Steifans gamle Volvo 740 GLT 16V '88, Bilstein B8 2018

Bevara den gamle Volvon så att den blir en trevlig veteranbil i framtiden :)
  • 103 Följare
  • 310 185 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 september 2020
steifan DR!FTT3KN!K3R
13 september 2009 · 10 427 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

steifan skrev:
Lär börja få lite puts på den inför Träffpunkt 80 nästa helg.

Jag skulle ha börjat tidigare med min, hinner inte få den så fin som planerat till dess men jag kommer.
Trodde jag såg din bil i Linköping idag när jag såg en liknade lite snabbt men det var en del som skiljde.

Okej, allt går väl att lösa sista dagarna annars wink
Jo det finns ett par liknande sedaner i samma kulör här i trakterna
kring Falun också som kan misstas för min bil, får höra att folk
har sett mig nånstans där jag inte varit ibland. tongue

Jiimpa skrev:
Blir ifrån åkt utav min egen 16ventilare tongue blev lite besviken när jag precis hämtat passaten och volvon piskade tongue
jo programvaran borde hjälpa till mot dom problemen. får göra en jämförelse när det är fixat efter vintern.
Volvon går faktiskt fortare också då passaten slår varvstopp vid 214km/h cool

Jaha, ja lite mera kräm vill man väl ha om man uppgraderar till nyare bil. wink

Alle86 skrev:
intressant, om dom inte mäter 2500 rpm CO värde (inte skriver det på pappert) så mäter dom inte det??

Allt mäts ju samtidigt men bara det bilen har krav på loggas eller liknande.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Herald
13 september 2009 · 75 Inlägg

Du fick upp din i 196 km/h på fyran va Steifan? Inte testat o lägga i overdrive än? smile. Hade varit intressant att höra vad 16-ventilaren kan toppa i verkligheten

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt
Remiss
13 september 2009 · 1 339 Inlägg

67450kr?! Shit, så mkt trodde jag faktiskt inte att allt hade kostat, men visst de flyger lätt iväg


Btw hur långt har den gått nu efter all pendling osv?

Senast redigerat av Volvo740an (13 september 2009)

Jiimpa
13 september 2009 · 767 Inlägg

steifan skrev:

EmilHammarlund skrev:

steifan skrev:
Lär börja få lite puts på den inför Träffpunkt 80 nästa helg.

Jag skulle ha börjat tidigare med min, hinner inte få den så fin som planerat till dess men jag kommer.
Trodde jag såg din bil i Linköping idag när jag såg en liknade lite snabbt men det var en del som skiljde.

Okej, allt går väl att lösa sista dagarna annars wink
Jo det finns ett par liknande sedaner i samma kulör här i trakterna
kring Falun också som kan misstas för min bil, får höra att folk
har sett mig nånstans där jag inte varit ibland. tongue

Jiimpa skrev:
Blir ifrån åkt utav min egen 16ventilare tongue blev lite besviken när jag precis hämtat passaten och volvon piskade tongue
jo programvaran borde hjälpa till mot dom problemen. får göra en jämförelse när det är fixat efter vintern.
Volvon går faktiskt fortare också då passaten slår varvstopp vid 214km/h cool

Jaha, ja lite mera kräm vill man väl ha om man uppgraderar till nyare bil. wink

Alle86 skrev:
intressant, om dom inte mäter 2500 rpm CO värde (inte skriver det på pappert) så mäter dom inte det??

Allt mäts ju samtidigt men bara det bilen har krav på loggas eller liknande.

Jo det vill man. suget är stort men eftersom den bara rullar 1 månad till så får det bli till nästa sommar:)

steifan DR!FTT3KN!K3R
14 september 2009 · 10 427 Inlägg

Herald skrev:
Du fick upp din i 196 km/h på fyran va Steifan? Inte testat o lägga i overdrive än? smile. Hade varit intressant att höra vad 16-ventilaren kan toppa i verkligheten

196km/h vetetusan, har för mig att jag kollade det där noga i somras. Tror det var 192/193 km/h som varvstoppet går i på fyran. Nästan 210km/h har jag nog kört på en raka (den gången en Mazda 6 2,3S med en toppfart 214km/h inte lyckades ta sig om tongue).



Volvo740an skrev:
67450kr?! Shit, så mkt trodde jag faktiskt inte att allt hade kostat, men visst de flyger lätt iväg


Btw hur långt har den gått nu efter all pendling osv?

Egentligen kan det nog vara lite mer stålars också, illa nog tongue

Ligger kring 16800 mil nu.


Jiimpa skrev:
Jo det vill man. suget är stort men eftersom den bara rullar 1 månad till så får det bli till nästa sommar:)

Såpass, Volvodräpare 2010 med andra ord wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Navkapsel
14 september 2009 · 4 637 Inlägg

steifan skrev:

EmilHammarlund skrev:

steifan skrev:
Lär börja få lite puts på den inför Träffpunkt 80 nästa helg.

Jag skulle ha börjat tidigare med min, hinner inte få den så fin som planerat till dess men jag kommer.
Trodde jag såg din bil i Linköping idag när jag såg en liknade lite snabbt men det var en del som skiljde.

Okej, allt går väl att lösa sista dagarna annars wink

Nej, ska flytta inom kort...

kalle_kalle
16 december 2009 · 2 914 Inlägg

*går in och ger dig 5p* tongue ser MYCKET MYCKET bra ut smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
4 januari 2010 · 10 427 Inlägg

Här var det tyst, som så bör när man är fattig student wink Dock färdigstuderad till sommaren,
så förhoppningsvis har man ett arbete i höst. I annat fall får jag ändå förbättrad ekonomi lustigt nog. tongue

Kostade dock på att lämna in bilen på kamrems och balansremsbyte idag på Rolf Ericson Bil i Falun.
Andra bytet genom tiderna. Förra ägaren lämnade in 2006 nångång när bilen hade gått 10000 ungefär
då byttes alla grejerna men tydligen så är det ej standard att byta spännare och löphjulen utan de kontrolleras bara.
Blev bara remmarna bytta denna gången. Hoppas de tidigare grejerna håller måttet i ett par år till.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/830585_n5rws9.jpg

Bilen gick lite mjukare än vanligt tycker jag, lite placebo kanske.
Dags för oljebyte snart igen inför en 4-månaders period av bilpendling.

Investeringsplanerna för 2010 består av en IPD 25mm krängningshämmarsats (fan dags nu, har velat i två år! tongue),
ev nya ventillyftare, minst två nya vinterdäck till hösten samt ev "lackering" av trösklar och addon-bakkjol.

**

Kan man köpa färg på sprayburk motsvarande bodyspray som är
färgkodsanpassad hos en billackering tror ni?

Senast redigerat av steifan (4 januari 2010)

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
4 januari 2010 · 559 Inlägg

steifan skrev:
Här var det tyst, som så bör när man är fattig student wink Dock färdigstuderad till sommaren,
så förhoppningsvis har man ett arbete i höst. I annat fall får jag ändå förbättrad ekonomi lustigt nog. tongue

Kostade dock på att lämna in bilen på kamrems och balansremsbyte idag på Rolf Ericson Bil i Falun.
Andra bytet genom tiderna. Förra ägaren lämnade in 2006 nångång när bilen hade gått 10000 ungefär
då byttes alla grejerna men tydligen så är det ej standard att byta spännare och löphjulen utan de kontrolleras bara.
Blev bara remmarna bytta denna gången. Hoppas de tidigare grejerna håller måttet i ett par år till.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … n5rws9.jpg

Bilen gick lite mjukare än vanligt tycker jag, lite placebo kanske.
Dags för oljebyte snart igen inför en 4-månaders period av bilpendling.

Investeringsplanerna för 2010 består av en IPD 25mm krängningshämmarsats (fan dags nu, har velat i två år! tongue),
ev nya ventillyftare, minst två nya vinterdäck till hösten samt ev "lackering" av trösklar och addon-bakkjol.

**

Kan man köpa färg på sprayburk motsvarande bodyspray som är
färgkodsanpassad hos en billackering tror ni?

De blev en skön liten summa så här efter jul å allt, plus som student smile
Angående färgbodyn bör väl gå å fixa, den blir kanske något rinnig med färgen i. Men hör med någon lackerare i närheten.

Mvh Thomas

Mvh Thomas
steifan DR!FTT3KN!K3R
4 januari 2010 · 10 427 Inlägg

Volvo_Thomas skrev:
De blev en skön liten summa så här efter jul å allt, plus som student smile
Angående färgbodyn bör väl gå å fixa, den blir kanske något rinnig med färgen i. Men hör med någon lackerare i närheten.

Mvh Thomas

Haha jo precis. Tur man har en sambo som ställer upp litegrann
och att det finns räntefri uppdelning på fyra månader tongue

Jo det skall jag göra. Köpte färg av en firma här i stan förut, kan höra där igen då.
Den svarta original-"bodyn" börjar tunnas ut lite på trösklarna så tänkte att det kanske
kunde vara stiligt att färganpassa trösklarna till resten av bilen. Speciellt när jag sålt
iväg mina två addonkjolar och fortfarande vill montera en addonbakkjol tongue

azXig Finlirare
4 januari 2010 · 478 Inlägg

Kul att se att det händer lite iaf! big_smile Kamremsbytet kändes ju inte så jävla blodigt. En 16v går ju inte att slarva med heller.
Känner också igen de där nu, inte hänt mycket för min egen del (garaget är ockuperat av en viss 945a turbo tongue) Ska bli kul med krängarna framöver nu!

steifan DR!FTT3KN!K3R
4 januari 2010 · 10 427 Inlägg

Närå, lite billigare att byta remmarna än kolvar och ventiler hehe.
Min bror fick i kontrast till detta kamremsbrott på sin Audi A3 1,8t nyligen.
500mil kvar till bytet "egentligen". Shit happens tongue

volvoentusiasten
4 januari 2010 · 4 005 Inlägg

Har säkert kommenterat förut, men jag läste igenom tråden igen och tycker du är  extremt duktig och ambitiös med din "renovering" smile

Brukar hata stripes men de där var ju rätt fina, original?

steifan DR!FTT3KN!K3R
4 januari 2010 · 10 427 Inlägg

linuslinje skrev:
Har säkert kommenterat förut, men jag läste igenom tråden igen och tycker du är  extremt duktig och ambitiös med din "renovering" smile

Brukar hata stripes men de där var ju rätt fina, original?

Tack & bock. Men skulle haft ett meck-garage, då jäklar hade det nog hänt lite grejer renoveringsmässigt. tongue
Nu kan man bara göra vettiga grejer på somrarna eller när man då och då lånar in sig någons garage.

Givetvis är stripesatsen Volvo Original:
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/61540/61540-1404853.jpg

Ska ev komplettera med en sats svarta smala stripes som går under karosslinjen (den vanliga stripen).
Kanske blir för mycket stripe wink

steifan DR!FTT3KN!K3R
15 januari 2010 · 10 427 Inlägg

Jahapp, allmänt ointressant för massorna men de senaste 60 milen har bilen
dragit 0,86 liter/mil blandat, dock mest långkörning inklusive kallstarter utan
motorvärmare inkopplad. Falun-Avesta-Falun, stadskörning i Falun och lite
"random"-körning till varvstopp. Tycker jag är rätt bra för att vara den
törstigaste sugis-Volvo-fyran i den näst kantigaste Volvokarossen genom tiderna. cool

  Bytte olja idag igen, 7:e bytet på 5000mil / 2,5år (dvs i snitt 714 mil eller 4 månader innan byte har skett,
rätt ok när intervallet är 1000mil / 6 månader). Köpte Biltemas 5W-50 (API SL/CF) 4liter/239kr denna gången
också, tillsammans med Volvo original oljefilter. Använt Biltemas produkter tre gånger (med denna) och Castrol fyra gånger.
Slog även på stort och köpte en ny gummipackning till oljelocket cool


Börjar bli lite sugen på barmark och sommardäck nu.. .. ..

Mattias-Stribrand
15 januari 2010 · 130 Inlägg

steifan skrev:

linuslinje skrev:
Har säkert kommenterat förut, men jag läste igenom tråden igen och tycker du är  extremt duktig och ambitiös med din "renovering" smile

Brukar hata stripes men de där var ju rätt fina, original?

Tack & bock. Men skulle haft ett meck-garage, då jäklar hade det nog hänt lite grejer renoveringsmässigt. tongue
Nu kan man bara göra vettiga grejer på somrarna eller när man då och då lånar in sig någons garage.

Givetvis är stripesatsen Volvo Original:
http://www1.garaget.org/archive/14/1354 … 404853.jpg

Ska ev komplettera med en sats svarta smala stripes som går under karosslinjen (den vanliga stripen).
Kanske blir för mycket stripe wink

letar också efter den svarta smala stripesen under karosslinjen, men finns inte på volvo här, eller fanns bara silver men är ute efter svart, om du vet nån skicka PM=)

väldigt fin 749 i övrigt måste jag säga=)

steifan DR!FTT3KN!K3R
15 januari 2010 · 10 427 Inlägg

MattiasOlsson_ skrev:
letar också efter den svarta smala stripesen under karosslinjen, men finns inte på volvo här, eller fanns bara silver men är ute efter svart, om du vet nån skicka PM=)

väldigt fin 749 i övrigt måste jag säga=)

Okej! Jag hade tur och hittade en sats på Tradera för några år sen som jag gav c:a 300kr för.
Har dragit mig för att montera den då det är lätt att "ställa till det" men gick onekligen väldigt
över förväntan när jag monterade "stor"-stripen (ej helt perfekt) trots lite dålig motorik lol
Intressant att höra att det ev iaf finns silverstripe kvar att köpa.


Tack & bock. Inte alla som har en 749 wink

Mattias-Stribrand
17 januari 2010 · 130 Inlägg

steifan skrev:

MattiasOlsson_ skrev:
letar också efter den svarta smala stripesen under karosslinjen, men finns inte på volvo här, eller fanns bara silver men är ute efter svart, om du vet nån skicka PM=)

väldigt fin 749 i övrigt måste jag säga=)

Okej! Jag hade tur och hittade en sats på Tradera för några år sen som jag gav c:a 300kr för.
Har dragit mig för att montera den då det är lätt att "ställa till det" men gick onekligen väldigt
över förväntan när jag monterade "stor"-stripen (ej helt perfekt) trots lite dålig motorik lol
Intressant att höra att det ev iaf finns silverstripe kvar att köpa.


Tack & bock. Inte alla som har en 749 wink

finns den breda stripe satsen till 745 också tror du? hade ju vart ganska coolt tror jag. haha såg jag skrev fel på 740, men från och med nu är det en 749:D

steifan DR!FTT3KN!K3R
17 januari 2010 · 10 427 Inlägg

MattiasOlsson_ skrev:

steifan skrev:

MattiasOlsson_ skrev:
text

text

finns den breda stripe satsen till 745 också tror du? hade ju vart ganska coolt tror jag. haha såg jag skrev fel på 740, men från och med nu är det en 749:D

Nej har bara sett satsen till sedanerna och har inte hört om att det skulle finnas något annat.
Den främre stripen till framskärmarna funkar ju att ha. Men bakdelarna har man nog ingen
användning för på en kombi. Finns ett par lirare på Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum som
digitaliserat stripen och som kan fixa nytillverkade grejer om man tjatar/mutar dem wink

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
17 januari 2010 · 1 659 Inlägg

steifan skrev:

MattiasOlsson_ skrev:

steifan skrev:

text

finns den breda stripe satsen till 745 också tror du? hade ju vart ganska coolt tror jag. haha såg jag skrev fel på 740, men från och med nu är det en 749:D

Nej har bara sett satsen till sedanerna och har inte hört om att det skulle finnas något annat.
Den främre stripen till framskärmarna funkar ju att ha. Men bakdelarna har man nog ingen
användning för på en kombi. Finns ett par lirare på Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum som
digitaliserat stripen och som kan fixa nytillverkade grejer om man tjatar/mutar dem wink

Å fasen, hur mycket ska dom ha cirka? big_smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang