridare var inte 315 som hans exempel var.
Har för mig mina låg på 337cc? (om jag inte är helt ute och snurrar)

Men den andra uträkningen var ju också 100% förstoring till 630cc.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
940turboplus Rapidoz
9 februari 2009 · 688 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Beräkning på 61mm diameters original LMM samt 315cc originalspridare. 630cc spridare = 100% större.

30,5mm * 30,5mm * 3,14 = 2920,985kvmm org area
2920,985 * 2 = 5841,97kvmm ny area
5841,97 / 3.14 = 1860,5.
Roten ur 1860,5 = 43,1335mm radie * 2 = 86,267mm ny diameter

Så om jag vill ha säg 441cc/m spridare ifrån 315cc/m med en orginal LMM på 61mm diameter, så blir det alltså.

30,5*30,5*Pi =2920985kvmm org area.
2920,985 + 40% = 4089,379 ny area.
4089,379/Pi=1302,35
Roten ur 1302,35=36,0880 mm radie*2=72,17617

72 blir nya Diametern?

Senast redigerat av 940turboplus (9 februari 2009)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Kmarcus
9 februari 2009 · 854 Inlägg

Du verkar ha fipplat lite med siffrorna... Men 72 mm blir det om du ska köra med 465 cc och utgår från 337 cc (är väl standard) med 61 mm lmm.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
940turboplus Rapidoz
9 februari 2009 · 688 Inlägg

Kmarcus skrev:
Du verkar ha fipplat lite med siffrorna... Men 72 mm blir det om du ska köra med 465 cc och utgår från 337 cc (är väl standard) med 61 mm lmm.

har också för mig att dom var 337 o inte 315? hmm
fast han drog nog bara ett exempel.


Och nu bara för att göra allt extra jobbigt så kom jag på.

Hur gör man när man räknar på en bil med LuftMängdMätare?
Som en Nissan s13?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
torpis Forummoderator
10 februari 2009 · 10 572 Inlägg

Börja med att ta reda på exakt vilka spridare du har och vilken diameter på LMM. Att gissa ger ju bara ytterlgiare förvirring.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Sharky
10 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Låt oss härleda:

För en luftmassemätare i ett givet fordon gäller en viss överförningskonstant K mellan spridarkapacitet C och mätarea A hos luftmassemätaren.

=> C = K * A

Vidare så är : A = PI * D^2 /4.

=> C = ( K * PI / 4 ) * D^2

Uttrycket (K * PI / 4) är en ny konstant : K´

=> C = K ´ * D^2

Vilken kan omskrivas som: K´ = C / D^2

--------------------------------------------------------

Samma värde på konstanten K´ skall gälla om man byter från uppsättning 1 till uppsättning 2 där "uppsättning" definieras som en viss kombination av spridare / mätrörsdiameter.

Dvs:

K´ = C1 / D1^2 och K´ = C2 / D2^2

Löser vi ut K´så erhåller vi:

C1/D1^2 = C2 / D2^2

vrider vi denna ekvation lite så finner vi att :

C2/C1 = ( D2/D1)^2 eller att D2/D1 = Roten ur (C2/C1)

-------------------------------------------------------------------------

Praktiskt fall:

Uppsättning 1: Spridare 337cc, diameter 60mm
Uppsättning 2: Spridare 441cc, diameter okänd

Vi sätter in detta i D2/D1 = Roten ur (C2/C1) =>

D2/60 = Roten ur (441/337) = 1.144
=>
D2 = 60 * 1.144 = 68.6mm


/Göran

Note: Detta är en teoretisk uträkning. Rent praktiskt kan det visa sig att man får bättre resultat med lite större eller mindre rör eller ökat / minskat soppatryck tex. Det är inte bara att smacka på ett större rör och få det att lira 100% direkt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
940turboplus Rapidoz
10 februari 2009 · 688 Inlägg

vad menas med överförningskonstant K?
fan detta var allt svårare än vad jag först trodde det skulle vara att räkna ut spridarstorlek till rätt anpassad LMM storlek sad

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Sharky
10 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Tips: Skit i "K". Det är ett rent matematiskt hjälpmedel och beskriver bara det faktum att din styrbox är likadan före som efter byte av LMM. Dvs "K" är överföringsfunktionen mellan en viss signal från luftmassemätaren och en viss öppningstid på spridarna givet en bestämd lastpunkt i bränsle och anrikningsmappar.

Byter man däremot chip i styrboxen med annan bränslekurva - då ändras K och man får en helt annan historia att räkna ut.

Fokusera på formeln på slutet istället och mitt exempel.

/Göran

P.S detta är trots allt avancerade forumet och då kan det dyka upp sånt här. Men skit i matten och titta på resultatet och exemplet som sagt var.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
10 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Här:

Praktiskt fall:

Uppsättning 1: Spridare 337cc, diameter 60mm
Uppsättning 2: Spridare 441cc, diameter okänd

Vi sätter in detta i D2/D1 = Roten ur (C2/C1) =>

D2/60 = Roten ur (441/337) = 1.144
=>
D2 = 60 * 1.144 = 68.6mm


Bara att stoppa in sina egna värden och räkna.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
dbjanoz
11 februari 2009 · 1 785 Inlägg

Sharky skrev:
Här:

Praktiskt fall:

Uppsättning 1: Spridare 337cc, diameter 60mm
Uppsättning 2: Spridare 441cc, diameter okänd

Vi sätter in detta i D2/D1 = Roten ur (C2/C1) =>

D2/60 = Roten ur (441/337) = 1.144
=>
D2 = 60 * 1.144 = 68.6mm


Bara att stoppa in sina egna värden och räkna.

/Göran

Skulle inte tro att det är ett linjärt förhållande mellan Spridarnas kapacitet och LMM tvärsnitt. Om man gör en beräkning med spridare 903cc hur stor LMM får vi då? 98,2mm tycker det börjar låta lite stort för 903cc spridare eller? En vätska går inte att komprimera men det kan man göra med luft, därför bör förhållandena här inte vara direkt linjära.

Dessutom med ökad diameter på röret i LMM vid mätsensorerna, sjunker lufthastigheten för samma luft mängd. Använder man då sensorerna från en 60mm i ett 68.8mm rör kommer LMM mätaren att tolka det som en mindre mängd luft än vad det i praktiken är, just pga av att lufthastigheten är lägre. Detta måste då anpassas i LMM elektronik.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Sharky
11 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Det blir jättestora LMM till stora spridare. Och i mätröret så finns ingen kompression, möjligtvis mer eller mindre laminär strömning.

Notera att det jag har härlett och räknat ut är modeller, men i allting där man bryter ner en fysikalisk verklighet till greppbara enheter så måste man jobba med modeller som är mer eller mindre korrekt bilder av den exakta verkligheten. Tricket är att förstå modellernas giltighet. Det finns en hel del att kommentera runt dom modeller jag har visat i tidigare inlägg men dom är i princip korrekta och dom är inom sina ramar helt korrekta modeller.

Jag kan mycket väl gå in på alla ifs and buts men då krävs det att man greppar dom grundläggande modellerna först. Jag har ingen anledning att "gömma" alla dessa saker som komplicerar det mer än just det att det skulle bli fullständigt snurrigt om man inte har grunderna klara först.

Och tänk en gång till på vad du skriver i andra stycket nedan - det är just att det blir lägre lufthastighet som är hela anledningen till att gå upp i diameter. Gick man INTE upp i diameter - då måste man bygga om / anpassa elektroniken i LMM. Men genom att gå upp i dia så slipper man det......

/Göran

Modeller: Tex Newtons modell av gravitation är tillräckligt noggrann för att skicka människor till månen och tillbaka men duger inte för att hålla noggrannheten hos GPS



dbjanoz skrev:
Skulle inte tro att det är ett linjärt förhållande mellan Spridarnas kapacitet och LMM tvärsnitt. Om man gör en beräkning med spridare 903cc hur stor LMM får vi då? 98,2mm tycker det börjar låta lite stort för 903cc spridare eller? En vätska går inte att komprimera men det kan man göra med luft, därför bör förhållandena här inte vara direkt linjära.

Dessutom med ökad diameter på röret i LMM vid mätsensorerna, sjunker lufthastigheten för samma luft mängd. Använder man då sensorerna från en 60mm i ett 68.8mm rör kommer LMM mätaren att tolka det som en mindre mängd luft än vad det i praktiken är, just pga av att lufthastigheten är lägre. Detta måste då anpassas i LMM elektronik.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
940turboplus Rapidoz
11 februari 2009 · 688 Inlägg

Sharky skrev:
Praktiskt fall:

Uppsättning 1: Spridare 337cc, diameter 60mm
Uppsättning 2: Spridare 441cc, diameter okänd

Vi sätter in detta i D2/D1 = Roten ur (C2/C1) =>

D2/60 = Roten ur (441/337) = 1.144
=>
D2 = 60 * 1.144 = 68.6mm


/Göran

Okej, stämmer denna uträkning?

Spridar 337cc, diameter 60mm
Spridare 460cc, dia okänd.

Roten ur (460/337) = 1,168

61*1,168 = 70,08.

Men om man sedan tar Hela uträkningen och inte kortar ner till +,++
så får man.

460/337 Roten ur = 1,1683257...

1,1683257... *61 = 71,267...

Den lilla skillnaden emellan 70, 71 spelar ingen större roll?

Eller var det det du menade tidigare med att uträkningen inte bir exakt och att i vissa fall så fungerar det bättre med lite mindre och ibland med lite större?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Sharky
11 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Skit i decimalerna. Det kan ändå vara så att det inte lirar och det hänger inte på tiondelarna. Problemet är att man förskjuter hela bränsleboxens soppamap och även tändboxens tändningsmap när man ändrar på storleken på LMM så man vet ändå inte i förväg om det blir uselt, bra eller perfekt.
Man måste få det att lira tillsammans med dom chip man har och i vissa fall så kanske man måste byta till chip från en annan tillverkare för att det ska lira.

Problemen kommer främst när man bygger stora LMM men det går inte att säga i förväg exakt hur resultatet blir även med måttligt stora LMM.

Skaffa en bit plaströr på 70mm och prova.

Tänk dock på att man bör sätta upp blien i rullande landsväg för att kunna justera och mäta så att bilen går som den ska.

/Göran

Pssst. Du har av misstag använt både 60 och 61 mm när du räknade. Därför fick du olika resultat.


940turboplus skrev:
Den lilla skillnaden emellan 70, 71 spelar ingen större roll?

Eller var det det du menade tidigare med att uträkningen inte bir exakt och att i vissa fall så fungerar det bättre med lite mindre och ibland med lite större?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
940turboplus Rapidoz
11 februari 2009 · 688 Inlägg

Behöver man inte följa efter förstoringen med tryckrörensstorlek eller något?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang